Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle vedoucí "JIŘIČKA, Lukáš"
Nyní se zobrazuje 1 - 8 z 8
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Čertovské obrazy a odrazy jednoho PekelníkaTůma, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-17Tato bakalářská práce pojednává o díle jednoho člověka, Pekelníka (jak ho Jan Baleka ve své stejnojmenné knize příznačně nazval) Josefa Váchala. Zaměřuje se však na pouhý fragment z jeho díla, na jeden specifický motiv, který však prorůstá skrz vším váchalovským, čerta/démonickou postavu, strašidlo. Čerti mají ve Váchalově díle podobu vizuální, výtvarně zpracovanou kresbou, dřevorytem, dřevořezem, akvarelem a dalšími užitými technikami, ale i podobu obrazovou či obraznou, textem namalovanou, vybarvenou či těžkopádně vyrytou. V první části mé práce je objasněn Váchalův vztah k čertovské obrazovosti a obecné tématice Pekla, odkud tato linie jeho tvorby pramení, kam byl tento tok směřován a kým čím byl ovlivňován. Dále se práce věnuje jednotlivým Váchalovým dílům, knihám. Rozebírá jazyk, způsob znázorňování, tvarosloví čertovských, démonických obrazů, a to následně i těch v textu vybarvených. Práce si klade za hlavní cíl prozkoumat a uchopit způsob a princip znázorňování čertů, démonů a odkrýt, jestli tato znázornění můžou vyznít bez kontextu Váchalova života. Dalším cílem je vytvořit alespoň hrubý náčrt pevné sítě vztahů a influencí do doby druhé předválečné, která slouží k lepšímu porozumění autorovy tvorby a umožňuje komplexní analýzu jeho díla v rámci české kulturní historie první poloviny dvacátého století. Práce má ambici přínést nové poznatky a přispět k dalšímu osvětlení postavy Josefa Váchala, jeho literárně-výtvarného přínosu a důležitosti v českém literárně-výtvarném dědictví.
- Čichám, čichám antropocentrismusLabusová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-14V této práci autorka rozvažuje pravděpodobnost performativity v přírodě a přemýšlí nad možností lidského přístupu k ní v rámci lidského, především performativního, umění. V první kapitole autorka buduje myšlenkovou základnu umělecké tvorby ukotvené v ideovém podhoubí antropocénu, v druhé rozvažuje rizika spojená s přílišnou lidskou jistotou ve správnost vlastní interpretace zakořeněné v západních premisách ve vztahu k přírodním jevům. Ve třetí staví oblouk od emočního prožívání, schopnosti autoreflexe a estetického vnímání zvířat až k houbám, přes něž dospívá ke spekulaci nad možností, zda jsou si rostliny vědomy samy sebe, zda mají smysly srovnatelné s lidmi a mohly by tedy být účastny performativní výměny. Vzhledem k tomu, že na dané téma nemá zatím autorka k dispozici dostatek studií, nemá prozatím jinou možnost než se spokojit se zaujetím estetického postoje a pěstováním schopnosti setkání (v rámci vlastního druhu i mezidruhového). Pokračuje a práci ukončuje snahou o zmapování oblastí postantropocentrického divadla, vyvozením funkčních principů a vztažením nalezeného k vlastní tvorbě.
- Divadlo na doslechTomšů, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-26Autor práce se zabývá sound designem se zaměřením na divadlo. Téma je vztaženo k autorské inscenaci Rest In Noise (autorský tým: Jan Tomšů, 3. roč. Scénografie ALD, Štěpán Lustyk, 3. roč. Herectví ALD a Jakub Frank, 2. roč. mgr. Teorie a dějiny výtvarného umění, UPOL), které tematizuje zvukovou složku a zkoumá vztah zvuku a diváka-posluchače. Práce obsahuje také výzkum potenciálního užití zvuku v divadle doplněného o příklady divadelní praxe zejména v českém prostředí.
- Ekvilibrium hudby a divadlaŠíma, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-14V této bakalářské práci se budu zabývat vztahem mezi hudbou a divadlem. Nejprve budu zkoumat konkrétní hudební principy, které jdou aplikovat na herectví, popíšu jak se dá ze scénáře vytvořit jakási herecká partitura a zároveň promítnu i mé osobní zkušenosti s takovýmto druhem herecké práce. Dále popíšu hudební mechanismus Tension and release a zároveň nastíním, jakým způsobem by se dal aplikovat na divadelním jevišti. Budu se věnovat příčinám vzniku tenze a následného uvolnění v hudbě, a to konkrétně repetici, disharmonii a dynamice. V další části mé práce se budu zaobírat aktivním poslechem, který je zásadní pro vnímání problematik které popisuji. Z něj zároveň vyplyne téma akusmatické hudby, čili hudby bez vizuální složky a problematika reproduktoru. V závěru shrnu vazby mezi divadelním a hudebním uměním a definuji jeho důležitost pro mou budoucí tvorbu.
- Hrací plocha jako zdroj divadlaErbes, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-27Tato bakalářská práce se zabývá aktivizací diváka. První část zkoumá otázku naladění divákova vnímání na základě návodů a básní. Druhá část se zabývá participací založenou na rekonstrukci válečných konfliktů. Třetí část se věnuje participaci bez vytváření rolí. Práce vychází z autorových projektů, ke kterým hledá paralely nejen z oblasti divadla, zkoumá různé koncepty zapojení diváka do vzniku díla, rozpouštění hranice mezi autorem a recipientem.
- Sám sobě divákem, divákem sebe samaMenoušek, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15V této bakalářské práci se autor zabývá rolí diváka a jeho zapojením do představení. Charakterizuje diváctví v kontextu sociálních médií a jeho paralely s diváctvím živého umění. Konkrétní možnosti diváctví a jeho prolínání s aktérstvím autor ukazuje skrze reflexi vlastních scénických projektů selfie chi a Das Theaterstück. Záměrem je ukázat možnosti práce s diváctvím a odpovědět na otázky: Kde jsou hranice diváckého zážitku? Jaký impuls ze strany tvůrce představení je potřebný k vytvoření diváckého (divadelního) zážitku? Může se v jedné osobě spojit perfomer a divák?
- Vývoj oděvů kněžských stavů od dob raného křešťanství do současnostiHanyš, Vojtěch(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Cílem této bakalářské práce je analýza vývoje a proměny církevního stavovského oděvu se zaměřením na dobové odívání a vnější vlivy. V práci se snažím objasnit, jak vnější vlivy světské, formovaly vznik tradic a obyčejů v církevním odívání. Snažím se zde najít souvislosti a kořeny, které vedly k vytvoření kněžského obleku, protože nejsme ani schopni kódovat, proč se samotné ošacení vyvinulo daným způsobem a proč zůstalo zakonzervováno v oné podobě. Kladu si otázku týkající se samotné teatrality církevního oděvu, jeho vizuálního odlišení. Prostřednictvím této práce bych rád vytvořil určité podklady, které ukazují vývoj a odlišnosti oděvu v různých historických obdobích. Podklady by tak měli být pomůckou jak v mé profesi scénografa, tak i možnému využití v jiných odvětvích umění. Stejně tak má práce pomoci ke srovnání filozofie samotné módy, módnosti a našeho vlastního vnímání práce s kostýmem na divadle a ve filmu. Chce ale také ukázat, na kolik se může lidská bytost skrze práci s kostýmem stát pro diváka nečitelnými, a to díky svému vnitřnímu kódování, které je ale samo o sobě zahleděné do sebe natolik, že se stává nečitelným. Tato bakalářská práce si klade za úkol analyzovat vývoj a proměny kněžského oděvu, tedy jeho každodenní podoby. Bude také odhalovat regionální, dobový a ekonomický vliv na oděv v průběhu historických období. Práce se také věnuje proměně oděvu kněží od raného křesťanství až po pontifikát papeže Františka. V jednotlivých kapitolách tak hledám vztahy a reakce odívání u skupin řeholníků, kněží a církevních prelátů. V úvodu se nejprve zaobírám samotnou symbolikou křesťanské kněžské uniformity a jejím nonverbálním významem, v dalších kapitolách se snažím získávat informace z dob prvotního křesťanství skrze řádové předpisy, synody a koncily. Od doby raného středověku, se snažím oděvní vztahy popsat skrze zobrazení kněží ve výtvarném umění. V závěrečné kapitole bych rád popsal možnou budoucnost vývoje, kterými bude dále církevní oděv procházet.
- Zvuková scénografieTraore, Louis(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-19Bakalářská práce se věnuje zvuku a jeho působení na naši obrazotvornost a proces prožívání. Zaměřuje se na vytváření prostoru a atmosfér, které jsou formovány zvukovou a hudební kompozicí. Tyto složky se stávají základním prostředkem pro scénografickou a dramaturgickou práci, jejíž cílem je vytvoření imaginárního světa s autonomním jazykem. Cílem praktického výzkumu je rozbor, jakým způsobem dochází k vytváření a zaznamenávání hudebních partitur.