Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle vedoucí "FERKLOVÁ, Alžběta"
Nyní se zobrazuje 1 - 1 z 1
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Přínos dramtické výchovy pro začlenění dětí s odlišným mateřským jazykem a jiným sociokultuním znevýhodněním do kolektivu v mateřské školeWaloschková, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-05-30Počty dětí s odlišným mateřským jazykem, které se vzdělávají v českých mateřských školách se každoročně zvyšuje, po migrační vlně v důsledku války na Ukrajině se počet těchto dětí takřka zdvojnásobil. Zavádění inkluzivních přístupů do všech mateřských škol tak nabývá důležitosti více než kdy předtím. Právě na možnosti uplatňování inkluzivních přístupů a nastavení vhodné podpory pro děti s odlišným mateřským jazykem a jiným sociokulturním znevýhodněním za využití metod dramatické výchovy se zaměřuje i tato práce. Tématem vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem se na odborné i metodické rovině zabývá mnoho českých i zahraničních autorů. Tato práce jej však pojímá z jiné perspektivy. Jejím hlavním záměrem je poukázat na přínos dramatické výchovy pro začlenění dětí s odlišným mateřským jazykem do kolektivu v mateřské škole, a to jak v adaptačních fázích, tak v průběhu jejich dalšího vzdělávání s důrazem na vytváření přijímajícího a respektujícího prostředí. Tato práce tak může představovat určitou validaci dramatické výchovy jakožto metody inkluzivního vzdělávání zaměřeného na podporu dětí s odlišným mateřským jazykem. Výzkumná část práce má podobu učitelského výzkumu, ve kterém bylo využito analýzy dostupných odborných a metodických zdrojů a jejich následné syntézy v souvislosti s cílem praktické části práce. Praktická část představuje dramatický výchovně-vzdělávací program, který vychází z potřeb dětí, a který se zaměřuje na podporu jazykového rozvoje a interkulturního soužití, čímž směřuje k efektivnímu začlenění dětí s odlišným mateřským jazykem do kolektivu v mateřské škole. Připravený program představuje praktickou ukázku možností využití dramatické výchovy v inkluzivním vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem a jiným sociokulturním znevýhodněním.