Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle vedoucí "STREJČKOVÁ, Hana"
Nyní se zobrazuje 1 - 2 z 2
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Herectví s maskouLyga, Andrej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-14Krátka exkurzia vývojom masky od jej začiatkov, až po dnešnú dobu. Pohľadom do minulosti inšpirovať čitateľa k revitalizovaniu divadelnej masky. Pokus o zdieľanie vlastných skúseností, dojmov a nápadov v práci s maskou. A ukázať dôležitosť významu masky voči divadelnému umeniu ako v inscenovaní, tak aj vo výchove herca.
- Šašci současnostiPetrák, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-06V této práci se zabývám pojmem šašek, jakožto těžko zařaditelné postavy, z hlediska žánru. Šašek zasahuje do sfér uměleckých, politických a dokonce i sociálně antropologických. Navazuji na svou předešlou bakalářskou práci, ve které jsem upřesňoval rozdíl pojmů šašek, kašpárek a clown. V této práci používám záměrně slovo clown s odkazem k Borisu Hybnerovi. V českém prostředí se může používat také slovo klaun to však může vyvolávat jiné asociace, které již nesouvisí s předmětem výzkumu. Zaměřil jsem se tehdy na jejich historický vývoj, nejvýznamnější představitele a přednesl taktéž teorii možné existence pozůstatků odkazu šaška do současnosti. V bakalářské práci uvádím několik současných umělců, kteří tyto hodnoty, dle autora, drží. Nyní se v magisterská práci zaměřuji na současnost a ony zmíněné umělce. Kladu si otázku: Udržuje se opravdu vědomě odkaz šaška v současné umělecké tvorbě?. Oslovil jsem 30 umělců, teoretiků a tvůrců z českého prostředí a vedl s nimi rozhovory. Během těchto rozhovorů se otevřely i další podtémata a otázky, které mohou lépe zachytit podstatu šaška a jeho místo v moderní společnosti. Kde se bere inspirace k postavě šaška? Může podle nich dnes šašek existovat? Jaký vztah k této bytosti mají samotní umělci? Proč jsou tito umělci často bráni za revoltující tvůrce? Na všechny tyto otázky jsem dostal odpovědi a skládám je do závěru který odpovídá na hlavní položenou otázku. Odkaz šaška se opravdu vědomě udržuje a je niterným základem pro současné scénické uměnÍ.