Oddělení jazzové interpretace / Department of jazz interpretation
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Oddělení jazzové interpretace / Department of jazz interpretation podle vedoucí "HONZÁK, Jaromír"
Nyní se zobrazuje 1 - 13 z 13
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Analýza stylu Kurta Rosenwinkela na albu Our Secret WorldLacina, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Diplomová práce se zabývá stylem amerického kytaristy Kurta Rosenwinkela. Konkrétně na albu Our Secret World z roku 2010. Zde vystupuje Rosenwinkel jako hlavní sólista a je doprovázen jazzovým orchestrem Orquestra Jazz de Matosinhos. Těžiště práce leží především v analýze Rosenwinkelových improvizací. Hlavním zdrojem k analýze je zvuková nahrávka a transkripce pořízené autorem práce. Autor zkoumá Rosenwinkelův moderní improvizační jazyk jak z pohledu jazzového hudebníka, tak z pohledu kytaristy. Práce analyzuje deset kytaristových sól a jednu introdukci. Dále jsou přiloženy notové zápisy jednotlivých skladeb. Nejedná se o přepisy celých orchestrálních aranžmá, ale o základní melodicko-harmonická témata skladeb, ze kterých materiál pro improvizace vychází. Práce zprostředkovává praktické nástroje všem, kteří chtějí proniknout do tajů hry Kurta Rosenwinkela a moderní jazzové improvizace.
- Charlie Haden a jeho doprovodná hra ve standardechZeman, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-16Práce obsahuje stručný životopis Charlieho Hadena a uvádí portrét jeho hudební osobnosti. Hlavními podklady pro vznik této práce jsou mé vlastní transkripce kontrabasových linek z jazzových nahrávek, které v práci dále rozebírám. Dalším zdrojem je kniha Conversations with Charlie Haden, napsaná Josefem Woodardem, z které jsou čerpány informace o životě a myšlenkách Charlieho Hadena. Celkově jsou v práci uvedeny tyto jazzové standardy: Cherokee, What Is This Thing Called Love, Haunted Heart, Speak Low, Dance Of The Infidels a Body and Soul. Práce si klade za cíl určit, co nejvíce charakterizuje Charlieho Hadena ve vedení kontrabasových linek a najít společné prvky v jeho doprovodech.
- Craig Taborn a vývoj jeho dosavadní tvorbyPudlák, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14Předkládaná diplomová práce s názvem Craig Taborn a vývoj jeho dosavadní tvorby se zaměřuje na osobnost předního newyorského klavíristy Craiga Taborna (*1970). Cílem práce je vytvoření umělecko-estetického portrétu na základě chronologického přehledu hudby, kterou buď sám vytvořil, nebo se na ní významně podílel. Autor této práce zkoumá, jak se Tabornova hudba za třicet let pianistovy kariéry vyvíjela, k čemuž si dopomáhá zkoumáním Tabornových výroků a myšlenek s cílem přiblížit čtenáři, z jakých inspiračních zdrojů Tabornova hudba vychází, na jakých estetických hodnotách je založena a jak tyto estetické hodnoty výsledně formují Tabornovo skládání a improvizaci.
- Henry ThreadgillDebřička, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-30Tato práce pojednává o životě, díle a osobnosti amerického skladatele, saxofonisty a flétnisty Henryho Threadgilla a společensko-kulturním kontextu, z něhož vychází. Threadgill a specifická generace amerických hudebníků, s kterou v šedesátých a sedmdesátých letech vyrůstal, představují důležitou a opomíjenou součást jazzové a hudební historie. V porovnání s USA, kde je dnes Henry Threadgill považován za stěžejního skladatele, je v českém a evropském hudebním prostředí známý pouze okrajově. Cílem práce je přiblížit Threadgillovo umělecké myšlení, hudební systém, vybrané stěžejní dílo a nejznámější ansámbly české veřejnosti. Práce obsahuje transkripce kompozic Henryho Threadgilla a odkazuje na hudební nahrávky.
- Jazz v Itálli a vývoj italského stylu v AmericeBrun, Grégoire(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-09Práce se věnuje italském vlivu na jazzovou hudbu. Analyzuje nedjřív socilaní život Sicilánů kteří, kvůli chudobě, migrovali do ameriky za lepší život a jak první italo-americký hudebnici se učastnili do narození jazzu. Práce se pak zabývá dvou důležitých postavách které jsou Nick La Rocca a Tony Scott a analuzuje jaký a jestli jsou zbytky italské kultury u amerických muzikantů s italské jména. Podívá se potom na začatky jazzu v Italii a končí s rozhovorem se dvou učiteli z Říma.
- Kompoziční prvky v díle Pata MethenyhoBeneš, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Tato práce se zabývá analýzou kompozic Pata Methenyho z jeho rané autorské tvorby. Cílem analýzy je specifikovat jednotlivé kompoziční prvky, popsat jejich úlohu v konkrétních kompozicích a zhodnotit, na kolik se vzájemně ovlivňují a doplňují. Výstupem diplomové práce bude analýza vlastního kompozičního záměru doplněného o nabyté zkušenosti.
- Kontrabas v jazzu jako sólový nástrojTichý, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-09Cílem hledání této práce je mapování cesty kontrabasové hry a její emancipace od doprovázení v raných jazzových kapelách až po sólové koncerty. Práce mimo jiné popisuje okolnosti a důvody vzniku prvního alba sólového kontrabasu nahraného v prosinci roku 1968 Barrem Phillipsem.
- Kvarteta bez harmonického nástroje v současném jazzuKyncl, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Cílem této práce je popsat historii a význam jednoho ze vzácnějších obsazení, která se v jazzové hudbě vyskytují, tedy kvarteta ve složení dva dechové nástroje, kontrabas a bicí. Bude v ní proveden stručný výklad vývoje zkoumaného formátu, jakož i vyjmenování jeho nejvýznamnějších zástupců spolu s popisem jejich tvorby a definicí jejich hlavního přínosu k rozvoji tohoto formátu. Jak už vyplývá z názvu této práce, jádrem jejího zkoumání je současná jazzová scéna, a to jak evropská, tak zámořská. V praktické části práce budou uvedeny transkripce vybraných děl se stručným komentářem.
- Opomíjený soul-jazzoví kytaristé 60.letŠmoldas, Libor(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Tato práce se zabývá hudebním stylem na pomezí jazzu, gospelu a blues, tzv. soul-jazzem, který vrcholil v 60. letech 20. století v USA a jako převážně afro-americká hudební forma existoval stranou zájmu kritiků a novinářů. Cílem práce je specifikovat jeho charakteristické rysy, vybrat vhodné zástupce z řad kytaristů a popsat jejich profesní kariéru a styl. Výstupem diplomové práce bude obohacení vlastního stylu a to jak improvizačního tak i kompozičního.
- Perkusivní technika hry na akustickou kytaru a její snímáníTomeček, Kryštof(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-24Předmětem této magisterské diplomové práce je vlastní projekt kytaristy Kryštofa Tomečka, jehož cílem bylo vytvořit nový a originální způsob doprovázení interpreta na akustickou kytaru tak, aby byla co nejlépe suplována jak harmonická, tak rytmická funkce celé kapely. Práce detailně popisuje speciálně vytvořenou perkusivní techniku hry na nástroj a dále i její snímání a zvukovou postprodukci jednotlivých snímačů, včetně finálního míchání zvuku v integrovaném mixpultu. Jsou zde konkrétně popsány všechny kytarové efekty, syntezátory a další komponenty, které jsou v projektu využity. Dále zmiňuje napájení, kabeláž a ovládání pedalboardu a také je zde popsán výběr konkrétní akustické kytary, která byla postavena přímo pro účel tohoto projektu.
- Vliv Israelské lidové hudby na jazzovou hudbu současnostiNohavica, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-30Tato práce předkládá soupis tradiční hudby, která se střetává na území Izraele a stává se inspirací pro mnohé současné světové jazzové autory z Izraele. Práce popisuje základní charakteristiky hlavních pramenů izraelské hudby se zaměřením na rytmickou složku a předvádí příklady aktuální jazzové tvorby, které se na tradiční hudbu v Izraeli odkazují. Mezi hlavní vlivy patří židovská, marocká či arabská hudba a hudba formující se na území Blízkého východu, Maghrebu a Indie a odkazuje se na ní tvorba izraelských jazzových hudebníků jako Omer Avital, Yuval Cohen či Ilan Salem.
- Volná improvizace jako kolektivní kompozicePudláková, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Tato bakalářská práce se zabývá kompozičním pojetím volné improvizace. Určuje základní materiál pro improvizaci pomocí klasické hudební analýzy, ze které si bere pojem hudební faktury a jednotlivé hudební složky, které pak určuje jako předpoklad pro schopnost praktikovat volnou improvizaci. Teoretickou část práce podporují dva příklady nahrávek volné improvizace: Intuition od Lenniho Tristana a improvizace Joëlle Léandre. Práce se snaží ukázat vztah improvizace k hudebním pravidlům a vyvrátit obecně přijímaný předpoklad jejich rozpornosti. Tezí práce je, že kolektivní kompozice je překonáním zdánlivého rozporu svobodné improvizace a kompozice svázané hudebními pravidly.
- Ženská otázka v jazzuDusová, Nela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-30Práce se věnuje otázce genderové nerovnosti v jazzové hudbě. Zpracovává období dvacátých až sedmdesátých let 20. století ve Spojených státech amerických, kde jazzová hudba vznikla. Vymezené období je ohraničeno rokem 1920, kdy byly ženy ústavně zrovnoprávněny, a tzv. druhou vlnou feministického hnutí v sedmdesátých letech. Daná problematika je nahlížena z historického i sociálního hlediska, vedle otázky genderu a diskriminace žen v hudbě se práce zabývá i problematikou rasovou. Cílem práce je poukázat na význam jazzových instrumentalistek pro dějiny jazzové hudby. Práce obsahuje výkladové pasáže a rovněž portréty vybraných instrumentalistek. Důležitou kapitolou je také fenomén dámských orchestrů v období dvacátých až čtyřicátých let.