Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle vedoucí "GREMLICOVÁ, Dorota"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 32
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Achille Viscusi a jeho pražská létaSyslová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-10Tato práce se věnuje osobnosti Achille Viscusiho a jeho působení na scéně Národního divadla v Praze, kde byl v letech 1900-1912 baletním mistrem. Achille Viscusi byl původem Ital, který začal svou taneční kariéru v evropských divadlech jako tanečník, později se začal věnovat choreografii a taneční pedagogice. Po první světové válce se stal baletním mistrem v Národním divadle moravskoslezském v Moravské Ostravě, kde založil baletní soubor a taneční školu při divadle. Po čtyřech letech odešel do Bratislavy, kde byl až do roku 1932 baletním mistrem. V této práci je důraz kladen na jeho pražské angažmá. Je zde uveden výčet inscenací, na kterých se Viscusi podílel jako choreograf, a jejich přijetí soudobým obecenstvem a kritikou. Podrobněji se věnuje zásadním dílům českého baletu ? baletním pantomimám Oskara Nedbala a scénickému provedení Slovanských tanců Antonína Dvořáka. Závěrečné kapitoly charakterizují Achille Viscusiho jako choreografa, pedagoga a tanečníka. Práce je založena na informacích ze soudobého tisku.
- Balet Pavla Vranického "Das Waldmädchen"Stratilová Urválková, Eva(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-04Bakalářská práce pojednává o baletu Das Waldmädchen skladatele Pavla Vranického, který měl premiéru ve vídeňském dvorním divadle Kärntnertortheater v roce 1796 a jež se o dva roky později objevil na scéně pražského Stavovského divadla. V Českém muzeu hudby bylo nalezeno několik hudebnin vztahujících se k baletu, které byly podrobeny srovnání s klavírním výtahem baletu z vídeňské Österreichische Nationalbibliothek. Na základě obsahu uvedeného na premiérové divadelní ceduli, operního libreta Weberovy rané opery Das Waldmädchen, jež uvádí Bama Lutes Dealová, Ph.D. ve své disertační práci, a charakteru jednotlivých hudebních čísel z klavírního výtahu baletu byly vypracovány tři hypotetické verze libreta Vranického baletu.
- Bob Fosse a jeho choreografická tvorbaBadinka, Viktor(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-06V téhle bakalářské práci se budu snažit zmapovat život a celoživotní dílo Boba Fosseho a jeho nezapomenutelný přínos pro jazz dance, muzikálovou a filmovou tvorbu.
- Choreografická tvorba Jarmily Jeřábkové: "Slovanské tance"Kacianová, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-07Tématem této bakalářské práce je pohled na významné choreografické zpracování "Slovanských tanců" Antonína Dvořáka duncanovskou tanečnicí a choreografkou Jarmilou Jeřábkovou. V jednotlivých kapitolách se zabývá určitými scénickými aspekty choreografie a její tvorby. Hlavní částí tohoto rozboru je oddíl, ve kterém jsou jednotlivé tance prostorově a charakteristicky popsány a dávají nám tak celkový obraz této scénické taneční výpovědi. V následné kapitole novinová oznámení a recenze na "Slovanské tance" z dobového tisku napomáhají utvořit souhrnný obraz, jak veřejnost vnímala toto taneční zpracování a jak se proměnil obraz Jarmily Jeřábkové. Závěr bakalářské práce obsahuje srovnání dvou tanečních pojetí "Slovanských tanců"- Jarmily Jeřábkové a Jarmily Kröschlové.
- Choreografická zpracování Slovanských tanců Antonína DvořákaVašíčková, Dominika(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-15Bakalářská práce s názvem Choreografická zpracování Slovanských tanců Antonína Dvořáka se zabývá přehledem i jednotlivými scénickými uvedeními tohoto díla. První kapitola pojednává obecně o propojení tanečního projevu s hudební kompozicí primárně určenou pro koncertní sál. Součástí kapitoly je také přehled choreografických zpracování Slovanských tanců se zaměřením na české inscenace v první polovině 20. století a jejich dobovou percepci. Druhá kapitola detailněji rozebírá čtyři různá zpracování Slovanských tanců choreografem a představitelem baletní moderny Ivem Váňou Psotou. Důraz je kladen na dobové vnímání inscenací jak uměleckými kritiky a teoretiky, tak širokou veřejností. K dosažení nejen tohoto cíle jsou využívány převážně historiografické metody a poměrně velké množství citací dobových článků a kritik. Výsledkem bakalářské práce je seznámení čtenáře s kontextem scénického uvádění Slovanských tanců a dobový náhled na vybraná choreografická zpracování díla.
- Choreografické myšlení tvůrců současného českého tanceVeselá, Jitka(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-10Tato bakalářská práce je zaměřena na choreografické myšlení tvůrců současného českého tance. Dotazovala jsem se sedmi choreografů, kteří působí v Praze. Oslovila jsem Mirku Eliášovou, Doru Hoštovou, Jana Kodeta, Jana Komárka, Terezu Ondrovou (VerTeDance), Lenku Ottovou a Tomáše Rychetského. Sestavila jsem si okruh otázek, na základě kterých jsem se snažila zjistit, jak choreografové myslí a tvoří. Dále jsem chtěla zjistit, co mají dotazovaní společného, či odlišného. Rozsah jednotlivých rozhovorů je rozdílný, protože každý choreograf byl jinak ochotný a přístupný. Vycházela jsem z poskytnutých rozhovorů, zhlédnutí jejich dostupných choreografických prací a informací z internetových serverů. Práce je rozdělena do čtyř oddílů. První části je komentář k výzkumu, následuje samostatný výzkum, v třetí jsou rozhovory s životopisy a posledním čtvrtým dílem je závěr. Součástí práce je také příloha obsahující všechny otázky, která je umístěna na konci práce.
- Choreografické zpracování Lašských tanců Leoše JanáčkaTrpišovská, Marta(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-07
- Choreografický styl Maurice BéjartaNečasová, Sylva(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-05Bakalářská práce s názvem Choreografický styl Maurice Béjarta přibližuje život a práci tohoto francouzského choreografa včetně jeho nejbližších spolupracovníků ze souborů i škol, které sám Béjart založil. V jednotlivých kapitolách se věnuji postupně životopisným údajům Maurice Béjarta, souborům a tanečníkům, školám a jejich význačným pedagogům. Dále práce obsahuje přehled prací M. Béjarta pro divadlo, film i knižní tvorby zachycující jeho život. Nechybí ani nezbytná soupiska souborů Maurice Béjarta, jeho choreografické a literární tvorby (vše v chronologickém řazení) a získaná ocenění. Práce je zakončena charakteristikou choreografického stylu Maurice Béjarta.
- Divadlo Archa a jeho podíl na utváření taneční scény v Praze v letech 1994-2002Maroušková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-10Hlavním cílem této bakalářské práce je reflexe tvorby vybraných tanečních souborů a umělců uvedených v období 1994 - 2002 v Divadle Archa. Představuje, jakou funkci Divadlo Archa na naší divadelní scéně zastává a zaměřuje se na taneční produkci tvůrců převážně současného tance. Důraz je kladen na zjištění, v čem byla představení progresivní, jak na jejich uvedení reagovala odborná veřejnost a čím mohla českou taneční scénu ovlivnit. Důležitými zdroji pro práci jsou texty v odborné a publicistické literatuře a jejich zhodnocení. K vytvoření přehledu o veškerém tanečním dění divadla sloužil online archiv divadla a videozáznamy představení k poskytnutí náhledu na konkrétní díla.
- FugaNečasová, Sylva(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-05Choreografie inspirovaná hudební formou fugy pro čtyři tanečníky a čtyři hudebníky.
- Helena VojáčkováNečasová, Natálie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-02Bakalářská práce chronologicky mapuje život a pedagogickou kariéru Heleny Vojáčkové (1882-1967) v kontextu dobového tanečního dění. Hlavním zdrojem pro tento text byla její osobní pozůstalost v archivu Národního muzea v Praze. Helena Vojáčková pedagožka a kritička, stála u zrodu nové taneční kultury, která se formovala na počátku 20. století. Po univerzitních studiích se zaměřila na pohyb ze zdravotního hlediska. Absolvovala kurz zdravotní gymnastiky u Bess Mensendieckové, dále studovala moderní tanec u Druryho Channella a u své bývalé žákyně Jarmily Kröschlové. Podle systému Bess Mensendieckové vyučovala v Praze. Spolupracovala s tanečníky, rehabilitačními pracovníky i lékaři. Napsala několik odborných studií a knihu Pohybem ke zdraví a kráse ženy (1959, 1961). Z uměleckého hlediska jí šlo o správné pochopení a provedení pohybu a o jeho procítění ve výrazu. Po její smrti se výuka této metody dále nerozvíjela, ale někteří její žáci čerpali z tohoto pohybového systému ve své další choreografické a pedagogické práci. Nejvýznamnější z nich byla Jarmila Kröschlová.
- Hloubkový rozbor tří choregrafů v ČR a jejich pohled na současné taneční uměníLambor, Jaroslav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Bakalářská práce Hloubkový rozbor tří choreografů v ČR a jejich pohled na současné taneční umění je zaměřená na současné taneční umění z pohledu tří českých choreografů a jejich dlouholetých uměleckých zkušeností. Základem práce byly kvalitativní rozhovory s Janem Kodetem, Miřenkou Čechovou a Lenkou Vágnerovou, koncipované na základě tzv. chápajícího rozhovoru. Tématem všech rozhovorů byl vývoj současného tance koncem 90. let 20. století a začátkem 21. století u nás. Otázky byly zaměřené na specifičnost jejich tvorby, návštěvnost a divácké povědomí současného tanečního umění v České republice. Díky otázkám vyplynula tři hlavní témata: autentičnost a srozumitelnost díla, návštěvnost tanečních představení, vzdělání tanečního diváka a propagace současného tanečního umění.
- Jarmila Kröschlová a Eliška BláhováRauschová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-05-28V mé bakalářské práci jsem se zabývala dvěma osobnostmi českého tance, Jarmilou Kröschlovou, tanečnicí, pedagožkou a choreografkou působící převážně v Praze, a Eliškou Bláhovou, pedagožkou působící v Brně. Zaměřila jsem se na pojetí a principy jejich tanečních a pohybových metod, které byly vytvořeny na základě studia pohybové a rytmické metody Émila Jaques-Dalcroze a které byly dále rozváděny a zdokonalovány během jejich pedagogického působení. Metody Jarmily Kröschlové a Elišky Bláhové jsem se pokusila porovnat se zaměřením na to, jakým způsobem využívají metodu Jaques-Dalcroze a jeho práci s rytmem. Toto porovnání v závěru ukáže, že Bláhová kladla větší důraz na rytmickou složku pohybu a jeho samotné provedení, zatímco Kröschlová svoji metodu obohatila o dynamiku a celkový výraz pohybu, čímž dospěla k vytvoření komplexní taneční metody, kterou využívala i pro svou choreografickou činnost. Kontext je rozšířen pohledem na další ohlasy metody Jaques-Dalcroze v českém tanečním prostředí.
- Jazzdance v současné muzikálové choreografiiLoj, Samuel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-08Cieľom práce bolo porovnať dve filmové verzie amerického muzikálu West Side Story z roku 1961 a 2021 a sledovať využitie jazzového tanca v ich choreografii. Zvolil som na to využitie metódy analýzy tanca podľa Janet Adshead-Lansdale, pomocou ktorej som analyzoval zvolenú pasáž z diela. Samotnej analýze však predchádzal ešte detailný pohľad na obe verzie muzikálu ako celok a výskum tém, ktoré sa tejto problematiky bezprostredne dotýkajú. Medzi takéto témy patril jazzový tanec, muzikál či West Side Story na Broadwayi. Na základe tohto som zistil, že aj napriek odlišnému spôsobu umeleckého spracovania muzikálu z hľadiska využitia tanca, forma jazzového tanca neprejavuje veľké zmeny. Najvýraznejším rozdielom v pohybovom materiáli bola viditeľnosť klasickej tanečnej formy, ktorá predstavuje jednu zo základných zložiek jazzového tanca.
- Konference čs. tanečních umělců 1950Bartoš, Josef(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-02Bakalářská práce se zabývá I. celostátní konferencí československých tanečních umělců v Brně ve dnech 28. a 29. března 1950 na základě stenografického zápisu jejího průběhu. Pro rozsáhlost záznamu se zaměřuje na nejdiskutovanější témata konference, a to na stav dobové taneční scény a reakce na dobová díla, nově ustanovené státní školství, problematiku vyučovacích metod, soukromá taneční studia, odbornost pedagogů tance, fluktuaci tanečníků mezi divadly, lidový tanec jako inspirační zdroj a na literaturu o tanci. Autor analyzuje proslovy účastníků a zařazuje je do širšího kontextu doby, konfrontuje je s informacemi o dobovém tanečním dění u nás, repertoáru souborů a o jednotlivých osobnostech. Názory a myšlenky účastníků konference dokumentují proces formování nových ideologických postojů ve sféře tanečního umění u nás po roce 1948, odhalují osobní stanoviska jednotlivých osobností. Ukazuje se v nich dvojaký vztah taneční obce k vznikajícímu státnímu školství spolu s požadavkem na zrušení soukromých studií, střety mezi představiteli výrazového tance a baletu a užití jejich metodiky při školení tanečníků, problematika sociálního a existenčního postavení tanečníků, hledání nového baletního repertoáru a jeho uměleckých východisek.
- Kritik Emanuel Siblík, osobnost a díloKocourková, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-09-04Tato práce přibližuje život a dílo významného českého tanečního kritika a estetika působícího předevsím mezi dvěma světovými válkami, Emanuela Siblíka. Podává obraz o jeho profesních aktivitách a publicistické činnosti. První polovina se zabývá biografií a publikační činností, je zde rozebráno jeho myčlenkové zázemí a vztah k zásadním změnám, které probíhaly v tanečním umění dané doby. Druhá část ukazuje na příkladech jeho tvorby autorův publicistický styl a vtah ke konkrétním představitelům tanečního umění.
- Možnosti uplatnenia choreografov súčasného tanca v ČecháchDzurovčínová, Michaela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-13Bakalárska práca sa zaoberá možnosťami uplatnenia, ktoré česká tanečná scéna ponúka nezávislému choreografovi súčasného tanca. Hlavným cieľom práce je zhrnutie príležitostí pre choreografov na českom tanečnom trhu s detailnejším zameraním sa na Prahu a zmapovanie možností, kde a ako sa vie choreograf na voľnej nohe odprezentovať, nabrať skúsenosti, získať kontakty a plnohodnotne a kvalitne tvoriť. V úvode sa venujem pojmu súčasný tanec a jeho problematike, stručnej histórii súčasného tanca a pojmu profesionál a jeho problematike v tanečnom odbore. Následne sa práca delí na tri časti, ktoré sa na tému pozerajú z rôznych uhlov. V prvej sa venujem právnemu hľadisku fungovania nezávislých choreografov, v druhej sa na tému pozerám z finančného hľadiska a v poslednej z realizačného, teda zhŕňam a popisujem možnosti na prezentáciu v profesionálnom tanečnom svete. Všetky tri časti sú obohatené subjektívnymi názormi, pohľadmi a skúsenosťami, ktoré vychádzajú z hĺbkových rozhovorov s nezávislými choreografmi rôzneho veku, ktorí pôsobia prevažne v Prahe.
- Muž jako tanečník. Kvalitativní výzkumy na konzervatořích.Skalická, Bronislava(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-06-05
- Nahota v současném tanciMinárová, Alica(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05V bakalářské práci s názvem „Nahota v současném tanci“ jsem se zaobírala znakovostí nahoty v tanečním umění v posledních letech. Nejdřív jsem definovala sémiotické pojmy a kategorie použití nahoty na jevišti. Dále jsem taneční analýze podrobila inscenace dvou významných choreografek a dvě svoje díla. Na základě analýzy jsem se snažila každou choreografii zařadit do jedné z vymezených kategorií a postihnout její znakovost. Zaobírala jsem se nahotou na jevišti nejen z významového hlediska, ale i z hlediska kontextu, ve kterém vzniká.
- Osobnost a tvorba Maxe SemmleraKošíková, Hana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-06-05Ve své bakalářské práci se snažím zachytit uměleckou dráhu choreografa a operního režiséra Maxe Semmlera s akcentem na jeho taneční tvorbu. Dotýkám se také biografií jeho tanečníků a zároveň se pokouším popsat dobu a prostředí, v němž tvořil.