Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle vedoucí "BEČKA, Marek"
Nyní se zobrazuje 1 - 11 z 11
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Divadelní loutky ve filmuVolánková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-01-29Tato diplomová práce se zabývá především problematikou přenesení zkušeností s loutkovým divadlem nebo i divadlem obecně do filmového prostředí. Ačkoli se jedná o práci absolventky hereckého oboru, snaží se postihnout hlavně rozdíly nebo naopak shody mezi filmem a divadlem z hlediska jejich autora a tvůrce. Práce se dělí na tři části, přičemž ta první se věnuje porovnávání těchto dvou médií (divadla a filmu) a pokuší se stanovit si terminologii srozumitelnou jak pro divadelní, tak i pro filmovou obec. Rozebírá některé z možných variant filmové animace, vždy ovšem ve vztahu k jedné z nich, která je ústředním motivem této práce a kterou je loutka vedená antiiluzivně a v reálném čase. Druhá část pak popisuje průběh tvorby dvou konkrétních filmových počinů v režii autorky práce, Terezy Volánkové, kde jsou loutky právě tímto způsobem vedené. Třetí část je už jen pouhým nástinem možného převrácení celého principu, kdy v divadle používá tvůrce některých filmových postupů.
- Divadlo vs. AdolescentKranich, Dan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-29V diplomové práci Divadlo vs. Adolescent se zabývám problematikou vytváření inscenace pro adolescenty. Toto téma rozebírám v souvislosti se dvěma inscenacemi: Goon: Krvavá pomsta a Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých. Podrobně popisuji realizaci těchto projektů. Tvůrčí práci ve školním prostředí porovnávám s inscenováním v profesionálním divadle. V práci se také zabývám vztahem současných adolescentů k divadlu a zároveň vztahem divadel k adolescentům. Své teze a myšlenky opírám o praktické zkušenosti nabyté uváděním těchto dvou inscenací.
- Fenomén divadelního diváka předškolního věkuMolčíková, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-01-27Tato diplomová práce se soustředí na dětského diváka ve věku od 3 do 7 let a na jeho schopnost přijímat a reflektovat divadelní dílo v prostředí mateřské školy a ve společnosti svých vrstevníků. Vychází z ročního projektu Fenomén divadelního diváka předškolního věku, který proběhl v pěti mateřských školách Středočeského kraje. Tento projekt zaznamenává, analyzuje a reflektuje. Na základě získaných zkušeností zkoumá, zda existují nějaké mantinely divadelní tvorby určené dětem předškolního věku a prezentované v nedivadelním prostředí jejich vlastní mateřské školy. Na základě dramatických principů použitých v šesti vybraných inscenacích a závěrů vyplývajících z reakcí dětského publika zkoumá, zda a jak jsou umělci při tvorbě představení limitováni zralostí diváků této věkové kategorie a prostředím předškolního zařízení. Práce má prokázat, že hraní divadla v mateřských školách má smysl a že při přípravě představení není vhodné ani žádoucí slevovat z nároků, které na sebe klademe jako tvůrci představení určených dospělému nebo smíšenému publiku.
- HraKubišta, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-02-28V této práci si kladu zásadní otázku: "Jak došlo k tomu, že jsem se dostal od dětských her až k hraní divadla?" Sleduji vývoj v hraní her a hraní si vůbec od dětství přes léta dospívání až do dospělosti. Porovnávám dva paralelní vývoje. Cestu her sportovních a cestu mimetických her. Vyvstává tak mnoho dalších otázek. Na ně hledám odpovědi v momentech, okamžicích, jež mi utkvěly v paměti pro svá někdy jasná a někdy zahalená sdělení. Zároveň se na hraní her dívám z pohledu již známých teorií. Kromě toho se snažím vidět i něco mimo ně. Pojmenovávám zde podobnosti i rozdíly mezi hraním divadla a sportovními zápasy. Většina textu se vztahuje k osobní zkušenosti. Oporu hledám v již publikovaných pracích na příbuzná témata. Na závěr shrnuji poznání, jež mi sepsání práce přineslo. Na jeho základě se snažím zjistit, jak si hrát.
- Loutkové divadlo pro nedětského divákaStrýček, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-20Cílem této diplomové práce je podat teoretickou zprávu o současné podobě profesionálního loutkového divadla pro (ne)dětského diváka v České republice. Nejedná se o komplexní vědeckou studii, ale o snahu vytvořit na základě podkladů od zástupců těchto jednotlivých statutárních loutkových divadel v ČR alespoň základní přehled pro všechny, kdo se – ať už ze studijních nebo jiných důvodů – snaží zorientovat v hlavních oblastech a principech jejich tvorby. Tato diplomová práce navazuje na mou bakalářskou práci Malé/ Velké loutky, ve které se problematika diváckých skupin objevila poprvé, a zasazuje ji do širšího kontextu. Text obsahuje pokus o vymezení termínů dětský a nedětský divák, příklady typů tvorby pro dané diváky, krátkou historii jednotlivých profesionálních statutárních loutkových scén u nás a momentální způsob jejich profilace. Závěr této práce doplňuje mé subjektivní hodnocení problematiky na základě mých praktických zkušeností s těmito druhy tvorby.
- Loutky mluví anglickyWildtová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-22Diplomová práce se zabývá podrobnějším pohledem na spolupráci scénografa se zahraničními studenty. V teoretické části se snaží nahlédnout na jednotlivé možnosti studia pro cizojazyčné adepty, především však na ty, které jsou podporovány KALD. Dále se zabývá dotazníkovým šetřením v oblasti kooperace studentů zahraničního magisterského programu, ERASMUS+ programu a studentů Katedry alternativního a loutkového divadla. V praktické části jsou prezentovány osobní zkušenosti získané ze spolupráce na jednotlivých představeních, která vznikala na DAMU či mimo ni. Mezi tyto realizace patří The laboratory of 梵, Three Cigarettes, Persona atlas, Islands a Včela. Na těchto představeních je důkladněji přiblížena spolupráce s cizojazyčnými studenty, její úskalí a výhody, které mohou divadelního výtvarníka obohatit. Součástí práce je obrázková dokumentace zahrnující fotografie z inscenací doplněné o záznamy z představení.
- Nezávislé loutkové divadlo po roce 1989Vašíček, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-13Předmětem této diplomové práce je reflexe nezávislého loutkového divadla pro dospělé po roce 1989. Popisuji v ní ?nástup? fenoménu nezávislých skupin, jeho kořeny a specifika. Zabývám se též reflexí inscenací, které mě ? v takto vymezeném prostoru ? nejvíce zaujaly a inspirovaly. V druhé části práce reflektuji svoji vlastní tvorbu v rámci nezávislého divadla a zkoumám, jak se v ní projevily vlivy popsané v první části.
- Potenciál loutkového divadla pro dospělé reflexe české divadelní scény na počátku 21. stoletíPodrazil, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-13Hlavním tématem této diplomové práce je loutkové divadlo. Sleduje se v ní historický vývoj loutky a její pozice na evropském kontinentu v průběhu posledních více než 150 let. Tyto informace jsou obohaceny i o poznatky mimoevropské , např. z oblasti Japonska a Indonésie. Autor se zabývá samotným původem loutky, její funkcí, dělením, herectvím s loutkou, možnostmi loutky a jejím významem na jevišti. Stejně tak je předmětem zkoumání samotný význam divadla pro člověka. Dále se v této práci hledají rozdílnosti mezi divadlem hereckým (neloutkovým) a loutkovým. V neposlední řadě autor zkoumá jak se liší dětský divák od dospělého a jaký je aktuální stav loutkového divadla pro dospělé na české divadelní scéně.
- Rozdíly loutkového divadla pro děti a pro dospělé na základě vlastních zkušenostíValenová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-23Diplomová práce se zabývá rozdíly loutkového divadla pro děti a pro dospělé, popisuje a analyzuje je pomocí dvou autorských loutkových inscenací Batosnění a Sólo Matches. Teoretická část krátce shrnuje poznatky o psychickém vývoji dítěte, uvádí příklady současných loutkových scén v České republice a hovoří o fenoménu zvaném Theatre for the Very Young, tedy divadlo pro nejmladší. Praktická část staví proti sobě inscenaci Batosnění, jakožto zástupce tvorby pro děti a to i již zmiňované tvorby pro děti do tří let, a Sólo Matches jako projekt určený primárně dospělým divákům. Na základě práce na těchto inscenacích prezentuje zkušenosti a poznatky spjaté s jejich přípravou a získané následným uváděním. Součástí diplomové práce jsou fotografie a DVD se záznamy z představení.