Centrum audiovizuálních studií - CAS / Centre of Audiovisual Studies
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Centrum audiovizuálních studií - CAS / Centre of Audiovisual Studies podle vedoucí "FABUŠ, Pavol"
Nyní se zobrazuje 1 - 5 z 5
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Digitální resiliencePalijová, Gabriela(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-18Diplomová práce Digitální resilience zkoumá možnosti vyrovnávání se se změnami v danostech světa poté, co se digitální rozměr stal běžnou součástí fungování západní civilizace. Sledujeme vztah těla, technologie a trajektorií, které se utváří příchodem 21. století a společnost se je učí následovat. Práce se pohybuje mezi teoretickým, metodologickým a filosofickým zkoumáním. Tělo v nepevných konstelacích a nová pravidla digitalizace jsou hlavními motivy, kterými se zaobíráme. Jak digitální rozhraní změnilo vnímání našeho těla, které nás chrání a obrací k hmotné podstatě? Jak v současnosti definovat pojem resilience? Pomocí praktických příkladů z oblasti uměleckých děl, historických precedentů, filosofických textů a společenského dění nacházíme vstupy a výstupy, metody budování odolnosti vůči procesům současnosti uvnitř digitálního systému. Práce nemá být obhajobou ani výtkou technologii, nýbrž se pokouší o zmapování souvztažností a interpretaci změny v pozorování běžných s tělem spojených fenoménů.
- Kritická reflexe generativní umělé inteligenceMartinec, Matej(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-27Tato práce se věnuje obecnému shrnutí problematiky generativní umělé inteligence. Jelikož se jedná o velmi široký fenomén, jehož kritická reflexe zasahuje do spousty teoretických odvětví, tak i tato práce volí komparativní a multidisciplinární přístup pro získání nadhledu. Zabývá se tématy environmentálními, jako je spotřeba energie a extrakce nerostů. Etickými jako jsou autorská práva nebo zaujatost dat. Ekonomickými a sociálními jako jsou trh práce a proliferace dezinformací. Cílem práce je skrze veškerá zmíněná témata utvořit celistvý a kritický pohled na generativní umělou inteligenci, přesahující jednu disciplínu a senzacechtivé titulky. Na závěr by tato práce měla nabídnout kritický pohled na to, co generativní umělá inteligence je a čím je podmíněná.
- Politická moc algoritmovSýkora, Andrej(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-26Práca Politická moc algoritmov skúma a rozvádza myslenie o Internete a masovovom nasadzovaní algoritmov, ktoré programujú samé seba na základe externých vplyvov: strojovom učení, neurálnych sieťach či všeobecne umelej inteligencii. Pýtame sa, čo ovplyvňuje tieto algoritmy a naopak, čo ovplyvňujú oni. Hľadáme styčné body, pomocou ktorých je fenomén strojového učenia možné ukotviť v doterajších poznatkoch z teórie a filozofie nových médií a úspešne rozvíjať jeho kritickú interpretáciu. Táto interpretácia je ďalej podporovaná príkladmi zo súčasného spoločenského, mediálneho či politického diania. Záver práce prezentuje syntézu prezentovaných znalostí v podobe vlastného pohľadu na miesto strojového učenia v komplikovanom poli rozhraní, platforiem, dát a protokolov.
- Spekulativní korporativismusBurda, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-11Tato práce konstruuje pojem spekulativní korporativismus. Chápe jej jako specifickou tendenci uvnitř postinternetového umění v kontextu současných filozofických teorií a uspořádání globální socio-politické situace. Tvrdím, že spekulativní korporativismus existuje jako pokračovatel kritického umění v rámci aktuální postinternetové materiality a technologických inovací přístupných širokému tvůrčímu publiku. Prohlubuje se tak trend, který započal se vznikem Webu 2.0, kdy umělci již neprezentují své osobnosti jako značky, ale imitují mediální strategie komerčních projektů a staví se na jejich úroveň. Předkládám přehled děl, která považuji za signifikantní reprezentanty těchto tendencí a následně z nich extrahuji základní stylistické parametry. Díla spekulativního korporativismu se nacházejí uvnitř virtuálního trojúhelníku mezi postinternetovým uměním, zbožní estetikou a kritickým aktivismem.
- Tkát nekonečnoVostalová, Žil Julie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-18Práce rozvolňuje tkaninu současné digitální módy. Přibližuje genezi hybridního pojmu a infrastrukturu, která kolem tvorby tvorby digitálně tvořených prototypů vzniká. Analyzuje, jak digitální přístup mění estetiku, temporalitu, prostor i materialitu produktu. Přibližuje, jaké má digitální oblečení a doplňky uplatnění, jak může vypadat a jak se polygony dají „nosit“a kým. Ideologická kritika dále rozplétá pletivo přístupů v udržitelném designu, které jsou propojeny s komputací. Kriticky se staví k argumentačnímu jazyku udržitelnosti, který doprovází současné postoje převažující v digitální módní tvorbě. Stejně tak tato diplomová práce ale nepopírá jisté výhody, které digitalizace pracovních postupů může nabídnout. Bere v potaz hybridní realitu digitálního designu, kterou staví do kontrastu s tradičními, řemeslnými postupy v módní praxi. Zároveň se vyrovnává s názorovými rovinami, které se utváří v rámci studia nových médií. Diskurzivní analýzou těchto rovin krystalizuje amalgam v podobě manifestu, který se zamýšlí, jak v této oblasti nahlédnout za hranice demokratizujícího efektu nového média digitálního prototypu a digitalizace obecně.