Oddělení jazzové interpretace / Department of jazz interpretation
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Oddělení jazzové interpretace / Department of jazz interpretation podle Rok vytvoření
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 55
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Kontrabas v jazzu jako sólový nástrojTichý, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-09Cílem hledání této práce je mapování cesty kontrabasové hry a její emancipace od doprovázení v raných jazzových kapelách až po sólové koncerty. Práce mimo jiné popisuje okolnosti a důvody vzniku prvního alba sólového kontrabasu nahraného v prosinci roku 1968 Barrem Phillipsem.
- DĚJINY ČESKÉHO JAZZOVÉHO PIANAKabrna, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-09Diplomová práce mapuje nejstarší projevy jazzu v Čechách, podrobně se zabývá jazzovými klavíristy. Práce končí rokem 1968. Celé období je rozčleněno do několika etap, v každé je nejprve krátce nastíněna celková situace hudby jazzové oblasti, jmenována důležitá seskupení a sólisté a poté jsou jmenováni důležití klavíristé. Činnost většiny jmenovaných je dokumentována ukázkami jejich hry, tj., jsou citovány důležité nahrávky. Autor tím popisuje i jednotlivé pianistické styly konkrétních hráčů, zároveň tím dochází ke srovnání českých hráčů s okolním světem a americkým jazzem.
- Strukturální prvky v hudbě Milese DaviseRajnošek, Bharata(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-09Práce Strukturální prvky v hudbě Milese Davise se zabývá proměnou jazzového paradigmatu, dotýká se letmo několika zásadních momentů v překotném životě velikána Milese Davise, a snaží se zachytit alespoň pár subjektivně důležitých okamžiků v životě Milese Davise. Práce také vymezuje čím je jazz pro autora, ve stručnosti pak též autorovy základní hudební preference. S tím pak dále souvisí snaha o uchopení fenoménu jazzové osobnosti a v kontextu pak i samozřejmě Milese Davise. Autor se snaží o pochopení jedinečnosti jeho přínosu a vlivu na hudbu obecně. V překvapivém závěru objevuje jako nejdůležitější Davisův vliv začátek jeho jazzrockového období. Tam spatřuje zcela zásadní vrchol - proměnu samotné podstaty jazzové interpretace - změnu v přístupu k jazzovému tématu jako hlavě celé skladby. Skladba je nahrazena pouhým motivem či frází. Tím dochází k posunu možností živé interpretace a zároveň nejdůležitějšímu posunu ve vývoji jazzového paradigmatu a způsobu práce se strukturálními prvky.
- OSOBNOST A HUDBA AHMADA JAMALA, ANALÝZA JEHO PŘÍSTUPU K JAZZOVÉMU KLAVÍRNÍMU TRIUŠupák, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-09Tato práce je zaměřena na osobnost Ahmada Jamala, jazzového klavíristy, který v padesátých letech dvacátého století svým osobitým minimalistickým stylem a nekonvenčním přístupem k aranžmá položil základy moderního jazzu zejména v oblasti klavírního tria. Z nich pak ve své tvorbě vycházeli mj. Miles Davis, Cannonball Adderley nebo Keith Jarrett. Za pomocí transkripcí a rozboru tří skladeb z legendárního alba Live at The Pershing: But Not For Me z roku 1958 se autor práce snaží čtenáři přiblížit Jamalův styl hry, jeho kompoziční a aranžérské prostředky v rámci klavírního tria a definovat prvky, které učinily jeho dílo zásadní pro pozdější vývoj v této oblasti.
- Saxofonoví lídři od Karla Krautgartnera až po součastnostSmejkalová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-12Cílem této práce je zmapovat české saxofonové lídery - vedoucí saxofonových sekcí a jejich odkaz dalším generacím, počínaje Karlem Krautgartnerem, jakožto průkopníkem profesionální práce se saxofonovou sekí až po saxofonové lídry současnosti. Tato práce je doplněna o autentická vyprávění českých jazzových legend, jejich cenné životní zkušenosti a rady, které jsem získala při osobních setkáních s nimi.
- Grammy Awards a oceněná jazzová albaBártová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-12Práce se zaměřuje obecně na kategorizaci hudby a oceňování kvality dnešní populární hudby skrze ceny Grammy. Podrobněji se zabývá kategorizací jazzové hudby a oceňováním jazzové hudby. Text obsahuje podrobný rozbor vybraných oceněných instrumentálních jazzových alb, obecnou historii a vývoj žánru jazz a jeho vliv na populární hudbu od prvního udílení cen Grammy, od roku 1958. V poslední kapitole se práce dotýká rozdílu mezi americkým a evropským jazzem. Práce též obsahuje podrobný seznam oceněných jazzových instrumentálních alb.
- Život Arta Tatuma a jeho význam v histor ii jazzuLobanova, Elena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-12Tato práce pojednává o životě a tvorbě jazzového klavíristy Arta Tatuma, jeho významu pro generace muzikantů mezi 40-50 lety. V práci je kladen důraz na jeho hudební život a historii jazzu v 30-40 letech. Jádrem práce je popsání rozvoje Tatuma jako osoby a vznikání a popisu jeho vlastního stylu hry na klavír. Jádrem pojednání je analýza nahrávky jazzového standardu "Ain't Misbehavin' " od vynikajícího klavíristy Fattsa Wallera z roku 1938 v interpertaci Arta Tatuma. Autor své poznatky podkládá vlastními hudebními postoji a východisky.
- Historie a význam formátu tria saxofon, kontrabas, bicí v rámci jazzové hudbyKyncl, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-01Tato práce si klade za cíl popsat historii a význam jednoho ze vzácnějších, avšak v poslední době stále oblíbenějších obsazení, která se v jazzové hudbě vyskytují, tedy tria ve složení saxofon, kontrabas a bicí. Bude v ní proveden stručný výklad vývoje tohoto formátu, jakož i vyjmenování jeho nejvýznamnějších zástupců doprovázené popisem jejich tvorby na půdorysu zkoumaného formátu. Práce se zároveň pokusí postihnout význam, jaký tento specifický formát měl v kontextu vývoje jazzové hudby. V praktické části práce bude také uvedeno několik transkripcí vybraných děl se stručným komentářem.
- Dua v jazzové hudbě. Historie, vývoj.Uhrík, Rastislav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-02V tejto práci sa snažím o priblíženie špecifickej formy jazzovej intrepretácie akou rozhodne je hranie v duu. Z pohľadu mňa samotného ako kontrabasistu taktiež o poukázanie na konkrétne aspekty a rozdielne prístupy k prevedeniu dua. Ako základ práce som si vybral tvorbu Charlieho Hadena. Za prvé preto, že bol sám hráčom na kontrabas, a za druhé preto, že bol buďto samotným iniciátorom hrania v duu, alebo aj vyhľadávaným spoluhráčom pre iných muzikantov, ktorí sa chceli prezentovať nahrávkami len v duovom prevedení. Chcel by som taktiež porovnať jednotlivé rozdiely medzi výslednou hudbou, ktoré môžu mať ako historický, tak aj estetický charakter.
- Proměny hudby Paula Motiana během jeho k ariéryTengler, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-02Tato práce je zaměřena na osobnost bubeníka, perkusionisty a skladatele Paula Motiana. Paul Motian je kritikou stále častěji označován za jednoho z nejlepších jazzových bubeníků v celé historii jazzu. Cílem práce je zmapovat Motianův umělecký život, schopnost charakterizovat několik rozdílných etap jeho hudební kariéry a pochopení jeho hudebního myšlení. Práce je doplněna o transkripce z různých období a analýzy jeho vybraných nahrávek.
- Dílo Erwina Schulhoffa ovlivněné jazzemKabrna, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-02Diplomová práce mapuje tvorbu Erwina Schulhoffa, zejména tu, která je ovlivněna jazzem a dobovou populární hudbou. Je proto provedena charakteristika všech jeho děl od roku 1914 až do autorovy smrti. Autor práce prošel veškeré dostupné notové materiály včetně dochovaných autografů, podává tak informace o prozatím málo probádaných oblastech Schulhoffova díla, s množstvím notových ukázek. Zároveň srovnává tvorbu tohoto skladatele s ostatní českou a světovou tvorbou skladatelů ovlivněných jazzem a dobovou populární hudbou. V poslední části práce se zabývá možnostmi transformací Schulhoffova díla a nabízí vlastní řešení.
- Dechová a nátisková cvičení pro saxofonRajnošek, Bharata(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-02Práce Dechová a nátisková cvičení na saxofon se zabývá metodikou výuky techniky na saxofon v širším pojetí všech vlivů na tvorbu tónu. Začíná fyzickým postojem, pokračuje základními technikami dechu a teprve po jejich očekávaném zvládnutí se zabývá technikami speciálními, které umožňují osvojení nátiskových technik a správných návyků. Práce doplňuje a navazuje na existující publikaci Davida Liebmana: Technika hry na saxofon. Tam kde je Liebman příliš stručný, tam jde autor více do hloubky. Nevystačí si jen s výčtem technik, snaží se také o pohled z druhé strany - od kvalitativně - estetických požadavků k jednotlivým cvičením. Těžiště práce spočívá ve vypracování komplexního systému praktických cvičení, která dovedou zájemce jednotlivými na sebe navazujícími kroky k ideálnímu ovládnutí celé technologie vznikání tónu. Cílem práce je poskytnout hledajícím útěchu na jejich cestě. Autor zde jako pedagog dává k dispozici svůj vyzkoušený systém pro další studenty.
- Jazzová kvarteta bez harmonického nástrojeKalfus, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-02Cílem této magisterské práce je popsat a zmapovat vývoj fenoménu jazzového kvartetu bez harmonického nástroje ve složení dva dechové nástroje, kontrabas a bicí od jejího vzniku (druhá polovina 20. století) až do současné podoby. Dalším cílem je poukázat na historické proměny stylistiky hry a také na změny rolí jednotlivých nástrojů jak z hlediska kompozičního, tak z hlediska improvizace a interakce v kapele. V praktické části této práce budou tyto proměny demonstrovány na konkrétních příkladech transkripcí. V neposlední řadě je mým cílem popsat, jak se tento formát odráží v mém vlastním aktivním působení na jazzové scéně, a to ve vlastních technikách kompozice a interpretace.
- Tradice a novátorství v jazzové hudběBártová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Tato diplomová práce se zabývá vývojem jazzové hudby z hlediska tradičních a nových či novátorských přístupů. Dále se zabývá těmito přístupy z pohledu profesionálního jazzového hudebníka, který působí na české jazzové scéně. Mapuje vliv tradice, inovací a zcela nových přístupů v hudebním jazzovém světě. Vyhodnocuje anketu, která se zabývá těmito přístupy, v níž odpovídali čeští jazzoví hudebníci napříč generacemi.
- Vliv Hip Hopu na jazzovou hudbuLipenský, Oliver(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Tato práce se zabývá reflexí vlivů, které má hiphop na jazz a via versa v historickém kontextu vývyoje populární hudby. Relfexe postupuje chronologicky, přes díla až po hráče, kteří mají v jazz hip hopovém kontextu zásadní postavení.
- Harmonický systém Barryho HarriseJochmann, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Cílem mé bakalářské práce je objasnit způsob, jakým klavírista a profesor Barry Harris přistupuje k harmonii. Na příkladech jeho interpretací skladeb se pokusím srozumitelně vysvětlit, jak vytváří akordy a harmonické postupy, které používá v improvizaci. Hlavním zdrojem pro mou bakalářskou práci jsou především osobní návštěvy jeho workshopů a dále studium nahrávek a videoškol.
- Philly Joe Jones jako lídr na deskách v období 1958-1968Dundrová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Tato práce pojednává o životě a dílu bubeníka Phillyho Joe Jonese, který byl významnou hudební osobností nejen jazzové éry. Cílem práce je lépe poznat jeho bubenický jazyk a jak obstál v kontextu hudebních dějin jako lídr vlastních alb. V první části práce je vyzdvižen jeho osobní život a hudební vývoj. V druhé části práce pak najdeme výčet desek, na kterých figuroval mezi roky 1958 – 1968 jako lídr a zároveň analyzujeme bubenická sóla vybraných nahrávek. Ve zpětném pohledu pak zjistíme, že jeho desky nejsou považovány za zásadní, ovšem hra na bicí nástroje je opravdu unikátní. Přístupem, jakým aplikoval rudimentální hrání, dodnes zůstává velmi často citovanou studnicí licků.
- Kompoziční prvky v díle Pata MethenyhoBeneš, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Tato práce se zabývá analýzou kompozic Pata Methenyho z jeho rané autorské tvorby. Cílem analýzy je specifikovat jednotlivé kompoziční prvky, popsat jejich úlohu v konkrétních kompozicích a zhodnotit, na kolik se vzájemně ovlivňují a doplňují. Výstupem diplomové práce bude analýza vlastního kompozičního záměru doplněného o nabyté zkušenosti.
- Metodika jazzové hry na bicí soupravuUrbánek, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Cílem práce je analyzovat metodický postup výuky jazzové hry na bicí nástroje. Inspirací je absence knihy na tuzemském trhu, která by obsahovala nejzákladnější praktika pohromadě. V první kapitole jsou popsány dobové souvislosti a vznik bicí soupravy. V další kapitole je představena notace jazzové hudby a způsob, jakým se liší notový zápis od frázování v praxi. Následující kapitoly pojednávají o správné interpretaci ride činelu, hi-hat a velkého bubnu. Zde čtenář nalezne i praktická cvičení. Dále poukazuji na důležitost bicích jako doprovodného nástroje. Kapitola o transkripci čtenáři napoví, jak pojmout nový materiál a jak s ním následně pracovat. V předposlední kapitole představuji koordinační cvičení, která jsem díky této práci ucelil a dokončil. Poslední kapitola se zabývá rozborem knihy Jima Chapina Advanced Techniques for the Modern Drummer.
- Kvarteta bez harmonického nástroje v současném jazzuKyncl, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Cílem této práce je popsat historii a význam jednoho ze vzácnějších obsazení, která se v jazzové hudbě vyskytují, tedy kvarteta ve složení dva dechové nástroje, kontrabas a bicí. Bude v ní proveden stručný výklad vývoje zkoumaného formátu, jakož i vyjmenování jeho nejvýznamnějších zástupců spolu s popisem jejich tvorby a definicí jejich hlavního přínosu k rozvoji tohoto formátu. Jak už vyplývá z názvu této práce, jádrem jejího zkoumání je současná jazzová scéna, a to jak evropská, tak zámořská. V praktické části práce budou uvedeny transkripce vybraných děl se stručným komentářem.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »