Katedra bicích nástrojů / Department of Percussion Instruments
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra bicích nástrojů / Department of Percussion Instruments podle Rok vytvoření
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 41
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Profesor Vladimír Tichý - skladatel a teoretikMazourová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-06-09
- Etnické bicí nástrojeMohr, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-06-09
- KoncertKoubek, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-31
- Bicí nástroje v praxiKoubek, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-05-31Cílem této práce je popsat využití jednotlivých nejpoužívanějších bicích nástrojů v různých druzích hudebních těles, tzn. v rozličných typech orchestrů, souborů, kapel a hudebních skupin existujících zejména v Evropě a zmínit se o běžných i méně obvyklých způsobech hry na tyto instrumenty. Dále bych rád nastíníl alespoň základní pravidla notace bicích nástrojů a problematiku nejednotnosti v této oblasti a uvedl alespoň nejvýznamnější příklady kompozic pro soubory bicích nástrojů nebo příklady hudebních děl s užitím velkého počtu těchto nástrojů. Předmětem práce není zaměření na problematiku hudební literatury pro bicí nástroje sólo. Podrobné vyčerpání tohoto tématu přenechám autorům jiných absolventských prací. Rád bych, aby tento text našel uplatnění i v praxi. Například pro vedoucí hudebních souborů či orchestrů, pro hudební aranžéry nebo pro hudební skladatele by tato práce mohla fungovat jako technická příručka nebo "poradce", jak zacházet s bicími nástroji v jednotlivých typech orchestrů a souborů. V dnešní době, kdy se bicí nástroje používají ve stále větší míře, je jakákoliv dostupná literatura vhodným obohacením a zdrojem poznatků pro mnoho aktivních i pasivních hudebníků. Ve své práci jsem tedy při popisu konkrétního hudebního tělesa vždy postupoval podle následujícího schématu: a) velikost (celkový počet hráčů orchestru) b) repertoár a žánrová orientace c) nejčastější počet hráčů na bicí nástroje d) užívané bicí nástroje e) funkce jednotlivých bicích nástrojů f) technika a zvláštní způsoby hry g) notace h) notové příklady nebo příklady skladeb
- Tomáš Koubek-magisterský koncertKoubek, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-18
- Bicí nástroje ve vybraných skladbách Igora StravinskéhoKoubek, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-18Tato diplomová práce se zabývá úlohou bicích nástrojů v několika nejvýznamnějších dílech velkého ruského skladatele 20. století Igora Stravinského. Páteř práce tvoří rozbory, které si kladou za cíl především popsat, analyzovat a zhodnotit úlohu bicích nástrojů v těchto skladbách. Každá kapitola této práce se věnuje jedné analyzované skladbě. Vnitřní členění těchto kapitol zůstává prakticky neměnné: úvod vždy patří obecným informacím o rozebírané skladbě, z nichž se čtenář dozví okolnosti jejího vzniku, jaký byl autorův kompoziční záměr, na čí popud nebo objednávku dílo vzniklo, datum premiéry apod. Stěžejní část kapitoly pochopitelně tvoří vlastní rozbor skladby, který jsem pojal zejména jako analýzu technické obtížnosti jednotlivých partů bicích nástrojů, přiblížení problematiky jejich vzájemné souhry, případně jejich souhry s jinými hudebními nástroji či nástrojovými skupinami. A právě celková komplikovanost hudební řeči Igora Stravinského, střídání nepravidelných taktů rychle za sebou a velké obsazení bicích nástrojů mě vedly k tomu, že jsem si pro svou práci vybral právě těchto několik skladeb, které jsou podle mého názoru skladbami nejvýznamnějšími, nejčastěji prováděnými a z pohledu hráče na bicí nástroje nejzajímavějšími a pro dobré zvládnutí problematiky orchestrální hry pro bicistu i nejdůležitějšími. V příloze umístěné na konci této magisterské práce také předkládám notové příklady názorně popisující konkrétní analyzované problémy a situace. Význam takto koncipované práce spočívá hned v několika rovinách: 1) Stane se důležitým informačním pramenem nejen pro profesionální hráče na bicí nástroje ale také pro dirigenty, kteří budou provádět některou z následně rozebíraných Stravinského skladeb. 2) Může se stát zdrojem informací i pro hudební badatele nebo aranžéry. 3) Pozitivum této práce vidím i ve skutečnosti, že je celá psána z pohledu aktivního hráče na bicí nástroje, neboť dobrá znalost problematiky hry na bicí nástroje umožňuje analyzovat skladby Igora Stravinského i z hlediska interpretačních nároků na hráče.
- Historie, vývoj a uplatnění bicích nástrojůSokolov, Oleg(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-01Bakalářská práce je zaměřena na historii, vývoj a uplatnění bicích nástrojů v hudbě klasické i populární. Jsou zde také speciální kapitoly věnované tympánům a etnickým nástrojům. Práce je doplněna slovníkem cizích pojmů a obrázky.
- Oleg Sokolov: Bakalářský koncertSokolov, Oleg(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-01
- Bicí nástroje ve 21. stoletíAndrlová, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-01Ve své práci bych se ráda zaměřila na několik děl věnovaných bicím sestavám. Toto odvětví zatím nemá v České republice mezi posluchači příliš velké zázemí a dle mého názoru pro to neexistuje žádný pádný důvod. Skladby pro bicí sestavy mohou stejně tak jako skladby pro melodické bicí nástroje, nebo obecně kterékoliv nástroje, plnit pódia i sály. Pro svou práci jsem si vybrala amerického skladatele Davida Langa a nizozemského skladatele Michela Van der Aa. Ve své práci se pokusím jednotlivá díla těchto autorů rozebrat a zdůraznit konkrétní problémy, které mohou nastat při nastudování. Jelikož na toto téma neexistují publikace v českém jazyce, budu vycházet převážně ze svých vlastních zkušeností se skladbami a ze zkušeností ostatních kolegů z řad studentů hudebních akademií a konzervatoří
- Klára Andrlová: Bakalářský koncertAndrlová, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-01
- Nebojša Jovan Živković - život a díloVytiska, Miroslav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-05-30Tato bakalářská práce je zaměřena na významného srbského bubeníka a skladatele Nebojšu Jovana Živkoviće. Práce se zabývá osobností Nebojši Jovana Živkoviće a jeho dosavadním životním dílem se zaměřením na jeho sólovou i komorní tvorbu. Tato práce předkládá můj pohled na Nebojšu Jovana Živkoviće, kterého považuji za jednoho z nejlepších bubeníků a skladatelů současné doby. V práci je k naleznutí biografie Nebojši Jovana Živkoviće, stručný rozhovor a charakteristika některých jeho skladeb. V závěru se tato práce zabývá i působením jeho skupiny Jovan Perkussion Projekt, kde se zmiňuji stručně i o členech tohoto seskupení. Na konci práce přikládám přehledný soupis jeho tvorby.
- Vytiska Miroslav: Bakalářský koncertVytiska, Miroslav(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-05-30
- VibrafonKasal, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-30Jednotlivé kapitoly přináší přehled o rozdělení idiofonů. Nastiňují historii vibrafonu a jeho počátky, až po popis nástroje. Snažil jsem se najít různé výrobce vibrafonu po celém světě. Zabývám se způsobem hry, druhy paliček a jejich techniky držení. Shromáždil jsem seznam nejdůležitějších a nejvýznamnějších hráčů vibrafonu od jeho počátku až po současnost, a to jak interprety ve světě tak i v České republice. Poslední kapitola obsahuje výběr skladeb (různých žánrů) různého provedení určených pro vibrafon. Při práci jsem získal mnoho cenných informací od pedagogů na melodické nástroje a především specialistů na vibrafon, interpretů a studentů. Věřím, že vibrafon a další zatím nepříliš známé bicí nástroje budou mezi veřejností v České republice čím dál známější a oblíbenější. A to na takové úrovni, aby se naši interpreti mohli rovnat ve větší míře s kvalitou interpretů zahraničních.
- Marimba - vývoj a současnostSokolov, Oleg(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-30Má magisterská práce je zaměřena na zpracování základních informací o hudebním nástroji marimba. Vzhledem k situaci, kdy není v českém jazyce k dispozici žádný materiál o marimbě, rozhodl jsem se nejzákladnější informace zpracovat sám ve své diplomové magisterské práci. Obsahem statě je velmi jednoduchý a přehledný popis historie hudebního nástroje marimby a základní data hlavních výrobců marimby, včetně nejúspěšnějších interpretů současné doby. Obsah práce je rozdělen do tří velkých kapitol, jež jsou dále dělené do podkapitol, doplněné poznámkami pod čarou a obrazovými přílohami v průběhu práce. První kapitola pojednává o původu, historii a využití marimby v minulosti. Ve druhé kapitole uvádím nejzákladnější kompozice pro marimbu ve dvacátém století a minulé a současné výrobce marimby. Třetí kapitola obsahuje základní přehled o současných interpretech s životopisnými údaji a přehledy jejich diskografie.
- Bicí nástroje v ÁzerbajdžánuPashayev, Mikhail(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-11Tématem této bakalářské práce jsou Bicí nástroje v Ázerbajdžánu. Práci rozděluji do tří kapitol. V první kapitole píši o historiografii ázerbájdžánských národních hudebních nástrojů, seznamuji čtenáře s bicími nástroji existujícími v Ázerbájdžánu. Ve druhé kapitole popisuji nejpoužívanější ázerbájdžánské bicí nástroje. Třetí kapitola je věnována formování a rozvoji moderní vědy o ázerbájdžánských lidových nástrojích. Jako přílohu přikládám CD s hudebními ukázkami bicích nástrojů, ázerbajdžánské lidové hudby a fotografiemi bicích nástrojů.
- Bicí nástroje ve vojenských hudbáchVytiska, Miroslav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-05Tato práce je zaměřena na úlohu bicích nástrojů ve vojenském dechovém orchestru. První část se zabývá funkcemi a úkoly vojenské hudby. V druhé části je popsána historie vojenské hudby od starověku až do současnosti se zaměřením na středoevropský region. Ve třetí části je potom provedena analýza postavení bicích nástrojů v rámci vojenského dechového orchestru a jsou zde z hlediska bicích nástrojů popsány souvislosti mezi vojenskou hudbou a symfonickými orchestry či populární hudbou. Závěr třetí části tvoří srovnání dvou vyhraněných typů skladeb pro vojenské hudby ? klasického vojenského pochodu Julia Fučíka a moderní kompozice Hudba pro Prahu 1968 od Karla Husy.
- Komercializace " klasické " hudbyVeselý, Šimon(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-05Tato práce pojednává o komercializaci artificiální hudby se zvláštním zřetelem k situaci soudobé hudební literatury pro bicí nástroje. Cílem práce je poukázat na uměleckou hodnotu, která je hlavním aspektem rozpoznání komerční manipulace. Práce také popisuje roli hudebního průmyslu, technologií a masových médií vzhledem k popularizaci hudebních děl. Práce vychází z poznání hudby 20. a 21. století a z pojmu rekontextualizace uměleckých hodnot během tohoto období.
- Technika hry na tympány podle Freda D. HingeraZhdanovich, Anton(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-05Tato práce řeší současné problémy převážně orchestrální hry na tympány. Snažil jsem se danou prací vysvětlit příčiny, proč velmi často hráč na tympány nemůže dosáhnout požadované kvality zvuku a správného tónu nástroje, což brání docílení správného hudebního charakteru v kontextu dané hudby. Cílem této práce je obohatit českou školu hry na tympány a přispět růstu interpretační úrovně začínajících a pokročilých hráčů. Dalším cílem je ukázat jinou tradici hry na tympány s veškerými detaily. Zaměřil jsem se na praktickou stránku hry na nástroj, a popisuji v dané práci metody a postupy řešení technických a hudebních problémů interpretů. Táto práce má čistě praktický charakter a zaměřuje se na popis jedné z mnoha jiných světových tradic hry na tympány.
- Systemizace orchestrálních partů bicích nástrojůKasal, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-10Cílem práce Systemizace orchestrálních partů bicích nástrojů je pomoci hráčům na bicí nástroje zefektivnit přípravu partů pro interpretaci v orchestru a pomoci uspět u konkurzů do domácích i zahraničních orchestrů. Práce rozebírá průběh přijímacího řízení, požadavky na hráče, uvádí i žebříček nejčastěji požadovaných partů. Podrobný rozbor typických partů, který je utříděn podle jednotlivých nástrojů, upozorní na nejobtížnější místa i na to, jak by měl hráč při přípravě postupovat. Práce je kromě ukázek pozvánek na konkurzy doplněna nejdůležitějšími výtažky z partů bicích nástrojů a stává se tak jakousi malou specifickou antologií pro studenty uměleckých škol i pro hráče připravující se na konkurz.
- Rámové bubny - historie a současnostRehberger, Pavel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-08Cílem práce je seznámit čtenáře s historií a vývojem rámových bubnů, i způsoby jejich využití v minulosti i v současném hudebním myšlení. Pro plnohodnotné využití možností tohoto nástroje je užitečné pochopit zákonitosti vývoje jeho výroby i technik hry. V neposlední řadě se práce pokouší také o přehled a popis alespoň hlavní části z nepřeberného množství variant rámových bubnů používaných v současnosti a vhled do nejednotného názvosloví.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »