Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle vedoucí "JOBERTOVÁ, Daniela"
Nyní se zobrazuje 1 - 6 z 6
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Groteska v současném španělsky psaném dramatuMelicharová, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-18Tato práce se zaměřuje na současnou španělskou a argentinskou divadelní aktovku s rysy grotesky. Klade si za cíl seznámit s tvorbou pětice divadelní autorů, Esteve Solera, Victora Winnera, Rafaela Spregelburda, Alejandra Tantaniana a Javiera Daulteho. Španělská tvorba je zde reprezentována Solerovou trilogií Proti pokroku, Proti lásce, Proti demokracii. Jedná se o tři tematicky provázané hry, z nichž každý se skládá ze sedmi miniaktovek. Argentinskou grotesku zastupuje Winnerova aktovka Pohlednice z cest a hra zbývající trojice autorů, Lidský rozměr. Práce objasňuje kontakty mezi španělským a argentinským divadelním světem a specifika španělsko-argentinského divadelního kontextu. Zkoumá z filosoficko-estetického pohledu grotesku jako způsob zobrazení současného světa a zabývá se hledáním společných formálních principů a témat, která se v pětici ukázek opakují. V pětadvaceti aktovkách nalézá opakující se myšlenková schémata, kriticky reflektující směřování současné západní kultury, která rozděluje do osmi oddílů: "Individualismus", "Vězení uvnitř systému", "Deformace mezilidských vztahů", "Hypermoderní kapitalismus a krize demokracie", "Krize náboženství", "Dehumanizace", "Směřování k apokalypse?". Nejzásadnější částí práce je pak reflexe opírající se o myšlenky soudobého francouzského filosofa a sociologa Gillese Lipovetského a interpretace konkrétních aktovek s nastíněním toho, jak autoři s tématy ve svých hrách pracují.
- Hra Sarah Kane Psychóza v 4.48 na českýc h jevištíchVondráková, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-10Tato bakalářská práce se zabývá tvorbou anglické dramatičky Sarah Kane, zejména pak její poslední hrou 4.48 Psychosis (Psychóza ve 4.48) a jejími dvěma českými inscenacemi ? českou premiérou v divadle Kolowrat z roku 2003 a doposud nejnovější inscenací HaDivadla z roku 2010. Pomocí analýz dramaturgicko-režijních koncepcí provádí srovnání obou inscenací. Provádí také krátký exkurz do života a díla Sarah Kane a zmiňuje se o zbylých čtyřech divadelních hrách Blasted (Zpustošení), Phaedra?s Love (Faidra(z lásky), Cleansed (Očištění), Crave (Puzení) a také o krátkém filmovém scénáři Skin (neoficiální překlad Kůže). Snaží se o shrnutí základních znaků a principů díla Sarah Kane. Dotýká se také kontextu tvorby Sarah Kane, tzn. období devadesátých let dvacátého století a jeho dramatiky označované termínem in-yer-face (v českém kontextu cool dramatika).
- Od zábavy k tragédii: proměny dramatického proverbu Alfreda de MussetaKosáková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-15Bakalářská práce s názvem Od zábavy k tragédii: proměny dramatického proverbu Alfreda de Musset sleduje tvůrčí linii dramatických proverbů Alfreda de Musset a zařazuje ji nejen do umělecké a společensko-politické situace autorovy doby, ale také do širšího kontextu vývoje žánru, který má svůj počátek v salónních improvizacích sedmnáctého století. Na pozadí tradice tohoto žánru poté autorka diplomové práce blíže analyzuje Mussetovu dramatickou tvorbu a vyděluje z ní hru S láskou nejsou žádné žerty, jež nese současně znaky náležitostí žánru proverbu i tehdejších romantických tendencí. Propojením induktivní metody a vlastní interpretace hry poté pojmenovává hlavní témata a kvality hry a její scénický potenciál dokazuje také tuzemským inscenačním i překladatelským zájmem. Závěrem nabízí další možnost zkoumání dramatického proverbu, který pronikal i do dalších evropských kultur.
- Studio Hrdinů a jeho divák, divák a jeho Studio HrdinůWaller, Tobiáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-16Bakalářská práce se zabývá případovou studií pražského divadla Studio Hrdinů s primárním zaměřením na publikum této scény. Využívá k tomu poznatků a principů sociologie divadla a společenskovědního výzkumu: práce se jej pokouší aplikovat pro výzkum teatrologický. Impulsem k jejímu napsání byla snaha nahlédnout částečně vybranou divadelní instituci a její publikum prizmatem sociologie divadla. Metodologie práce se v teoretické části soustředí na vymezení základních pojmů a ozřejmění principů, vývoje a aplikace sociologie divadla. V praktické části je metodologie postavena na detailním zkoumání Studia Hrdinů prostřednictvím čtyř výzkumných okruhů: autorské subjektivní analýzy; pohledem Studia Hrdinů samo na sebe; analýzou vybraných kritických reflexí a analýzou publika. V závěru práce jsou jednotlivé výsledky porovnávány a jsou z nich vyvozovány závěry. Ty jsou však i po aplikaci výzkumných okruhů relativně vágní. Práce to reflektuje a polemizuje v závěru nad ideálnější podobou obdobného výzkumu. Zároveň je zde ale konstatováno, že podoba výzkumu obsažena v bakalářské práci by mohla sloužit jako vhodný vstupní výzkum pro sekundární šetření, či pro přepracovaný výzkum obdobného zaměření.
- Odebráno
- Vliv Antonina Artauda na tvorbu Flory DétrazFlemrová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-21Bakalářská práce si klade za cíl seznámit čtenáře s dosavadní tvorbou francouzské choreografky a performerky Flory Détraz a popsat teoretická východiska tvorby Antonina Artauda, která Flora Détraz ve své práci následuje. Autorka práce čerpá své poznatky převážně z vlastní divácké zkušenosti s inscenacemi Flory Détraz a z četby teoretických prací i osobní korespondence Antonina Artauda. Zaměřuje se na pojetí Artaudova ideálu divadelního jazyka a téma rituálního charakteru divadla. Představuje princip originální metody danse sonore a pokouší se o jeho vysvětlení z hlediska kognitivních procesů v těle diváka. Své teze autorka dále zakládá na informacích z odborné literatury s tematikou lidského hlasového a pohybového projevu.