Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle vedoucí "POPELKA, Josef"
Nyní se zobrazuje 1 - 9 z 9
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Česká varhanice Jiřina PokornáMinářová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-06Jiřina Pokorná byla neobyčejná varhanice už proto, že dokázala zastávat post titulární varhanice, vykonávat pedagogickou a koncertní činnost v jedné osobě. V prvních kapitolách se práce zaměřuje na život Jiřiny Pokorné, především na její studium a krátkodobou pedagogickou praxi na AMU v Praze. Další část se zabývá varhanní a varhanářskou tématikou úzce související s jejím dlouhodobým působením v kostele u Panny Marie Vítězné. Finálním a nejdůležitějším úsekem této práce jsou vzpomínky přátel a hudebníků, se kterými byla Jiřina Pokorná v blízkém kontaktu. V neposlední řadě práce přináší přehled její širokosáhlé koncertní činnosti prostřednictvím programů koncertů, databází a ostatních příloh.
- KoncertSteyer, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-06
- Moudrý Martin: Bakalářský koncertMoudrý, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Náměty pro rozvoj varhanní improvizaceSteyer, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-06Bakalářská práce Náměty k rozvoji varhanní improvizace je, jak název napovídá, souhrnem podnětů, které se snaží být inspirací pro zdokonalení varhanního improvizačního umění. V žádném případě proto na ni nelze nahlížet jako na plnohodnotnou učebnici varhanní improvizace. Naopak už počítá se čtenářem obeznámeným alespoň s improvizačními základy. Práce sestává ze čtyř na sebe navazujících tématických okruhů. První se zabývá improvizací melodické linky, druhý harmonií, následuje okruh věnovaný kontrapunktické práci a nakonec pojednání o uspořádání improvizace z hlediska formální stavby. Každý z těchto tématických okruhů je tvořen samotnými náměty, jež jsou opatřeny hudebními příklady a úkoly určenými pro čtenáře. Práce klade důraz na vlastní estetické cítění improvizátora, na komunikativní aspekt hudby a upřednostňuje soudobé hudební vyjadřovací prvky.
- Přemysl Kšica Bakalářský koncertKšica, Přemysl(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04
- ÚLOHA VARHANNÍ IMPROVIZACE PŘI LITURGIIKšica, Přemysl(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04V této práci je pojednáno o úloze varhanní improvizace ve vztahu k liturgii Římsko-katolické církve. Důsledkem politických událostí ve druhé polovině 20. století byla vyspělá tradice chrámové hudby v České republice přerušena. Oficiální působení profesionálních hudebníků na poli chrámové hudby bylo, až na výjimky, znemožněno. Postupem času je zastoupili hudebníci z řad amatérů, kterým se často nedostalo náležitého školení. Byla tak značně oslabena umělecká úroveň hudebních projevů a v důsledku toho se snižoval hudební vkus posluchačů. Cílem této práce je poukázat na to, že varhanní improvizace není jen nějakým nahodilým preludováním, ale že se jedná o odbornou činnost, jejíž dobré zvládnutí vyžaduje často mnohaleté úsilí. Dále vyzdvihnout fakt, že cílem dobře konané liturgické varhanní improvizace je prohloubení prožívání jednotlivých částí liturgie. Doufám, že obsah této práce by se mohl v budoucnu stát předmětem diskuze o stavu chrámové hudby v Čechách a zde uvedené úvahy základem lepšího porozumění podstaty a smyslu této činnosti.
- Varhanní skladby na téma B.A.C.H.Gricová, Táňa(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-07Námět k následující práci poskytla myšlenka užití kryptogramu v hudbě. Existuje mnoho kryptogramů, ale budeme se zabývat pouze jedním a nejvýznamnějším, jehož tvar udalo jméno dovršitele barokní epochy. J. S. Bach byl varhaník, proto byl a je dosud inspirací především pro varhaníky. Věnujeme se tedy jen skladbám pro varhany, které užívají jeho kryptogram. Na základě rozborů několika děl chceme poukázat na různé způsoby práce se stejným tématem a na osobitý styl každého skladatele. Zaměřujeme se na nejznámější autory a jejich díla vytvořené na téma B-A-C-H od období romantismu, tedy od znovuobjevení tohoto barokního génia. Součástí práce je kompletní seznam skladeb na toto téma, které uvádí publikace K. Beckmanna Repertorium Orgelmusik. Jistě bude pro každého jeho šíře překvapující.
- Varhany a hudební život kůru sv. VojtěchaMoudrý, Martin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Bakalářská práce se zabývá historií i současností hudebního života a varhanami kostela sv. Vojtěcha v Praze. Kostel sv. Vojtěcha je stěžejním místem vývoje chrámové hudby u nás. Působily zde významné osobnosti jako J. Foerster, J. B. Foerster a A. Dvořák a nachází se zde první romantické varhany v České republice.
- Varhany v díle Arva PärtaPochopová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-01Tato práce pojednává o estonském skladateli Arvo Pärtovi, se zaměřením na jeho život, skladebnou techniku a postavení varhan v jeho díle. Popisuje jeho složitý stylový vývoj, který byl ve velké míře zapříčiněn nevyhovujícími tématy skladeb pro tehdejší komunistický režim a zároveň jeho konverzí k pravoslavné církvi. Samostatná část je věnována stylu tintinnabuli, který je pro druhou skladatelskou etapu autora charakteristický. Další část se zaměřuje na skladby pro sólové varhany a vokální skladby s varhanami. Ke každé sólové skladbě práce poskytne poučení k interpretaci na základě literatury či filmového záznamu, kde se sám autor k této problematice vyjadřuje.