Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra strunných nástrojů / Department of String Instruments podle vedoucí "HŮLA, Pavel"
Nyní se zobrazuje 1 - 8 z 8
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Houslový virtuos František OndříčekVilímec, Libor(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-09Absolventskou práci o Františku Ondříčkovi jsem si vybral z důvodu mého zájmu o historii houslové hry. Česká houslová škola v minulosti byla prezentována mnoha vynikajícími houslisty, kteří šířili slávu této školy po celém světě.O nejslavnějším českém houslistovi Janu Kubelíkovi jsem psal již na konzervatoři. Velmi mě však zaujal i další vynikající český houslista František Ondříček, jehož kariéru můžeme oprávněně nazvat jako světovou. Velkým impulsem pro mě byl poslech jeho dvou nahrávek, které se podařilo v nedávné době získat. Tyto nahrávky poskytují nový obraz o Františkovi Ondříčkovi, dosud se tento housllista posuzoval jen na základě dobových recenzí. Ve své práci zjišťuji, zda jeho hra může i v dnešní době působit aktuálním dojmem, zda může i dnešní posluchače oslovit. František Ondříček měl přímou vazbu na tradici legendárního italského houslisty N. Paganiniho. Tato skutečnost může do dnešní doby přiblížit i umění tohoto houslisty. Proto považuji Františka Ondříčka za velmi důležitou osobnost v historii houslové hry.
- Japonská houslová literaturaTomita, Chikako(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-07Ve své diplomové písemné práci se zabývám vybraným houslovým repertoárem, který vytvořili japonští skladatelé 20. století. V první kapitole je zmíněn historický, společenský a kulturní kontext vytvářející povědomí o období, ve kterém díla japonských tvůrců vznikala. Je zde zmíněn přechod od japonského izolacionismu, typického pro zdejší společnost do poloviny 19. století, k období propojování japonské společnosti se světem. Tyto nové impulzy se odrazily i v hudbě a umožnily vznik zcela nového typu hudebních skladeb. Ve druhé kapitole jsem se konkrétně jsem se zaměřila na deset soudobých skladatelů, kteří významně přispěli ke sbližování japonské hudby s evropskou hudební tradicí. Tvorbě této desítky autorů předcházela práce skladatelky Nobu Kohda, který jako byla první hudebnicí získávající zkušenosti v zahraničí. Její osobnosti je věnována úvodní část druhé kapitoly. Každému z dalších skladatelů jsem poté věnovala samostatnou část druhé kapitoly. Vždy je zmíněna jeho stručná biografie, dále je analyzována jeho skladba nebo více skladeb pro housle. U těchto skladeb jsem vždy uvedla zdroje, z nichž lze získat notovou partituru a hudební nahrávku. Mým cílem je pokusit se sestavit přehled, který umožní zájemci orientaci v dostupné japonské houslové literatuře. V závěru práce jsou naznačeny okolnosti, za kterých působí dnešní generaci japonských hudebníků, která už navazuje na tradici předchůdců tvořících ve 20. století.
- Nishimura Satomi : Magisterský koncertNishimura, Satomi(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2011-09-05
- Psychologický přístup učitele k žákům zá kladních uměleckých škol při výuce hry na housleTichá, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-03Tato diplomová práce se věnuje práci učitele houslí na základní umělecké škole z pohledu psychologického působení na žáky. Zkoumá veškeré možnosti, které má učitel k dispozici, aby psychologicky podpořil výuku a tím i žákův rozvoj. Nejdřív se věnuje samotným hudebním schopnostem a hudebnímu nadání a rozebírá možnosti, pomocí kterých se může žák hudebně rozvíjet. Dále pak rozebírá samotný přístup učitele k žákům a jeho různé varianty. Zdůrazňuje, že je velmi důležité umět vést ke správné koncentraci a pozornosti, umět motivovat žáka v každém období jeho studia a připravit ho na koncertní vystoupení. Učitel by si měl být vědom všech možností, které mu psychologický obor nabízí, od samotného působení na žáky, až po komunikaci s rodiči. Na závěr je zařazeno několik kapitol o samotném procesu učení, jeho různých typech a možnostech v rámci výuky houslí.
- Ruggiero RicciVilímec, Libor(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Housle a houslová hra existují vlastně jen několik staletí. Z historického pohledu je to velmi krátká doba, přesto však mimořádně bohatá na řadu osobností, událostí a vývojových trendů. Při procházení historií houslové hry by bylo zajímavé zastavit se u mnoha důležitých mezníků. Celkový vývoj byl utvářen výraznými osobnostmi, které vtiskly do nadčasové paměti tohoto nástroje vlastní obrys. Tímto způsobem pak nejvýznamnější houslisté nástrojovou interpretaci po výrazové či technické stránce, někteří i zcela komplexně, obohatili nebo i změnili. Za téma bakalářské práce jsem si vybral pojednání o jedné z těchto výrazných osobností, o houslistovi Ruggiero Riccim. Umělecká činnost Ruggiera Ricciho se neomezovala pouze na koncertování. Zvláště v pozdější době využil svoje pódiové zkušenosti k pedagogické a publikační činnosti. Proto po krátkém úvodu, životopise a kapitole o jeho houslovém umění zařazuji též kapitolu o pedagogických a metodických názorech, které jsem měl též příležitost poznat jako student na Mezinárodní hudební akademii v Plzni. Po závěrečném shrnutí přikládám ve stručné formě přílohy též přehled jeho nejdůležitějších nahrávek a soupis použití literatury, tak jako několik zajímavostí z osobního styku s touto výraznou uměleckou osobností.
- Vilímec Libor : Bakalářský koncertVilímec, Libor(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Významní japonští hudebníci 20.století až do současnosti.Nishimura, Satomi(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-05Magisterská práce se zaměří o významní japonští hudebníci. Jak se po druhé světové válce začali rozvíjet vážnou hudbu a hudební vzdělání pro mladé děti.
- Yasushi Akutagawa - jeho život a díloTomita, Chikako(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-06Bakalářská práce Yasushi Akutagawa - jeho život a dílo pojednává o významném japonském skladateli a dirigentovi 20. století, žijícím v letech 1925-1989. Práce se zabývá jednotlivými etapami hudebníkova života a ukazuje, jak se formoval jeho tvůrčí profil od raného mládí přes období skladatelských studií, spadajících do let 2. světové války, první praktické zkušenosti a cestování po světě až po období jeho uměleckého vrcholu.