Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle vedoucí "RYŠAVÝ, Martin"
Nyní se zobrazuje 1 - 4 z 4
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Ak hrdinka road movieKajánková, Lucia(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-21Súčasný príbeh o dospievaní a o tom, ako si poradiť so vzťahmi, láskou, sexom a lákavosťou úniku pred realitou ako z road movie. Dej sa odvíja v troch autonómnych, ale previazaných častiach, očami enfant terrible hlavnej hrdinky, ktorá sa snaží vyrovnať s otriasajúcim rozpadom svojho prvého vážneho vzťahu - skúša získať späť svoju bývalú, absurdne sa zamiluje do najlepšieho homosexuálneho kamaráta, ktorý sa o ňu stará, a prežíva fantasknú cestu s nezvestnou filmovou herečkou. Scenár rozdeľuje jej úvodná autonehoda, keď v ukradnutom aute uniká z Prahy preč - prvú časť predstavuje možná budúcnosť vo forme nehodu nasledujúcej imaginárnej road movie, druhú minulosť, ktorá k úteku bezprostredne viedla, a tretia, v prítomnosti, časovo priamo nadväzuje na onú autonehodu. V závere sa hrdinka skutočne vydáva na cestu.
- Dům k pronajmutíHrdinová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-17Dům k pronajmutí je příběhem, který se odehrává uvnitř prostoru jediného domu. Staré vily, kterou politická mašinérie v 50.letech rozdělila mezi dvě rodiny s odlišnými politickými preferencemi. Obě rodiny po mnoho let slyšely skrze zdi svoje hlasy i kroky a čichaly vůně jídel ze svých kuchyní. Ve skutečnosti toho však o sobě navzájem věděly více ve svých představách než z letmých a mlčenlivých setkání na společných chodbách a zahradě domu. Dívka, její matka a stárnoucí dědeček, bývalý veterán ze západní fronty. Všichni vnímali minulost a své nechtěné sousedy po svém. O několik let později, kdy dům zůstal téměř prázdný, už minulost nechce hrát dál svou tíživou roli. Vzpomínky se mísí s představami a zbývá jediné. Zbavit se stínů, které vyplnily dům i duše hlavních hrdinů, aby jedni mohli začít novou kapitolu ve své historii a ti druzí mohli odpočívat v pokoji.
- Monstra v hlavě Terryho GilliamaStará, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-09Bakalářská práce se věnuje monstrům a jejich povaze ve vybraných filmech scenáristy a režiséra Terryho Gilliama. Fantasijní světy, které ve svých filmech Gilliam tvoří, vždy zrcadlí realitu. Rostou z nevědomí hlavních hrdinů a ti se do svých imaginací buď utíkají před monstry schovat, nebo jim v nich čelit. Cílem této práce je nalezení monster ve filmech Brazil, Dobrodružství Barona Prášila, Král Rybář a Krajina přílivu a určení jejich povahy. Filmy byly vybrány na základě režisérova přístupu k vytváření fantasijních světů. Každý film používá jiný přístup a i povaha monster se tak liší. Zaměřila jsem se především na vztah monstra k hlavnímu hrdinovi. Podstatným při hledání a určování povahy monster pro mě byl výklad Daniely Hodrové, podle které se monstrem dají nazvat všechny fantastické bytosti. Při hledání původu monster je navíc použito přístupu analytické psychologie Carla Gustava Junga a to především kvůli jejich původu v nevědomí a mnohdy archetypové povaze. Tímto způsobem se mi podařilo ve výše zmíněných filmech nalézt monstra, jejichž monstrozita se netýká jen jejich vnějších znaků, ale má hlubší původ. Zjistila jsem, že povaha opravdových monster v těchto filmech je mnohdy skrytá a na diváka působí pouze podprahově. Hlavním zjištěním je, že pro výstavbu a funkci celého příběhu je nutný výlučný vztah mezi hlavním hrdinou a monstrem, kdy na sobě jejich existence bytostně závisí a vzájemně se ovlivňují. A dále původ fantasijního světa jako takového, kam hrdina před monstry buď utíká, nebo kam naopak musí dojít, aby jim čelil.
- Road MovieKajánková, Lucia(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-21Teoretická bakalárska práca sa venuje analýze filmového žánru, ktorý zastrešuje pojem road movie, pričom skúmanie je obmedzené na americkú kinematografiu, ako jeho primárneho pôvodcu od ustanovenia na konci 60. rokov minulého storočia. Predstavujúe podrobnú charakteristiku zdrojov a typických atribútov žánru, zhrnutý historický vývoj a analýzu jeho jednotlivých prvkov, postupov a vlastností na príkladoch konkrétnych filmov. Práca sa špeciálne zameriava na rozbor postavy, respektíve modelu dvojice protagonistov road movie - podáva typológiu charakterov a ich vzťahov, určuje podkategórie žánru z tejto perspektívy a zároveň identifikuje základnú charakteristiku hlavnej postavy (postáv) ako jej bytie outsiderom. Toto kľúčové určenie má svoje široké spektrum naprieč dejinami žánru, čo dokladajú príklady filmov, na základe ktorých bolo delenie druhov protagonistov prevedené. Komplexné preskúmanie žánru road movie s dôrazom na jeho protagonistu poskytuje ďalej základ a nástroje pre samostatnú analýzu konkrétneho zlomu vo vývoji žánru - totiž predstavenia protagonistov, ktorých žánrovo typická charakteristika outsiderstva je priamo spojená s ich sexuálnou identitou. Dejinne, tým momentom bol počiatok 90. rokov, keď vznikli filmy Thelma a Louise (1991) režiséra Ridley Scotta podľa scenára Callie Khouri, Moje súkromné Idaho (1991) Gusa Van Santa a The Living End (1992) Gregga Arakiho. Každému z filmov je venovaná prípadová štúdia zameraná na jeho nakladanie so žánrom road movie a význam radikálnej inovácie v určení protagonistov, ktorými sú v prvom prípade ženy, v druhom a treťom skúmanom filme homosexuálni muži.