Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle vedoucí "KASÍK, Martin"
Nyní se zobrazuje 1 - 12 z 12
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Analýza skladby Karneval op. 9 Roberta SchumannaLejsek, František(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-07Tato bakalářská práce se zaměřuje na analýzu skladby Karneval op. 9 Roberta Schumanna a obsahuje dvě kapitoly. V první kapitole je představen skladatelův život, druhá kapitola se věnuje skladbě Karneval op. 9 a obsahuje 22 podkapitol, které analyzují jednotlivé části skladby.
- Aram Chačaturyan a jeho klavírní koncertAyvazyan, Kristine(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-19Bakalářská práce Aram Chačaturjan a jeho klavírní koncert nabízí kompletní zkoumání tohoto stěžejního díla se zaměřením na jeho historický kontext, kompoziční techniky a stylové vlivy. Začíná stručným životopisem Arama Chačaturjana, který zdůrazňuje jeho roli jako jednoho z nejvýznamnějších skladatelů vzešlých ze Sovětského svazu a také jeho trvalý vliv jako nejslavnější arménské hudební osobnosti. Klíčovým aspektem práce je zkoumání arménské klavírní hudby a začlenění jí vlastních lidových prvků do Chačaturjanových skladeb. Tato část práce poskytuje historický přehled arménských hudebních tradic a zdůrazňuje způsoby, jakými Chačaturjan tyto původní prvky obratně začlenil do svých děl, zejména do Klavírního koncertu Des dur zkomponovaného v roce 1936. Bakalářská práce rovněž zkoumá okolnosti vzniku Klavírního koncertu a poskytuje vhled do politického, kulturního a uměleckého prostředí té doby. Závěrečná část této práce nabízí podrobnou interpretační analýzu díla a jeho tematického vývoje, harmonických prvků a orchestrace. Zvláštní pozornost je věnována Chačaturjanovu jedinečnému spojení východních a západních hudebních prvků, které koncertu dodávají osobitý charakter a zároveň univerzální působivost. Spojením východních a západních hudebních složek se mu podařilo přiblížit arménskou hudbu mezinárodnímu publiku. Zejména pro Armény je významnou osobností, která zvyšuje povědomí o jejich existenci a hudbě jejich kultury.
- Balada č. 1 g moll, op. 23 Fryderyka ChopinaMazáková, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-08Předkládaná bakalářská práce se zaměřuje na dílo Fryderyka Chopina Baladu č. 1 g moll, op. 23 a její interpretační srovnání nahrávek dvou pianistů, žáků v linii Chopinových žáků. První část práce zpracovává Chopinův život do vzniku Balady g moll, popisuje vznik a vývoj balady jako hudební formy, a výskyt také v dílech ostatních romantických skladatelů, dále rozvádí balady v Chopinově tvorbě, a samotnou Baladu g moll. Druhá stěžejní část práce se zaměřuje na interpretaci. Cílem práce je detailně přiblížit a porovnat počínání interpretů nejprve v autentičnosti s notovým zápisem, následně z hlediska práce s dynamikou a volby temp. Nakonec je také obsažen vlastní interpretační pohled, který zpracovává nabyté zkušenosti v průběhu osobního nastudovávání díla. Výsledky detailní komparace jsou shrnuty v závěru.
- Ekier versus PaderewskiMartinka, Filip(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-19Cílem této práce je poukázat na důležitost výběru notového materiálu a vybídnout interprety k hlubšímu studiu skladeb z hlediska obsahového sdělení notového zápisu. Práce je zaměřena na etudy op. 10 Fryderyka Chopina ve vydáních Chopinových nejslavnějších editorů: J. Ekiera a I. J. Paderewského. V první části jsou oba editoři spolu s jejich edicemi představeni. Poté je stručně popsána současná praxe na Chopinově soutěži ve Varšavě. Těžiště práce pak spočívá v přehledné tabulce všech etud op. 10, kde jsou takt po taktu vyznačena místa, ve kterých se Ekier s Paderewským navzájem odlišují. Byl bych rád, kdyby tato práce mohla být v praxi nápomocná každému, kdo na etudách z 10. opusu pracuje, a tato problematika by jej zajímala.
- Filmová hudba Dmitrije ŠostakovičeVavrušová, Andrea(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-04Cílem této práce je poukázat na téma filmová hudba Dmitrije Šostakoviče, zaznamenat většinu jeho děl z tohoto oboru, která jsou rozebrána jen částečně, bez konkrétních ukázek. Snažila jsem se zprostředkovat čtenáři přístup tohoto umělce ke komponováním daného směru hudební tvorby, která se nijak kvalitativně neodlišuje od jeho tvorby klasické. Podařilo se mi také nastínit politickou situaci doby a podmínky, za kterých byla díla komponována, případně pozměňována. Na závěr doporučuji výbornou interpretaci pro poslech filmové hudby Dmitrije Šostakoviče.
- Francis Poulenc - Klavírní díloFrantišová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-01Má bakalářská práce s názvem „Francis Poulenc – klavírní dílo“ je rozdělena do třech hlavních kapitol. V první kapitole se zaměřuji na skladatelův život v dobovém kontextu. Neopomenu zmínit umělecké tendence ve Francii dvacátých let 20. století a s tím spojenou uměleckou skupinu Pařížskou šestku. Druhá kapitola stručně charakterizuje Poulencovu klavírní řeč, jeho výrazové i technické prostředky. Hlavně se věnuji jednotlivým dílům, jejich historii, doplňuji český překlad u složitějších francouzských názvů. U některých přikládám doporučení, pro jaký stupeň klavírní vyspělosti jsou určeny. Ve třetí kapitole uvádím chronologický přehled sólových, komorních i orchestrálních klavírních děl. Pomocí této práce bych ráda upozornila na klavírní dílo Francise Poulence, které není příliš zařazováno do koncertních programů na českých podiích
- Ilona Štěpánová Kurzová - pedagog a interpretŠkrobánek, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-07Tato bakalářská práce pojednává o významné osobnosti české klavírní pedagogiky Iloně Štěpánové-Kurzové a měla by dát čtenáři představu o významnosti odkazu této pianistky. Kromě stručného nastínění jejího života a koncertní dráhy je jejím cílem také zachycení Ilony Štěpánové po stránce lidské a jejího přístupu k žákům a výuce obecně. Práce se věnuje také jejímu dílu Klavírní technika a popisuje v čem byla kniha ve své době přelomová a jaké je její využití v dnešní praxi. K dokreslení obrazu o významnosti Ilony Štěpánové se čtenář dočte také pár informací o jejích nejvýznamnějších žácích.
- Interpret a právoLangerová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Bakalářská práce na téma Interpret a právo by měla sloužit jako právní příručka pro interprety, kteří se s právem setkávají v různých životních situacích, aniž by o tom často věděli. Jednotlivé části se věnují otázkám autorského práva, práv s autorským právem souvisejících, daňového práva a práva sociálního zabezpečení. Krok za krokem jsou zde popsány situace, do nichž se interpret při své činnosti může dostat, práva a povinnosti z nich vyplývající a postupy, jak taková práva uplatnit nebo takové povinnosti splnit. Autorka se v práci snaží přiblížit oblast práva lidem, kteří se s ním dosud nesetkali. Používá proto i jazyk, který je přístupnější než většina odborných právnických publikací.
- Klavírní pedagogika Jevgenije Michajloviče TimakinaTrubač, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-15Předkládaná práce je zaměřena na klavírní pedagogiku Jevgenije Michajloviče Timakina. Ten ve svých knihách a video rozhovorech shrnuje veškeré své celoživotní zkušenosti a rady v oblasti klavírní hry i pedagogiky. Zabývá se způsobem nácviku koordinace pohybů, díky které pianista dokáže zvládnout i technicky nejobtížnější místa klavírní literatury, a spojením vyspělé hudební představy a zvukové kontroly je poté schopen vytvořit originální uměleckou interpretaci. Prameny, ze kterých tato práce vychází, jsou dvě knihy a video rozhovory pocházející z 80. let 20. století ve slovenském překladu. Cílem tohoto textu je seznámit čtenáře s Timakinovými publikacemi a vlastním pohledem shrnout nejdůležitější informace z uvedených zdrojů.
- Klavírní preludia A.N. SkrjabinaGrešl, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05V této práci jsem se zaměřil na popis klavírních preludií A.N.Skrjabina. Skrjabin napsal během svého života 90 preludií, která spadají do tří tvůrčích období: období rané, období střední a období závěrečné. Rozdílnost jednotlivých období vychází z postupné proměny skladatele-myslitele. Jeho postupně rozvíjející se filozofické myšlenky jsem zpracoval v samostatné kapitole „Skladatel-myslitel“. O vlivu F. Chopina na Skrjabinovu ranou tvorbu pojednávám v kapitole č. 2, kde srovnávám jejich cyklus čtyřiadvaceti preludií. O dalším vývoji, z hlediska harmonie a motivické práce, píši v závěrečné kapitole, kde rozebírám poslední Skrjabinovu kompozici – 5 preludií op. 74. Analýza vybraných klavírních preludií A.N.Skrjabina vychází mj. i z mé koncertní zkušenosti, v čemž spatřuji jeden z hlavních přínosů mé práce.
- Malý klavírista - Začátky studia hry na klavírPilbauer, Zbyněk(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07V práci Malý klavírista je v jednotlivých kapitolách nastíněno učivo, které se týká malých dětí začínajících hrát na klavír. Je zde stručně vystiženo, jakým způsobem se postupuje u nejmladších žáčků. Práce se zabývá úplnými začátky, jako je sezení u klavíru a postavení ruky. Klade se zde důraz na motivaci a spolupráci s rodiči. Přes hraní jednou rukou se dostáváme k hraní oběma rukama a i k čtyřruční hře. Je zde uvedeno jak, a do jaké míry, se dítě seznamuje s notami, odbornými termíny i jak používá vlastní fantazii. Uvádí se, jak je žák seznamován s rytmem, dynamikou nebo tempem. Bylo nezbytné se dotknout důležitého cvičení a domácího poslechu.
- Různé tváře pódiaKohoutová, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-06Předmětem této práce je vhled do rozmanitosti pódií, na kterých stojíme jako interpreti během různých příležitostí. Text je zaměřen na tento vzácný prostor, který může být objímán buďto čtyřmi stěnami architektonického skvostu v podobě významných světových koncertních sálů, ale i skromnou společenskou místností ústavu pro mentálně postižené nebo staré lidi. Jak reagovat na tyto rozdílné prostory a situace, jakým směrem orientovat cíl naší hry a proč vůbec hrát na různých typech pódia ? to jsou právě ony otázky, nad kterými je tolik přínosné se zamyslet a utvořit si vlastní názor, vlastní odpovědi. K naplnění těchto pódiových předsevzetí však budeme potřebovat vnitřní svobodu a tvořivost, kterou může tolik dusit vlastní strach a pocit zodpovědnosti. Poslední kapitola je tedy zaměřena na trému z obecně psychologického, ale i hudebního pohledu.