Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle vedoucí "DVOŘÁK, Tomáš"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 26
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- 08. Bun Bo Nam BoMa, Michael(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-11This is an inquiry into photography role in mediating dissimilar cultures through ordinary images of noodles in Czechia. Centered on the dish, Bun Bo Nam Bo, this research explores the interplay of display and production through the media of pixels and ingredients. Larger networks that connect identities and distribute schematics of unfamiliar geographies are the basis of studying images of mass culture where advert images are charged with political and historical flavors. Stories from the Vietnamese Diaspora in Central Europe are the source of inspiration for examining a global connection of representations and identities entangling images and geographies. (slurp)
- Bezkamerové násilíLaytadze, Lali(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-06Kód přidělený předmětu vstupujícímu do interaktivního prostředí určuje a předznamenává jeho další existenci. V prostředí internetu absence číselného označení představuje nedohledatelnost konkrétního předmětu. Teprve s přidělením unikátního kódu daná věc pro komputerizovaný svět začíná existovat. Předmět po získání odpovídajícího kódu jakoby ožívá, stává se rozpoznatelným, kategorizovatelným, dohledatelným - nabývá svou identitu. Veškeré prostředí, ve kterém se nacházíme, můžeme vnímat za snímané a skenované. Bezfotoaparátovou fotografii potkáváme v momentě našeho existování v umělém prostoru. Jsme skenováni a zároveň jsme tím, kdo skenuje. Jakou roli v procesu skenování a zároveň fotografování hraje člověk, kterého můžeme vnímat jako pomůcku k bezfotoaparátovému fotografování přítomnosti. Je zdrojem určujícím nebo vytvářejícím pravidla? A nebo je pomůckou k ukončování procesu bezfotoaparátového fotografování, protože jako druh určuje a rozpoznává bod, který je stanoven pro existenci a smysl bezfotoaparátového snímání?
- Cézannova jablka a černobílá reprodukceProcházka, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-09Pro svoji závěrečnou teoretickou práci jsem zvolil téma spojené s možnostmi užití černobílé fotografické reprodukce v současné umnělecké praxi. Můj celkový záměr je popsat tuto problematiku nejen pomocí literatury a informací vztahujících se k tomuto tématu, ale demonstrovat ji na konkrétním příkladu díla a s ním spojené průmyslové reprodukce-post impresionistického malíře a otce moderního umění Paula Cézanna. Jako prvotní motivace a inspirace pro výběr tohoto tématu mi posloužila nejenom moje vlastní zkušenost s častou nemožností věrné reprodukce barev ale především její obecná nemožnost zrcadlící se v příkladu výstavy Antonise Pittase. Situace takto se vztahující k bezvýchodnosti černobílé reprodukce ovšem může nastat i v případě takovém, že samotné dílo svoji barevnou škálou reprodukci provedenou v barvě ze své podstaty neumožňuje. Příkladem na kterém lze tuto situaci popsat nám může být výstavní projekt Antonise Pittase ve vídeňské galerii Significant Other obsahující stěnu z reflektivního materiálu, který nemůže být pomocí fotografie věrně zdokumentován a to především z důvodu technické podstaty samotného díla. Kdybychom jako autoři fotodokumentace chtěli stěnu vyfotografovat při reflexi světla, omezili bychom tak použitím zábleskové jednotky světlo ve zbytku místnosti a vyvolali tak možná zcela nechtěný dojem a nesjednocené vyznění fotodokumentace. V takovém případě, pevně věřím, může černobílá reprodukce uměleckého díla najít své komplexní využití, stát se koncepčním řešením, přímo reagujícím na samotné dílo. Reflexní ale například i výrazné barvy mimo barevný prostor tiskárny která bude následně vizuální materiál (publikovanou fotodokumentaci díla, či výstavy) reprodukovat, často vytvářejí podobný problém ale opět v trochu jiném úhlu pohledu, či směru uvažování. Je-li výstupem umělecké instalace především její fotodokumentace, publikovaná prostřednictvím online magazínů pravidelně zveřejňující světové dění umělecké sféry, odpovídající barevnost může být docílena jen samotnou skutečností, že divák konzumuje obrazový materiál prostřednictvím displeje nebo obrazovky, dovolující zobrazení širokého barevného spektra. Realita a věrnost barev může a zpravidla dokonce bívá upravena nad rámec zdrojových dat z fotoaparátu, tak aby odpovídala víc než prostému výsledku fotoaparátu, spíš divácké zkušenosti a celkovému dojmu. V případě, že je fotodokumentace výstavy publikována skrze katalog, či jinou tištěnou publikaci, dostává se umělecké dílo opět do složité situace v rámci své reprodukce. Obsahuje li dílo byť jen malou část charakterizovanou specifickou barevností, mimo schopnost reprodukce barevnosti CMYK, či RGB, je logicky v rámci věrnosti samotné reprodukce tuto barvu/barvy použít jako doplňkové tiskové barvy. Za situace kdy dílo či výstava obsahuje takových specifických barev větší množství, stává se takové řešení nepoužitelným. Nastává ale situace kdy na světlo přirozeně přichází ona možnost černobílé reprodukce. Omezené fotografie, dovolující ale míru imaginace potřebné k alternativnímu vjemu takovéto fotodokumentace.
- Creative Applications of Machine Learning in PhotographyRossa, Alexander(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-28Artificial intelligence and deep learning hold considerable potential to be utilized for creative work, particularly in photography. This thesis focuses on the subject of machine learning via generative adversarial networks and its potential applications for creatives and artists in this field. In recent years machine learning has improved significantly as a result of big data and leaps in computer processing power. While the recent resurgence of novelty surrounding artificial intelligence has already raised substantial questions and criticisms in regards to its unforeseen consequences on our evolving relationship with technology in general, there is also a growing optimism aided by an increased democratization of access to machine learning. Visual artists from various backgrounds are learning to utilize artificial neural networks to conceptualize solutions for creative problems, as well as to augment and enhance their own work methods. This paper aims to examine the current state of artificial intelligence in photographic practices by exploring its technological innovations, creative tools, and applications. It will also address the problems of machine learning and AI-assisted art, and finally conclude with a prognosis for its future output potential.
- Dokumentární fotografieKumermann, David(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-10-06Práce se snaží uchopit dokumentární fotografii jako svébytnou fotografickou praxi. Výchozím bodem textu, axiomem který určuje uvažování o tématu je přesvědčení, že fotografický dokument je založen na snaze o vyloučení manipulativních zásahů. Obecné chápání problému manipulace vychází z představy fotografie jako automatického otisku fotografované skutečnosti. Pokud však reflektujeme úlohu fotografa v procesu vzniku fotografického obrazu, ukáže se jako nedostatečné chápat manipulaci jako mechanický zásah do (pouze zdánlivě) automatického procesu, nýbrž jako etický problém. Význam fotografie vždy funguje v kulturním kontextu. Jednotlivý obraz je mnohoznačný, náchylný k ideologickému manipulativnímu zneužití. Fotografický dokument se nevyslovuje jednotlivou fotografií, ale souborem, který vytváří složitější, ale zároveň přesnější sdělení. Toto je pole, na kterém je nutné manipulaci fotografie promýšlet. Ukazuje se nutnost chápat autorství jako odpovědnost za sdělení. Autorství není dáno jen pořízením snímku, ale také tím, že fotografie autor vybral. Exkurz do historie fotografie se pokouší nejprve vymezit, jak přistoupit k samotnému hledání genealogie dokumentu. Uvažuje se o procesu kultivace ?jazyka? fotografie a jeho schopností nést určité typy významu. Žurnalistická fotografie a dokument se vynořily jako jedna praxe, ale dokumentaristika jako autonomní projev, jak ji známe dnes, získala svou autonomii právě až na základě oddělení od žurnalistiky. Otevírá se otázka pozice dokumentu vzhledem k umění a k praxi žurnalistické fotografie. Závěrem se pojednává dokumentární fotografie jako proud, zahrnující různé tendence a přístupy k tématu. Navrhují se různé instrumenty, jak tuto vnitřní rozrůzněnost reflektovat. Řeší se také tradiční pojetí dokumentu vzhledem k praktikám, které se snaží liberalizovat jeho pojímání a zahrnout do něj nové tendence, které stojí na manipulaci fotografického významu. Dokumentární fotografie představuje koncept autentického vztahování ke světu, které stojí na odpovědnosti autora za to, co fotograficky říká. To představuje fundament dokumentaristiky. V tomto světle je fotografický dokument tvarem, který je třeba poměřovat nejen kritérii estetickými, ale také co do jeho pravdivosti.
- Estetika astronomickej fotografieKarčáková, Ineza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-06Diplomovou prácou sa primárne venujem skúmaniu súčasnej estetiky astronomickej fotografie. Pod pojmom astronomická fotografia rozumieme dve rozdielne, ale zároveň na sebe závislé skutočnosti. Termínom je jednak zastrešené pole vedeckých obrazov astronomického výskumu, ktoré sú primárne určené pre užšiu skupinu odborne vzdelaných pozorovateľov, na druhej strane, však termínom sledujeme aj obrazy planét, hviezd či hmlovín, s ktorými sa bežne stretáva v médiách široká laická verejnosť. Tieto obrazy na nás pôsobia ako dôveryhodné fotografie, ale v skutočnosti sú to prvotné kvantitatívne údaje pracne prevedené do vizuálnych scén, v súlade s konvenciami fotografickej estetiky. K estetizácii obrazov dochádzalo už v dobe, kedy astrofotografia pracovala primárne s fotografickými doskami. Nové spôsoby detekcie a vizuálneho zobrazenia, ktoré spoliehajú na digitálne spracovanie údajov a digitálne spracovanie obrazu, transformujú tieto tradičné postupy a techniky. Zároveň na nich ale v mnohom nadväzujú: pokračujú v budovaní špecifickej estetiky astronomickej fotografie.
- Fotogrammetrie a sochaJaneček, Richard(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-19Tématem diplomové práce je fotogrammetrie a socha. Od stručné historie měření se dostávám k měření a fotografii a následně k vývoji fotogrammetrie ve světě. Další část práce je věnována fotografii a fotogrammetrii a soše. Kapitola fotogrammetrie a socha je věnována nejen fotogrammetrii a soše, ale i historickému přehledu o fotografii a soše a prvních pokusech/experimentech, převádět pomocí fotografického záznamu objekt do obrazu a zpět do prostoru. Fotogrammetrie a socha je zároveň věnována uměleckým projektům několika autorů, je nž ve své práci tuto technologii používají a je důležitá i pro samotný koncept projektů. V práci se zároveň zabývám fotogrammetrii a sochou, estetikou fotogrammetrických modelů a závěrem pracuji s myšlenkou virtualizovaného světa pomocí amatérské fotografie. Práce funguje jednak jako sumarizace historických faktů a myšlenek v oblasti fotogrammetrie a sochy, ale zároveň nabízí různá autorská pojetí tohoto tématu.
- Images of Masculinity in U.S. Conservative PoliticsAmico, Michael(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-08The following thesis is a reflection on the presentation of masculinity in political portraiture and its connection to political power in the United States. This essay aims to connect the earliest forms of gender segregated representational artwork to the presidency of Donald Trump with an emphasis on social psychological theories. I will explore the role of masculinity in monarchical portraiture as it evolved in Europe with a focus on England as the predecessor of the United States. I will then explore the mythology of the American Frontier and the artists who invented the common image of the cowboy which I argue is the quintessential model of American masculinity. Though the frontier myth was generally adopted by more progressive candidates in early American history, by the time Ronald Reagan was running for president in 1980 it had shifted sharply to the political Right where it has remained ever since. Finally, I’ll conclude by discussing the ways in which Donald Trump’s unique brand of masculine bravado has so effectively captured the hearts and minds of his base of aggrieved White men in the wake of progressive gains made under the Obama administration.
- Infrared imaging as artistic means in photographySmirnov, Evgenii(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-14This thesis studies the impact of the adoption of infrared imaging as artistic means in photographic practice. Infrared imaging is represented by various technologies such as infrared films, digital infrared photography, and thermography. Every type of infrared imaging is examined through the analysis of various photographic projects in chronological order according to technology development. The main features of artistic borrowings of different imaging technologies are interpreted and summarized in each chapter, and major hallmarks and aspects are compared and analyzed in the conclusion. The thesis reveals that the infrared image, when adopted by photographers, provides unique visuality, profoundly modifies photographic practice, and enables new ways of creating, reading, and understanding of photographic works.
- Iranian Jews and Their Family Photo AlbumsSarbakhshian, Hassan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-14The thesis investigates how newer generations of immigrant Iranian Jews understand their family’s photo albums, all of which were captured in Iran several decades ago during the analog era. Since locating to a new country, the majority of them can not return to their birthplace and the meaning of a family album has seen a significant change from the print era to the cyber world. The thesis aspires to find answers to relevant questions such as: What is the process of reading family photos? What is the meaning of the language of photography in a new environment? How do new generations view their old photos? Can photos be called an inheritance? And, finally, can photographs help to find family's roots and identities?
- Opaque Motion: Dance Movement and Optical UnconsciousFonina, Ekaterina(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-09Nowadays improvisation in dance occupies a significant place in different performances, trainings of dancers and generally in many areas of life. Asking questions about the origin of a movement, the role of the unconscious in all its manifestations, as well as the importance of the body as an opaque physical shell for the movement, dance improvisation is investigated in this work. The purpose of the current research paper is to analyze the phenomenon of a movement in the context of its birth in dance and improvisation, based also on the concepts of the black box and the unconscious, to study the reverse phenomenon of lack of movement on the example of the state of standing on a threshold in dreaming and of the Japanese Butoh dance, as well as to observe every movement of the body in dance improvisation in practice. In addition, the main statement of the research was put forward, that due to the specific peculiarities of the phenomenon of improvisation and the constantly developing concept of the optical unconscious in contemporary culture, which takes various forms due to the technical evolution of apparatus and forms of social self-representation, the movement appears to be opaque. To achieve the stated goals, I studied the main theoretical works on the topic, with the help of which I characterized the dancing unconscious with the help of the example of improvisation, investigated historical facts about the study of movement, dance and perception of the human body in art. Thus, the object of the theoretical work is dance improvisation, and the subject of it became the movement coming from the depths of the unconscious. To answer the stated research questions, the current paper is based on several methods of general scientific research, such as generalization, deduction as a principle from general to particular, induction as a principle from particular to general, abstraction, as well as analysis. In the practical part of the current work, methods of observation, comparison, and experiment are used, which consist mostly in the observation and artistic interpretation of phenomena mentioned in the research paper.
- Promluva hmotných důkazů v době post-faktickéTulinger, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-08Ve své diplomové práci se zabývám rozborem forenzně-estetické praxe, která úzce souvisí s promluvou hmotných důkazů v době, pro kterou platí označení jako post-pravdivá či post-faktická. Zajímá mě, jak dnes přistupujeme k materiálnímu svědectví a jak se proměnila podoba materiálního svědka, který se čím dál tím více stává neopomenutelným aktérem v řešení válečných, politických, ekonomických a ekologických konfliktů. Zaměřím na napětí uvnitř forenzní estetiky, která je rozkročena mezi vědou a uměním. V průběhu své práce se budu neustále vracet k problematickému konstruování reality v souvislosti s evidencí stop a vytvářením faktů s nástroji forenzní estetiky a pokusím se popsat, podle jakých pravidel tato (re)konstrukce probíhá.
- Re-enchanted ImagesPavel, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-09The focus of this thesis lies on the combination of practices connected to colour extraction as well as alternative photographic processes; these two historically and artistically important crafts have strongly influenced each other throughout the course of history. The combination of both is a very particular phenomenon, and poses questions related to lightfastness, fixation, application processes, and photosensitive reactions, all of which have a long history in both photography and dyeing as well as pigment extraction. While focusing on the photographic applications of natural pigments, historical developments of the same (to include various methods of combination pioneered and utilised by artists and scientists), this thesis will also provide an overview of the chemical and molecular properties of various natural and artificial pigments. The subjects discussed will illustrate the connection between ancient techniques of colour extraction and more recent photographic processes innovated and developed in the nineteenth century, both of which are currently experiencing a popular resurgence on a global scale. Additionally, the last part of this thesis will take into account the disenchantment of society and the connections that can be drawn to the decline of artisan crafts, as well as their replacement by mass production. This part is kept short, as the broadness of these subjects provides enough material to write a thesis on its own about; rather, it focuses on the specific connections to artisan practices and their rise and fall. This thesis will provide a framework and a source for artists looking to engage with alternative methods of combining both natural colours and photography and can, therefore, also serve as a technical manual as well as a collection of historical accounts and records.
- Remediace: Fotokniha v digitálním věkuČervená, Dominika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-09Fotokniha je kniha založená převážně na fotografiích. V knize The Photobook: A History zmiňuje autor Gerry Badger “Fotokniha je kniha s textem nebo bez něj, jejíž hlavní sdělení nesou fotografie. Autorem je fotograf nebo osoba, která upravuje či seřazuje práce jednoho i více fotografů.” První příklad fotoknihy je připisován autorce Anně Atkinsové. Její dílo s názvem “Photographs of British Algae: Cyanotype Impressions” se datuje do roku 1843. Svazek byl vydán jejím vlastním nákladem, papíry byly napuštěny světlocitlivou emulzí. Dalším příkladem je dílo Williama Henryho Foxe Talbota, který vydal v letech 1844 až 1846 první komerční fotografickou knihu s názvem "The Pencil of Nature”. Důležitým bodem v historii fotoknih jsou fotografická alba, jejichž první stopy nás zavedou do 50. let 19. století. Nejdříve alba sloužila pouze k ukládání snímků, především vernakulárních, ale postupem let se dostávala do uměleckých oborů. Příkladem nám je album “Alaska” vytvořené v roce 1899. Jeho autor George F. Nelson ho sestavil ze snímků Edwarda S. Curtise a Edwarda H. Harrimana. Hlavním tématem byla dokumentace Harrimanovy expedice na Aljašce. Toto album obsahující více než 100 fotografií, písní, básní, kreseb a textů je příkladem vývoje od samotného fotoalba ke knize. V dnešní době díky demokratické povaze fotografie a její digitální revoluce v roce 2000, vzniká více fotografií než kdykoliv předtím. A tudíž je samozřejmostí, že i fotoknihy a fotoalba jsou touto proměnou zasaženy. Potřeba ukládání snímků se přenesla z fyzického média, výtisků, alb a knih na digitální médium, počítač, telefon a internet. K fotografiím máme stále stejný vztah. Znamená to, že máme potřebu o ně pečovat, mít je stále při sobě, ale způsob jak toho dosáhneme je jiný. Vzhledem k tomu, že můžeme uchovávat prakticky neomezené množství snímků, proměňuje se i způsob, jakým fotografii prožíváme. Na internetu se situace příliš neliší: na mnoha platformách si můžete nastavit časovač, jak dlouho si můžete fotografii prohlížet, jeden den či 15 sekund. Fotografie nejsou určeny k tomu, aby se ukládaly, uchovávaly, znovu viděly, ale aby byly pomíjivé. Snímek není trvalý. V určitém okamžiku ztrácí smysl, pokud ho srovnáme se snahou o fixaci světla na ploše a v průběhu let se neustále vyvíjí. Můžeme, ale vidět nebo prožít obrazy? Stali jsme se “fast- food” diváky. Snadno se začínáme nudit, a tak potřebujeme zažít vždy něco navíc. Je to bulimický věk fotografie. Ale jaké místo má v tomto scénáři, kdy fotoalbum hraje roli telefonu, fotokniha? Jak se bude vyvíjet a která média ji budou ztělesňovat?
- Representation of Suicide Across Media & CulturesDeb, Ranaji(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-14Objective of this thesis is to explore the phenomenon of suicide through various forms of representation across media and popular culture. To establish context, we begin by understanding the (self) construction of identity from a sociotechnological sense and how the proliferate visual culture affects our life expectations. Thereafter an attempt is made to trace the origins of suicidal representation across various art forms while dissecting the semiotics and context associated with events in antiquity, which might have a bearing on how we understand the topic today. Correlations between mythologies, artistic expressions and culturally linked traditions are subsequently outlined and a contemporary albeit fragmented version of perception is assessed through hashtags on popular social media platforms. In conjunction, stock photographs and non-professional image uploads are analyzed through computer vision vis-à-vis my own perceptions to uncover trends and unstated associations in the content we are consuming. Concluding remarks are intended towards asking understated questions rather than an attempt to reconfigure the meaning of voluntary death or being a discourse on universal representation.
- Slovenian Art after the year 1980 and the group IrwinSadovski, Katarina(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-10-07In my thesis I dealt with Slovenian art after 1980. In the first part I presented political background of the time and its influence on Interrupted Histories, the subcultures and Slovene artists that sprang out of this scene. In the second part I assess the NSK with its NSK state, the group Laibach and what bears the higher significance of my thesis the collective Irwin. I focused on the field of their work and their main message being that no totalitarian system must never come back to life. They manage to convey their point of view on the subject by reviving the original totalitarian systems. I concluded that in the year 1980 Slovenian photography gained its independence.
- Současné umění po Late Photography.Czanderle, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-12Ve své práci bych rád přiblížil pojem "Late photography". Osobně se domnívám, že již od sedmdesátých let můžeme v pracích mnoha umělců najít podobné dokumentární strategie, které se týkají pojmu "Late photography". V současné době dochází k jistému vyčerpání tohoto pojmu. Z těchto důvodu bych se rád zaměřil na vyhledání umělců, kteří naznačují nový směr ve fotografii a současně čerpají z "fotožurnalistu".
- Spiritistická fotografieTesař, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-10-01Následující úvahy, citace a obrazové přílohy mají za úkol přiblížit téma spiritistických úkazů ve fotografii. Předmětem zájmu jsou jednotlivé snímky i vybraní autoři. Po úvodu následuje první kapitola ?Chápání pojmu ?realita? ve spiritistické fotografii.? Jsou v ní např. informace, jak se na tuto problematiku dívali různí teoretici. Druhá kapitola ?Spiritistická fotografie ve Světě? je členěna do třech podkapitol. První z nich - Materializace ?duchů? lidí, přibližuje počátky spiritismu (např. dílo Williama Mumlera). Druhá - ?Levitace neživých předmětů? je o díle Fredericka Hudsona a Edouarda Isidora Bugueta. Třetí podkapitola ? ?Neidentifikovatelné úkazy? pojednává o jednotlivých případech takových úkazů a např. o Kirlianově fotografii. Poslední kapitolou je ?Spiritistická fotografie v Čechách?. Rozebírá nejen fotografii, ale zmiňuje se také o ostatních vizuálních projevech. Poslední část ?Závěr?, je zamyšlení nad chápáním spiritistické fotografie dnes a v minulosti, nad rozdíly u nás a ve světě, a mimo jiné i nad srovnáním s dalšími druhy vizuality.
- Stanislav Sucharda – fotografie a sochaŠemíková, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-14Tato práce se zabývá fotografickým archivem sochaře Stanislava Suchardy (1866-1916). Stanislav Sucharda patřil k vůdčím osobám počátku moderní českého sochařství. Cílem práce je provést průzkum a analýzu části soukromého fondu týkajícího se fotografických reprodukcí Suchardovy sochařské práce a děl. Sbírka vykazuje široký záběr, co se týká fotografických technik a materiálů. Čítá, jak skleněné negativy, tak negativy plastové, z fotografických pozitivních technik je přítomna albuminová fotografie, kolódiódiová fotografie i rozličné typy stříbroželatinových fotografií. Na negativech i pozitivech jsou patrné druhotné zásahy. Objevují se zde laky, orámování, retuše, vykrývání či fotokoláže. Fotografická sbírka není dle nějakého kódu tříděna, negativy jsou částečně tříděny dle jednotlivých soch. Snahou bude najít propojení snímků se sochařskými modely ze sbírky. Na základě určení, za jakým účelem byly fotografie pořízeny by měla vzniknout mozaika práce Stanislava Suchardy s fotografiemi. Dále bude tato fotografická sbírka porovnána s archivy v uměleckých institucích, majících ve svých fondech fotografie spojené se Stanislavem Suchardou. Na základě bádání bude potvrzena či vyvrácena teze, že část snímků v dnešním soukromém vlastnictví Nadace Stanislava Suchardy využíval sochař čistě jen pro své tvůrčí činnosti a nebyly předmětem reprezentace jeho práce. Následně bude stěžejním výstupem nastínění role fotografií při Suchardově sochařské tvorbě a potvrzení, zda Stanislav Sucharda sám fotografoval. Při zkoumání možností tvorby Stanislava Suchardy a jeho spolupráce s fotografiemi bude použit přístup komparace s fotografickou sbírkou Augusta Rodina, který byl Suchardův přítel.
- Teologicko-estetické konvence v díle J. P. Witkina, Cindy Sherman, Ivana Pinkavy a Václava JiráskaKundera, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-10-07Mé úvahy, citace a obrazové přílohy mají za úkol pzřejmit jakým způsobem je dosaženo u několika současných fotografických autorů překročení a posunutí zažitých vizuálních forem za použití tradiční "posvátné" symboliky kresťansko-židovské kulturní tradice.