Katedra bicích nástrojů / Department of Percussion Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra bicích nástrojů / Department of Percussion Instruments podle vedoucí "MIKOLÁŠEK, Daniel"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 33
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Balkánské inspirace v hudbě pro bicí nástrojeHrábek, Matouš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-14Tato práce si klade za cíl popsat vliv hudby balkánských zemí a poukázat na jeho výskyt ve skladbách pro bicí nástroje. K nalezení tohoto vlivu, je zapotřebí rozpoznat společné atributy hudby balkánského regionu a rámcově je definovat. První kapitola pojednává o sociálně kulturním kontextu. Následují kapitoly, které mapují konkrétní hudební prvky a závěr práce je zaměřen na hledání těchto prvků ve skladbách pro bicí nástroje.
- Bicí nástroje severských zemí EvropyBrabec, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-15Cílem práce je zmapovat historii a současnost bicích nástrojů nacházejících se v severských oblastech Evropy. Je také důležité se zaměřit na způsoby a účely jejich využití. Pro plnohodnotné pochopení způsobu využití bude třeba nahlédnout do mysticismu starých národů, které tato odlehlá místa Evropy obývaly.
- Bicí nástroje v ÁzerbajdžánuPashayev, Mikhail(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-11Tématem této bakalářské práce jsou Bicí nástroje v Ázerbajdžánu. Práci rozděluji do tří kapitol. V první kapitole píši o historiografii ázerbájdžánských národních hudebních nástrojů, seznamuji čtenáře s bicími nástroji existujícími v Ázerbájdžánu. Ve druhé kapitole popisuji nejpoužívanější ázerbájdžánské bicí nástroje. Třetí kapitola je věnována formování a rozvoji moderní vědy o ázerbájdžánských lidových nástrojích. Jako přílohu přikládám CD s hudebními ukázkami bicích nástrojů, ázerbajdžánské lidové hudby a fotografiemi bicích nástrojů.
- Bicí nástroje v praxiKoubek, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-31Cílem této práce je popsat využití jednotlivých nejpoužívanějších bicích nástrojů v různých druzích hudebních těles, tzn. v rozličných typech orchestrů, souborů, kapel a hudebních skupin existujících zejména v Evropě a zmínit se o běžných i méně obvyklých způsobech hry na tyto instrumenty. Dále bych rád nastíníl alespoň základní pravidla notace bicích nástrojů a problematiku nejednotnosti v této oblasti a uvedl alespoň nejvýznamnější příklady kompozic pro soubory bicích nástrojů nebo příklady hudebních děl s užitím velkého počtu těchto nástrojů. Předmětem práce není zaměření na problematiku hudební literatury pro bicí nástroje sólo. Podrobné vyčerpání tohoto tématu přenechám autorům jiných absolventských prací. Rád bych, aby tento text našel uplatnění i v praxi. Například pro vedoucí hudebních souborů či orchestrů, pro hudební aranžéry nebo pro hudební skladatele by tato práce mohla fungovat jako technická příručka nebo "poradce", jak zacházet s bicími nástroji v jednotlivých typech orchestrů a souborů. V dnešní době, kdy se bicí nástroje používají ve stále větší míře, je jakákoliv dostupná literatura vhodným obohacením a zdrojem poznatků pro mnoho aktivních i pasivních hudebníků. Ve své práci jsem tedy při popisu konkrétního hudebního tělesa vždy postupoval podle následujícího schématu: a) velikost (celkový počet hráčů orchestru) b) repertoár a žánrová orientace c) nejčastější počet hráčů na bicí nástroje d) užívané bicí nástroje e) funkce jednotlivých bicích nástrojů f) technika a zvláštní způsoby hry g) notace h) notové příklady nebo příklady skladeb
- Bicí nástroje ve 21. stoletíAndrlová, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-01Ve své práci bych se ráda zaměřila na několik děl věnovaných bicím sestavám. Toto odvětví zatím nemá v České republice mezi posluchači příliš velké zázemí a dle mého názoru pro to neexistuje žádný pádný důvod. Skladby pro bicí sestavy mohou stejně tak jako skladby pro melodické bicí nástroje, nebo obecně kterékoliv nástroje, plnit pódia i sály. Pro svou práci jsem si vybrala amerického skladatele Davida Langa a nizozemského skladatele Michela Van der Aa. Ve své práci se pokusím jednotlivá díla těchto autorů rozebrat a zdůraznit konkrétní problémy, které mohou nastat při nastudování. Jelikož na toto téma neexistují publikace v českém jazyce, budu vycházet převážně ze svých vlastních zkušeností se skladbami a ze zkušeností ostatních kolegů z řad studentů hudebních akademií a konzervatoří
- Bicí nástroje ve vojenských hudbáchVytiska, Miroslav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-05Tato práce je zaměřena na úlohu bicích nástrojů ve vojenském dechovém orchestru. První část se zabývá funkcemi a úkoly vojenské hudby. V druhé části je popsána historie vojenské hudby od starověku až do současnosti se zaměřením na středoevropský region. Ve třetí části je potom provedena analýza postavení bicích nástrojů v rámci vojenského dechového orchestru a jsou zde z hlediska bicích nástrojů popsány souvislosti mezi vojenskou hudbou a symfonickými orchestry či populární hudbou. Závěr třetí části tvoří srovnání dvou vyhraněných typů skladeb pro vojenské hudby ? klasického vojenského pochodu Julia Fučíka a moderní kompozice Hudba pro Prahu 1968 od Karla Husy.
- Bicí nástroje ve vybraných skladbách Igora StravinskéhoKoubek, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-18Tato diplomová práce se zabývá úlohou bicích nástrojů v několika nejvýznamnějších dílech velkého ruského skladatele 20. století Igora Stravinského. Páteř práce tvoří rozbory, které si kladou za cíl především popsat, analyzovat a zhodnotit úlohu bicích nástrojů v těchto skladbách. Každá kapitola této práce se věnuje jedné analyzované skladbě. Vnitřní členění těchto kapitol zůstává prakticky neměnné: úvod vždy patří obecným informacím o rozebírané skladbě, z nichž se čtenář dozví okolnosti jejího vzniku, jaký byl autorův kompoziční záměr, na čí popud nebo objednávku dílo vzniklo, datum premiéry apod. Stěžejní část kapitoly pochopitelně tvoří vlastní rozbor skladby, který jsem pojal zejména jako analýzu technické obtížnosti jednotlivých partů bicích nástrojů, přiblížení problematiky jejich vzájemné souhry, případně jejich souhry s jinými hudebními nástroji či nástrojovými skupinami. A právě celková komplikovanost hudební řeči Igora Stravinského, střídání nepravidelných taktů rychle za sebou a velké obsazení bicích nástrojů mě vedly k tomu, že jsem si pro svou práci vybral právě těchto několik skladeb, které jsou podle mého názoru skladbami nejvýznamnějšími, nejčastěji prováděnými a z pohledu hráče na bicí nástroje nejzajímavějšími a pro dobré zvládnutí problematiky orchestrální hry pro bicistu i nejdůležitějšími. V příloze umístěné na konci této magisterské práce také předkládám notové příklady názorně popisující konkrétní analyzované problémy a situace. Význam takto koncipované práce spočívá hned v několika rovinách: 1) Stane se důležitým informačním pramenem nejen pro profesionální hráče na bicí nástroje ale také pro dirigenty, kteří budou provádět některou z následně rozebíraných Stravinského skladeb. 2) Může se stát zdrojem informací i pro hudební badatele nebo aranžéry. 3) Pozitivum této práce vidím i ve skutečnosti, že je celá psána z pohledu aktivního hráče na bicí nástroje, neboť dobrá znalost problematiky hry na bicí nástroje umožňuje analyzovat skladby Igora Stravinského i z hlediska interpretačních nároků na hráče.
- Cvičení, tvorba, interpretace - nástroj poznání sebe samaDoležal, Radek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-15Diplomová práce nahlíží na důležitost přijmutí vlastní zodpovědnosti za své konání. Popisuje vliv našeho chování a myšlení na kvalitu cvičení, tvorby a interpretace. Úvodní část práce je věnována tématům, kterými by se měl zabývat každý hudebník, hodlající, spolu se zdokonalováním své hudební profese, rozvíjet i svou uměleckou osobnost. V částech následujících se věnuji konkrétním situacím, se kterými se hudebník během studia i během své praxe setkává a jejich možným řešením.
- Doznění - dozvuk - tlumení bicích nástrojůDoležal, Radek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-06Jednou ze specifických vlastností bicích nástrojů je různá doba jejich doznívání. Z toho vyplývá nutnost jejich tlumení a práce se zvukem. Různorodost bicích nástrojů je velká, proto i způsobů technik tlumení je celá řada. Správné techniky tlumení jsou neopomenutelným předpokladem pro úspěšnou interpretaci skladeb. Seznámení se s touto problematikou nám může pomoci do jisté míry ovlivnit i dobu dozvuku a naučit se správně pracovat s nástrojem v rozdílných akustických podmínkách. Výběr nástrojů byl dán především jejich rozdílnou charakteristikou z hlediska pojednávaného tématu. Současně se jedná o nástroje, se kterými se nejčastěji setkávám ve své hudební praxi. Větší kapitulu věnuji tympánům. Popisuji historický vývoj tohoto nástroje, v souvislosti se změnami v jeho doznění a tlumení.
- Etnické, liturgické, folklórní a nové bicí nástrojeProcházka, Antonín(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-04V práci autor představuje různé role etnických bicích nástroje v kulturách jejich původu a jakým způsobem se změnily v kontextu jazzové hudby a později symfonické hudby. Dále vysvětluje sociálně-kulturní kontext vývoje soupravy bicích nástrojů, jakožto unikátního nástroje zkomponovaného multikulturní společností Spojených států amerických. Zmiňuje také vliv jazzu na symfonickou hudbu a představuje příklady skladatelů, kteří bicí soupravu a etnické bicí nástroje začlenili do svých skladeb. Dále se zabývá proměnou funkcí bicí soupravy v nonartificiální hudbě a jak se tyto změny promítly do hudby artificiální.
- Evropská specifika umění hry na bicí nástroje: Základy přirozené hryZhdanovich, Anton(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-01Tato práce je souhrnem získaných informací a znalostí o základech, tvořících současnou tradici hry na bicí nástroje v Evropě (převážně Západní). Její hlavním cílem je podpora vývoje oboru bicí nástroje v České republice, obzvlášť ve školách, kde úroveň hry je ve stádiu rozvoje a potřebuje podporu z jiných zdrojů. Během mého magisterského studia na HAMU (2014-2017) jsem se zúčastnil řady mezinárodních akcí v daném oboru, které byly zaměřeny na vývoj mladých hudebníků mé generace po stránce hudební, technické, mentální a estetické. Informace získané ve formě zpětné vazby a komentářů u významných učitelů a interpretů v daném oboru tvoří absolutní fundament teto práce. Uvědomení principů a základů, o nichž se tu bude psát, vyžaduje již přítomnost určených hudebních a životních zkušeností, proto je tato práce určená pro věkovou kategorii od posluchačů středních odborných škol a výš.
- Gamelan v České republiceDiviš, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-11V bakalářské práci se věnuji tématu gamelanu v České republice. V úvodu práce po-jednávám o obecné historii a popisu gamelanu. Dále pak zmiňuji fyzické osoby a insti-tuce, jež vlastní dané nástroje a nechali si je dovézt do České republiky. Zaměřil jsem se na popis nástrojů a jejich aktivní využití, tedy na to, kdy a kde byl daný gamelan po-užíván. Na závěr bylo mým cílem udělat rozhovory s lektory, kteří vedli či stále vedou gamelan na Indonéské ambasádě v Praze. Podařilo se mi zrealizovat čtyři rozhovory. Tato práce má pomoci zvýšit povědomí o gamelanu v České republice a poskytnout informace pro případné další použití nástrojů.
- Gene Koshinski a jeho přínos pro multipercussion setupMatyska, Vít Rafael(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-11Tato práce se zaměřuje na bubeníka, skladatele a pedagoga Gene Koshinského. Představuje jeho život a dílo s důrazem na jeho přínos v oblasti multiperkusních sestav. Práce zkoumá Koshinského originalitu a přínos prostřednictvím analýzy vybraných skladeb. Dvě z těchto skladeb jsou detailně rozebrány tak, aby pomohly interpretům při jejich studiu a provedení. Práce rovněž obsahuje stručný historický kontext multiperkusí, který slouží jako úvod do této oblasti bubenického umění. V práci jsou zahrnuty také zkušenosti jiných interpretů, což poskytuje širší perspektivu na Koshinského tvorbu a jeho vliv na současnou hudební scénu. Tento výzkum zdůrazňuje význam Koshinského specifického přístupu a jeho popularitu mezi interprety, což je částečně dáno tím, že je sám aktivním bubeníkem.
- Historie, vývoj a současné využití orchestrálních zvonůŠindelářová, Blanka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-14Cílem této práce je proniknout do hluboké historie a vývoje orchestrálních zvonů, seznámit se starověkými předchůdci a prvními podobami tohoto nástroje, napříč kontinenty. Dalším aspektem je přiřazení nástroje podle původního užití skrze jednotlivé kultury a národy. Po prozkoumání nástrojů ve starověkých zemích a vývoje zvonů ve středověku se přesuneme k postupným využitím zvonů v orchestrech. Kdo byli první skladatelé, jaké formy nástroje použili a jak vypadala cesta inovace k dnešní, finální podobě orchestrálních zvonů. Následují rozbory jednotlivých partů pro zvony a jejich symbolika ve skladbách.
- Hudebníkův warm-upHon, Štěpán(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-07Ve své diplomové práci představuji aspekty a provázanost kognitivních a fyziologických procesů při hudební přípravě a produkci, umožňující hudebníkům hlubší pochopení jejich významu a účinků při hudebním projevu – svá zjištění z různých vědeckých oborů integruji do harmonického celku se záměrem usnadnit hudebníkům nalezení jedinečné a efektivní cesty k hudební přípravě. Práce vznikla na základě výzkumné studie, jejímuž vytvoření předcházelo soustavné a intenzivní bádání a shromažďování poznatků z uměleckých i vědeckých sfér. Značný objem informací jsem komprimoval do podoby studie a následně rozšířil o praktické tipy a příklady cvičení pro studenty melodických bicích nástrojů. V práci prezentuji fakta a metody vedoucí k patřičnému propojení těla a mysli, uvolněnosti a lehkosti při hudebním projevu, respektive dalšímu hudebně-duševnímu vývoji. Účelem této diplomové práce není snaha o předložení přelomových zjištění či univerzálních řešení v oblasti optimální umělecké přípravy, nýbrž uvedení jednoduchých a funkčních mechanismů v širších souvislostech, a to optikou prakticky a studijně aktivního soudobého umělce. Soustavné ověřování poznatků v praxi mě dovedlo k přesvědčení, že výsledky výzkumu využité v umělecké oblasti lze analogicky uplatnit i v každodenním životě. Hudební představivost se do značné míry odvíjí od představy o životě, respektive o schopnosti nechat se inspirovat a vyjádřit tuto zkušenost pomocí hudby. Míra uvolnění napětí v těle je neoddělitelná od ztišení mysli, což s sebou přináší lepší koncentraci a schopnost uvědomit si přítomný okamžik – to se opakovaně ukazuje jako efektivní cesta k uvolněnému a uvědomělému hudebnímu projevu.
- Klára Andrlová: Bakalářský koncertAndrlová, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-01
- Klasické bicí nástroje v nonartificiální hudběBrabec, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-11Ve své diplomové práci se pokusím určit, kde leží hranice mezi artificiální a nonartificiální hudbou. Následně také přijít na to, které nástroje se v současné době považují za klasické bicí nástroje a které za ty ostatní. Pak teprve bude možné mapovat klasické bicí nástroje v nonartificiální hudbě. Hranice bude v obou případech velmi neurčitá a také na ni budou rozdílné názory. Dále se zabývám vývojem bicích nástrojů z hlediska jejich proměňující se funkce a jejich případné modifikace a přístupu v použití v nonartificiální hudbě. Důležité bude také přihlédnout k současnému stavu vnímání bicích nástrojů, tj. zařazení do příslušné kategorie z pohledu interpretů vážné hudby i interpretů hudby populární, filmové, rockové, jazzové atd.
- "Kokosová marimba" výroba a uplatněníDiviš, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Diplomová práce se zaměřuje na unikátní nástroj „Marimba de coco“. Úvodní část práce stručně představí vhled do melodických bicích nástrojů. Zaměří se na nástroje jako je xylofon, balafon, marimba, či jiné netradiční melodické bicí nástroje. Další část je věnována nástroji „Marimba de coco“, její historii a výrobcům. Poslední část zmiňuje postup výroby vlastního nástroje a zamýšlí se nad jeho uplatněním v současnosti.
- Komercializace " klasické " hudbyVeselý, Šimon(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-05Tato práce pojednává o komercializaci artificiální hudby se zvláštním zřetelem k situaci soudobé hudební literatury pro bicí nástroje. Cílem práce je poukázat na uměleckou hodnotu, která je hlavním aspektem rozpoznání komerční manipulace. Práce také popisuje roli hudebního průmyslu, technologií a masových médií vzhledem k popularizaci hudebních děl. Práce vychází z poznání hudby 20. a 21. století a z pojmu rekontextualizace uměleckých hodnot během tohoto období.
- Marimba - vývoj a současnostSokolov, Oleg(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-30Má magisterská práce je zaměřena na zpracování základních informací o hudebním nástroji marimba. Vzhledem k situaci, kdy není v českém jazyce k dispozici žádný materiál o marimbě, rozhodl jsem se nejzákladnější informace zpracovat sám ve své diplomové magisterské práci. Obsahem statě je velmi jednoduchý a přehledný popis historie hudebního nástroje marimby a základní data hlavních výrobců marimby, včetně nejúspěšnějších interpretů současné doby. Obsah práce je rozdělen do tří velkých kapitol, jež jsou dále dělené do podkapitol, doplněné poznámkami pod čarou a obrazovými přílohami v průběhu práce. První kapitola pojednává o původu, historii a využití marimby v minulosti. Ve druhé kapitole uvádím nejzákladnější kompozice pro marimbu ve dvacátém století a minulé a současné výrobce marimby. Třetí kapitola obsahuje základní přehled o současných interpretech s životopisnými údaji a přehledy jejich diskografie.