Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle vedoucí "JANOUŠEK, Pavel"
Nyní se zobrazuje 1 - 4 z 4
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Česká dramatikaLehečková, Hana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-03Tato diplomová práce se zabývá problematikou dramatické postavy jako postavy svébytně se realizující již v materiálu literatury, která ale v sobě zároveň obsahuje prvky, jimiž míří ke své jevištní realizaci. Na konkrétním materiálu současné české dramatiky si všímá jak obecných způsobů, jakými se postava může v textu realizovat, tak i specifiky, která jí ve 20. a 21. století provází.
- Odebráno
- Dramatizace v teorii a praxiSedláková, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-16Diplomová práce má za cíl nahlédnout fenomén dramatizací ze tří perspektiv, čemuž odpovídají i tři hlavní kapitoly. První kapitola se zaměřuje na základní teoretickou definici pojmu dramatizace a vymezení vůči dvěma příbuzným pojmům adaptace a divadelní adaptace. Ve druhé kapitole je představen historický vývoj, kterým dramatizace v českém divadelním prostředí prošly v průběhu 20. a 21. století. Zejména na příkladech dramatizací prozaických textů je zde prezentována proměna v zacházení s pretexty a také emancipace ve smyslu přijetí dramatizace jako regulérního způsobu, jak rozšířit divadelní repertoár a případně tvořit nové dramatické texty. Druhá polovina práce, respektive třetí a stěžejní kapitola, se inspiruje metodou uměleckého výzkumu. Autorka vytvořila vlastní dramatizaci románu Kostkař aneb Náhoda je život, která je součástí práce pouze jako příloha. Samotná kapitola je prezentací následné reflexe tohoto procesu a je strukturovaná dle otevřených otázek, na které bylo nutné postupně odpovědět a jež se týkaly uměleckých i praktických rozhodnutí od zdůvodnění výběru předlohy přes definici cílové divadelní scény až po samotný rozbor dramatizačního procesu jako takového. Práce tak předkládá komplexnější souhrn poznatků, které vycházejí jednak z odborné literatury a jednak z vlastního zakoušení dramatizačního procesu z perspektivy autorky.
- Pět režií Jana MikuláškaLinhart, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-18V diplomové práci si na základě analýz pěti inscenací Jana Mikuláška kladu za cíl pojmenovat konstanty a proměnné režisérova zacházení s předlohami různého typu. Každá z inscenací vychází z jiného textového materiálu: Gottland z reportáží, Korespondence V+W z dopisů, Zlatá šedesátá z deníkových zápisů, Maryša z dramatu a Don Quijote z románu. Zároveň v rámci všech vybraných děl režisér nějakým způsobem vstupuje do dialogu s mýtem ohledně daného tématu nebo osobností (češství, Jan Werich a Jiří Voskovec, Pavel Juráček, šedesátá léta, Maryša, donkichotství). Práce tak volně navazuje na předchozí bakalářskou práci Persony: inspirace filmy Ingmara Bergmana v inscenaci Divadla Na zábradlí, kde režisér vychází opět z jiného materiálu, a sice filmů, resp. filmových povídek švédského režiséra.