Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle vedoucí "KOUTNÍK, Tomáš"
Nyní se zobrazuje 1 - 18 z 18
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Amatérské pěvecké sbory plzeňského krajeVorlíček, Marek(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-04Sborový zpěv, který má bezesporu v Čechách silnou tradici, se opět dostává ( alespoň v západních Čechách) do popředí zájmu hudbymilovné veřejnosti.Čím je tento zájem způsoben, co jej vyvolávalo v minulosti a jaké podmínky mu poskytuje současná společnost, to jsou hlavní témata následující práce. V jednotlivých kapitolách se budu snažit přiblížit činnost a repertoár jednotlivých sborů, jejich klady i zápory, nastínit problémy, které daný sbor nejvíce sužují. Na základě toho bych rád dospěl k obecně platnějším závěrům postihujícím alespoň zčásti problematiku sborového zpěvu Plzeňského kraje.
- Analýza a srovnání interpretací suity "Jaro" J.B. FoersteraKunovský, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-10Bakalářská práce „ANALÝZA A SROVNÁNÍ INTERPRETACÍ SUITY „JARO“ J. B. FOERSTERA“ je členěna do dvou částí. V první čtenář nalezne stručný životopis skladatele Josefa Bohuslava Foerstera včetně zevrubné genealogické linie jeho kantorských předků. Druhá část práce obsahuje samotnou analýzu a srovnání nahrávek suity Jaro op. 84., a to jak v autorově vlastní interpretaci, tak v interpretaci tří pedagogů Akademie Múzických Umění v Praze. Autor si v práci neklade za cíl nahrávky recenzovat, nýbrž objektivně srovnat výrazné rozdílnosti anebo naopak výrazné shody a pokusit se vysvětlit a obhájit vlastní pojetí partitury včetně sebereflexe a identifikace nezdařených míst. Práce může posloužit budoucím interpretům dané skladby při analýze a řešení nejasností v partituře.
- Dirigent - partnerMimrová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-05-28Spolupráce dirigenta se sólisty je podstatná a neodmyslitelná součást povolání dirigenta a to nejen v oblasti operního dirigování, ale také a především v oblasti dirigování symfonického orchestru. Druhému odvětví se věnuje tato práce se speciálním zaměřením na konkrétní rozbor díla z koncertu, kde autorka zúročila vlastní zkušenosti spočívající ve spolupráci se sólisty.
- Dirigent očima orchestrálních hráčůJelínková, Alena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-11Cílem této práce je popsat představy orchestrálních hráčů o charakteristikách dirigenta, o komunikaci mezi hráči a dirigentem apod. Zvolenou metodou je dotazník, který sbírá odpovědi od 230 profesionálních hráčů z České republiky. Zpracování tohoto dotazníku tvoří klíčovou část práce. Součástí práce je také srovnání tohoto výzkumu s mým předešlým, který byl na obdobné téma, akorát mezi dirigenty. Teoretickým základem práce jsou pak různé učebnice dirigování a zahraniční publikace a články, které se tématikou práce s lidmi v orchestru zabývají. Ve třetí kapitole zodpovídám otázku, zda se dají tyto schopnosti zdokonalovat a případně jak. Dirigentovu úlohu můžeme rozdělit do tří hlavních pilířů: znalost hudby, sdělnost gesta a práce s lidmi (schopnost vést). Třetí pilíř – schopnost pracovat s kolektivem, umět přesvědčit a přirozeným způsobem inspirovat, bývá často podceňovaná, přesto je však v dirigentském povolání zcela zásadní. To, že dirigent musí umět dirigovat, nebo řekněme taktovat (což už je dnes skoro hanlivé označení), je naprosto bez debat. Jakou by ale měl být osobností? Jaká všechna kritéria by měl v očích hráčů splňovat? Jaké předsudky dirigenty provázejí? Jaká by měla být při zkoušení atmosféra? Tyto a mnohé další otázky jsou součástí mého průzkumu, který dává hráčům prostor otevřeně se k dirigentům vyjádřit. V této práci se tedy soustředím na komunikaci mezi dirigentem a hráči a pokouším se zjistit, co kdo od koho očekává, aby bylo možné dosáhnout lepšího porozumění, větší spokojenosti na obou stranách a tím pádem i lepšího výsledku.
- Impresionismus v hudbě a výtvarném uměníUrbanová, Karin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-05-27Tato práce dává nahlédnout do impresionistického smýšlení hudebního skladatele, malíře a sochařky. Předkládá porovnání různých uměleckých projevů pod záštitou jediného cíle - zachycení dojmů. Nastiňuje různé způsoby, jež k dosažení cíle vedou.
- Instrumentační retuše v české orchestrální praxi.Bubák, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-11Cílem této práce je vytvoření srozumitelného přehledu technik a metod retušování orchestrálních partitur na základě inventarizace postupů, které jsou uplatňovány . Tyto postupy jsou nejprve kategorizovány na technickém základě. Tím je též vymezen pojem toho, co lze rozumět pod pojmem "instrumentální retuš". Ostatní zásahy do partitury patří buď k retuším jiného druhu nebo již k adaptacím. Dále je analyzován způsob uplatňování retuší na konkrétních dílech na pozadí historického vývoje orchestrální hry. Pozornost je věnována široké paletě orchestrálního repertoáru od klasicismu po první polovinu 20.století. Zkoumaná oblast je omezena na českou orchestrální praxi. Z ní jsou analyzovány nejdůležitější díla repertoáru. Cílem je nalézt důvod, proč byla retuš zavedena a zda je nutné ji trvale užívat. Práce si klade za cíl zkoumat interpretační a estetické důvody, které vedly k uplatnění těchto retuší.
- Jan Bubák: Bakalářský koncertBubák, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2010-06-11
- Koncert se symfonickým orchestremVorlíček, Marek(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-04
- Marek Štilec - interpretační výkonŠtilec, Marek(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-02
- Michal Hájek: Bakalářský koncertHájek, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-11
- Práce dirigenta v sekci dechových nástrojůSpilka, Vít(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-05-29Tato bakalářská práce se zabývá prací dirigenta s dechovými nástroji, které tvoří obsáhlou složku v moderním symfonického orchestru. Spis je koncipován jako přehled důležitých informací pro práci s dechovými skupinami – v jednotlivých kapitolách jsou řešeny otázky charakteristiky dechových nástrojů, ladění, vyrovnanosti zvuku, instrumentace, akustiky koncertních sálů i celkového metodického pohledu jak zacházet s dechovými nástroji. První kapitola pojednává o odlišných systémech ladění včetně přehledu zásadních rozdílů, které mají značný vliv na intonaci dechových nástrojů. V kapitole druhé jsou popsány charakteristiky dechových nástrojů a jejich specifika včetně akustických a konstrukčních vlastností. Kapitola třetí se zabývá samotnou metodikou práce s dechovou sekcí – metodou ladění akordů, vyrovnáním zvukových proporcí, rytmickou ukázněností, pozicí hudebníků na pódiu apod. Čtvrtá kapitola je zaměřena na instrumentaci a obsahuje rovněž příklady instrumentačních řešení. V kapitole páté se pisatel zabývá aspekty akustiky koncertních sálů včetně proporční vyrovnanosti zvuku, konkrétně pak vhodným počtem hudebníků pro daný rozměr koncertní síně.
- Problematika interpretace tří vrcholných Mozartových symfonií se zaměřenám na Symfonii g moll, K.V.550Štilec, Marek(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-02Tato bakalářská práce se zabývá podrobnou analýzou vrcholných symfonií Wolfganga Amadea Mozarta s důrazem na Symfonii g moll. Pozornost je věnována přístupu dirigenta, interpretačnímu vypracování, instrumentačním odlišnostem, dynamice a dalším jevům. Velká pozornost je věnována i problematice tzv. autentické interpretace.
- Specifika dirigování baletní hudby při provedení s jevištní akcíMára, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-10Bakalářská práce se zaměřuje na dirigování a korepetici baletu. Úvodní část stručně představí historii a vývoj baletního umění, průběh baletního tréninku a baletní dirigenty v ČR. Druhá část práce je věnována praktickým příkladům situací z baletního repertoáru, teoretickému popisu práce dirigenta a korepetitora a hudebnímu rozboru baletu Oněgin. Pro názornost je výklad doplněn notovými ukázkami.
- Symfonická tvorba Svatopluka HavelkyJiříkovský, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-21Cílem této práce je ukázat na rozboru symfonické tvorby Svatopluka Havelky vývoj jeho osobnosti a jeho způsobu komponování.
- Symfonie Viktora KalabiseBrauner, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-09-18Tato bakalářská práce se věnuje symfoniím Viktora Kalabise s detailním rozborem jeho II. symfonie. Práce je rozčleněna do těchto kapitol. První kapitola pojednává o životě Viktora Kalabise. Druhá kapitola zahrnuje úvod a průřez Kalabisovými symfoniemi. Třetí a čtvftá kapitola obsahuje rozbor II. symfonie.
- Tintinnabuli - Kompoziční styl Arvo PärtaHájek, Michal(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-11Arvo Pärt, estonský skladatel narozený v roce 1935, je velmi originální osobností na poli soudobé vážné hudby. Tato bakalářská práce je věnována jeho hudbě, především pak jeho osobité kompoziční metodě tintinnabuli. Ve svých 32 letech se Arvo Pärt zcela skladatelsky odmlčel a začal hledat naprosto novou komoziční cestu. Po osmi letech přišel s tímto naprosto novým stylem. První kapitola je biografická, pojednává o životě a díle Arvo Pärta. Druhá kapitola je zaměřena na tintinnabuli styl - popisuje zrození tohoto stylu a jeho základní kompoziční principy. Ve třetí kapitole jsou uvedeny příklady využití tintinnabuli stylu v jenotlivých konkrétních kompozicích. Každý příklad je okomentován a ilustrován notovou ukázkou v příloze. Práce obsahuje též citace myšlenek a životních postojů Arvo Pärta.
- Život a dílo Miroslava Raichla - inerpretační pohled na vokální skladbyPikla, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-10Cílem této práce je v základu zmapovat a utřídit poznatky o životě hudebního skladatele Miroslava Raichla, který dlouhá léta působil ve východních Čechách, na Konzervatoři Pardubice, kterou jsem absolvoval v roce 2017. V druhé části se věnuji rozborům a interpretačnímu pohledu na vybraná sborová díla tohoto autora, které jsem sám provozoval, zvláště pak cyklu „Zahrajte tu mou“. U dostupných nahrávek také porovnávám svůj interpretační záměr s nahrávkou. Tato bakalářská práce může dobře posloužit jako základní seznámení s autorem 20. století a jeho sborovou tvorbou pro dětské i dospělé sbory. Je určena interpretovi, který se Miroslavem Raichlem nikdy nezabýval.
- Život a orchestrální tvorba K. SzymanowskéhoŠtefan, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-10Tato bakalářská práce se zabývá významným polským hudebním skladatelem Karolem Szymanowskim. Pojednává komplexně o skladatelově osobním i uměleckém životě, a je rozšířena i o jeho orchestrální díla. Práce je členěna do dvou částí. První část mapuje zrod hudební osobnosti Karola Szymanowského a jeho životní i tvůrčí období. Druhá část práce se zabývá souhrnnou orchestrální tvorbou; přináší informace o podnětech a okolnostech vzniku děl, jejich premiérové uvádění a charakterizuje jednotlivá orchestrální díla skladatele. Práce tedy zachycuje život Karola Szymanowského v celé jeho šíři a přináší tak další informace nejen o jeho uměleckém životě, ale i o jeho tvůrčím přínosu v orchestrální tvorbě pro každého, kdo se o tohoto významného autora bude zajímat.