DAMU Disertační práce / Doctor theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet DAMU Disertační práce / Doctor theses podle vedoucí "KORČÁK, Jakub"
Nyní se zobrazuje 1 - 3 z 3
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Herectví v divadle a herectví v životěŠestáková, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-11-25Disertační práce Herectví v divadle a herectví v životě se zaměřuje na práci se studenty literárně dramatického oboru Základní umělecké školy, se studenty herectví, s amatérskými divadelníky i manažery podnikatelských subjektů. Je napsána s cílem uplatnit principy a metody získané z dramatické výchovy, ovlivněné a doplněné o znalosti z výuky herectví na divadelní fakultě a ze své vlastní profesionální herecké dráhy. Ve svých poznatcích vycházím z vlastních bohatých zkušeností, přičemž srovnávám pedagogické procesy v jednotlivých skupinách, jejich rozdílnost, shodu a zacílení. Tyto zkušenosti jsou zachyceny v mých pedagogických denících a poznámkách a konfrontovány s odbornou literaturou, zabývající se podobnými tématy obsaženými v této disertaci. Zdůrazňuji a ozřejmuji zejména potřebu osobnostního rozvoje každého jedince jako nutnou součást vzdělávání a tyto své úvahy dokládám fakty na základě prováděných cvičení. Mou snahou je poukázat na nutnost vnímat studenta jako originál a jedinečnou osobnost. Proto se zaměřuji zejména na pojmy existence a vyzařování. Ve svých úvahách vytvářím pedagogický koncept aplikovatelný na všechny výše zmíněné skupiny. Tento koncept se v průběhu času potvrdil v různých formách jako úspěšný a pomohl nemalému počtu mladých lidí v osobnostním rozvoji a několika desítkám i k přijetí na školy uměleckého typu. I z těchto důvodů jsou v disertační práci formulovány kroky, které mohu přinést významnou inspiraci pro přípravu na studium na uměleckých školách, ale i v přípravě studentů na svou profesi.
- Michail Čechov z Evropy do AmerikyPichlikova, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-11-26Michail Čechov z Evropy do Ameriky: Z jeviště k pedagogické metodě Abstrakt Tato disertační práce vychází ze studia pedagogické metody Michaila Čechova (1891-1955) a jejího vývoje po roce 1935 v Anglii a ve Spojených státech. Prostřednictvím nově nalezených zdrojů a prozkoumáním pramenného dokumentačního materiálu, které vedlo k analýze umělcovy herecké, režijní a pedagogické činnosti, bylo možné přispět k hlubšímu zkoumání jedinečného fenoménu v širším kontextu historie divadla. První kapitola obsahuje pedagogickou biografii a shrnutí Čechovovy teorie herectví. Rozděluji zde jeho herecké metody na ty, které založil na své vlastní praxi v Moskevském uměleckém divadle, a ty, které objevil později. Zaměřil se pak především na představivost, obrazovou práci, imaginární postavu, ztělesňování představ, imaginární centra, nové aspekty atmosféry a na svou jedinečnou objevnou techniku, psychologické gesto. Kapitola druhá rozebírá Čechovovy pedagogické publikace a ukazuje, jak patronát a názory postupně se objevujících spolupracovníků a různých skupin studentů, které učil na nových místech, ovlivnily jeho myšlenky i způsob, jakým je vyjádřil. Zatímco první z jeho hlavních pedagogických publikací (1942) byla výsledkem výuky v Čechovově dramatickém studiu, další dvě (1946 vydané v ruštině a později anglická publikace z roku 1953) byly psány za nových okolností, kdy jeho studenti byli stejně jako Čechov profesionálními filmovými herci v Hollywoodu. Zvláštní pozornost je věnována propojení Čechovovy víry v duchovno s jeho teorií herectví. Kapitola třetí popisuje, jak se moje předchozí studia herecké profese propojila se studiem Čechovovy metody v organizaci “Asociace Michaila Čechova” (MICHA). Důležitým zjištěním bylo, jak kompatibilní je Čechovova metoda s většinou hereckých technik založených na systému Stanislavského, zejména se systémy herectví vyučovanými v Americe. Čechovova metoda však jde mnohem dál, stojí pevně sama o sobě. Její celistvost, holistický přístup a svobodomyslnost jí zajistily životaschopnost v 21.století. Kromě osvojení si metody provedla jsem také historický, pedagogický a scénologický výzkum toho, jak lze Čechovovu teorii herectví chápat, udržovat a učit. Výsledkem je kapitola čtvrtá, která poskytuje učební plán univerzitního kurzu herectví, a text pro pedagogy, založený na principech Čechovovy metody. Kapitoly obsahují mnohé nepublikované dokumenty a nový překlad kapitoly o psychologickém gestu z Čechovova ruského vydání v roce 1946. K dispozici je obsáhlá bibliografie a jedenáct příloh – včetně chronologie Čechovova života, glosáře a rozhovorů se současnými pedagogy.
- Scénické podoby současného britského divadlaNováková, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-11-11Práce se zaměřuje na fenomén současné dramatiky v britském divadle a na způsoby, jakými je ve Velké Británii současná dramatika na jevištích podporována na úrovni dramaturgie, produkční institucionální podpory i režijních přístupů. Práce poskytuje stručný historický kontext vývoje moderní britské dramatiky i narůstající podpory pro psaní a uvádění nových dramatických textů a zaměřuje se na zmapování momentálního stavu britského divadla, v němž současná dramatika představuje zcela stěžejní část repertoáru. Práce se pokouší identifikovat důvody úspěchu britské současné dramatiky, resp. vlivy, které přispěly k jejímu rozvoji. Téma je ilustrováno na vybraných příkladech tvorby institucí, které se současné dramatice věnují výhradně (divadlo Royal Court) nebo jako jedné ze svých dramaturgických linií (britské Národní divadlo, divadlo Almeida). Práce se opírá o dosavadní výzkum na téma současné britské dramatiky, o vlastní analýzu repertoáru britských divadelních scén a interpretaci zkušeností britských divadelních tvůrců, sdílených v různorodých zdrojích napříč médii. Unikátním přínosem této práce je pak zaměření na zkoumání procesů vzniku, nikoli pouze výsledku jevištní tvorby, včetně pokusu o pojmenování specifik režijních přístupů k současné hře v britském divadle pomocí ilustrativního příkladu režisérů Ruperta Goolda a Blanche McIntyre. Diskutované téma doplňuje jako příloha vlastní překlad jedné z analyzovaných divadelních her (Ella Hickson: Autorka).