Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle vedoucí "ELIÁŠOVÁ, Bohumíra"
Nyní se zobrazuje 1 - 15 z 15
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Alwin Nikolais - choreograf a scénický vizionář 2. pol. 20. stoletíCelbová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-23V diplomové práci s názvem "Alwin Nikolais choreograf a scénický vizionář druhé poloviny 20. století", jsem chtěla co nejblíže nahlédnout do choreografické tvorby Alwina Nikolaise, s koncentrací na výtvarnou složku jeho práce. Měla jsem za cíl analyzovat jeho nejvýznamnější choreografie, na základě videozáznamů a postihnout základní výrazové prostředky a originální způsob jeho vizuální koncepce. Zajímala jsem se o jeho experimenty v oblasti světelného designu, kostýmní tvorby, pohybu a scénografie, které měly významný dopad na vývoj současného tance po celém světě. Součástí práce je také zhodnocení významu a odkazu tvorby a pedagogické činnosti Alwina Nikolaise.
- Celbová Kristýna : AriaD.N.A.Celbová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-10Choreografie AriaD.N.A. je inspirována skutečnými lidskými příběhy. Je o třech ženách, které procházejí složitým, zmateným obdobím. Zmítají se mezi vztahy, je jimi manipulováno,experimentují v tom nejširším slova smyslu. Snaží se najít to "něco",co by dalo životu smysl. Na této cestě však naráží na citovou otupělost okolí, agresivitu, nepochopení a ve svém důsledku...na nemoc. Ta je zde chápána jako jakýsi způsob odčinění skutků, které samy možná ani nechtěly učinit, jako způsob symbolického trestu. Zároveň je možné ji chápat jako určité smíření a pochopení na cestě, kterou se vydaly. Tímto způsobem alespoň uvažuji v rovině hlavní představitelky choreografie...
- Choreografie a její výukaVeverková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-28Nad tématem mé magisterské diplomové práce jsem přemýšlela dlouhé hodiny. Nechtěla jsem psát o osobnosti z oblasti umění, a proto nebylo vybrání tématu příliš snadné. Hledala jsem něco, o čem toho není ještě mnoho napsáno a co by úzce souviselo s oborem, který studuji, tedy s choreografií. Chtěla jsem vycházet ze svých vlastních zkušeností a trochu se nechat inspirovat nějakou literaturou. Proto jsem se rozhodla pro téma Choreografie a její výuka. Po konzultacích s mou vedoucí práce Mirkou Eliášovou jsem však usoudila, že je potřeba vyjít z literatury více než jsem z počátku předpokládala. Snažila jsem se pochopit a dát dohromady pohledy několika choreografů a pedagogů a poté z jejich myšlenek udělat jeden celek. Byla to především Jiřina Mlíkovská, Doris Humphreyová, Jarmila Kröschlová a Štefan Nosál. Mým cílem není vypisovat a popisovat jednotlivé etudy, které by se měly při výuce choreografie provádět, mým cílem je spíše ucelený pohled na choreografii a na její možnosti výuky. Dále se zabývám mnoha složkami, které s choreografií a s osobou choreografa úzce souvisí. Některým se věnuji podrobněji, jinými se zabývám pouze okrajově. Témata, která jsou obsáhlejší a podrobnější jsem považovala za nejpodstatnější ve vztahu k choreografii. Krom mnoha knih a skript bych ráda vyšla ze svých postřehů a zkušeností, které jsem získala především při studiu na HAMU. Mezi mé další zdroje budou patřit také semináře, jež jsem během své taneční praxe absolvovala. Součástí práce jsou tedy i mé osobní zkušenosti, názory a postřehy, které jsem v oblasti choreografie získala nejen jako tvůrce, ale také jako interpret. Do práce jsem zařadila i stručnou charakteristiku vývoje choreografie a postavy choreografa samotného, aby bylo zřejmé jakou funkci měl ve vývoji dějin.
- DV 8 - LLoyd NewsonMírková, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-06-05
- Hip hop ako tanečný štýl a jeho použitie v javiskovej choreografiiMachovičová, Simona(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-02Svoju diplomovú prácu som venovala hip-hopovému tanečnému štýlu - hip hop dance. Stručne som charakterizovala hip hop ako kultúru vo všeobecnosti a do hĺbky som sa zamerala na jednu z jeho najdôležitejších zložiek a tou je práve tanec. Opisujem vznik a postupný vývoj hip hop dance, charakterizujem samotný spôsob pohybu v tomto štýle a venujem sa jeho rozdeleniu a kategorizácii. Snažila som sa nájsť cestu, ktorú prešiel hip hop dance z ulice, kde vznikol, do tanečných škôl a štúdii a napokon až na divadelné javiská. Pátrala som po divadelných hip-hopových tanečných predstaveniach, ktoré sa tešia väčšiemu rozmachu práve tu v Európe a jedno z nich som si vybrala na podrobnú analýzu. V neposlednom rade je súčasťou mojej diplomovej práce aj výskum vo forme dotazníkov, ktorým som chcela zistiť mienku súčasnej tanečnej komunity na otázku hip-hopového tanečného štýlu a jeho použitia v javiskovej choreografii, a teda v divadelnom prostredí.
- Jaroslav Cemerek - Pedagogický výstupCemerek, Jaroslav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-11
- KasařVeverková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-28Jde o zpracování klasického baletu Krysař na hudbu Pavla Bořkovce. Obsah je však inspirován a ovlivněn současnou dobou. Jedinec, který se vymyká davu, a nejen on, hledá svého spojence, někoho, s kým bude moci souznít. Krysy, které se mu snaží na jeho cestě ?pomoci?, jsou pro něj pouhými loutkami. Jejich zloba, nenávist, závist, pokrytectví a povrchnost jsou pro něj hnací silou.
- Minimalismus, invence v současné taneční tvorběStupecká, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-04Pojmenování toho, co chápeme pod pojmem taneční minimalismus, je obsahem této práce. K jasnému záměru mi pomohlo zmapování cesty minimalismu obecně až po fakt, jak minimalismus mění myšlení. Předkládám informace o krajních osobnostech stojících u zrodu, dobové souvislosti a to převážně ve smyslu hledání a objevování nového způsobu tvorby a s tím související změnu celkového postoje k umění. Nejpodstatnějším měřítkem je změna, která přináší nový způsob myšlení nejen umělce, ale také diváka. Hlouběji pronikám do způsobu práce významných tvůrců, kteří vlastním způsobem s minimalismem pracují či ho dokonce vytváří. V popředí stojí inspirace hudební a její pronikání a impulzy, které přináší do taneční oblasti. Minimalistické principy rozkládám na obecné a jdoucí až k myšlenkám filozofickým. Práce se také zabývá základní esencí minimalismu - časem, který působí na pozorovatele v jeho nové a dosud nepoužívané podobě meditativně až transcendentálně.
- Možnosti využití tance/pohybu při osvojování znalostí na ZŠVodenková, Marta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-14Diplomová práce ukazuje možnosti využití tance a tanečního umění ve vzdělávacím procesu, konkrétně využití tance a pohybu k osvojování znalostí na základních školách. Stručně mapuje způsoby a programy určené intervenci tance ve vyučování, zdůrazňuje obecné možnosti tance v působení na rozvoj osobnosti i utváření pozitivních vztahů v sociální skupině. Těžiště práce tkví v popisu, metodice a přínosu projektu Škola tančí organizovaném Se.s.tou, centrem pro choreografický rozvoj. Projekt je v České republice realizován od roku 2015. Diplomová práce přináší pětileté praktické zkušenosti s modelem, který nabízí využití tance jako podpůrné metody ke standardním vyučovacím postupům, reflektuje jednotlivé postupy, konkrétní metodiku a přínos celého projektu.
- Něco mezi námi - práce se skupinou interpretůReihserová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-08Abstrakt Ve své magisterské práci jsem se zaměřila na práci se skupinou interpretů. Snažila jsem se toto téma přiblížit z pohledu tanečního pedagoga, který respektuje taneční techniky, a zároveň hledá způsob, jak rozvíjet tanečníka, aby byl co nejlépe připraven na profesionální dráhu a bývá často součástí nějaké skupiny. Ve svém hledání jsem dospěla k několika důležitým poznatkům, které jsem zahrnula do jednotlivých kapitol. Uvědomila jsem si důležitost senzomotoriky a vnímání, smysl taneční improvizace a nahlédla jsem i do problematiky formování osobnosti pedagoga i tanečníka. Své teoretické poznatky jsem uplatnila během praktického zkoumání, které popisuji v poslední kapitole.
- Osobnost tanečního umělceCemerek, Jaroslav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-11Práce se zaměřuje na popis osobnosti tanečního umělce. Východiskem k tomu sloužila psychologie osobnosti. Protože se jedná o profesní analýzu, těžiště celé práce spočívá v rozboru nadání a schopností, které taneční umělec k výkonu své profese potřebuje. Struktura osobnosti tanečního umělce, jak je v této práci popsána, neodpovídá celkové struktuře osobnosti z hlediska psychologie osobnosti, ale jen její výsečí týkající se schopností osobnosti. Nadání (v práci synonymní s výrazem talent) je pojímáno šířeji a komplexněji než v obecném významu a přesahuje tedy v případě osobnosti tanečního umělce taneční nadání. Výsledkem práce se potom stává profil osobnosti tanečního umělce, tj. tanečníka, choreografa, tanečního pedagoga a tanečního terapeuta, v kontextu s jeho komplexním nadáním a schopnostmi.
- Pohyb a hlasWimmerová, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-07Tématem Magisterské práce je hledání přesahů tanečního a divadelního umění, ve kterém figurují vyjadřující prostředky z hlediska celistvosti performera. Cílem je nalézt a vymezit styčné body ve vývoji umění, které dále rozvíjeli umělci jak na poli divadelním, tak v tanečním umění. Zároveň je úkolem poukázat na prolínání žánrů, které převzaly, či integrovaly prvky z jiné umělecké oblasti. Magisterská práce je pokračováním mé Bakalářské práce, jejíž hlavním tématem byl ?pohyb a hlas?. Úkolem je navázat na tématiku integrace hlasu do současného tanečního umění a její bližší specifikace. Zdrojem informací jsou umělci tvořící v postmoderní a současné době, ale i ohlednutí zpět do dějin vývoje moderního tance. Součástí této práce je i má pedagogická praxe na Konzervatoři v Ostravě, ve které jsou shrnuty poznatky z hodin Moderního tance a Taneční výchovy.
- Pravdivost v interpretaciRampáčková, Katarína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-07ABSTRAKT V tejto práci skúmam tri roviny témy: PRAVDIVOSŤ V INTERPRETÁCII. V prvej rovine sa pozerám na interpretáciu hereckú voči interpretácií tanečnej. Hovorím o improvizácií a tvorivej činnosti interpreta. Zaoberám sa fenoménom vnútorných obrazov. V druhej rovine pozorujem prácu choreografky Piny Bausch a choreografa Williama Forsytha. V súvislosti s Pinou Bausch uvažujem nad úlohou choreografa v post-modernej dobe. Ďalej približujem nový tanečný počítačový program Synchronous Objects vytvorený tanečným súborom Forsythe Company a Univerzitou v Ohio. Záverom mojej práce sa venujem hlavne vlastným skúsenostiam a subjektívnemu pohľadu práci choreografky. Nielen z pohľadu vzťahu: interpret ? choreograf, ale taktiež z pohľadu choreografa ako rozvíjajúceho sa jedinca.
- Tanec s partnerem - současná forma ve výuze ZuŠRyšlavá, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-07Hlavním cílem této práce je přiblížit problematiku partnerského tance, sumarizovat poznatky a následně tyto aplikovat v rámci výuky na ZuŠ. Problematika je obsáhnuta od počátků kontaktní improvizace. Sumarizuje základní principy v oblasti partnerského tance a jejich praktickou aplikaci. Další součástí je soubor průpravných cvičení a prvků, která leza snadno aplikovat ve výuce na tanečním oboru v rámci Základních uměleckých škol. Na tento oddíl navazují cvičení náročnější, vhodné pro extrémně nadané skupiny a nebo pro závěr druhého stupně vzdělávání. V závěrečné části je uvedeno možné využití v choreografické a taneční praxi.
- Uplatnenie novodobej metódy koučingu v choreografiiUrbanová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-18Cieľom diplomovej práce je poukázať na prínos koučingu v choreografii pre prácu tvorcu diela – choreografa, ale aj sprostredkovateľa diela – tanečníka. Vzhľadom na absenciu odbornej literatúry na túto tému, hlavnými informačnými zdrojmi pri spracovaní témy boli: vlastná skúsenosť autorky práce, ktorá bola koučovaná v úlohe tvorcu diela (choreografa) a osobné rozhovory vedené s významnými svetovými osobnosťami aktívnymi v oblasti koučingu v choreografi. Aby sa cieľ diplomovej práce mohol dosiahnuť, bolo najskôr nevyhnutné čitateľovi pojem koučing vo všeobecnosti podrobne vysvetliť a odlíšiť ho od jeho spríbuznených metód. Na verejnosti a v literatúre sú totiž slová kouč, koučing, koučovaný frekventované, ale ich význam je častokrát zle chápaný a vysvetľovaný. Autorka si je vedomá, že pracovala na „poli neoranom“ a že naďalej ostáva ešte veľa priestoru a nezodpovedaných otázok pre prípadných ďalších záujemcov o spracovanie tejto témy.