Katedra hudební teorie / Department of Music Theory
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra hudební teorie / Department of Music Theory podle Rok vytvoření
Nyní se zobrazuje 1 - 12 z 12
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Forma (tradiční) vs hudební řeč (nová)Molin, Andrzej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-07Tato práce se zabývá fugami Johanna Sebastiana Bacha v cyklu Dobře temperovaný klavír a Dmitrije Šostakoviče v cyklu 24 preludií a fug. Analyzuje jednotlivé součásti a časový průběh vybraných skladeb. Následně nabízí srovnání a hlubší charakteristiku hudebního jazyka D. Šostakoviče.
- Různá hudebně teoretická pojetí harmonické funkceAndělová, Aneta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-07Práce je zaměřena na jedno z témat hudební teorie, kterým jsou harmonické funkce. Nejprve pojednává o vzniku, obecné charakteristice a značení harmonických funkcí. V souvislosti s tématem je zařazena též zmínka o harmonickém dualismu a monismu. Stěžejní kapitola se nejprve věnuje výskytu termínu harmonické funkce ve vybraných českých a zahraničních slovnících, dále je zaměřena na koncepce publikací a studií. Součástí práce je pojetí vlastní, které vychází z analýzy dobové literatury. Diplomová práce má přiblížit způsob myšlení a pojetí jednotlivých autorů.
- Janáčkovo sčasování a spletnaBogišová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-07Tato diplomová práce se zabývá výkladem sčasování a spletny, dvou klíčových hudebně teoretických pojmů Leoše Janáčka (1854¬–1928). První polovina textu si klade za úkol termín sčasování a celou řadu s ním spjatých výrazů přiblížit z hlediska Janáčkových teoretických spisů a studií předních českých muzikologů. Rovněž zde poukazujeme na rozpracování pojmu v podobě disciplíny zvané hudební kinetika, přičemž všechny dosažené poznatky o sčasování uvádíme formou slovníkového hesla. Cílem druhé poloviny práce je zmapovat obsah pojmu spletna se spřízněnými pojmy pocit a pacit a poukázat při tom na jejich vývoj v Janáčkově tvůrčím myšlení. Také zde znamená Janáčkovo teoretické dílo pro náš výklad základní předpoklad, na jehož poznatcích se odvíjí naše komentáře k reflexi spletny u řady českých i zahraničních autorů. I u spletny, pocitu a pacitu dokládáme precizaci termínu a to v podobě tónu reálného a imaginárního, jejichž charakteristiku podal Karel Janeček. Hlavním přínosem práce je přiblížit Janáčkovy ústřední hudebně teoretické výrazy formou dnešní hudební terminologie a pojmout termíny celistvě i s jejich přesahem do novodobého teoretického výzkumu. Pomocí popisu zkoumaných pojmů se nám také naskytla možnost poukázat na některé zajímavé momenty ve skladatelově teoretickém uvažování.
- Symetria a zlatý rez ako formotvorné princípyMaloveská, Lucia(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-05V bakalárskej práci Symetria a zlatý rez ako formotvorné princípy pojednávam o uplatnení týchto prírodných javov v rámci hudobných štruktúr. Ako princípy usporiadania a tvarovania sa zlatý rez a symetria používajú často, v rôznych úrovniach a rovinách. Z hľadiska hudobnej tektoniky sú však v literatúre reflektované len okrajovo, čo bol aj jeden z podnetov k zvoleniu témy bakalárskej práce. Mojím cieľom je popísať (formotvorné) role týchto princípov v hudbe, v centre môjho záujmu stoja také aplikácie, pri ktorých symetria alebo zlatý rez ovplyvňujú dielo ako celok. Prítomnosť princípov a jej relevantnosť v kompozíciách skúmam predovšetkým v dielach 20. a 21. storočia, štyri skladby analyzujem podrobnejšie. Prácu koncipujem z pohľadu hudobnej teórie a s ohľadom na hudobnú percepciu. Postupujem od teoretického vymedzenia symetrie a zlatého rezu, cez experiment zameraný na vnímanie týchto princípov až po konkrétne príklady aplikácie, rozoberané v analytickej časti.
- Protokol jako nový prostor pro vyjádření interpretačního výkonuMolin, Andrzej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-23Tato diplomová práce představuje nový způsob zachycení unikátního interpretačního výkonu. Metodologie protokolů v tabulkovém formátu nabízí přehlednou strukturaci interpretačně technických prostředků navržených Jaroslavem Zichem. Prostředky zohledňují klavírní hru a jsou zvoleny podle kritéria práce s časovými lokalitami, délkou tónu a dynamikou. Jádrem práce jsou dva protokoly interpretací Smetanovy Slepičky a jejich vyhodnocení. V závěru se nachází úvahy o perspektivách dalšího výzkumu. Tato práce se pohybuje na pomezí oboru hudební teorie a estetiky.
- Dynamický aspekt hudebnej formyMaloveská, Lucia(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-14V diplomovej práci Dynamický aspekt hudobnej formy navrhujem koncept dynamického aspektu ako koncept priebehu štruktúry hudobnej skladby v čase. Mojím cieľom bolo popísať a systematizovať javy, ktoré sú za tento priebeh zodpovedné. Koncepciou dynamického aspektu nadväzujem na svoj záujem o oblasť hudobnej formy a tektoniky. Pri ich štúdiu som narazila na koncepcie, ktoré namiesto tradičného, statického pojatia formy akcentujú dynamickosť, procesuálnosť a priebeh v čase. Chýbalo mi ale systematické uchopenie. Rozhodla som sa preto formulovať vlastnú. Jadrom mojej koncepcie je systematika dynamického aspektu, jeho javov, podmienok, za akých vzniká, a jeho pôsobenia. Túto systematiku potom aplikujem v analýzach. Zároveň dynamický aspekt popisujem z hľadiska percepcie, ktorú považujem za jeho neoddeliteľnú súčasť. Vyčleneniu tohto konceptu predchádzalo štúdium príbuzných koncepcií, napríklad dynamickej formy alebo tektoniky. Svojou systematikou na tieto koncepcie nadväzujem. Zároveň voči nim svoju koncepciu vymedzujem a navrhujem aktualizácie.
- Oratorium v díle F. X. BrixihoKoronthály, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-11Diplomová práce se zabývá analýzou dosud ne zcela známé oratorní části díla F. X. Brixiho se zřetelem na dvě oratoria Tränen bei dem Kreuz und Grabe Jesu a Theatrum figuratum quo Petrus lacrimans. Práce obsahuje detailní rozbor čtyř árií z těchto dvou oratorií,stejně jako výčet typicky barokních prvků, aby bylo možné zodpovědět otázku, zda Brixi ve svém oratorním díle používal spíše barokní, či spíše klasicistní postupy. Součástí práce je tedy popis barokních formálních prvků, jako dispositio, elocutio (výčet charakteristických intervalů podle Kirnbergera, hudebněrétorických figur a rytmických figur) a barokní afektové teorie, stejně jako analýza, která popisuje četnost užití těchto prvků v rámci zmíněných oratorií.