Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle vedoucí "ČUNDERLE, Michal"
Nyní se zobrazuje 1 - 12 z 12
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Drama jako možná cesta k osobnostnímu rozvojiBesta, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-10-12Cílem této diplomové práce je zdokumentovat a shrnout autorovu zkušenost s dramaterapií, pedagogikou a s nimi souvisejícím rozvojem osobnosti. Zkušenosti popsané v této práci zahrnují zkušenosti z dramaterapeutického výcviku DvT, psychoterapeutického centra v Americe, pražské základní školy a libereckého gymnázia. Autor si prošel v rámci těchto zkušeností několika rolemi. Nejdříve jako účastník a klient, potom jako dramaterapeut a nakonec jako vedoucí dramatické výchovy. Text si dává za cíl srovnat tyto rozdílné zkušenosti a pokusit se v nich najít styčné téma: sebe/tvorba zdravé osobnosti. Uvádí zde jak své konkrétní, praktické zkušenosti, tak i teoretické a myšlenkové okruhy poznaných přístupů a z obojího se snaží vyvodit vlastní poznatky. Tato práce si již svým názvem pokládá otázku, zda je drama možný nástroj k práci s osobností a na osobnosti.
- Hlas autorityŠtauberová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-21Cílem této diplomové práce je zdokumentovat vlastní zkušenost s prací s hlasem, hlasovou a řečovou přípravou a pedagogikou těchto disciplín. Základním východiskem pro práci se stal psychosomatický přístup tak, jak mi byl prezentován na Katedře Autorské Tvorby a Pedagogiky, a především tak, jak jsem ho sama v průběhu magisterského studia interpretovala. Text si dává za cíl ukázat, jak důležitou roli hraje hlas v životě člověka, jak moc může vypovídat o jeho osobnosti i aktuálním rozpoložení a jak dalece lze s hlasem pracovat, přestože stále zůstává pro mnohé z nás tento jeho potenciál skrytý. Uvědomění si tohoto potenciálu a objevení chuti ke zkoušení si a okoušení svého hlasu jsou dva základní předpoklady vědomé práce s hlasem. V rámci praktické části jsem se zabývala možnostmi pedagogiky této psychosomatické disciplíny za hranicemi katedry, potažmo fakulty a školy. Mým hlavním studijním zájmem se stal výzkum hlasové přípravy ve spolupráci s různými skupinami, u kterých hlas hraje významnou roli – vojenskými veliteli, vychovateli a pedagogy, a ochotnickými herci. Při vedení seminářů jsem si ověřovala nejen funkčnost různých postupů a hlasových cvičení, ale prohlubovala jsem i svou pedagogickou praxi, učila se naslouchání a zcitlivování vůči hlasům ostatních a ověřovala si vlastní hlasové i rétorické možnosti a schopnosti. Název práce, Hlas autority, odkazuje k autoritě přirozené, která je autentická a vědomě autorská, a zejména pak k hlavnímu cíli celé práce představit možnosti hlasové přípravy lidem, kteří zastávají důležité veřejné funkce. Každá zdravá a vyspělá společnost potřebuje hlasy, které jsou slyšet, které v ní rezonují, které ji uvádějí a udržují v pohybu, které mají moc přinést změnu. Tak se stává výchova k hlasu výchovou k osobnosti.
- Hra je hra je hraPurmová, Bára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-30Tato práce se zabývá potřebou hry v procesu tvorby a zkoumá hranice a rozsáhlost pojmu hra. V osobní rovině popisuje autorčiny zkušenosti z přípravy a natáčení autorského filmu Případy Léona Cliftona. V rovině teoretické porovnává přístup ke hře v dílech dvou literárních autorů: Alfonse Bohumila Šťastného a Gertrudy Steinové.
- Jak animovat tělo?Ilinskaya, Olga(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-01-27Cílem této práce je prozkoumat mechanismy dopadu amatérského tance na spojení mezi mozkem a tělem. Do vlastního výzkumu byli zapojeni členové neprofesionální taneční skupiny pro dospělé, kteří trénují pod mým vedením 3 roky, a to od září 2016 až do současnosti. V první části naší práce jsme zkoumali vztah moderního člověka s jeho tělem. Zvážili jsme vliv kultu těla a bodypozitivity na to, jak člověk hodnotí své tělo. Zvážili jsme také několik psychologických praxí, pomáhajících obnovit vztah ke svému tělu a začít se o něj starat. Ve druhé části jsme nahlíželi na tanec jako na komunikační kanál mezi člověkem a jeho vlastním tělem. Tanec jsme považovali za jeden ze způsobů jednoduché a intenzivní komunikace s vlastním tělem. Probrali jsme příležitosti, které choreografie dává nejen profesionálům, ale také amatérům, zjistili jsme rozdíly mezi technikou výuky tance při práci se začátečníky a profesionály, zaznamenali jsme výsledky pravidelného cvičení. Když mluvíme o výsledcích, máme na mysli nejen fyzické úspěchy, ale také hmatatelné změny v každodenním životě. Prozkoumali jsme několik způsobů interakce mezi učitelem a dospělými studenty, zjistili jsme, proč je skupinové cvičení vhodnější než individuální cvičení, vypracovali jsme bezpečnostní požadavky na školení s neprofesionály. Podrobně jsme prozkoumali výsledky průzkumu mezi účastníky dospělé skupiny neprofesionálů, kteří pravidelně tančí 3 roky. Ve třetí části naší práce jsme prozkoumali výsledky provedeného výzkumu a zjistili, že tanec je schopen pomoci obnovit spojení se svým tělem. Průzkum účastníků skupiny ukázal, že v průběhu 3 let se jejich vztah k tělu změnil: pokud před začátkem tanečních lekcí vnímala převážná většina studentů svá těla spíše negativně, nyní k popisu svých těl používají většinou pozitivní adjektiva. Průzkum účastníků jasně ukázal, jak tanec v dospělém věku může ovlivnit všechny ostatní oblasti života. Po třech letech výuky si studenti všimnou významného zlepšení koordinace pohybů, zvýšení vytrvalosti, rozvoje pružnosti, zmizel strach a panika před něčím novým. Samotný přístup k lekcím se mezi členy skupiny také významně změnil: namísto předvídání tvrdé práce a úkolů, „které nelze udělat“ čekají na „setkání se sebou“, skvělou náladu, příležitost učit se něco nového a dát svému mozku důvod k vytvoření dalšího řetězce neurálních spojení. Náš výzkum tak jasně ukazuje pozitivní dopad tance na spojení člověka s jeho tělem. Účastníci skupiny respondentů se stali aktivnější, zdravější, pozitivnější a vyrovnanější. Všechny tyto faktory nakonec určují celkovou úroveň spokojenosti se svým vlastním životem a míru psychické pohody každého člověka.
- Ježek a čížekJirásková, Helena(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-25Tato práce pojednává o prvním českém divadle lidí bez domova, nesoucím název Ježek a čížek. První část je věnovaná faktům a vývoji tohoto divadla, druhá subjektivnímu náhledu bývalé členky realizačního týmu. Divadlo vzniklo v roce 2000 a funguje dodnes. Nazkoušelo třináct divadelních her, sehrálo kolem sto čtyřiceti představení a prošlo jím kolem tří set herců. Dále uspořádalo čtyři mezinárodní festivaly bezdomoveckých divadel a několikrát hrálo v zahraničí. Z původně dobrovolnické činnosti se stalo profesionální občanské sdružení, které nabízí i sociálně pracovní podporu. Má prvotní motivace k účasti na tomto projektu byl úžas nad charmsovským představením Jakou barvu má nic? Napomohla mi k tomu i blízkost k divadlu a radost z práce se sociálně vyloučenými. V letech 2003 až 2005 jsem měla šanci poznat zblízka tým i herce ? klienty. Cílem této divadelní skupiny bylo na prvním místě představení, citlivě režírované, se značnými nároky na otevřenost a hravost herců ? klientů, kteří mají zkušenost s absurditou a krutostí. Herci ? klienti mají mé uznání, protože - přestože nemají zázemí - zvládnou vystoupit ze svého stereotypu ?člověka bez domova? a vyšvihnout se na úroveň tvorby, pro vlastní zábavu.
- Každodenní hrdinstvíAllen Janatová, Taťána(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-26Tato diplomová práce je osobní reflexí cesty zrání a růstu k odvaze - jak v osobním tak v uměleckém smyslu. Zamýšlí se nad příčinami toho, proč oupouštíme sami sebe ve prospěch toho, abychom vyhověli nárokům svého okolí, a zkoumá, jakým způsobem může soustavné úsilí o reflektivní seberozvoj skrze psychosomatické disciplíny přispět k větší lehkosti sebevyjádření, nalézání a udržování svého autentického hlasu a k odvaze pěstovat autorský přístup k životu. Většina práce pojednává toto téma v rámci studijních disciplín Katedry autorské tvorby a pedagogiky, přičemž zdůrazňuje, že esencí tohoto procesu je vnímání a tříbení inteligence těla.
- Labyrint slavnosti aneb Moje snění o mostech, které nás spojujíStudničková, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-09-26
- Můj případ CliftonZimmermann, Václav(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-30Můj případ Clifton je detektivní spis/esej. Nacházení souvislostí mezi autorem a fiktivní postavou detektiva Cliftona. Součástí této práce jsou autorovy úvahy, reflexe i sebereflexe, popisy situací z reálného života a grafy či obrázky. Jde tedy o pátrání na základě těchto stop a jejich souvislostí, které generují radost z nacházení a objevování, otázky i odpovědi, ale i krizi a zklamání. Vedou však k jisté katarzi, která se v tomto případu zdá být hlavním podezřelým nebo dokonce pachatelem.
- Poezie v pedagogiceTesařová, Iva(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-16Předkládaná magisterská práce je osobní reflexí pedagogického hledání na téma: Poezie v pedagogice. Vychází z osobní zkušenosti autorky s pedagogikou, v němž se snaží o propojení pedagogiky s poezií. Autorka předkládá názor, že poezie je důležitou součástí rozvoje předškolních dětí, kterým je přesný rytmus říkaček, básní i písní velmi blízký. Autorka hovoří i o rytmu v pedagogice jako o záchytném bodu pro další tvořivé činnosti dětí. Pochopení dětského světa, vyhýbání se drilu a přikazování, vzájemná důvěra, partnerství s dětmi, navozování pocitu jistoty u dětí, to vše provází autorčino hledání poezie v pedagogice ve smyslu nepostradatelné součásti ve výchově dětí.
- Přednes v pojetí Vítězslavy FryntovéMarešová, Martina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-25
- Role v divadelním a životním pojetíVálková, Julie(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-12Ve své práci popisuji proces vzniku závěrečné autorské prezentace na Akademii múzických umění v Praze. Zaměřuji se na hledání možností, které převedení osobní zkušenosti na jeviště nabízí a reflektuji své poznatky.