Oddělení jazzové interpretace / Department of jazz interpretation
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Oddělení jazzové interpretace / Department of jazz interpretation podle vedoucí "DORŮŽKA, David"
Nyní se zobrazuje 1 - 8 z 8
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Alan Reuss - Život a stylová analýza swingového kytaristyLacina, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-30Bakalářská práce se zabývá životem a hudebním jazykem amerického swingového kytaristy Allana Reusse. Částečně se také věnuje roli kytary ve swingové rytmické sekci. V práci budou za pomocí transkripcí autora rozebrány jednotlivé elementy Reussovy hry. Analyzované nahrávky pocházejí z doby, kdy byl Reuss na jazzové scéně aktivní, tzn. mezi lety 1935 – 1946. Hlavní důraz bude kladen na analýzu improvizovaných akordických sól, avšak podrobně bude rozebrána i rytmická stránka jeho hry. V neposlední řadě práce přivádí jméno Allan Reuss do česko-jazyčného prostředí. Nepočítáme-li drobné zmínky v příbězích Reussových slavnějších současníků, neexistuje o jeho osobě v českém jazyce dostupná literatura.
- Hlas a tělo. Jak tělo ovlivňuje hlas a naopakMatoušková, Anežka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14Tato práce se zaměřuje na ozdravné účinky zpěvu na tělo. Jakým způsobem můžeme s hlasem a tělem pracovat, a jak se navzájem ovlivňují. V první kapitole nejprve popíšu hlas z hlediska fyziologie. Kde se tvoří a z čeho je tvořen hlasový aparát. V další kapitole se zaměřím na vnímání hlasu. Co můžeme z pouhého poslechu hlasu poznat. Ve třetí kapitole rozebírám pojem „blok“, podle Alexandra Lowena z jeho knihy „Bioenergetika – Terapie duše pomocí práce s tělem“. Co jsou to bloky, jak vznikají a jak s nimi můžeme pracovat. V další kapitole zaměřuji pozornost na praktickou část. Uvádím různé způsoby práce s hlasem a tělem podle Diane Austin a Ivany Vostárkové. V závěru popíšu svůj vlastní pohled na to, jak může hlas léčit. V této práci jsme se snažila ukázat způsoby, jak skrze odlišné přístupy a metody k hlasu a k tělu můžeme pozvednout náš osobnostní růst, vyjadřovat se volněji a přijmout se. Oporou mi byly knihy specializovaných odborníků a mé vlastní poznatky.
- Hudba Johna Scofielda v letech 1985 - 1987Tomeček, Kryštof(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-12Cílem této bakalářské práce je analýza hudebního stylu autorského díla Johna Scofielda. Práce se zaměřuje pouze na čtyři vybraná alba z období jeho tvorby v letech 1985 - 1987, a to konkrétně na desky Still Warm, Blue Matter, Loud Jazz a Pick Hits Live. Z prvních třech jmenovaných je vždy zpracována analýza minimálně jedné skladby a dohromady tato bakalářská práce obsahuje celkem sedm podrobných analýz. Konkrétně se jedná o skladby Techno, Still Warm, Protocol, Rule Of Thumb, Blue Matter, So You Say a Loud Jazz. Album Pick Hits Live je živým záznamem koncertu, a proto byla z analyzování záměrně vynechána. Přímo pro účely tohoto výzkumu bylo vytvořeno sedm notových transkripcí, v případě skladby Still Warm navíc bakalářská práce obsahuje notový zápis kytarového sóla. Analýza hudebního díla je doplněna o stručnou biografii Johna Scofielda a také společensko- politický a kulturně-historický kontext analyzovaného období.
- Instrumentální jazzová hudba USA ovlivněná lidovými žánryZatloukal, Alois(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-13Bakalářská práce zkoumá jazzovou hudbu USA, která je inspirována lidovými žánry jako jsou folk, country, roots rock, bluegrass a blues, jejichž spojení se zároveň dá označit nadřazeným žánrem „americana“. V první, teoretické části textu, jsou tyto žánry definovány a jsou pojmenovávány znaky pro ně typické. Text pak ve druhé, taktéž teoretické části, zkoumá jazzové hudebníky, kteří se jazzu s příměsí těchto žánrů věnují. Tito hudebníci jsou rozděleni do několika skupin podle generací - data narození. V práci bylo zkoumáno 11 hudebníků a 2 kapely z různých generací. Ve třetí, praktické části práce, je pak hudebně teoreticky rozebrána píseň houslistky, zpěvačky a skladatelky Jenny Scheinmann „The Frog Threw His Head and Laughed“. Stěžejní částí rozboru jsou pak improvizovaná sóla, jejichž notové přepisy jsou k vidění v příloze. Kromě toho, že byly pojmenovány hudební znaky a zvuková specifika, které se objevují v tomto typu jazzu, jsme porovnali hudebníky napříč generacemi. Dozvěděli jsme se, že současní jazzoví hudebníci mají tendenci upouštět od žánrových zařazení a předkládají posluchačům svůj originální pohled na hudbu.
- Liché rytmy v jazzuKárník Jakeš, Milan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14Bakalářská práce se zabývá historií využívání lichých meter v jazzu. V teoretické části představuje hlavní hudební tradice, kterými se jazzoví tvůrci inspirovali, a rozebírá problematiku dělení dob a jejich subdivizí pro demonstraci odlišností mezi izochronními a neizochronními metry. Na tomto podkladě vysvětluje, že právě prostřednictvím subdivizí, se kterými jazzoví tvůrci pracovali již dříve, bylo možné přenést liché rytmy do jazzového jazyka a přimět je swingovat. V části praktické dokumentuje posun v rytmice na konkrétních chronologicky uspořádaných ukázkách s důrazem na historický milník roku 1959, kdy vyšlo první masově úspěšné jazzové album Time Out! Davea Brubecka postavené zcela na lichých metrech. V závěru práce zasazuje využívání lichých meter do dějin posouvání hranic žánru a vysvětluje tento fenomén jako jev pro jazz přirozený. Poskytuje zároveň krátký vhled do současnosti a poukazuje na fakt, že proces integrace lichých meter do jazzového idiomu je v dnešním globalizovaném světě dokončen.
- Proměny kytarového tria v jazzové hudbě druhé poloviny 20. stoletíBára, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-16Tato práce se zabývá analýzou a porovnáním čtyř alb z rúzných dekád druhé poloviny 20. století, která byla nahrána v obsazení elektrická kytara, kontrabas nebo baskytara a bicí nástroje. Každá ze čtyř kapitol věnovaná jednotlivým nahrávkám se skládá ze dvou částí. V první se zabývám historií daných trií, okolnostmi jejich vzniku, vztahy mezi jednotlivými členy a pozadí vzniku nahrávek. V druhé části každé kapitoly se zabývám přímo konkrétními alby. Vycházím zejména z vlastních postřehů získaných důkladným poslechem daných nahrávek. Svá pozorování doplňuji o informace získané z knih, internetových pramenů i audiovizuálních materiálů. Své poznatky dokládám ukázkami, které jsem transkriboval a zapsal do not. Snažím se poukázat jak na rozdíly, tak na trendy a vzájemné inspirace jednotlivých formací a hráčů, které ovlivnily proměny estetiky kytarových trií behen druhé poloviny dvacátého století.
- Teorie a praxe improvizace pro hráče na saxofonDusová, Nela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14Diplomová práce pojednává o teoretické a praktické stránce improvizace a je určena předně hráčům na saxofon, druhotně také hráčům na příbuzné dechové nástroje. Práce obsahuje informace o významu a historii improvizace, vymezuje základní pojmy, popisuje možné cesty k improvizaci v rámci individuálního či kolektivního hudebního vzdělávání a dotýká se tématu překonání strachu z improvizace. Dvě kapitoly jsou věnovány základním jazzovým formám, jejich historii a vývoji. Závěrečná kapitola popisuje význam hudební transkripce a její problematiku. Většina kapitol je rozdělena na část teoretickou a praktickou včetně praktických úkolů a cvičení. Cílem práce je vytvořit oporu pro učitele základních uměleckých škol, ale i pokročilejší samouky.
- Umění hudebního vyjádření minimálními prostředkyHrubec, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-09Práce se věnuje hudebnímu rukopisu kytaristy Billa Frisella. Ve vybraných ukázkách se zaměřuje na rozbor jeho improvizačních postupů a metod, na hudební přemýšlení, při němž nepoužívá mnoho not. Konkrétní příklady ukazují, jak kytarista pracuje s tématem, jaké oblíbené intervaly používá a jak vyjadřuje harmonii. Tyto příklady jsou vymezeny výběrem z několika alb, kde kapely interpretují jazzové standardy. Další část práce se zaměřuje na Frisellovu kompoziční stránku, tzn. Analýzu jeho minimalistických rysů vyskytujících se v jeho tvorbě. Jedná se o výběr pěti skladeb ze tří alb časově vymezen na rozmezí osmi let. Cílem práce je alespoň částečně přiblížit ojedinělý styl Billa Frisella, který se uplatňuje konkrétními principy. Hráčský styl a charakteristické kytarové techniky jsou také probrány ve dvou zvláštních kapitolách.