Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle vedoucí "ERICSSON, Mikael"
Nyní se zobrazuje 1 - 14 z 14
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Houslařský rod DvořákůPetrásek, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-02Tato práce pojednává o slavném českém houslařském rodě Dvořáků a všeobecně o vývoji houslařství na území dnešní České republiky. Text je rozdělen do tří kapitol. Těžištěm práce je druhá kapitola, která je věnovaná všem čtyřem členům houslařského rodu Dvořáků. První část popisuje historický vývoj a tradici houslařství na našem území. Zároveň se snaží objasnit z jakých kořenů Dvořákové vzešli, na co navazovali, co za sebou zanechali a jaký je jejich samotný vliv na dnešní houslařství. Poslední kapitola spojuje umění houslařské a interpretační, ty spolu úzce souvisí a dávají význam jedno druhému. Cílem práce je připomenout houslařství jako plnohodnotný umělecký obor, jenž naši houslaři povznesli na nejvyšší úroveň.
- Johannes Brahms: Koncert pro housle, violoncello a orchestr a moll, op.102 (rozbor díla, porovnávání interpretace díla)Šístková, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-04Tato bakalářská práce se zabývá rozborem díla a interpretace Dvojkoncertu Johannese Brahmse. V první řadě přichází se seznámením motivické práce a tématickým materiálem, na který se v rozboru zaměřuje nejvíce, poté na strukturu celé skladby. Následně nahlíží stručně do Brahmsovy kompozice a je zaměřena na okolnosti vzniku Dvojkoncertu. Nakonec srovnává interpretaci tohoto díla z několika vydaných nahrávek a nabízí k nahlédnutí seznam dostupných nahrávek. Smyslem práce je nastínit pohled instrumentalisty na dílo, které sám prováděl.
- Karl Davidov - zakladatel ruské violoncellové školyBoiprav, Hanna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-05Tato bakalářská práce je zaměřena na zhodnocení osobnosti Karla Julieviče Davydova, není však jeho uceleným portrétem. Snaží se zachytit nejdůležitější body jeho kariéry jak na poli sólového a komorního hraní, tak na poli pedagogickém. Tato práce je rozdělena do dvou hlavních kapitol. První kapitola se v pěti podkapitolách a třech menších podkapitolach soustředí na umělecký vývoj Karla Julieviče Davydova od jeho dětství přes studium violoncella, působení jako profesora v Rusku i v zahraničí a účinkování v komorních souborech. Druhá kapitola se věnuje pedagogickému odkazu a pedagogickým zásadam Karla Julieviče Davydova a zejména jeho ?Violoncellové Škole?.
- L.van Bethoven a violoncelloPetr, Václav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08Ludwig van Beethoven obohatil violoncellovou literaturu o samostatnou formu violoncellové sonáty. Významné jsou i jeho variační cykly pro violoncello a klavír. V této práci jsou všechny tyto skladby zmíněny a jsou rozebrány podmínky, které umožnily jejich vznik. Jeho 5. sonáta pro violoncello a klavír, D dur, op. 102 č. 2 je podrobněji analyzována. Prostor je rovněž věnován Koncertu pro klavír, housle, violoncello a orchestr C dur, op. 56, který je zásadní z hlediska vývoje moderního samostatného violoncellového koncertu. Zhodnocena je i funkce violoncella v Beethovenových smyčcových kvartetech.
- Miloš Sádlo - violoncellista a pedagogUrban, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08Tato bakalářská práce je zaměřena na zhodnocení osobnosti Miloše Sádla, uznávaného violoncellisty a pedagoga, není však jeho uceleným portrétem. Snaží se zachytit nejdůležitější body jeho kariéry jak na poli sólového a komorního hraní, tak na poli pedagogickém. Tato práce je rozdělena do dvou částí. První část se v sedmi hlavních kapitolách soustředí na umělecký vývoj Miloše Sádla od jeho dětství přes studium violoncella u K. P. Sádla a účinkování v komorních souborech až po zdokonalení se na mistrovském stupni u Pabla Casalse. V druhá část je rozdělena do třech hlavních kapitol a věnuje se pedagogickému odkazu Miloše Sádla. V poslední kapitole této části jsou zařazeny rozhovory se studenty Miloše Sádla.
- Pech Jan : Bakalářský koncertPech, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08
- Petr Václav : Bakalářský koncertPetr, Václav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Prehľad slovenských violončelistov 20. storočiaŠkoda, Juraj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Táto bakalárska práca sa zameriava na významných slovenských violončelistov 20. storočia a ich prínos pre vývoj violončelovej hry a hudobnej kultúry na Slovensku. Cieľom práce je zmapovať životné osudy a umeleckú činnosť vybraných osobností, zhodnotiť ich vplyv na formovanie violončelovej školy a poskytnúť ucelený pohľad na ich miesto v kontexte slovenskej a európskej hudobnej scény. Metodológia výskumu zahŕňa štúdium dostupnej literatúry, archívnych materiálov a dobovej tlače, ako aj realizáciu osobných rozhovorov s violončelistami či ich žiakmi a rodinnými príslušníkmi. Získané informácie sú analyzované a syntetizované s cieľom vytvoriť komplexné profily jednotlivých umelcov. Práca je štruktúrovaná do kapitol venovaných konkrétnym violončelistom, pričom každá kapitola obsahuje biografické údaje, prehľad umeleckej činnosti, analýzu interpretačného štýlu a prínosu pre rozvoj violončelovej hry. Osobitná pozornosť je venovaná pedagogickej činnosti a vplyvu na nasledujúce generácie violončelistov. Výsledky výskumu poukazujú na kľúčovú úlohu slovenských violončelistov 20. storočia pri etablovaní violončela ako sólového nástroja a pri rozvoji violončelovej pedagogiky na Slovensku. Práca zdôrazňuje ich prínos k obohateniu koncertného repertoáru, popularizácii violončelovej hudby a šíreniu dobrého mena slovenskej interpretačnej školy v medzinárodnom kontexte. Záverom možno konštatovať, že slovenskí violončelisti 20. storočia zanechali výraznú stopu nielen v národnom, ale aj európskom hudobnom kontexte a svojou umeleckou i pedagogickou činnosťou prispeli k formovaniu a rozvoju violončelovej hry na Slovensku. Táto práca predstavuje dôležitý príspevok k ucelenejšiemu poznaniu ich života, diela a významu pre slovenskú hudobnú kultúru.
- Příprava interpretačního výkonu.Šístek, Eduard(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-09Práce se zabývá přípravou vystoupení, vztahem mezi interpretací a technikou a ostatními elementy, které se na dobrém výkonu podílejí. Klíčovou myšlenkou je všestranný pespektivní vývoj hráčových schopností a dovedností. Vytvoření představy o harmonické a formální struktuře skladby je předpoklad, na jehož základě budeme schopni dílo přesvědčivě interpretovat. Rozvinuté duševní schopnosti představivosti a paměti jsou přitom zapotřebí stejně jako spolehlivá technika.Kvalita výkonu na koncertě je způsobem přípravy velice ovlivněna. Mimo to hraje důležitou roli také schopnost přizpůsobit se akustice a vypořádat se s trémou. Každé vystoupení přináší nové podněty a inspiraci. Na závěr hráč svůj výkon zhodnotí, aby věděl, na čem má dále pracovat.
- Smyčcové kvarteto v proměnách času se zaměřením na Turtle Island QuartetMarek, Šimon(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-06Práce se zabývá přehledem vývoje smyčcového kvarteta a jeho proměnami během dějin. Zároveň představuje jeho nové pojetí v současnosti a to prostřednictvím kapitoly o souboru Turtle Island Quartet. Popisuje historii tělesa a inovace, které vnesli do tradiční formy smyčcového kvarteta.
- Systém hudebního vzdělávání v Čechách a ve ŠvýcarskuPeková, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-06Ve své diplomové práci Systém hudebního vzdělávání v Čechách a ve Švýcarsku se pokouším nastínit celkový obraz vývoje hudebního školství v těchto zemích od jeho počátků, po dobu, kdy zaznamenalo největší a nejdůležitější změny, až po současnost, kde popisuji nynější stav a strukturu uměleckého vzdělávání. K volbě tohoto tématu mě bezesporu vedl můj nedávný pobyt ve Švýcarsku. V rámci programu Swiss mobility program mi bylo umožněno studium hudby na vysoké škole ve městě Luzern, kde jsem strávila celý akademický rok a i díky tomu jsem měla také příležitost seznámit se s místním školským systémem. V návaznosti na tuto mou osobní zkušenost jsem se rozhodla vyhledat a sepsat informace, jež by mohly případným čtenářům poskytnout možnost srovnat jim známé školské uspořádání v Čechách s tak charakteristickým a v Evropě poněkud výjimečným systémem školství, jakým je ten švýcarský. V České republice má umělecké vzdělávání bezpochyby velmi silnou tradici a i dnes se stále těší velké oblibě. V části týkající se vývoje hudebního školství u nás jsem se tedy zaměřila zejména na období boje o zavedení a podobu předmětu hudební výchovy, který v minulém století vedli profesoři hudby a jiné významné osobnosti tehdejší české hudební scény. Naopak v části pojednávající o školských poměrech ve Švýcarsku bylo mým záměrem přiblížit celkový ráz tamějšího školství, navzdory tomu, že se jeho podoba v rámci jednotlivých kantonů často výrazně liší. Vzhledem k těmto četným odlišnostem a zároveň také omezenému rozsahu této práce jsem se tedy soustředila na popis nejvýznamnějších rozdílů výuky hudby v hlavních švýcarských kantonech. Při mém rozhodnutí o výběru tohoto tématu mě zaujala skutečnost, že u nás existuje jen mizivé množství publikací o švýcarském školství, a pokud existují, tak obsahují informace pouze do doby osmdesátých let minulého století. To mne také utvrdilo v přesvědčení, že by má práce mohla být v tomto směru pro všechny případné zájemce o studium hudby ve Švýcarsku a obecně i českou hudební veřejnost opravdovým přínosem.
- Urban Vojtěch : Bakalářský koncertUrban, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08
- Violoncellové sonáty Paula HindemithaPech, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08Práce se věnuje tématu sonát pro violoncello v díle skladatele Paula Hindemitha. Záměrem bylo vytvoření souhrnu informací, které by mohly sloužit pokročilejším čtenářům a interpretům. Úvodní kapitola obsahuje stručný životopisný přehled, sloužící k pochopení historických souvislostí a charakterizaci Hindemitha jako významné hudební osobnosti. Tato kapitola je doplněna o přehled jeho tvorby pro violoncello a postřehy ohledně jeho kompoziční práce. Následující čtyři kapitoly obsahují detailnější popisy Hindemithových sonát, které dosud vyšly tiskem. O sonátách jsou uvedeny informace týkající se jejich vzniku a větné stavby. Rozbory jsou doplněny ukázkami notového materiálu. Výsledkem jsou tedy především komentované informace využitelné pro interpretaci. Vzhledem k různým časovým obdobím vzniku těchto sonát můžeme sledovat i vývoj Hindemithovy skladatelské techniky.
- Využití violoncella v pop-rockové hudbě, e-cello a efektyMariaš, Ladislav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-17Cílem této práce je rozšíření obzoru a pohledu na violoncello, sepsání nových technik, které bývají často opomíjeny, nebo je jimi opovrhováno. Pomoc ostatním violoncellistům s výběrem a aplikací správných zvukových efektů a přiblížení slučování efektů.