Katedra činoherního divadla / Department of Dramatic Theatre
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra činoherního divadla / Department of Dramatic Theatre podle vedoucí "HANČIL, Jan"
Nyní se zobrazuje 1 - 3 z 3
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Experience Grand-Guignol: popis projektu z hlediska dramaturgaKebrtová, Helena(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-14Diplomová práce popisuje projekt Expérience Grand-Guignol, jehož součástí byl výzkum materiálu pařížského divadla Grand-Guignol (1897 – 1963) a absolventská inscenace v Divadle DISK, která představovala čtyři hry z repertoáru tohoto slavného divadla hrůzy, zasazené do rámce strašidelného domu. Projekt Expérience Grand-Guignol se prakticky zabýval možnými přístupy k historické látce Grand-Guignolu v dnešním kontextu. Zkoumal limity žánru a inscenační postupy, které jsou výhodné pro působení Grand-Guignolu dnes. Práce je rozdělena na tři části. V první je představen fenomén divadla Grand-Guignol, jeho stručná historie a teorie žánru čerpaná z dostupných pramenů. Druhá část je věnována detailnímu popisu příprav a realizace projektu. Jsou představeny čtyři uváděné inscenace i výtvarně-dějový rámec, do které jsou zasazeny. V poslední části se nalézá úvaha nad strachem jako součástí účinku divadelního představení, shrnutí postřehů o inscenování Grand-Guignolu, které se vyjevily na základě praktického výzkumu, a zhodnocení projektu.
- Milovat obtížeLanger, Adam(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-17Diplomová práce si klade za cíl nastínit, s jakými překážkami se musí začínající adept herectví zpravidla potýkat, a pokusit se o zmapování procesu, při němž mohou být tyto nesnáze přetaveny v hercův prospěch, respektive pak ve prospěch autentičnosti předváděného díla. Kromě výčtu vlastních chyb a překážek, na které autor během studií a v profesionálním provozu narazil, se dotyčný snaží analyzovat, jaké postupy volil při jejich překonávání. Svá zjištění pak uzavírá třemi předpoklady, které jsou dle jeho názoru pro svědomité vykonávání herecké profese nezbytné. Popisuje zde svůj myšlenkový vývoj a pokouší se o převedení teoretických poznatků z četby a studia různých divadelních autorit, především pak K. S. Stanislavského, do praktické roviny.
- Od slova k obrazu: problematika jazyka ve hře, která jazyk tematizujeMašková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-09-14Následující bakalářská práce se zabývá primárně tvorbou inscenace hry Davida Harrowera Nože ve slepicích, tedy hry, v níž se jazyk stává aktivním činitelem, který do značné míry kontroluje a ovlivňuje mysl a skutky protagonistů. Po krátkém nastínění strukturalistických reflexí propojení mezi textem a jeho jevištním zpracováním se práce věnuje Julii Kristevě a přes její pojem intertextualita se dostává k jejímu členění textu na geno-text a feno-text. Tyto pojmy jsou v práci zkoumány a aplikovány na text Nožů ve slepicích. V praktičtější části textu se nachází dramaturgická analýza hry, která zkoumá funkci jazyka v ní (s přihlédnutím k lingvistickému paradigmatu), funkci archetypů a přítomnost skotského dědictví v textu. Následuje letmý vhled do problematiky překladu textu tak náročného a úsporného jako Nože ve slepicích, analýza klíčových symbolů a jejich reprezentace v inscenaci a celková scénografická koncepce. Poslední část je pak věnovaná procesu zkoušení a finálnímu tvaru inscenace, včetně volby hudby.