Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle vedoucí "JIŘÍK, Jan"
Nyní se zobrazuje 1 - 2 z 2
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Fenomén camp a Mezi náma dobrýHorváthová, Zdeňka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-18Bakalářská práce se zabývá fenoménem camp, který využívá jako nástroj pro interpretaci divadelní hry Doroty Masłowské s názvem Mezi náma dobrý a její stejnojmenné divadelní a filmové inscenace, jež režíroval Grzegorz Jarzyna. Na základě analýzy autorka obhajuje přítomnost campu v těchto vybraných dílech a poukazuje na jeho projevy napříč textovým, divadelním a filmovým médiem. Autorka se nejdříve zaměřuje na vymezení fenoménu, přičemž vychází z prvního uceleného shrnutí Susan Sontag, které vyšlo v českém překladu pod názvem Poznámky o fenoménu camp. Na základě tohoto eseje aktualizuje camp do současnosti. Zaměřuje se na vyvrácení tvrzení Sontag o apolitičnosti campu a jako oporu vlastní argumentace využívá knihu Láska k přehnanému Petera Demetera. Autorka dále vymezuje kontext tvorby Doroty Masłowské, Grzegorze Jarzyny a nastiňuje situaci polské literatury a polského divadla v době, kdy zkoumaná díla vznikla. V další části práce se věnuje analýze dramatického textu Mezi náma dobrý, prostřednictvím které ověřuje přítomnost campu – fenomén nachází ve výskytu principů jako je například nadsázka a s ní související subverze. Svoji interpretaci zároveň opírá o kontext tvorby Masłowské. V další fázi nastiňuje, že jsou campové promluvy v obou adaptacích zachovány, a proto už přistupuje k analýze divadelní a filmové inscenace prizmatem campu. Zjištění i v tomto případě dokládá kontextualizací děl Grzegorze Jarzyny. Práce tak ukazuje fenomén camp jako interpretační nástroj schopný reflexe společenskopolitických problémů a poukazuje na možné využití campu v současnosti.
- Gottland Mariusze Szczygieła na českých jevištíchHolá, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-04Tato bakalářská práce se zabývá dvěma doposud jedinými českými inscenacemi Gottland podle stejnojmenné knihy reportáží polského spisovatele Mariusze Szczygieła - českou premiérou v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě roku 2011 a pozdější inscenací ve Švandově divadle v Praze. Soustředí se především na jejich analýzu a porovnání odlišných přístupů k dramatizaci nedramatické literatury. Pomocí analýz dramaturgicko-režijních pojetí srovnává rovněž použití montážního principu na jevišti. Součástí práce je i krátký úvod do života a díla Mariusze Szczygieła a Polské školy reportáže, v jejíž tradici Szczygieł píše.