Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra zpěvu a operní režie / Department of Voice and Opera podle vedoucí "KAUPOVÁ, Helena"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 33
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Antonín Dvořák - Kantáta Svatební košile op.69Prokopová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-04Tato práce si klade za cíl podrobně vysvětlit a objasnit vznik kantáty " Svatební košile", jejíž autorem je Antonín Dvořák. Práce je rozdělena do dvou hlavních kapitol , z nichž první obsahuje stručný popis uměleckých začátků skladatele, následně pak navazuje krátká synopse vzniku balady " Svatební košile" od Karla Jaromíra Erbena a závěr této kapitoly objasňuje vznik samotné kantáty " Svatební košile". Druhá kapitola je formálním a hudebním rozborem celé skladby.
- Antonín Dvořák a jeho cyklus Večerní písněHradecký, Patrik(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-03Bakalářská práce pojednává o českém hudebním skladateli Antonínu Dvořákovi a jeho známém písňovém cyklu s názvem Večerní písně. Hlavním cílem a posláním této bakalářské práce je přiblížit čtenáři tuto známou českou osobnost hudební scény, hudebního skladatele, který je spjat s českou romantickou hudbou 19. století. V práci se dále zabývám vznikem písňového cyklu, obsahem a porovnáním se stejnojmenným cyklem v tvorbě Bedřicha Smetany. Další kapitoly tvoří informace o životě a tvorbě autora textu tohoto písňového cyklu, kterým byl Vítězslav Hálek. Ve výzkumné části bakalářské práce jsem oslovil respondenty formou kvalitativní metody – rozhovoru a získal tak potřebné informace k danému tématu. Sběr dat probíhal individuálním rozhovorem s respondenty, kteří odpovídali na předem připravené otázky. Jelikož chci dosáhnout kvalitativního výzkumu, oslovil jsem pět respondentů. Jeden student z 1. ročníku, tři studenti ze 2. ročníku a jeden student ze 3. ročníku bakalářského studia. Bakalářská práce by mohla být nápomocná studentům vysokoškolského studia se zaměřením na zpěv a operu, kteří si ve svém studiu vyberou právě cyklus Večerních písní od Antonína Dvořáka. Dozví se zde, které písně byly pro interprety náročné, jak na ně působily, ale práce může také posloužit všem čtenářům, kteří by se chtěli blíže seznámit s cyklem Večerních písní od Antonína Dvořáka a se skladatelem samotným.
- Bedřich Smetana a jeho opera Tajemství se zaměřením na roli BlaženkyZávodná, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-09Magisterská práce pojednává o významném českém hudebním skladateli Bedřichu Smetanovi a jeho opeře Tajemství se zaměřením na roli Blaženky. Hlavním cílem a posláním práce je přiblížit čtenáři život a dílo tohoto komponisty. V první kapitole se autorka práce zaměřuje na dětství Bedřicha Smetany, jeho vztah k hudbě, studia, tvůrčí období v dospělosti, ale také na stáří, pozdní tvorbu a konec života. V druhé kapitole autorka práce podrobněji rozebírá Smetanovu operu Tajemství a ve třetí části je pozornost zaměřena na roli Blaženky, která je součástí tohoto díla. Autorka pracuje jak s notovým materiálem, tak i s libretem Elišky Krásnohorské vztahujícím se k dané postavě. Díky němu se autorka může hlouběji ponořit do jednotlivých částí této sopránové role. V závěru magisterské práce pak pro zajímavost vyzdvihla několik vybraných osobností, které v historii roli Blaženky z opery Tajemství ztvárnily. Je zde uveden jejich krátký medailon. Magisterská práce by měla sloužit všem čtenářům, kteří mají českého romantického hudebního skladatele Bedřicha Smetanu v oblibě, a také těm, kteří by se rádi dozvěděli něco více o opeře Tajemství či o roli Blaženky.
- Benjamin Britten - The Poet's EchoKývalová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04V této práci jsem se zaměřila na písňový cyklus anglického skladatele Benjamina Brittena The Poet’s Echo, který vychází z poezie ruského spisovatele Alexandra Sergejeviče Puškina. Benjamin Britten tento svůj cyklus věnoval svým blízkým přátelům Galině Višněvské a Mstislavu Rostropovičovi, kteří dílo také uvedli premiérově v Moskvě. Cílem mého příspěvku bylo tedy nastínění pozadí vzniku tohoto obdivuhodného díla, představení všech stěžejních postav zainteresovaných a také zmapování textové a obecně hudební myšlenky cyklu.
- Bohuslav Martinů a jeho jednoaktové oper yŠmatláková Pavlů, Ester(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-01Tato práce si klade za cíl stručně a výstižně charakterizovat a zmapovat dostupnou tvorbu jednoaktových oper Bohuslava Martinů.
- Così Fan Tutte, se zaměřením na postavu DespinyDudikj, Stefani(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-10Diplomová práce se zabývá zpracováním opery Così fan tutte, jejím vznikem, prvními pokusy o její uvedení a předsatvení opery v moderní verzi studentského zpracovaní v operním studiu HAMU. Dále se budu věnovat mé vlastní zkušenosti s rolí Despiny a její přípravou. Nakonec se budu věnovat interpretačnímu pohledu na obě árie Despiny, překladu textu libreta, a také se zmíním o třech slavných zpěvačkách, které tuto roli úspěšně ztvárnily.
- Doc. Zdeněk Vimr - pedagog a osobnost DJKT PlzeňFlorian, Rostislav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-03Bakalářská práce se zaměřuje na sbormistra Doc. Zdeňka Vimra, který v letošním roce ukončuje svoji kariéru, a je pro plzeňské publikum vysoce ceněnou osobností. Velký důraz je kladen na životopisnou stránku tohoto sbormistra, jeho pedagogickou činnost a především činnost v oboru sbormistrovství. V tomto směru jsou zde zpracovány sbory, se kterými pan Vimr dlouhodobě spolupracoval. Je zde také shrnuta historie plzeňského divadla Josefa Kajetána Tyla, kde Zdeněk Vimr působí přes dvacet let. Práce je zakončena rozhovorem s touto osobností.
- G.F.Handel Kantata HWV 150- “Ero e Leandro“Dudikj, Stefani(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05In this thesis, I focused on George Frideric Handel's cantata "Ero e Leandro". At first, I define the opera, cantata and oratorio, as well as compare the works, the development of the cantata as a music form, also about composer's impacts on his life and making a music creation. And as the main part of my bachelor thesis, I outlined the content and the music analysis of the cantata that I have chosen. The aim of my work is to present and reflect the cantata which I had been singing.
- Gabriela Petirová: Bakalářský koncertPetirová, Gabriela(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-06
- Interpretace představitelek verizmu( Santuzza,Nedda)Obručník-Vénosová, Livia(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-05Práce pojednává o interpretaci dvou vybraných ženských představitelek veristických oper. Těmito představitelkami jsou Santuzza ( Pietro Mascagni : Sedlák kavalír) a Nedda ( Riggiero Leoncavallo : Komedianti). Interpretace obou rolí vychází z osobních zkušeností autorky práce a dále se zaměřuje na vybrané české a slovenské zpěvačky, které autorka měla možnost shlédnout osobně nebo na videozáznamech českých divadel a Slovenského národního divadla. Práce obsahuje také základní informace o skladatelích obou oper a rozbor vybraných árií .
- Jiří Gemrot: BachmannliederGemrotová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-03Autorka této práce seznamuje čtenáře se soudobým skladatelem Jiřím Gemrotem, jeho dílem s důrazem na písňový cyklus pro soprán a orchestr ?Bachmannlieder?. Úvodní kapitolu (1) věnuje samotnému skladateli, jeho cestě ke skladbě, vlivům a etapám jeho tvorby a jím preferovaným žánrům. Z důvodů nedostupné literatury a malému množství pramenů, které o Jiřím Gemrotovi existují, rozhodla se autorka práce ponechat druhou kapitolu (2) výtahu z rozhovorů se samotným skladatelem a tím tak dovolit čtenářům nahlédnout více do skladatelova nitra a jeho smýšlení. Třetí kapitola (3) už pojímá o samotném cyklu ?Bachmannlieder?, o jeho zařazení do kontextu vokální tvorby J. Gemrota, zabírá se zde hudebními prostředky tvořící sloh skladatele, dále následuje formální rozbor písní a poslední část této kapitoly tvoří srovnání orchestrální verze tohoto písňového cyklu s jeho verzí klavírní nazvanou ?Fünf lyrische Lieder?. K ?Bachmannlieder? neodmyslitelně patří i autorka textu, spisovatelka Ingeborg Bachmann, o které se v krátkosti dočtete v poslední kapitole (4) této práce. Přílohy obsahují kompletní soupis jeho díla, jenž obsahuje i skladby, které dosud nebyly zveřejněny, dále pak současné fotografie Jiřího Gemrota, ale i fotografie z jeho mládí.
- Kostelanský Ján : Bakalářský koncertKostelanský, Ján(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06
- Křížová Veronika : Bakalářský koncertKřížová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-06
- Moje cesta k Janáčkovi a jeho Lišce Byst roušceKývalová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-01V této práci jsem se zaměřila na známou operu Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky. Předně jsem zde pojednala o umělcích podílejících se na vzniku konečné podoby opery. Tedy o spisovateli Rudolfu Těsnohlídkovi, který vytvořil fejetony ke kresbám Stanislava Lolka. Cílem mého příspěvku bylo zamyšlení se nad postavou Bystroušky. V bakalářské práci rozebírám Bystrouščinu stěžejní árii "Kradla jsem!".
- Obručník-Vénosová Livia : Magisterský koncertObručník-Vénosová, Livia(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-05
- Opera v ÁzerbájdžánuPashayev, Mikhail(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-06Tématem této magisterské práce je Opera v Ázerbajdžánu. Vycházím ze své bakalářské práce. Práci rozděluji do těchto kapitol: Uzeir Hadžibejov životopis, Uzeir Hadžibejov a ázerbájdžánská opera, Epos „Köroğlu“ a žánr opera, Postavy a děj opery, Formální obsah opery, Hudební formy v „Köroğlu“. V první kapitole píši o jednom z nejdůležitěších představitelů operní tvorby v Ázerbajdžánu Uzeiru Hadžibejovi. Ve druhé kapitole vyprávím o vlivu tohoto pracovitého génia na Ázerbájdžánskou operu. V dalších kapitolách analyzuji nejpřínosnější dílo v historii Ázerbadžánu – operu „Köroğlu“. Jako přílohu přikládám CD s hudebními ukázkami.
- Opera v AzerbajdžánuPashayev, Mikhail(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-04Tématem této bakalářské je práce Opera v Ázerbajdžánu. Práci rozděluji do tří kapitol. V první kapitole píši o jednom z nejdůležitěších představitelů operní tvorby v Ázerbajdžánu Uzeiru Hadžibejovi. Ve druhé kapitole představuji první aktivisty a příznivci tohoto velikého skladatele. Třetí kapitola je věnována historii Divadla opery a baletu bratrů Mailových. Jako přílohu přikládám CD s hudebními ukázkami ázerbajdžánské operní a lidové hudby a fotografiemi umělců.
- Písňová tvorba Sergeje RachmaninovaHasymau, Raman(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Diplomová práce se zabývá písňovou tvorbou Sergeje Rachmaninova. V první části této práce se popisuje specifičnost lyricko-dramatických písní Rachmaninova, a jeho skladatelského stylu. Druhá část se zaměřuje zéjmena na rozbor posledního cyklusu písní - op. č.38. V této části se probírá specifičnost písňové formy, melodický a harmonický styl skladatele. Tato bakalářská práce je určena především pro operní pěvce, režiséry a odborníky, kteří se zajímají o vokální tvorbu, zejména komorní.
- Popelka - pohádka jako téma operyMartinec, Radek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Tato bakalářská práce se zabývá pohádkou O Popelce jako tématem opery a možnými odlišnostmi výkladu známé předlohy v operních dílech napříč staletími. Součástí práce je přehled autorů inspirující se Popelčiným příběhem ve své tvorbě a jejich pojetí známé předlohy. V první kapitole je objasněn pojem pohádka, vznik tohoto literárního žánru a příběh Popelky v literárních předlohách. Zbylé jednotlivé kapitoly jsou věnovány autorům, kteří zhudebnili stejný pohádkový námět v různých evropských jazycích. Cílem této práce je analýza různého pojetí stejného pohádkového tématu u několika autorů stejného titulu a napomoci tak čtenáři k lepší interpretaci či schopnost srovnání stejného titulu různých autorů.
- Psychologie výkonu a metody mentálního tréninku pěvceHeboussová, Magdaléna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-09Tato práce se zabývá psychologií výkonu v umělecké sféře, konkrétně v pěveckém oboru. Vychází z principů užitých ve vrcholovém sportu. Popisuje základní aspekty psychologie výkonu a způsoby práce s nimi. Dále se zabývá mentální přípravou k podání vrcholného výkonu a nástroji, jež nás přiblíží k co nejlepším výkonům z hlediska soutěží, předzpívání a jiných důležitých vystoupení, při kterých na sobě můžeme pociťovat zvýšený tlak. Práce analyzuje konkrétní techniky, jako jsou vizualizace, dechová cvičení a práce s chybou, které mohou zpěvákům pomoci zvládat stres a zvyšovat jejich sebevědomí. Důraz je kladen na aplikaci těchto metod v praxi a jejich integraci do každodenního cvičebního režimu. V závěru práce je proveden průzkum mezi pěvci o povědomí a užití metod mentální přípravy v České republice formou jak kvantitativní, tak kvalitativní. Výsledky průzkumu poskytují cenný vhled do aktuálního stavu využívání psychologických nástrojů mezi pěvci a nabízejí doporučení pro další zlepšení.