Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle vedoucí "BOUŠKOVÁ, Jana"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 20
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Antónia Zelinková - bakalářský koncertZelinková, Antónia(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-05-28
- Bedřich DobrodinskýBilanová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Cílem této bakalářské práce je přiblížit čtenářům vývoj a okolnosti života dlouholetého sóloharfisty České filharmonie, koncertního sólisty a rozhlasového interpreta Bedřicha Dobrodinského. První kapitola je věnována nejen jeho pestrému osobnímu životu, ale také pracovnímu růstu a následnému uměleckému vrcholu. Ve druhé kapitole se nachází souhrn jeho skladeb obohacený informacemi o jejich vzniku. Ve třetí kapitole jsou vypsána jeho literární díla a zajímavosti k nim. Poslední kapitola je věnována harfám, které Bedřich vlastnil a také harfám, na které dlouhodobě hrál. Tato práce bude přínosná pro harfisty, ale také pro ostatní hudebníky studující jeho skladby. Práce však může být přínosná i pro širokou veřejnost.
- Genderové stereotypy v hudběValášková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-05Práce na téma Genderové stereotypy v hudbě má za cíl zmapovat historickou i aktuální situaci genderové rovnosti v hudebním světě. Kromě obecného rovného přístupu k pracovním příležitostem se zaměřuje také na vzorce chování a myšlení, které vedou ke stereotypizaci některých hudebních nástrojů. Pro zjištění současného stavu v České republice posloužily statistiky stálých členů českých profesionálních orchestrů. Ke shrnutí postojů společnosti slouží rozhovory s mladými hudebníky, kteří se věnují hře na nástroje podléhající stereotypům. Jak vyplývá, společnost se během posledních desítek let značně posunula, některé převzaté názory ale stále přetrvávají a čeká nás ještě kus cesty k tomu, abychom mohli situaci v hudebním prostředí označit za zcela rovnou.
- Harfa a její využití v operní tvorběJouzová, Kamila(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-09Bakalářská práce se zaměřuje na využití harfy v operní tvorbě. Na začátku je stručný nástin historie tohoto hudebního nástroje a jeho vývoj od raných harf po dnešní pedálové, které se už běžně využívají v orchestrech. Dále následuje výběr dvanácti významných českých i světových operních skladatelů a u každého z nich je uvedena opera podle významu doma či v zahraničí nebo kvůli netradičnímu využití harfy. V rozboru jednotlivých děl jsou zahrnuty základní informace o každém autorovi, děj opery a ukázky z harfových partů s vysvětlivkami.
- Hedvika Jouzová - bakalářský koncertJouzová, Hedvika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-05-28
- Ivana Dohnalová - bakalářský koncertDohnalová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-05-28
- Jana Boušková Umělecký život harfistky Jany BouškovéHrachovinová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-23Tato bakalářská práce obsahuje především životopis a komentovanou diskografii Jany Bouškové. Popisuje důležité události a nesčetné úspěchy uměleckého života této světoznámé harfistky, v kapitole diskografie pak nabízí následující údaje ( jsou-li dostupné) o všech kompaktních discích, na kterých se Jana Boušková podílela : název, číslo, interpreti, vydavatel a rok vydání, čas a místo nahrávání , hudební a zvukový režisér, obsah. V závěru práce shrnuji jednotlivé aspekty významu Jany Bouškové pro českou kulturu. Čerpala jsem především z osobních rozhovorů s mojí paní profesorkou doc. Janou Bouškovou a z materiálů, které mně zapůjčila ( brožury ze soutěží a z harfového kongresu, programy koncertů, kompaktní disky, novinové výstřižky). Dalším významným zdrojem informací mně byl internet. Rozhovor mně laskavě poskytla také matka doc. Jany Bouškové, profesorka Pražské konzervatoře Libuše Váchalová.
- Koncertní pedálové harfy v pojetí světových výrobcůOkénková, Aneta Violeta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-07Tato práce se věnuje výčtu nejvýznamnějších a nejuznávanějších světových výrobců pedálových harf. Jejím cílem je zejména podrobně přiblížit historii vzniku jednotlivých dílen a jejich přínos ve výrobě moderní pedálové harfy. V textu nejsou záměrně zmiňovány harfy s jinou přelaďovací mechanikou než je pedálová a spíše než historii vývoje pedálové harfy se práce zaměřuje na současné pojetí výroby tohoto nástroje.
- Nejvýznamnější osobnosti České harfové školy 20.stoletíHädler, Roxana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-04Práce se zabývá životem a činností představitelů české harfové školy. Nejvýznamnějším osobnostem jsou v práci věnovány jednotlivé kapitoly s podkapitolami o jejich pedagogické činnosti a dalšími zajímavostmi. V závěru práce jsou pak zmíněna jména, jejichž nositelům se v rámci rozsahu práce nepodařilo věnovat celou kapitolu, a případně další doplňující informace o české harfové škole.
- Nové poznatky v technice harfové hry po mém několikaletém studiu v PrazeXing, Yan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-07Hlavním tématem mé práce je popis získaných poznatků ve studiu hry na harfu. Během svého studijního pobytu v Praze jsem srovnávala své zkušenosti ze studia hry na čínské strunné drnkací tradiční nástroje s technikou a výukou hry na koncertní pedálovou harfu v Evropě. Na základě pozorování a vlastní praxe jsem zjistila rozdíly ve stavbě nástroje, technice hry a postavení rukou při hře. Dále rozdíly v notaci, které souvisí s metodami výuky hudební teorie a poslechových cvičení v České republice, se kterými jsem se ve své vlasti nesetkala. Neméně důležitým poznatkem je aktivní uvolnění a metodické postupy při nastudování skladeb a jejich následném koncertním provedení. Závěrečným shrnutím těchto poznatků je, že všechny tyto aspekty mají úzkou spojitost s hudebním výrazem a společně tak tvoří jeden celek napomáhající k dokonale interpretaci hudby.
- Obor harfa na ZUŠPávková, Aneta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Práce se zabývá výukou oboru harfa na základních uměleckých školách. Věnuje se obecným cílům vzdělávání základních uměleckých škol, talentu, motivaci a píli žáka. Popisuje podrobně školní vzdělávací program oboru harfa a metodiku práce učitele s žákem. Dále srovnává prezenční a distanční výuku oboru harfa na základě provedeného výzkumu.
- Osobnosti harfové třídy Royal College of Music v LondýněBlažková, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-10Tato bakalářská práce s názvem Osobnosti harfové třídy Royal College of Music v Londýně je rozdělena do tří kapitol. V první kapitole je stručně přiblížena historie a vývoj harfy pro lepší představivost a možnost porovnání nástrojů v dalším textu. Dále první kapitola skýtá ve svém textu průřez historií RCM, neboť právě tato univerzita je pojítkem všech osobností zmíněných v této práci. Druhá kapitola je rozdělena do osmi podkapitol, přičemž každá z nich přibližuje život a hudební úspěchy daného vyučujícího. Jsou zde sesbírány a spojeny v jeden celek dostupné informace z nejrůznějších zdrojů o těchto harfistech. Třetí, a zároveň poslední, kapitola přibližuje tři z pěti největších současných londýnských symfonických orchestrů, ve kterých působili harfisté vyučující na RCM. Tyto orchestry jsou světově proslulá tělesa s dlouholetou tradicí. Hráči, kteří jsou jejich členy, musí vynikat vysokou uměleckou kvalitou, což vypovídá o úrovni těchto hudebníků.
- Pavel Šebesta : bakalářská práceŠebesta, Pavel(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-08
- Pedagogika hry na harfu u dětí předškolního a školního věkuDohnalová, Ivana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-05-28Tato bakalářská práce je zaměřena na výuku hry na harfu u dětí předškolního a školního věku. Snažila jsem se podrobně vysvětlit tvoření tónu, pozici hráče u nástroje a základní technické problémy harfové hry, jako jsou stupnice a akordy. Vycházela jsem z tradic české harfové školy, jejíž vývoj stručně popisuji v úvodu. Text je proložen názornými fotografiemi. Čerpala jsem zejména z konzultací se svou pedagožkou, renomovanou harfistkou Mgr. Janou Bouškovou, také s její matkou Libuší Váchalovou a ze svých zkušeností. Mohla by sloužit jako metodická příručka učitelům, kteří během své pedagogické praxe nenabyli dostatečných zkušeností, ale také samoukům.
- Postavení harfy v hudbě do roku 1720Šebesta, Pavel(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-08Tématem této práce je postavení harfy v evropské hudbě do roku 1720. kdy se objevila první pedálová mechanika. Výraz "hearpe" použil v 6. století n.l. biskukp Venantius Fortunatus ve svých spisech. Středověké latinské názvosloví je nejednoznačné. Ma stejný typ nástroje byly používány názvy : lyra, harfa, cithara, kytharis, a podobně. V roce 1511 vydal Sebastian Virdung organologickou učebnici, jež se stala základem pro další vývoj nejen nástrojové teorie, ale i praxe. Hráči na harfu jsou raně novověkou ikonografií zobrazení v královských komorách, salónech, banketových scénách a průvodech, jako sólisté nebo jako součástí souborů. Harfa spoluúčinkovala při zpěvu balad, při přednesu poezie, ale i při náboženských obřadech. Zatímco starověké spisy informují, že na herfu hrály spíše ženy, středověká ikonografie vkládá tento nástroj více do rukou mužům, při biblických námětech pak andělům.
- Psychická príprava pred koncertomZelinková, Antónia(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-05-28Práca obsahuje pohľad na interpretačné umenie z rôznycg hladísk. Prevažne sa však zameriavam na praktickú, no najmä psychickú prípravu pred koncertom, ktorej sa v mnohých prípadoch nevenuje až taká pozornosť, aká by bola potrebná. V tejto práci rozoberám ako zmýšl´a študent hudobného interpretačného umenia pri študovaní hudobného diela, jeho najčastejšie chyby a chybné postoje jak pri samotnom študovaní,tak aj jeho interpretovaní.
- The Chinese composer Tan Dun and his compositions for harpYip, Yun Ching(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Regarded as one of leading composers of the Chinese “New Wave”- the generation of artists, writers and composers that came to international prominence in the early 1980s, Tan Dun’s combination of Chinese ancient arts, contemporary compositional technique and modern media contributes to the uniqueness of his work. This study examines three of Tan’s compositions which are written for harp- “In Distance” (1987), “Circle with Four Trios, Conductor, and Audience” (1992) and “Nu Shu- the Secret Songs of Women” (2013). It explores how Tan rooted his music in his Chinese heritage and appeals to an international music audience at the same time. This study investigates how Tan draw inspirations from Chinese philosophical and cultural traditions, imitating Asian timbre and using familiar Asian musical features recognizable by international audience.
- Ťuková Dominika : Bakalářský koncertŤuková, Dominika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Vývoj moderní harfyŤuková, Dominika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08Bakalářská práce pojednává o vývoji harfy od starověku do 20.století. V úvodu nalezneme původní mýty, jak a kde harfa vznikla. Postupně se čtenář dostane přes Egyptské harfy , Italské a Španělské harfy až k harfám současné doby. Zde je podrobně rozebraný způsob stavby a materiály, které se pro stavbu harfy používají. Součástí práce je detailní pohled do dílny českého stavitele harf Rudolfa Chvojky a kontrastně k tomu seznámení s jednou z největších fabrik na výrobu harf společnosti Lyon & Healy. Část práce se také věnuje netradičním harfám a harfám mimoevropským. Cílem práce je srozumitelné seznámení čtenáře s historií a vývojem těch nejzákladnějších a nejzajímavějších harf, které v historii tohoto nástroje vznikly.
- Významný český harfista a pedagog dvacátého století, Karel PatrasJouzová, Hedvika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-05-28Karel Patras byl významným českým harfistou a pedagogem dvacátého století. Hru na harfu studoval na Státní konzervatoři a Akademii múzických umění . Již jako student konzervatoře byl angažován do našeho předního orchestru, České filharmonie, nejprve jako druhý harfista a po odchodu Bedřicha Dobrodinského se stal prvním harfistou. V ČF působil celých čtyřicet let. K.Patras byl pedagogicky činný na Státní konzervatoři a na Akademii múzických umění v Praze, kde vychoval mnoho výborných harfistů, kteří se uplatnili, jak na koncertních pódiích, tak jako hráči v orchestru.