DAMU Disertační práce / Doctor theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet DAMU Disertační práce / Doctor theses podle vedoucí "JOBERTOVÁ, Daniela"
Nyní se zobrazuje 1 - 3 z 3
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Living Theatre: Inscenování revoluce na Festivalu v AvignonuPizinger, David(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-01-20V polovině 60. let odchází Living Theatre do Evropy, aby uskutečnil rozchod s americkou kulturou a šířil myšlenku anarchistické revoluce. Během pobytu v Evropě vytvoří Living Theatre několik inscenací, které zobrazí téma revoluce pomocí řady nových scénických postupů. Skutečný příspěvek k anarchistické revoluci zinscenuje Living Theatre v létě 1968 na Avignonském festivalu. Na festivalu se koná premiéra inscenace Paradise NOW a v programu se představí dva starší projekty Mysteries and Smaller Pieces a Antigone. Každá z těchto tří inscenací obsahuje jiný princip proměny vnímání, který má vést diváky k novému, „revolučnímu“ způsobu jednání. Inscenace Mysteries and Smaller Pieces zaměřuje pozornost účastníků k aktivaci smyslů a k prohloubení dojmu „slyšení“ skrze poslouchání, „vidění“ skrze dívání se, „cítění“ prostřednictvím tělesného vnímání. Inscenace Antigone zobrazuje pohyb a jeho absenci, která se stává zdrojem bytí, života a smyslu. Inscenace Paradise NOW otevírá dveře zakoušení přítomného času, který vstupuje do reality scénického díla a naplňuje ji životem. Prostřednictvím nových scénických forem Living Theatre usiluje objevit nové formy vnímání, které umožní vytvořit podmínky pro anarchistickou revoluci. Pokusy promítnout revoluci ze scény do skutečnosti však vedou k dystopickým účinkům. Inscenování revoluce na druhou stranu otevírá účastníkům nové druhy dojmů, které by nebylo možné vyjádřit jinak a jinými prostředky.
- Pozorovat prázdný prostorPlicková, Karolina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-17Tématem této disertační práce jsou současné podoby autorského neinterpretačního divadla, tedy takového typu divadelní tvorby, který nevychází z předem daného dramatického textu určeného k interpretaci, ale v jehož rámci jsou obsah i forma hledány a utvářeny teprve v průběhu tvůrčího procesu. Zajímá mne typologie textů, s nimiž takové divadlo pracuje, a způsoby, jakými se s texty nakládá. Zaměřuji se na proměny textové roviny v čase divadelní zkoušky, na tvarování textu v čase; téma tedy nahlížím optikou temporality. V první kapitole (Kontext) se věnuji komparaci pojmů autorské neinterpretační divadlo a devised theatre a vymezuji jejich vzájemné rozdíly, které bývají příčinou některých nedorozumění v současném teoretickém i praktickém diskurzu. V druhé kapitole (Text) nahlížím text jako materiál, terén či objekt. Ve třetí kapitole (Čas) se zabývám temporálními otázkami divadelní tvorby. Ve čtvrté kapitole (Proces) provádím reflexi tří tvůrčích procesů, a sice inscenace Jiřího Havelky Ubu se baví (2010), scénické kompozice Jiřího Adámka skončí to ústa (2016) a taneční performance Petry Tejnorové You Are Here (2016). V páté kapitole (Tvar) pak rámcově vymezuji sedm faktorů, které provázejí tvarování textové roviny v procesu neinterpretační divadelní tvorby. Jsou jimi: ikonoklasmus, ghosting, kompozice, situačnost, enumerace, TJing a intuice jako metoda. V závěru navrhuji nový pojem temporální dramaturgie, který odráží hlubší a vědomé zaměření na temporální otázky divadelní tvorby a který by mohl naznačit nové možnosti verbalizace a analýzy některých současných autorských a alternativních divadelních forem.
- Praktické a teoretické aspekty postavení současných britských, irských a německojazyčných her v českém divadle po roce 1989Schlegelová, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-12-13Tato práce zkoumá praktické i teoretické aspekty výjimečného postavení, které má po roce 1989 v českém divadle současná britská, irská a německojazyčná dramatika. Nejprve konfrontuje britský a německý divadelní systém, přičemž se zaměřuje zejména na procesy vyhledávání a podpory nových domácích autorů a statut divadelního autora ve společnosti a v divadle