Katedra hudební teorie / Department of Music Theory
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra hudební teorie / Department of Music Theory podle vedoucí "BEZDĚK, Jiří"
Nyní se zobrazuje 1 - 3 z 3
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Forma (tradiční) vs hudební řeč (nová)Molin, Andrzej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-07Tato práce se zabývá fugami Johanna Sebastiana Bacha v cyklu Dobře temperovaný klavír a Dmitrije Šostakoviče v cyklu 24 preludií a fug. Analyzuje jednotlivé součásti a časový průběh vybraných skladeb. Následně nabízí srovnání a hlubší charakteristiku hudebního jazyka D. Šostakoviče.
- Oratorium v díle F. X. BrixihoKoronthály, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-11Diplomová práce se zabývá analýzou dosud ne zcela známé oratorní části díla F. X. Brixiho se zřetelem na dvě oratoria Tränen bei dem Kreuz und Grabe Jesu a Theatrum figuratum quo Petrus lacrimans. Práce obsahuje detailní rozbor čtyř árií z těchto dvou oratorií,stejně jako výčet typicky barokních prvků, aby bylo možné zodpovědět otázku, zda Brixi ve svém oratorním díle používal spíše barokní, či spíše klasicistní postupy. Součástí práce je tedy popis barokních formálních prvků, jako dispositio, elocutio (výčet charakteristických intervalů podle Kirnbergera, hudebněrétorických figur a rytmických figur) a barokní afektové teorie, stejně jako analýza, která popisuje četnost užití těchto prvků v rámci zmíněných oratorií.
- Protokol jako nový prostor pro vyjádření interpretačního výkonuMolin, Andrzej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-23Tato diplomová práce představuje nový způsob zachycení unikátního interpretačního výkonu. Metodologie protokolů v tabulkovém formátu nabízí přehlednou strukturaci interpretačně technických prostředků navržených Jaroslavem Zichem. Prostředky zohledňují klavírní hru a jsou zvoleny podle kritéria práce s časovými lokalitami, délkou tónu a dynamikou. Jádrem práce jsou dva protokoly interpretací Smetanovy Slepičky a jejich vyhodnocení. V závěru se nachází úvahy o perspektivách dalšího výzkumu. Tato práce se pohybuje na pomezí oboru hudební teorie a estetiky.