Centrum audiovizuálních studií - CAS / Centre of Audiovisual Studies
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Centrum audiovizuálních studií - CAS / Centre of Audiovisual Studies podle vedoucí "BENDOVÁ, Helena"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 23
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Autobiografické fikceBažantová, Magdaléna(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-19V této práci se zabývám čtyřmi současnými, českými videi, které lze volně označit jako autobiografické fikce. Zasazuji je do kontextu současného přemýšlení o vytváření osobní identity a biografického vyprávění z pohledu sociologie, psychologie a naratologie. Mé úvahy jsou potvrzovány i vyvraceny vlastními promluvami autorů videí. Kategorie fiktivního a reálného, osobního a obecného se v průběhu práce ukazují spíše jako kontinuum než protiklady. Přestože forma příběhu se s použitým médiem mění, jeho důležitost pro chápání vlastního života i uměleckých děl zřejmě zůstává.
- Čínský nezávislý dokumentární film (1990-2018) v kontextu cenzurních opatřeníHoncoop, Haruna(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Diplomová práce popisuje situaci posledních 30 let vývoje (1990–2018) v nezávislé dokumentární kinematografii v ČLR a stručně toto období periodizuje do tří fází. Na příkladech klíčových dokumentárních tvůrců ilustruje tematiku, možnosti a úskalí produkce a distribuce, jež fungují nezávisle na oficiální dokumentární produkci, vně cenzurního systému. Cenzurní systém médií v v pystém je v práci ná. ční. je v době hrami v roce a postrkování v současné ého nezávislého filmového festivalu v ce v ČLR je v práci popsán a ilustrován na klíčových zákonech a nařízeních, které regulují filmový průmysl, aby bylo patrné, vůči jakým mechanismům se musí dokumentární filmaři vymezovat. Práce také popisuje důležité festivaly a centra čínského nezávislého dokumentárního filmu, které byly postupně uzavřeny s nástupem nové vládnoucí garnitury. Jako důležitou práce vyzdvihuje i roli zahraničních festivalů coby alternativní možnosti distribuce čínských nezávislých dokumentárních filmů vzhledem k tomu, že současná situace žádnou oficiální distribuci filmů bez cenzurní „dračí pečetě“ neumožňuje. Zmiňuje se i o zahraničních archivech a stavu bádání na západních univerzitách. Posledním tématem, kterým se práce zabývá, je typologie reakcí filmařů na danou situaci – od autocenzury po exil. V závěru se zmiňuje také o metodách kontroly v digitální éře.
- Domácí vaření v televizi kulturální analýza českých pořadů o vařeníAdámková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-29V diplomové práci provádím kulturální analýzu českých kulinářských pořadů o domácím vaření. Konkrétně jde o pořady Deník Dity P., Karolína domácí kuchařka, když vaří táta, Kluci v akci a Levně a chutně s Láďou Hruškou. Zároveň práce stručně uvádí kontext britských kulinářských pořadů. Cílem práce je vyvodit, jaké hodnoty mohou tyto pořady divákům předávat. Inspirací v tomto směru jsou kulturální texty zabývající se food/tv studies zmíněné v úvodní části práce. Vzhledem k tomu, že konkrétní aspekt, který je v pořadech sledován, je v úvodu vymezen příliš široce, dochází v závěru k formulování pouze velmi obecných charakteristik hodnot, které analyzované pořady prezentují.
- Fenomén "Cringe"Kuděla, Kilián(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-12Předkládaná bakalářská práce pojednává o fenoménu „cringe“. Tento anglický pojem, který nemá v českém jazyce ekvivalent, popisuje pocit studu, který člověk zažívá během pozorování trapné situace, v níž se ocitla druhá osoba. Jde tedy o zprostředkovaný, přenesený pocit trapnosti za někoho jiného. Jelikož se jedná o doposud nepříliš probádané téma, věnuji se mu v obecné rovině a pokouším se v práci popsat celkový kontext tohoto fenoménu a jeho projevy a uplatnění v různých oborech. V textu se proto zevrubně věnuji jednak etymologickému vývoji pojmu „cringe“ a příbuzným konceptům v německém jazyce, dále pak obracím svou pozornost k historii fenoménu, popisuji okolnosti jeho vzestupu a rozšíření a naznačuji jeho souvislost s psychologií a filosofií. Důraz ve své práci kladu především na uplatnění „cringe“ v audiovizuální umělecké tvorbě. V této souvislosti se věnuji detailnějšímu rozboru subžánru televizní a filmové komedie „cringe comedy“ a na konkrétních příkladech ukazuji základní mechanismy tohoto žánru. Mimoto se snažím postihnout také vztah „cringe“ a moderních informačních technologií. V rámci tohoto výkladu dokládám za pomoci statistických údajů výrazný vzestup fenoménu „cringe“, který zaznamenal zhruba od počátku tisíciletí.
- Fujara a šakuhačiMatvija, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-12Ve své bakalářské práci srovnávám dva hudební nástroje, japonskou flétnu šakuhači a slovenskou fujaru. Oba nástroje hrají významnou roli pro stavbu identity jejich hráčů a jsou znakem mužského genderu. Toto je v práci prokázáno skrze rozbor jejich současných i historických sociálně kulturních kontextů. Zatímco společenský kontext flétny šakuhači postupně vedl k vytvoření eroticko-sexuálních konotací, které se v běžné japonské vizuální i verbální komunikaci stali primárním významem slova "šakuhači", u fujary jsou tyto konotace pouze sekundární. Naopak fujara se jako endemický slovenský hudební nástroj stala důležitým symbolem slovenského národního diskurzu a uvědomění. Kdežto šakuhači není v současné době využívána jako proponent nacionalistických tendencí v japonské společnosti. Práce sleduje různé estetické a kulturní mechanizmy, které, byť podobné, vedly k rozdílným významům obou nástrojů v jejich "domácích" společnostech.
- Game artový vývoj na pozadí současného uměníŠvecová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Tato bakalářská práce se tématicky zabývá umělci a jejich díly, při jejichž zrodu sehrály velkou roli videohry. Pro srovnání používám skupinu tvůrců zvanou game art, která z pohledu historie jako jedna z prvních začala významně přejímat novou mediální formu videoher. Soustředím se ale primárně na současné umění, jehož charakteristické znaky se podobají game artové povaze. Cílem tedy je na příkladu tvorby vybraných autorů z obou táborů určit, jak se za tu poměrně dlouhou dobu v kontextu evoluce vývoje her a galerijní praxe game art proměnil a jaká je tvář jeho současného stavu. Hlavní výzkumná otázka tkví tedy v této transformaci. Široké spektrum proudů náležejících pod game art v této práci redukuji na výběr příkladů žánrově spjatých s fantasy a science fiction. Druhá část vede k ujasnění přístupů apropriování videoherních prvků stojících za různorodou interdisciplinaritou tvůrců, což je jeden z kroků jak objasnit, čím se tedy současná generace odlišuje. Dalším postupem je ukotvení společných témat umělců fluidně rozptýlených mezi hybridními popkulturními odkazy, do nichž náleží také videohry.
- Gaspar Noe, autor zvrácené naraceRezler, Luboš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-13Tato teoretická bakalářská práce má za cíl formálně a narativně analyzovat a tematicky interpretovat dva filmy režiséra Gaspara Noé. Zpočátku popisuje vývoj jeho díla včetně realizací krátkých filmů a videoklipů. Následně analyzuje tvorbu tohoto autora v rámci hnutí " New French Extremity". Dále si práce klade za cíl analyzovat filmy "Irreversible" 2002 a "Enter the Void" 2009. Zabývá se především hledáním specifických výrazových prostředků a jejich vývojem mezi dvěma zmíněnými tituly. Zároveň pátrá a vyhledává interpretační zdroje a strategie, které by mohli autorovo dílo rozšířit o možné souvislosti, inspirace či významy. Práce zkoumá stěžejní témata Noého filmů, mezi které patří vztah mezi sexualitou a násilím, posmrtný život, instinktivní chování jedince a podobně
- Herní engine a 3D v umělecké praxiKrejčí, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-27V této diplomové práci analyzuji hledání nejideálnějšího prostředku tvorby audiovizuálních, počítačem vytvářených s 3D prostorem pracujících uměleckých děl. A to na základě subjektivní umělecké zkušenosti. Směřuji tak k užití komplexního nástroje, jakým je právě herní engine - software ulehčující tvorbu počítačových her. Takový nástroj dokáže využít plný výpočetní potenciál počítačů. A stále s ním ještě dokáže pracovat i jednotlivý tvůrce. Herní médium je prostředek, který lidem umožní hrát a zažívat hry, ale zároveň pomáhá smýšlet o fantazijních světech a příbězích. Ty mohou představovat a reflektovat cokoli reálného i smyšleného. Lze díky nim tvořit expresivní obrazy a 3D simulace. V této práci nahlédneme do principů herního enginu Unity. Představíme si i technologie a okolnosti, které s takovou tvorbou souvisejí. Zamyslíme se však i nad alternativami k hernímu enginu, pokud je naším zájmem například stavba ideálního imerzního prostředí s využitím prostorového obrazu i zvuku. Jsou to právě formy vyjádření jako virtuální realita, audiovizuální performance, interaktivní narace, 3D video tvorba a počítačové hry, díky kterým lze oslovovat svět jeho současným digitálním jazykem. Úkolem umělce pak může být právě balancování na hraně experimentálního a standardního, funkčního a obsahového, stejně jako uvědomování si různých vztahů ke komputovatelným médiím. To může být cestou k vyjádření subjektivního, ale i možností zkoumat nové, ovlivňovat okolí nebo uvažovat o pozitivní změně části světa.
- Mediální obraz výtvarného umění v České televiziŠvarcová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-27Práce je obsahovou a textovou analýzou televizního pořadu Artmix zabývajícího se výtvarným uměním, s přihlédnutím k ostatní programové nabídce České televize na toto téma. Výsledky analýz jsou poté zasazeny do teoretického rámce především s použitím filozoficko-společenského konceptu mocenského pole, jak jej ve své knize Pravidla umění ustanovil Pierre Bourdieu. Základními tématy, jenž se v textu prolínají, jsou limity reflexe výtvarného umění skrze televizní obrazovku a skrytá interpretační schémata aplikovaná na výtvarné umění skrze jeho mediální obraz. K tomu se pak přidružuje otázka obecně zažitých představ o umělci v naší společnosti a jeho dějinná zatíženost nebo hledání ideálního formátu televizního pořadu reflektujícího výtvarné umění.
- Mezi filmem a videohrou - analýza Detroit: Become HumanJirka, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-12Práce se zabývá historickou kontextualizací videohry Detroit: Become na vybraných příkladech z dějin interaktivního filmu. V následné analýze za pomoci metody MDA na příkladech ukazuje soulady a rozpory mezi jednotlivými prvky videohry, které konstituují její narativní estetický model.
- Možnosti filmu v artefileticeLudvíková, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-09Moje magisterská práce bude teoretickou reflexí a výzkumným prohloubením mého absolventského projektu s dětmi z dětského domova. Cílem je analýza formování reálné/fikční identity dětí z dětského domova prostřednictvím filmového média. Výzkumným materiálem jsou vlastní audiovizuální díla skupinky 7 převážně romských dětí a rozhovory s nimi, které budu vyhodnocovat v kontextu ideologické analýzy mediálních obrazů, které na děti působí.
- Nesnesitelná blízkostMatvija, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-27Podivné mediální konfrontace se zabývá blízkostí jako parametrem vztahů a prostředkem identifikace, resp. získáváním identity. Termín blízkost buduje na základě freudiánské a lacanovské psychoanalýzy za použití klíčových termínů unheimlich, Todestrieb a parciální objekt. Blízkost je diskutována v rámci dvou případových studií: filmu Romana Polanskiho Repulsion (český distribuční název Hnus, rok 1965) a dokumentární filmové eseje Místa mezi místy (Marek Matvija a Epos 257, 2015). Na závěr je ještě formou apendixu doplněna diskuze blízkosti v prostředí českého anti-islámského internetu. Případová studie filmu Repulsion zkoumá mizanscénu a záběrovaní ve vztahu k hlavní postavě. Svými výrazovými prostředky a střihovou skladbou film Repulsion rafinovaně maskuje hranici mezi vyprávěním v třetí a první osobě. Tekutost a prosakování osobních vizí vede k zneklidňujícímu, tísnivému a nepřirozenému charakteru celého filmu. Blízkost je zde zdrojem konfliktů a imperativů vůči chování hlavní hrdinky, veliká jejích vnitřních konfliktů je externalizována do vnějších předmětů a mizanscény. Probíhá zde tedy protisměrný vztah, než jaký byl popsán v předcházející části práce. Nikoliv směrem od prostředí k subjektu, ale od subjektu k prostředí. V rámci případové studie Místa mezi místy probíhá diskuze vnitřní městské periferie – míst, které vznikají ztrátou nebo absencí dominantní funkce, kde společně soupeří a podporují se rozličné sekundární funkce. Centrum oproti tomu je uspořádané, konflikty jsou ujařmeny vnitřními hranicemi mezi jednotlivými dominantními funkcemi. Periferie je, obrazně řečeno, kartotékou, jejíž lístky byli svezeny na jedno místo, tam rozsypány a zhněteny dohromady s lístky z úplně jiných druhů kartoték. Je to blízkost par excellence. Apendix věnovaný českému internetovému anti-islamismu diskutuje mobilní zařízení jako extenze těl uživatelů a pozorovaný mentální mechanismus popsaný za užití termínů Todestrieb a parciální objekt.
- Paris, je t´aimeJindřichová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-15JINDŘICHOVÁ, M.: Paris, je t'aime. Tématická analýza. Bakalářská práce. Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta. Audiovizuální studia. Vedoucí práce Mgr. Helena Bendová. Klíčová slova: Paris, je t'aime, povídkové filmy, zobrazování města ve filmu, autorský styl, francouzská kinematografie, tématická analýza Ve své bakalářské práci se věnuji tématické analýze povídkového filmu Paris, je t'aime. Tento snímek vznikl na základě konceptu, podle kterého se mělo v každé povídce objevit téma (jakékoli podoby) lásky. Text zahrnuje interpretaci dílčích fragmentů (z obsahové i formální stránky) a filmu jako celku. Srovnávám způsob, jakým se ke stejnému tématu staví různí režiséři a jak jsou řešeny přechody mezi jednotlivými povídkami. Každý příběh se odehrává v jednom z pařížských okresků, tzv. arrondissements a ? s ohledem na zastřešující koncept ? řeší téma lásky po svém. Každý tvůrce se vyrovnal s krátkou metráží šesti minut jinak. Některé příběhy jsou velmi zdařilé, jiné propadají a ve výsledku působí celek jako nesourodý soubor spolu nesouvisejících příběhů. Chybí zde zastřešující autorský nadhled, který by fragmenty smysluplně propojil a vytvořil z nich celistvý útvar.
- Pourquoi filmez-vous?: po stopách mediální sebereflexivity v Torontské nové vlně a v díle Petera MettleraDušek, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-27Jako audiovizuální tvůrce si sám kladu otázku co je ten nástroj, kterému se podstatnou část svého života věnuji. Nevymyká se mi díky rychlosti vývoje technologií tak trochu z rukou? V současném světě jsou prvky audiovize téměř všudypřítomné – mobil v kapse, obrazovky monitoru, reklamní poutače a tak dále. Tato otázka je snad ještě ožehavější s příchodem generativních modelů umělé inteligence. V poměrně krátkém časovém výseku na přelomu 90. let 20. století se mladým tvůrcům v kanadském Torontu nabízí dobré příležitosti, jak filmově experimentovat. Vzniká mnoho především hraných filmů, které unikají od dosavadní tradice cinema-verité a hledají vlastní umělecký jazyk. Mnohdy ve filmech autorky a autoři tematizují přímo či nepřímo audiovizualitu a svět protkaný (tehdejšími) moderními technologiemi, které jsou s tím spojené. Tyto aspekty mediální (sebe)reflexe jsem se v období takzvané Torontské nové vlny rozhodl prozkoumat u tří autorů – Atom Egoyan, Patricia Rozema a Ron Mann. Zvláštní pozornost potom v této práci dostane Peter Mettler, který v reflexivitě médií ve své tvorbě pokračuje takřka dodnes. Schopnost imerze, fascinace a odstřihnutí se na nějaký čas od okolního světa, jakou mají audiovizuální technologie, je přesně to, k čemu se Mettler ve kriticky vyjadřuje a co jeho filmy tak ze své podstaty činí paradoxním. Nakonec se podívám na oslnivost a lesk mediální reprezentace obrazu a zvuku – prozkoumám, jak ideální svět audiovizuální fikce ovlivňuje naše chápání „skutečného“ světa.
- Pustina - zobrazování vylidněné krajiny v současné audiovizuální tvorběPřistoupilová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-26V této diplomové práci, kterou pojímám jako obecnější a záměrně zčásti subjektivní esej, je nastínění problematiky zobrazování pustiny ve filmu a výtvarných uměleckých dílech a následné pochopení vnitřních vazeb mezi krajinou/pustinou, environmentálním strachem a nutností jeho vyjadřování v současném umění.
- RuPaul's Drag RaceMilec, František(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-13Relácia RuPaul’s Drag Race sa v priebehu ôsmich rokov svojej existencie pretransformovala z televízneho undergroundu na show, ktorá hýbe mediálnym svetom. RuPaul, jej hlavný porotca, minulý rok vyhral cenu Emmy a dopomohol tak v rámci súčasnej popkultúry ku akceptácii dragu, teda amerických travesti shows. Drag Race je síce označovaný ako reality show, ale z jej definície sa vymyká tým, ako má jeho zábava často radikálne politický charakter a ako divákovi poskytuje vhľad do queer histórie a kultúry. Jeho dopad vnímame aj v našom kultúrnom priestore v podobe oddaných fanúšikov alebo relácie Tvoja tvár má známy hlas, ktorej formát vzišiel z úspechu Drag Race. Práca sa bude zaoberať niekoľkými otázkami: * Aké špecifiká oproti eúropskym travesti shows má americký drag? * Ako sa menil jeho historický význam? Ako zapadá do siete súčasnej kultúry? * Prečo sa stal Drag Race globálnym fenoménom? * Ukazuje show všetko alebo sú iné druhy dragu, ktoré zámerne zanedbáva? * Je drag len zábavou? Aké môže mať iné funkcie? * Ako sa stavia Drag Race a potažmo drag samotný ku problematike genderu? * Prečo dostáva od LGBT komunity zmiešanú odozvu?
- Science fiction v dokumentárním filmuKarpeta, Mikuláš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-12Tato práce se zabývá spojením science fiction žánru v dokumentární kinematografii a relativními hranicemi pojmu dokumentární film. První polovina práce stručně nastiňuje diskuzi a historii vývoje pojmu dokumentární film. Jedná se hlavně o vymezení důvodů, proč je tento termín problematický a co jsou hlavními úskalími jeho definic. Následně se práce zabývá historií spojení science fiction žánru s dokumentární formou a obsahem. Druhá polovina pak analyzuje film Wernera Herzoga - The Wild Blue Yonder (2005), z formální a žánrové stránky se snaží ukázat, proč lze tento film považovat za dokumentární a co jsou jeho hlavní dokumentární aspekty. Cílem práce je tedy popis a zamyšlení se nad hybridními žánry, které spojení science fiction s dokumentárním filmem vytváří.
- Temporalita videohierSýkora, Andrej(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-13Práca primárne pomocou analýzy a interpretácie vybraných diel skúma možnosti prežívania a vnímania času vo svete videohier. Sekundárne si vo svojich analýzach vypomáha existujúcim výskumom zo širokého spektra oblastí od samotných game studies až po sociálne aspekty nových médií. Každá kapitola prezentuje určitý temporálny fenomén, resp. rôzne temporálne fenomény. Snaží sa nájsť pohľad, akým v kontexte hráčskeho zážitku a interpretácie videohry môžeme vnímať unikátne efekty daného fenoménu, pokiaľ sme s ním konfrontovaní skrz videohru. Hlavnou otázkou práce sa tak stáva, či videohry ako médium prinášajú na pole debaty o temporalite nové, sebe-vlastné faktory, alebo len rozširujú tie už poznané z iných druhov médií.
- Trans naratívMachajová, Dana(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-11V mojej diplomovej práci porovnávam reprezentácie trans* ľudí v hranom filme, dokumentárnom filme, seriáloch a video denníkoch na internete. Vychádzam z predpokladu, že obrazy trans* ľudí budú v týchto formách reprezentácie odlišné v tom, aké identity a trans* naratívy (príbehy tranzície) ukazujú. Väčšina príbehov o trans* ľudoch, ktoré sú mediálne viditeľné, sú výpovede o prerode do správneho tela (v opozícii k nesprávnemu telu, do ktorého sa človek narodil/a). Úzko to súvisí s tým ako sú právne nastavené postupy, ktoré trans* rodový človek musí pri zmene rodu podstúpiť. V globálnom kontexte sa trans* aktivisti snažia pomalými krokmi o legislatívne zmeny, ktoré by viedli k väčšej tolerancii a slobode rodového prejavu. Z postupnej analýzy postáv zo siedmych hraných filmov, troch seriálov, štyroch dokumentov, jednej reality show a práce troch trans* ľudí, ktorí uverejňujú vlastné videá o svojom živote na internete, jednoznačne vyplýva, že reprezentácia trans* identít v stredno-prúdovom mediálnom priestore je reduktívna a pracuje v ohraničení jasných pravidiel, ktoré vychádzajú z tendencií patologizovať trans* status. Naopak čím je materiál autentickejší, tým väčšiu pestrosť príbehov ukazuje.
- Umělecké filmy produkované farmaceutickou společností SandozPetříková, Lea(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-26Cílem diplomové práce je analýza formálních a obsahových vrstev uměleckých filmů produkovaných farmaceutickou společností Sandoz. Laboratoře Sandoz v rámci své propagační strategie vyrobily především v šedesátých a sedmdesátých letech několik uměleckých filmů (např. La femme 100 têtes podle předlohy - koláží - Maxe Ernsta, Images du monde visionnaire výtvarníka a spisovatele Henri Michauxa). Práce tyto filmy zkoumá a zároveň přiblížuje produkční zákulisí a kinematografický kontext děl ve vztahu ke specifické historii společnosti.