Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle vedoucí "MARUŠÁK, Radek"
Nyní se zobrazuje 1 - 19 z 19
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Dismanův rozhlasový dětský soubor (DRDS) v letech 2015-2021Hnilička, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-05-30Cílem této práce je postihnout jedno celé období fungování Dismanova rozhlasového dětského souboru, a to éru, kdy soubor pracoval pod uměleckým vedením Jany Frankové Doležalové (1967–2021). Na tomto období (2015–2021) se pokusíme popsat jednak proměny, jakými soubor prošel po umělecké i organizační stránce, a jednak na materiálu vybraných inscenací zrekonstruovat režijně-pedagogické metody Jany Frankové. Pozornost věnujeme též událostem v sezóně 2014/2015, v jejichž přímém důsledku došlo ke změně ve vedení souboru a které výrazně ovlivnily budoucí podobu tohoto uskupení. V práci čerpáme jak z odborné literatury, tak z dobových dokumentů, mediálních výstupů a dosud nezpracované pozůstalosti Jany Frankové. Autor práce se opírá také o vlastní zkušenosti, které získal jako spolupracovník Jany Frankové, a o rozhovory se členy souboru a dalšími svědky tehdejší éry.
- Dramatická výchova a slovo. Jak vést (děti) k umění používat slova.Klárová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-05-29Tématem této práce je slovo v procesu divadelně dramatické tvorby s dětmi a mladými lidmi. Zabývá se otázkou, jak vést děti k umění používat slovo na jevišti. Teoreticky se opírá o základní poznatky a pojetí slova z pohledu lingvistiky a psychologie, ale i uměleckých disciplín, které se slovem pracují, tedy literatury, dramatu a divadla. Dále se práce věnuje vztahu slova a improvizace jako klíčové metody vedoucí k pochopení hodnoty a postavení slova na jevišti. Z praktického hlediska je práce založena na zkušenostech s vedením studentů osmiletého gymnázia.
- Dramatická výchova v lesní mateřské školeJančová, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-01-05V diplomové práci - Dramatická výchova v lesní mateřské škole, popisuji prostředí lesních mateřských škol, jejich filozofii a provoz v České republice. Zaměřuji se na specifika prostředí lesních mateřských škol vzhledem k využívání dramatické výchovy. Největším specifikem je přírodní prostor, kde se často dramatické aktivity odehrávají. Práce obsahuje rozbor z hospitace dramatických aktivit ve třech lesních školách a ukázky projektů vlastní dramaticko výchovné práce v Lesním klubu Pramínek (projekt Ptačí sněm, příprava divadelního představení - Džiró a čtyři posvátné svitky a seminář Dramatická výchova pro pedagogy lesních mateřských škol).
- Dramatická výchova v projektu specializovaných tříd na ZŠ Liberec, Aloisina výšina 642Čechlovská, Miloslava(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-05-28Práce popisuje vznik a průběh sedmiletého projektu specializace tříd Základní školy, Liberec, Aloisina výšina 642, p. o. na tvořivé a estetické činnosti a úlohu dramatické výchovy v této specializaci. Cílem práce je ukázat uplatnění dramatické výchovy v projektu, cíle projektu a jejich posuny, klady a rizika projektu. V závěru je projekt specializace vyhodnocen. Součástí práce jsou praktické ukázky dramaticko-výchovných programů, které byly v rámci projektu vytvořeny, realizovány a reflektovány.
- Estetická výchova jako nový předmět na Z Š PouchovKobrle, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-05Diplomová práce se zabývá možností realizace předmětu estetická výchova na 2. stupni základní školy. Obsahem předmětu je hledání souvislostí mezi všemi obory spadajícími dle Rámcového vzdělávacího programu do vzdělávací oblasti Umění a kultura, tedy hudební výchovou, výtvarnou výchovou, dramatickou výchovou, filmovou/audiovizuální výchovou a taneční a pohybovou výchovou. Předmět estetická výchova vychází z výchovného pojetí artefiletiky. Kromě teoretického zdůvodnění vzniku předmětu estetická výchova práce nabízí i popis přípravné fáze realizace na konkrétní základní škole, včetně inspirativních materiálů pro výuku bloků estetické výchovy v 6. ? 9. ročnících této školy.
- Inscenování literární předlohy Magor dětem ve třech věkových skupinách a třech divadelních formáchŠeráková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Diplomová práce se zabývá zkoumáním inscenačního procesu ve třech věkových skupinách za využití jedné literární předlohy. V práci jsou podrobně popsány všechny tři skupiny ve vývojových fázích: mladší školní věk, prepuberta a adolescence. Text se dále velmi podrobně věnuje inscenačnímu procesu vycházejícímu z předlohy a zaměřuje se na odlišnosti způsobené věkem. Dále popisuje divadelní formy, které z inscenačního procesu vzešly: scénické čtení, divadlo poezie a dokumentární divadlo.
- Lektorská činnost v Divadle pod PalmovkouBura, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-01-10Diplomová práce Lektorská činnost v Divadle pod Palmovkou představuje některá z východisek divadelního lektorství, nabízí teoretický základ pro uchopení tohoto rozvíjejícího se oboru a podává přehled o proběhlých edukačních aktivitách v Divadle pod Palmovkou iniciovaných Barbarou Tůmovou. Stěžejní kapitoly diplomové práce jsou výsledkem vlastní lektorské praxe a popisují proběhlé edukační aktivity nově vzniklé platformy DiPP: Divadelní inspirace pro publikum, divadelní dílny v Divadle pod Palmovkou v sezóně 2015/2016. Práce se zaměřuje na vstupní požadavky, provozní možnosti, cíle a metody realizovaných edukačních aktivit a nabízí návrhy na rozšíření a stabilizaci činnosti DiPP. Teoretickým výstupem práce je kvalifikace divadelního lektora v Divadle pod Palmovkou pohledem na cíle, metody a funkce, jež sleduje, aplikuje a zastává.
- Pedagogické kompetence u absolventů hereckých studijních oborů na pozici uičitele dramatické výchovySvobodová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-09-06Diplomová práce přináší informace o pedagogických kompetencích učitele dramatické výchovy. Zabývá se tím, jaké schopnosti, znalosti a dovednosti uplatňuje pedagog při plánování, realizaci a hodnocení lekce. Empirická část je zaměřena na pozorování práce učitelů, kteří absolvovali herecký studijní obor. Jejich práci analyzuji a vyhodnocuji jejich kompetence.
- Reflexe v dramatické výchověNavrátilová, Anežka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-05-28Předložená diplomová práce mapuje a rozšiřuje poznatky o reflexi v dramatické výchově a poskytuje tak teoretický základ pro vědomou práci s tímto pedagogickým nástrojem, který učební proces zefektivňuje a dává mu přesah. V jednotlivých kapitolách je popsáno, co se skrývá za pojmem reflexe, co pedagogovi dramatické výchovy a účastníkům lekce nabízí, jaký má v lekci význam, co je možné reflektovat, jak a kdy lze reflektovat, jakou roli hraje v reflexi otázka a čemu je nutné reflexi přizpůsobovat. Součástí práce je také analýza reflektivní složky pěti vybraných lekcí dramatické výchovy, která nabízí cestu k tomu, jak lze k rozboru reflexe přistupovat, a zároveň ověřuje a obohacuje dosud získané poznatky.
- Řešení agresivity žáků I. stupně ZŠ prostřednictvím pohádky a metod dramatické výchovyŠebesta, Jakub(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-06Má diplomová práce se zabývá využitím pohádky a metod dramatické výchovy při zvládání agresivity dětí I. stupně ZŠ. V teoretické části se pokouším charakterizovat tyto fenomény: agrese, agresivita, pohádka, hra v roli a improvizace. V praktické části diplomové práce se zabývám uskutečněným projektem, který se opírá o metody dramatické výchovy. Jeho součástí jsou scénáře lekcí a jejich zhodnocení.
- Specifika práce s věkově heterogenní skupinou v kroužku dramatické výchovy na 1. stupni ZŠBenešová, Eva(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-04Práce nabízí ukázku možností způsobů práce a hledání námětů a látek u věkově heterogenní skupiny. Dále pak je zaměřena na specifika jednotlivých vývojových období školního věku, na potřeby a zájmy dětí a zachycuje výhody a úskalí práce s věkově heterogenní skupinou. Pro inspiraci jsou na závěr přiloženy ukázky různorodých lekcí připravených právě pro věkově heterogenní skupinu.
- "Ten druhý" v dramatické výchověDoubravová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-06Tato práce se zabývá využíváním tandemové výuky v rámci dramatické výchovy na Základních uměleckých školách, v dramacentrech a v zájmovém vzdělávání. Cílem práce je zachytit a popsat využívání tandemové výuky lektory a učiteli dramatické výchovy napříč různými institucemi a pochopit, jaká specifika klade dramatická výchova na tandemovou výuku a jaké specifické výhody může dramatická výchova z tandemové výuky čerpat. V teoretické části práce je popsána tandemová výuka, její specifika, formy i její pozice ve vzdělávání v České republice. Dále jsou uvedeny základní informace o dramatické výchově a také o reflexi v procesu učitele, lektora. Výzkumná část této práce analyzuje data získaná formou polostrukturovaných rozhovorů s lektory, učiteli dramatické výchovy využívajícími prvky tandemové výuky. Získaná data jsou poté třízena do kategorií, která se snaží nastínit způsob využívání tandemové výuky v dramatické výchově.
- Tolerance a vztah většinové společnosti vůči Romům v dramatickém strukturováníBurešová, Vladimíra(2002)Datum obhajoby: 2002
- Umenie živého slovaHarčaríková, Marica(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-05-27Diplomová práca, ktorá má dve časti - teoretickú a empirickú, sa v prvej časti venuje predovšetkým termínom spôsobu "oživovania slova", ktorého prostriedkom je ľudský hlas, reč a ich umelecké možnosti podania. Nimi sú - deklamácia, recitácia, umelecký prednes. V tomto kontexte sa sústreďuje na detský prednes a jeho formy podania, čiže najmä na súborový prednes. Súčasťou zmysluplnej práce so slovom je interpretácia. Práca pojednáva o význame interpretácie z hľadiska vzťahu k literárnemu dielu, k prednesu, a k divadelnej tvorbe. Zaoberá sa bližšou špecifikáciou pojmov poézia a divadlo. Pre hlbšie pochopenie z hľadiska obsahu bližšie špecifikuje divadelnú formu akou je divadlo poézie. Venuje sa otázke divadla poézie ako svojbytnej divadelnej forme, ktorá sa rozvinula v stredoeurópskom regióne, najmä v neprofesionálnom divadle a to v istých teoretických zakotveniach i historických súvislostiach. Zmieňuje sa o celoštátnej prehliadke umeleckého slova a divadiel poézie - Hviezdoslavov Kubín, najmä v súvislosti s detským divadlom poézie - v rámci kategórie detských recitačných kolektívov. A v neposlednom rade, v druhej časti sa zameriava na proces tvorby s detským kolektívom, na možnosti práce s lyrickým textom pri tvorbe konkrétnej inscenácie.
- Výchova budoucího divákaŠilarová, Linda(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-02Podstatou práce je vytvoření divadelně vzdělávacího programu podporujícího komunikaci mezi veřejností a divadlem a jeho aplikace na tři divadla: Divadlo Na zábradlí, Divadlo v Dlouhé a divadlo Studio DVA. Práce vychází z mé osobní zkušenosti, kterou je příprava vzdělávacích programů na míru cílovým skupinám pro uvedená divadla. Teoretická část zpracovává pohled na divadlo a vzdělávání na území ČR a diváka jako partnera divadelní komunikace. Praktická část se zaměřuje na realizaci divadelně vzdělávacích programů: Divadlo Na zábradlí - Jak se dělá divadlo, Divadlo v Dlouhé - Jak pracovat se studenty po zhlédnutí divadelního představení, divadlo Studio DVA - strukturované divadelní workshopy s literární předlohou.
- Výuka dramatické výchovy v rámci tematic kých celků ve 2. ročníku na střední pedagogické školeTurčanová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-05Anotace: Diplomová práce se zabývá zkoumáním funkčnosti výuky povinného předmětu Dramatická výchova na střední pedagogické škole, hledáním postupů, které by zajistily smysluplnost výuky pro studenty samotné, ale také pro jejich budoucí profesní praxi. Hledáme další možnosti ve výuce dramatické výchovy v rámci tematických celků, pokoušíme se nastínit systém práce v rámci projektové výuky. Seznamujeme s možnostmi didaktické transformace, metodickou přípravou pro vedení skupiny v rámci dramatické výchovy. Teoretickou část tvoří souhrn teoretických principů tematické a projektové výuky, teoretické předpoklady úspěšné didaktické transformace. Praktickou část tvoří výzkumné šetření zaměřené na zjišťování přístupu studentů k plánování lekcí dramatické výchovy.
- Využití dramatické výchovy ve výuce občanské výchovy na 2. stupni ZŠŠkrétová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-04Práce se zabývá konkrétními možnostmi využití dramatické výchovy jako metody výuky předmětu občanská výchova na druhém stupni základní školy. Nejprve popisuje dnešní podobu tohoto vyučovacího předmětu, stručně seznamuje s metodami a technikami DV, jakož i s jinými efektivními formami vyučování využitelnými ve výuce OV a v praktické části předkládá přehled témat OV vhodných pro zpracování metodami DV a několik podrobně popsaných lekcí.
- Využití literární předlohy J. Rowlingové Harry Potter a Kámen mudrců pro mladší školní věk v kroskurikulárním projektuVejvodová, Šárka(2003)Datum obhajoby: 2003
- Žánr fantasy jako východisko pro lekce dramatické výchovyZelená, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-08Tato diplomová práce se zabývá žánrem fantasy a možnostmi jeho využití v dramatické výchově, konkrétně v samostatných lekcích určených pro interní práci skupiny. Východiskem pro tvorbu lekcí se stala tři díla: Hobit, aneb Cesta tam a zase zpátky (J. R. R. Tolkien), Harry Potter (J. K. Rowlingová) a Hvězdný prach (N. Gaiman). Dramatické lekce jsou odstupňovány podle věku účastníků, náročnosti dramatických metod a technik a propojenosti s příběhem jednotlivých děl. Jsou vytvořeny s různými cíli, především z oboru dramatické a osobnostně-sociální výchovy a také z výchovy literární. Realizovány byly v několika skupinách žáků prvního i druhého stupně základní školy a jejich výstupem jsou podrobné písemné reflexe.