Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle vedoucí "TŮMA, Jaroslav"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 22
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Drahoslav Gric Bakalářský koncertGric, Drahoslav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04
- Eva Flamíková: Bakalářský koncertFlamíková, Eva(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07
- Hudební analýza zpěvu pěnkavovitých ptákůChlebanová Petříková, Anna Ester(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12V bakalářské práci jsem se zabývala analýzou zpěvu ptáků. Z říše ptáků jsem ke zkoumání vybrala řád pěvců, čeleď pěnkavovití. Z čeledi pěnkavovitých jsem k analýze vybrala rody pěnkava, hýl, křivka a zvonek. Dřívější badatelé zapisovali ptačí zpěv do not a přirovnávali jej k hudebním nástrojům. Toto mě vedlo k tomu objasnit, jaké postupy ptáci při zpěvu používají a co má ptačí zpěv společného s naší hudbou. K analýze jsem využila nahrávky, které vytvořil český ornitolog Pavel Pelz. Metodou mé analýzy bylo vytvoření spektrogramů, zápis ptačího zpěvu do not a rozbor ptačího zpěvu z hlediska hudebních forem. Výsledkem analýzy bylo zjištění, že ptáci mají tendenci vracet se k jedné frekvenci (tónice), z čehož vyplývají další otázky, které zatím nejsou zodpovězeny.
- Káčerková Michaela: Bakalářský koncertKáčerková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07
- KoncertMálková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-06
- Marie Zahrádková: bakalářský koncertZahrádková, Marie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Nerovnoměrná ladění v historii a dnešní praxiScholleová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-01Tato práce se věnuje historickým laděním. K jejich pochopení je nutné seznámit se s velikostmi přirozených intervalů vyplývajících z alikvotní řady. Je potřebné umět určit frekvenční poměr jakéhokoli intervalu a jeho velikost v centech. Dále je nastíněno, proč neexistuje ideální ladění a že každé ladění je kompromisem, má jiné priority a možnosti využití. Cesta k dnes široce rozšířenému rovnoměrně temperovanému ladění byla dlouhá, v průběhu historie se používalo mnoho nerovnoměrných temperatur. Základní typy jsou zde vyjmenovány a popsány. V dnešní době jsou v souvislosti se snahou o historicky poučenou interpretaci historická ladění opět využívána. Staré hudbě dodají dobový charakter a mohou napomoci interpretovi k jasnější představě o obsahu skladby.
- Organ v liturgii evanjelickej cirkvi augsburského vyznania.Kopáčik, Vladimír(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-07Bakalárska práca, Organ v liturgii evanjelickej cirkvi augsburského vyznania, tvorí historický prierez bohoslužobnými poriadkami Evanjelickem cirkvi a. v. na Slovensku tak, ako sa v roznych oblastiach krajiny používali. V rámci jednotlivých bohoslužobných poriadkov sa zameriavam hlavne na ich hudobnú stránku a pri každom dokladám využitie organa v jeho priebehu. V práci prechádzam od obdobia reformácie až po obdobie 20. storočia a postupne približujem ako sa organ v slovenskej evanjelickej cirkvi udomácňoval a získaval čoraz doležitejšie postavenie. Ako východzí bohoslužobný poriadok pre slovenských evanjelikov predstavujem bohoslužobný poriadok nemeckej evanjelickej cirkvi v období Lutherovej reformácie. V ďalších kapitolách už poukazujem na konkrétne oblasti Slovenska a záverečná kapitola práce je zasadená do súčasnosti a súčasného využitia organa v rámci evanjelických služie Božích.
- Organologie v České republiceHabermann, Alfred(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-08Cílem této bakalářské práce bylo zmapovat vzdělávání v oboru organologie, jak na školách, tak vzdělání organologů. Součástí práce bylo také proniknout do rozdělení organologických kompetencí v České republice. Hlavním zdrojem k této práci bylo dotazníkové šetření, které jsem provedl s osobami dotčenými v této problematice – s organology a vyučujícími předmětu organologie na školách. Cílem bylo také zjisti, zda by dotyční uvítali otevření oboru Organolog, jako samostatného oboru. Z výsledků vyplývá, že téměř 60 % dotázaných by bylo pro otevření tohoto oboru. Výzkum zároveň ukázal nedostatečné zákonné kompetence dotčených organologů, a to zvláště ve vztahu k jednotlivým farnostem, v jejichž majetku jsou jednotlivé varhany. V oblasti vzdělání bylo zjištěno, že předmět organologie je vyučován na všech školách s výukou varhan a také oborů příbuzných.
- Osobnost Jiřího Reinbergera a jeho přínos českému varhannímu světuMichalovičová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-06Abstrakt: Tento text mapuje osobnost varhaníka Jiřího Reinbergera, podává přehled o jeho životě a zabývá se jednotlivými oblastmi jeho působení a shrnuje Reinbergerův přínos pro český varhanní svět ve 20. století, plynoucí z jeho pedagogické, interpretační, skladatelské, organologické a hudebně - popularizační činnosti. Práce také popisuje, jakým způsobem Reinberger ovlivňoval soudobé skladatele i své žáky. Cenným pramenem informací byla pozůstalost Jiřího Reinbergera, uložená v současnosti v Českém muzeu hudby, která obsahuje mimo jiné recenze, programy koncertů, propagační materiály varhanních kurzů, materiály z varhanních soutěží, odborné statě, návrhy varhanních dispozic a také korespondenci.
- Petr Eben - chorální inspirace na pozadí varhanního dílaZahrádková, Marie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Diplomová práce je zaměřena na skladatele, varhaníka, klavíristu a vynikajícího pedagoga Petra Ebena (1929 - 2007) a jeho skladby s chorálními inspiracemi. Za základní stavební kámen svých četných kompozic si Petr Eben zvolil římskokatolický liturgický zpěv, gregoriánský chorál, který pro něj sehrál v životě důležitou roli. Zajímal se jednak o hudební složky (melodiku, rytmiku), jednak o obsahovou a duchovní stránku tohoto zpěvu. Všechny zkušenosti získané při poslechu a během studia gregoriánského chorálu Petr Eben uplatnil ve své rozsáhlé tvorbě. V práci se dále zabývám problematikou soužití moderního hudebního jazyka s nejstaršími hudebními prameny, tím jak soudobé hudební prostředky spojené s historickou hudební praxí působí v Ebenově díle. Vedle objevování chorálních citací ve varhanních skladbách Petra Ebena se zaměřuji na principy práce s gregoriánským, protestantským a svatováclavským chorálem.
- Porovnání pedagogických přístupů k interpretaci varhanních skladeb v ČRPernetová, Tatiana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07Tato práce se věnuje porovnání současných pedagogických přístupů k interpretaci varhanních skladeb na středních a vysokých hudebních školách České republiky. Jádrem práce je rozsáhlý výzkum mezi vyučujícími na vysokých a středních školách s následující podrobnou analýzou, porovnáním jeho výsledků a stanovením vyplývajících závěrů, které svědčí o současném stavu výuky varhan v České republice. Tento výzkum se skládá ze dvou částí: obecné analýzy mezi všemi současnými vyučujícími na všech školách, a konkrétní, která zahrnuje porovnání konzultačních vyučovacích hodin s každým z pedagogů mezi sebou a interpretačních otázek, na něž odpovědi charakterizují učitele jako hudební osobnosti. Kromě toho je v práci zmíněna stručná historie výuky varhan od dokumentovaného vzniku varhan v českých zemích, uvádí se podrobná metoda výzkumu, konspekt jedné z vyučovacích hodin, nahrávky dvou výzkumných skladeb a všechny údaje, které se mi podařilo zjistit během spolupráce s učiteli ve formě velkých tabulek, nacházejících se v přílohách.
- Postavenie organistu v spoločnosti na SlovenskuMosnár, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Práca a činnosť organistu má na Slovensku už niekoľko storočí dlhú tradíciu. Tak ako v minulosti i v súčasnosti je funkcia organistu naďalej dôležitá zo stránky duchovného života, ale taktiež i z pohľadu profesionálnej hudobnej činnosti. Na Slovensku sú vnímané rôzne profesie hudobného života ako sú speváci, dirigenti, klaviristi či huslisti, no hudobná profesia organistu sa za posledné roky pomaly stráca z povedomia najmä mladšej generácie. Cieľom našej bakalárskej práce je preto bližšie priblížiť činnosť slovenského organistu, jeho náplň práce vyplývajúcu z jeho povinností či už ako cirkevného hudobníka, alebo profesionálneho organového hudobníka či pedagogického pracovníka. Súčasťou našej bakalárskej práce je taktiež zmapovať situáciu spoločenského uplatnenia a postavenia organistu v slovenskej spoločnosti.
- Přehled mezinárodních interpretačních so utěží v oboru varhanySvoboda, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-01Bakalářská práce se zabývá mapováním mezinárodních interpretačních soutěží v oboru varhany. Dále by měla mapovat úspěchy českých kandidátů a účast českých porotců v zahraničí. Cílem je přehledně shrnout četnost varhanních soutěží v jednotlivých letech a jednotlivých státech.
- Problematika interpretácie Troch chorálov C. Francka v Česku a na SlovenskuKřemen, Juraj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-15Cieľom práce je predstaviť problematiku a možnosti interpretácie Troch chorálov Césara Francka v Česku a na Slovensku. Tému sme zvolili z dôvodu, že tieto známe a často hrávané diela patria do repertoáru mnohých českých a slovenských organistov. Pri písaní sme pracovali so zahraničnou, českou a slovenskou dostupnou literatúrou. Prácu sme rozdelili do dvoch kapitol. V prvej sa venujeme osobnosti a tvorbe Césara Francka. Zameriavame sa na jeho pôsobenie v pozícii chrámového organistu, približujeme charakteristiku hudobnej reči s dôrazom na pedálovú techniku a uvádzame jeho najznámejšiu organovú tvorbu so zameraním na Tri chorály. V druhej kapitole predstavujeme vybrané nástroje v Českej a Slovenskej republike, pôvodný nástroj významného organára Aristide Cavaillé-Colla v Bazilike sv. Klotildy, na ktorom Franck skomponoval dielo Tri chorály. Zároveň v nej predkladáme tvrdenia, že nástroje symfonického typu od Aristide Cavaillé-Colla v Českej republike a na Slovensku žiaľ nemáme, preto je nutnosťou vedieť adaptovať a zároveň registračne a zvukovo prispôsobiť tieto skladby v našich podmienkach a nástrojových možnostiach. Výsledkom práce je porovnanie nástrojov z rôznych hľadísk a návrhy individuálnych možností interpretácie na konkrétnych nástrojoch.
- Štefan Németh Šamorínsky: Život a dieloFlamíková, Eva(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07Slovensko začiatkom 20. storočia zažívalo isté profesionálne hudobné narodenie. Vyrastajú prví nádejní skladatelia a interpreti. Centrom slovenskej kultúry sa stáva ešte stále málo známa Bratislava. Ich úloha bola Ťažká, začínali akoby z ničoho z malou podporou niekolkých vzdelaných učitelov. Napriek týmto okolnostiam dali smerovanie vlastnej slovenskej národnej tvorbe a hudobnému štýlu. Jednou z významných osobností, ktorú v tejto práci budem spomínať a na jej dielo sa zameriam je Štefan Németh Šamorínsky. Stal sa žiakom Alexandra Albrechta, ktorý objavil vrodený mimoriadny talent. Béla Bartok, budapeštiansky hudobný majster a skladatel pomohol mladému nádejnému Némethovi ako v oblasti hry na organ tak po stránke kompozičnej. Jeho hudobný rast a dielo sa spája s mestom Bratislava, kde bol ako organista v dóme sv. Martina a neskor ako šéf dirigent zboru. Jeho cit pre hudbu je neopakovatelný, zakladá nový zbor a orchester a skladá skladby až do vrcholného diela Bratislavskej omše. V tejto práci je zachytený jeho hudobno-osobnostný rast s vystihnutou spoločenskou atmosférou mesta Bratislavy. Dúfam, že aj touto prácou sa stane osobnosť ešte málo známeho Štefana Németha čitatelom bližšia a jeho príklad bude impulzom hudobnej obnovy na Slovensku.
- Středotónová ladění a jejich modifikacePernet, Daniel Knut(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-01Tato práce se věnuje středotónovým laděním, na která se snaží nahlížet nikoli z pohledu současné doby, jak je v jiných odborných pracích zvykem, nýbrž z pohledu středověkého pozorovatele zvyklého na pythagorejské ladění a pythagorejské uvažování. V práci je nastíněn vývoj hudebních ladění; nejprve se mluví o intervalech, poté o jejich vzájemné interakci a nakonec o vývoji hudebního myšlení pozdního středověku. Jsou nastíněny podmínky vzniku středotónových ladění a jako model mezistupně je použito ladění Španěle Bartholomea Rama de Pareia. Široká část práce je věnována archicembalu a problematice umisťování dvojitých černých kláves na nástroje se středotónovým laděním. Samotný závěr práce přináší přehled nejdůležitějších ladění i s postupy, jak se ladí.
- Varhanní dílo Oliviera Messiaena a inspirace pro varhanní improvizaciKordas, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-06Práce si klade za cíl rozebrat vybrané varhanní skladby Oliviera Messiaena s ohledem na kompoziční prvky využitelné při vlastní varhanní improvizaci. Zaměřuje se na díla skladatelova raného období. V úvodu je načrtnut skladatelův životopis a výjimečnost jeho vztahu k varhanám a jsou popsány základní prvky jeho hudební řeči. Vlastní rozbor skladeb si pak všímá harmonické, rytmické i melodické složky skladeb, stejně jako jejich formy. Na rozbor navazuje zhodnocení vhodnosti dané stylizace pro improvizaci, návrh postupu nácviku improvizace a nastínění možností modifikace této stylizace. Kromě teoretické analýzy se tedy práce zaměřuje i na popis praktických způsobů uplatnění analýzou zjištěných poznatků.
- Varhanní koncerty F. X. BrixihoKáčerková, Michaela(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-07Cílem práce na téma "Varhanní koncerty F. X. Brixiho" je především soustředit dostupné prameny jednotlivých skladeb, na jejichž základě by v budoucnu bylo možné pořídit kritické edice. V práci jsou analyzovány koncerty, které vyšly v edici Musica Antiqua Bohemica a Brixiho koncerty jsou zde obecně srovnány s varhanními koncerty J. Haydna.
- Varhanní transkripceGric, Drahoslav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04Téma své bakalářské práce Varhanní trankripce autor zaměřuje na Bachovy přepisy Vivaldiho houslových koncertů, které skladatel vytvořil ve Výmaru. Nejdříve se čtenář seznámí s historickými fakty, souvisejícími se vznikem transkripcí. V hlavní části práce jsou porovnávány Vivaldiho originály a Bachovy úpravy. Pro rychlejší pochopení je vše demonstrováno na ukázkách. V závěru práce jsou uvedeny nějaké poznámky k interpretaci a Vivaldiho vliv na další tvorbu J. S. Bacha.