Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle vedoucí "HUDEC, Jiří"
Nyní se zobrazuje 1 - 17 z 17
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Dagmar Bořková - bakalářský koncertBořková, Dagmar(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-05-28
- Funkce a podoba kontrabasu v době W. A. MozartaHudec, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-06Kontrabas je mezi smyčcovými hudebními nástroji svým vývojem velice ojedinělý. Jako jeden z mála nástrojů nemá ještě ani dnes ustálený tvar a způsob hry. Za dobu svého pestrého vývoje zaznamenal několik zvratů a také důležitých vývojových zlomů. Rád bych zdůraznil, že jméno W. A. Mozarta figuruje v případě mé práce pouze jako jakési orientační časové vymezení (je tedy myšlena především druhá polovina 18. století) a hlavně symbolika; s Mozartovým životem je nejvíce spjaté město Vídeň, ve kterém poprvé zaznamenal kontrabas úspěchy jako hojně využívaný solový a komorní nástroj. Chtěl bych se v této práci zaměřit především na tuto dobu včetně období, které jsou pro ni co do souvislostí důležité, a přiblížit, jakým způsobem a k jakým účelům byl kontrabas v této době využíván. K bližšímu a věrnějšímu přiblížení přikládám překlady vybraných dobových zdrojů, které dosud nebyly do češtiny přeloženy. Cílem této práce je podat celkové informace o třech zemích, ve kterých se v 18. století formoval hudební život, tj. ve Francii, Itálii, a německých zemích.
- G. Bottesiniho Allegro di concerto "alla Mendelssohn" (rozbor a porovnání s Mendelssohnovým houslovým koncertem e moll)Pazourek, Zdeněk(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Tato práce se zabývá vztahem Bottesiniho Allegra di Concerto „alla Mendelssohn” a první větou Mendelssohnova houslového koncertu e-moll. V první části této práce se nachází rozbor obou skladeb, ve druhé pak jejich porovnání a z něj vyplývající poučení pro interpretaci Bottesiniho Allegra.
- Historie kontrabasové skupiny v orchestru Národního divadlaPospíšil, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-07Tato bakalářská práce se krátce věnuje samotnému vzniku, historii Národního divadla v Praze a historii jeho orchestru. Hlavním tématem této práce je kontrabasová skupina Orchestru Národního divadla. Zabývám se členy kontrabasové skupiny od jeho založení až po současnost.
- Klasicismus a jeho vliv na vývoj sólového kontrabasuStivín, Indi(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-05Tato práce se věnuje autorům, kteří své skladby věnovali sólovému kontrabasu. Zdůrazňuje také význam prvních kontrabasových virtuózů pro inspiraci slavných i méně slavných skladatelů a zároveň se v ní objevuje nový světový fenomén, skladatel-kontrabasista. Na úvod v 1. kapitole uvedu stručnou historii kontrabasu, která se bude zabývat prvními dochovanými nástroji, různými laděními a v následující kapitole připomenu první skladby napsané pro kontrabas. Ve 3. kapitole popíši klasicistní vídeňský kontrabas, jeho technické možnosti a výhody spolu s dalšími zajímavostmi. Ve 4. kapitole vyjmenuji hlavní představitele kontrabasového klasicismu. V 5. kapitole provedu rozbor 18. koncertu pro kontrabas a orchestr J. M. Spergera. V příloze uvedu seznam dostupné diskografie se sólovými a komorními díly vídeňského kontrabasu.
- Kontrabas v jazzové hudbě se zaměřením na české jazzové kontrabasistyLétalová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-05-28Obsahem mé bakalářské práce "Kontrabas v jazzové hudbě se zaměřením na české jazzové kontrabasisty" je seznámení s českými jazzovými kontrabasisty a způsobem hry jazzu na kontrabas. V jednotlilvých kapitolách popisuji důvody, které mně vedly k výběru tohoto tématu a stručné historické souvislosti. Zvláštní kapitola je věnována technice jazzové hry na kontrabas a obsahuje také krátké notové ukázky a dvě kompletní transkripce sól Jiřího Mráze. V dalších kapitolách se podrobněji věnuji jednotlivým kontrabasistům. Uvádím jejich životopisy, diskografii a charakteristiku jejich hry v souvislosti s hudebními ukázkami na přiložené, CD, které je též součástí práce. V závěru uvádím shrnutí, poděkování a seznam použité literatury, webových adres, ze kterých jsem čerpala a kompletní seznam zvukových nosičů, ze kterých byly použity hudební ukázky.
- Osobnost dirigenta a sbormistra Zdeňka T omášeKarpíšek, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-01Bakalářská diplomová práce Osobnost dirigenta a sbormistra Zdeňka Tomáše se zaměřuje na zachycení životního příběhu českého hudebníka, který se rozhodl zasvětit svůj život převážně práci s ochotnickými soubory a pedagogické činnosti. Ačkoli se studie zabývá jak osobní tak i profesní stránkou Tomášova života, její těžiště spočívá v popisu a rozboru jeho uměleckého působení. Je zde zachycena jeho umělecká dráha od dětství a studií až po pedagogickou činnost a závěr života v Praze. Zdůrazněné jsou klíčové etapy Tomášova života - působení v Pěveckém sboru Křížkovský, Rakovnické opeře, Městské hudební škole města Rakovník, pěveckém sboru Hlahol a na Lidové škole umění ve Voršilské ulici. Kromě popisu umělecké dráhy Zdeňka Tomáše práce obsahuje četné přesahy do jeho osobního života a také do společensko-historického pozadí doby. Jedná se o práci, která čerpá jednak z dobových publikací, ale i ze soukromých spisů, držených v majetku rodiny, a v neposlední řadě také z autentických vzpomínek jeho kolegů a rodinných příslušníků.
- Postoj a jeho dopad na zatížení svalů při hře na kontrabasHolubík, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-05Cílem této bakalářské práce je vyhodnotit několik běžně dostupných kontrabasových metodik a v nich popsaný přístup k postoji a postavení rukou z hlediska fyzioterapie a dlouhodobé udržitelnosti. Ve výběru jsou zahrnuty metody s různými přístupy ke hře. Následný komentář těchto metod a vlastní návrh k postoji u kontrabasu byl zrealizován díky konzultacím a myšlenkám fyzioterapeutky magistry Simony Reichertové. Výsledek nás dovedl do bodu potřebného zamyšlení se nad stavem povědomí o fyziologii u hráčů a stavem dostupné literatury ohledně postoje u kontrabasu. Díky jejímu pohledu na hru si můžeme uvědomit zásadnost tématu a pokusit se změnit způsob hry a přípravu k udržitelnému a zdravotně méně zatěžujícímu stylu.
- Prokop Jan : Bakalářský koncertProkop, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Rudolf Tuláček - život a díloRadanović, Danijel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Tato práce zabývá se životem a dílem Rudolfa Tuláčka s důrazem na jeho působení v Záhřebu a na nové poznatky, které jsou výsledkem mého výzkumu.
- Tony Osborne - přínos pro kontrabasovou tvorbuMareček, Václav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-28Ve své bakalářské práci přináším nové poznatky o kontrabasovém skladateli Tony Osbornovi. Jeho tvorba je zaměřena především na komorní kontrabasové skladby. Práci jsem rozdělil do tří kapitol: v prvé kapitole pojednávám o Osbornově životě. Dále je to spolupráce s různými kontrabasisty a hudebními vydavatelstvími. Ve druhé kapitole přináším informace o Osbornově tvorbě. Jeho tvorba je velmi obsáhlá, zahrnuje i tvorbu muzikálovou a filmovou. V poslední třetí části se věnuji formálnímu rozboru Koncertu pro kontrabas a klavír s názvem "Melodic Portrait". Touto diplomovou prací bych chtěl přispět k obohacení kontrabasové literatury o dalšího vyjímečného kontrabasového skladatele, jakým je Tony Osborne.
- Václav Mareček - koncertMareček, Václav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-28
- Veronika Létalová - bakalářský koncertLétalová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-05-28
- Vývoj kontrabasové literatury v uplynulých padesáti letechVokoun, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-05Práce zmiňující autory a jejich zkomponovaná nebo přepsaná díla pro kontrabas v období uplynulých padesáti let. Tato práce má sloužit sloužit jako zdroj pro studenty, kteří si chtějí moderní kontrabasovou hrou rozšířit své hudební obzory.
- Vývoj kontrabasového smyčce a výběr materiálu na jeho výrobuProkop, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Tato bakalářská práce pojednává o historii, vývoji a užití smyčců od prvopočátku jejich vzniku až po dnešní moderní provedení. Jsem přesvědčen, že pro každého hudebníka hrajícího na smyčcové nástroje by mělo být samozřejmostí seznámit se s problematikou, v této práci uvedenou, jako základ všeobecného vzdělání. To je jeden z hlavních důvodů, proč jsem si tuto tématiku pro svou práci vybral a pevně věřím, že se mi podařilo takto široké téma v kostce popsat a shrnout. Při vypracovávání a bližším seznámením s tématem jsem narazil především na kritický nedostatek česky psané, odborné literatury, z které by se dalo zodpovědně čerpat a byl jsem tedy nucen mnoho informací získávat podrobným bádáním, konzultacemi s odborníky a čerpat také i z osobních zkušeností.
- Vývoj metodiky kontrabasové hryHořák, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-17Tato bakalářská práce se zabývá v první části historií nástroje až k jeho ustálení do současné podoby. Druhá část je věnována pedagogům a jejich přínosu k rozšíření vývoje metodiky hry na kontrabas.
- ZUŠ v Polici nad Metují - fenomén umělecké školy na malém městě v pohraničíBořková, Dagmar(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-05-28Tato bakalářská práce si klade za cíl na příkladu jedné konkrétní základní umělecké školy analyzovat okolnosti nutné pro úspěšnou práci tohoto typu školy v podmínkách malého městečka v pohraničí, které jsou jiné a často velmi odlišné od podmínek ve velkých městech, se zvláštním zaměřením na pedagogickou práci s malými dětmi na smyčcovém oddělení, speciálně při výuce hry na kontrabas. Jako vzor pro tuto analýzu byla zvolena škola, kterou diplomantka důvěrně zná: ZUŠ v Polici nad Metují, kterou sama absolvovala. První část práce ( A) je věnována obecné analýze podmínek, ve kterých sledovaná škola působí. Ve druhé části ( B) se diplomantka zaměřila na jednu specifickou oblast, kterou se tato škola vyznačuje a ve kterých dosahuje výrazných úspěchů, a tou je výuka dětí ve hře na smyčcové nástroje od nejútlejšího věku. Vzhledem ke studijnímu oboru diplomantky ( kontrabas) je tato část věnována především metodice a podmínkám práce s malými dětmi při výuce hry na kontrabas.