DAMU Disertační práce / Doctor theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet DAMU Disertační práce / Doctor theses podle Rok vytvoření
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 113
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Hudebně dramatická díla Janáčkovských festivalů v severomoravském krajiHošna, Petr(1989)Datum obhajoby: 1989
- Úvod do herectvíJanák, Aleš(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-06-28Leningrad, listopad 1993. Kulturní dům Komsomolu na Vasilijevském ostrově. Zkoušky a cvičení divadelní probiologie, heldání a odkrývání základního článku divadla, vytyčování přesné hranice mezi živým a neživým na scéně. Z těchto pokusů vznikaly etudy a choreografie, které se na konci každého týdne představovaly pozvaným divákům. Nebyla to regulérní představení, ale demonstrace výsldků práce. Tak vznikalo první představení Vremia Durak (Čas Hlupá) Teatru Novogo Fronta
- Budování divadlaHrbek, Daniel(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-06-28V průběhu devadesátých let začal v pražských divadlech dynamický pohyb soivisející se změnou politického režimu, s nástupem nové generace divadelníků(Nastal proces výměn na postech určujících zaměření a poetiku jedotlivých scén), s koncepčními i živelnými proměnami pražské divadelní sítě a změnami ve financování kultury v Praze. Důsledkem tohoto pohybu byl vznik nových souborů a divadel (nebo jejich obnovení), ale také zánik nektrých tradičních scén.
- Výraz jako prenos ludskej skusenostiDočolomanský, Viliam(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-11-15Obsahom tejto práce je reflexia praktík tvorby dvoch inscenácií súboru Farma v jeskyni, ktoré jsme vytvárali počas mojho doktorandského štúdia na DAMU pod vedením prof. Jaroslava Vostrého. Obidve incenácie vznikali na podnet základného výzkumu v zvolenom kulturnom teritoriu. Sonetom temné lásky predcházala výprava do Andalúzie, inscenácia Sclai- Emigrantova Píseň sa rodila z výpravy na východné Slovensko.
- Vývoj,proměny a souvislosti divadelních her Williama ShakespearaLoosová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-12-10Objekt, umístěný ve scénickém prostoru, je scénickým objektem.
- Scéničnost a hudebnostVaradzinová, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-12-22Základním tématem mé práce je charakteristika specifik zpěvně mluvního projevu a tvorba postavy v inscenaci Sclavi divadelního studia Farma v jeskyni. Specifický divadelní jazyk Framy je podmíněn specifickým procesem zkoušení. Východzímk bodem pro tvorbu je expedice k přímému živému kulturnímu zdroji.
- Mimesis a PoiesisVavříková, Eliška(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-26V této disertační práci popisuji způsob vzniku inscenace divadelního studia
- Já jsem jen herecKašpar, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-12-10Tématem této disertační práce je velice přitažlivá stejně jako mimořádně složitá otázka ? úloha, role i postoje herců (a pro srovnání i dalších umělců) v totalitním režimu a jejich možnosti vzepřít se situaci, podlehnout jí či ji využít. Nesnažil jsem se napsat dějiny protektorátního divadla, to už dovedli velice dobře jiní přede mnou a já zde jeho reálie popisuji kvůli nezbytnému kontextu mého tématu - snažil jsem se zabývat člověkem-hercem, který vstoupil na jeviště této šílené doby.
- Kostýmní výtvarnictví v českém divadle v 90. letech 20. stoletíKrálová, Andrea(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2010-01-19Smyslem této výzkumné práce v oboru scénografie je zmapovat, popsat a orientačně utřídit podoby divadelního kostýmu a kostýmního výtvarnictví v uvedené dekádě českého činoherního, operního a alternativního divadla s lehkým přesahem do prvních let 21. století, kdy se tyto podoby určitým způsobem završovaly a ustalovaly.
- GŁOS I RUCHJawor, Maja(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-11-05Niniejsza praca stanowi refleksję nad problematyką techniki i twórczości aktorskiej na podstawie moich doświadczeń wypływających z procesu pracy w Akademii Praktyk Teatralnych ?Gardzienice? oraz w teatralnym studio Farma v jeskyni w czasie prób do przedstawienia Sclavi / Emigrantova Pĺseň.
- Divadlo jako hudbaAdámek, Jiří(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-03-03Ve své disertaci se zabývám specifickým proudem současného divadla, ve kterém dochází k prolínání hudebních a divadelních prostředků, tzv. théâtre musical. Vzhledem ke své primární profesi režiséra kladu zvláštní důraz na otázky herectví.
- Divadelní školství u nás do roku 1945Davidová, Iveta(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-11-13Základním téma mé disertační práce se týká vzniku a následného vývoje divadelního školství a herecké pedagogiky u nás od počátků do roku 1945. Opírá se především o dramatické oddělení pražské konzervatoře, neopomíjí však ani dramatické oddělení konzervatoře brněnské, nejrůznější soukromé divadelní školy a divadelní soubory a spolky, které, zvláště v době okupace, zaměstnávaly divadelní mládež a žáky dramatických oddělení obou konzervatoří.
- Divadlo jako estetická nabídka mezilidské komunikaceŠplíchalová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-12-16Ve své disertační práci se budu zabývat principiydivadelní práce s lidmi s mentální retardací, jejich talentem pro oživování loutek, jejich psychofizickými předpoklaey a limity, a především potřebou komunikovat s divákem - být s ním v tvůrčím a recipročním kontaktu v divadelních projektech, které převážně tvoří sami. Budu též reflektovat perspektivy integrovaného divadla - herců s mentální retardací a herců profesionálů (případně vysokoškolských studentů herectví)
- Hlas jako psychosomatická disciplínaSovová, Pavla(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-11-27Klíčová slova:dramatická kultura, psychosomatické disciplíny, hlasová pedagogika, psychosomatické pojetí hlasové výchovy, kvalitativní výzkum, introspektivní pozorování, případová studie, rámcová analýza, pedagogické kompetence, hlasová průprava pedagogůAutorka zařazuje studium hlasu do širšího kontextu studia dramatické kultury. V této souvislosti rekapituluje osobní zkušenost tohoto typu studia, upozorňuje na jeho přínos pro rozvoj pedagogických kompetencí. Práce především představuje psychosomatické pojetí hlasové výchovy, jehož garantkou a tvůrkyní na KATaP DAMU je docentka Libuše Válková. Principy psychosomatického přístupu k hlasovému rozvoji byly autorkou využity a ověřeny v rámci vzdělávací činnosti České Orffovy společnosti a na Svatojánské koleji VOŠPg. Hlasově pedagogický proces je sledován na základě reflexí - introspektivního pozorování. Výpovědi studentů KATaP a Svatojánské koleje prohlubují naše porozumění procesu hlasové výchovy. Tento pohled doplňuje případová studie učitelky, která díky odbornému vedení úspěšně řeší své hlasové problémy (součástí studie jsou videoukázky z lekce hlasové výchovy). Uvedený teoretický i praktický rámec je východiskem pro koncipování nových předmětů zařazených do pregraduální přípravy učitelů.
- Hlediska herectvíKomlosi, Alexander Robert(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-03-27Práce zkoumá to, jak přispívá dialogické jednání s vnitřním partnerem, jakožto
- Auditivní komponenty v loutkovém divadleLešková Dolenská, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-12-16Disertační práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. První se zabývá terminologickým zařazením zkoumané oblasti a definováním základních pojmů. Následuje historický exkurz, který se zaměřuje na pouţití zvuku, hudby a hlasu v dějinách loutkového divadla a zabývá se proměnami hlasové interpretace v závislosti na dobových proměnách inscenačního stylu. V části věnované 20. století je věnována pozornost třem českým fenoménům ? dvojici S+H, voicebandu a poetice Divadla DRAK. Třetí kapitola se zaměřuje na autorčinu vlastní diváckou zkušenost a charakterizuje jak tvorbu na domácí scéně, tak pojmenovává tvůrčí postupy i ve vybraných zahraničních inscenacích, a to včetně typologie moţností ne zcela běţného inscenačního zacházení s auditivními komponenty.
- Dialogické jednání v osobnostní průpravěSuda, Stanislav(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-03-27Cílem práce je pokus o vyhodnocení účinků dialogického jednání jako jedné z možností osobnostní průpravy. 1) Práce obsahuje rozsáhlé množství sebereflexí semestrální výuky Osobnostní průpravy pedagogů na Pedagogické fakultě JU v Českých Budějovicích. Analýzou těchto reflexí jsou objeveny určité znaky typické pro určitý typ výpovědi. Takto je vyhodnoceno celkem 5 skupin studentů s podobnými prvky v sebereflexích. Práce sleduje i změny počtu studentů v jednotlivých skupinách na základě kvantitativních (např. menší počet studentů) i kvalitativních (růst kondice instruktora) změn.
- Výskum a jeho aplikácia v praxiKršiaková, Anna(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-12-13Práca prináša a systematizuje poznatky získané z výskumu brazílskych kultúrnych foriem počas expedícií medzinárodného divadelného štúdia Farma v jeskyni v Brazílii v rokoch 2008 ? 2009 a ich následné spracovanie a premenu do špecifického divadelného jazyka. V práci je sústredená pozornosť na tvorbu hereckých partitúr počas dvojročnej prípravy predstavenia Divadlo v jednotlivých etapách ich spracovania
- Divadlo jako výtvarné médiumTäubelová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-12-21Ve své disertační práci se zabývám analýzou tvorby scénografa z pozice výtvarnéo umělce, který pracuje s prostředky typickými pro divadlo, to znamená že, užívá divadlo jako výtvarné médium. Tím se také dotýkám existence specifickho proudu v současném divadle, ve kterém dochází k prolínání v tomto případě výtvarných a divadelníh prostředků.
- Divadlo a iluzeBartoš, Zdeněk(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2011-01-27Práce zkoumá, jakými způsoby byl v minulosti chápán pojem iluze v divadelním kontextu a jak vůbec tento fenomén definovat. Srovnává definice ve starších pramenech (Fureti?re, Marmontel, D?Aubignac, Stendhal, Hugo aj.) i současných slovnících (Pavis, Corvin) a zabývá se otázkou, zda je vůbec moţná iluze ve smyslu vytvoření klamného zdání skutečnosti do té míry, ţe divák zapomene, ţe je v divadle, anebo ţe sledované představení (nebo jeho část) bude povaţovat za reálnou událost. Konstatuje, ţe taková iluze je z podstaty věci prakticky vyloučena, aţ na výjimky, kdy divák není z nejrůznějších důvodů schopen rozlišovat mezi záměrnou a nezáměrnou silou obsaţenou v uměleckém díle (podle Mukařovského), resp. technickou a obrazovou sloţkou díla (podle Zicha), resp. nerozezná model od originálu (podle Osolsoběho), tj. neidentifikuje divadelní dílo jako takové. Autor v práci uvádí některé konkrétní (předstírané nebo skutečné) případy vpádu ?mimo-divadelní reality? do průběhu představení. Hlavní část se pak věnuje pojetí iluze jako v-hraní (i-llusio), tedy vytvoření ?ludické reality?, herního rámce, do něhoţ se divák můţe v různé míře zapojit. Herní, ludický aspekt, obsaţený uţ v samotném kořeni slova iluze, povaţuje autor za to nejdůleţitější a nejţivotaschopnější, co s problematikou iluze v divadle souvisí ? iluze jako ţertovná, ironická hra s realitou. Zabývá se dále moţnostmi, jak diváka do této hry zapojit, a důsledky, které z toho vyplývají. K tomu se pojí i postupy zdivadelnění, dříve povaţované za postupy anti-iluzivní (dnes na ně lze pohlíţet spíše jako na součást bohatého arzenálu divadelních konvencí).