HAMU Disertační práce / Doctor theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet HAMU Disertační práce / Doctor theses podle vedoucí "GREMLICOVÁ, Dorota"
Nyní se zobrazuje 1 - 8 z 8
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Český fenomén tanečníchMachová, Daniela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-05Předkládaná disertační práce se zabývá fenoménem tanečních, neboli kurzů tance a společenské výchovy pro mládež, v Čechách od 19. století do současnosti. Na taneční kurzy jsem pohlížela optikou sociologie tance s cílem odhalit, jaký význam měly a mají taneční kurzy v české společnosti, a jak se na jejich podobě odrážely společenské změny. Taneční naplňují svou podstatou představu o sociální instituci, pokusila jsem se nastínit, jaké sociální funkce ve společnosti tato instituce plnila či plní. Identifikovala jsem funkci tělovýchovnou, výchovnou, socializační, zábavnou, seznamovací apod. Při sledování současné podoby tanečních jsem vycházela z konceptu tradice a modernity se snahou definovat prvky, jež se v tanečních uchovávají a kde naopak dochází k aktualizaci. V disertační práci jsem se zároveň zabývala i metodikou výuky společenských tanců. Pro uchopení fenoménu tanečních jsem využila kombinace několika rozdílných přístupů. Při studiu současné podoby jsem vycházela především z etnografického přístupu, terénního výzkumu spočívajícího v pozorování ve vybraných tanečních kurzech. Ze sociologie jsem využila metodu kvalitativních polostrukturovaných rozhovorů s účastníky tanečních kurzů a s tanečními mistry a majiteli tanečních škol. Při zmapování podoby a vývoje kurzů v minulosti jsem pracovala s archivními prameny, dobovými periodiky apod. Z geografického hlediska jsem se zaměřila pouze na taneční kurzy v Praze a na Jičínsku.
- Český současný tanec v devadesátých lete ch 20.stoletíOpavská, Andrea(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-09-29Hlavním cílem této disertační práce je reflexe a analýza situace na české současné taneční scéně v devadesátých letech minulého století a její proměna, která je sledována na čtyřech případových studiích konkrétních uměleckých osobností a jejich děl, Evy Černé a Karla Vaňka (Malé modré nic), Jana Kodeta (Jade), Lenky Flory (.a kde je Marie?) a Petra Tyce (Pád domu Usherů). Důraz je kladen na zachycení různorodosti kvalit pohybového materiálu, hledání původu jeho inspiračních zdrojů na základě získaných domácích i zahraničních zkušeností tvůrců. Pro pochopení hlubších souvislostí tohoto období bylo nutné stručně charakterizovat vývoj scénického tance před rokem 1989. Tato problematika je však zasazena do širšího kontextu proměny estetiky tělesnosti od šedesátých let 20. století a formování pojmu současný tanec s jeho obsahovým vymezením.
- Jiří Kylián sonda do choreografického procesuNěmečková, Elvíra(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-14Předložená doktorandská práce pojednává o životě a díle Jiřího Kyliána. Zároveň se zabývá hledáním inspiračních zdrojů a významných okamžiků v jeho životě, které vedly ke změnám v jeho tvorbě. Toho se snaží dobrat také za pomoci rozborů některých z jeho choreografií.
- Švec, Mlynářská a Ruchadlo, motivy práce a řemesel v českém lidovém tanciFričová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-24Disertační práce Švec, Mlynářská a Ruchadlo. Motivy práce a řemesel v českém lidovém tanci se zabývá tématem lidových tanců spojených s motivem práce a řemesel, speciálně tanců s pracovními a napodobivými pohyby. Je založena na podrobném studiu záznamů a popisů českých lidových tanců ve sbírkách, manuálech společenských tanců a jiných zdrojích. U tanců, které se ve zdrojích objevují opakovaně, bylo provedeno srovnání variant. Výzkum ukázal tři hlavní způsoby, jak se motiv práce v lidových tancích uplatňoval: v textu písní; pohyb tančících připomíná určitou činnost; záměrně se v tanci napodobuje pracovní úkon. Vyplynula také souvislost výskytu těchto tanců s dobovým společenským a politickým kontextem.
- Tanec a strukturaKlívarová, Daniela(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-14Disertační práce se zaměřuje na taneční žánr contemporary dance. Přináší poznatky z kvalitativního výzkumu provedeného v rámci dvou ročníků mezinárodní taneční a kulturně výměnné platformy Pointe to Point, Third Asia-Europe Dance Forum, uskutečněné v roce 2005 v Tokiu a Pointe to Point, Fourth Asia-Europe Dance Forum, realizované v roce 2006 ve Varšavě.
- Tanec v českém hraném filmu 1898-1993Lidová, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-16První část této této práce si klade za cíl podat praktický přehled o fenoménu tance v rámci žánru českého hraného filmu a funkčně systematizovat přehled filmů, v nichž se tanec uplatnil. Druhou část pak tvoří jednotlivé tematické kapitoly (pohádky, detektivní filmy, sci-fi, hudební filmy, filmy s folklorní tematikou, filmy tematizující taneční prostředí nebo taneční profese) věnované specifikům jednotlivých filmových žánrů a funkci tanečních scén v nich obsažených. Obsáhlá příloha obsahuje seznam jednotlivých choreografů a filmové snímky, na nichž se podíleli.
- Tanec v současné japonské společnostiHayashi, Lucie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-15Ve své disertační práci jsem se pokusila přiblížit postavení a vnímání tance v současné japonské společnosti z pohledu moderních metod tanečního výzkumu. Zaměřila jsem se na proměny postavení tance ve společnosti v průběhu 20. století a na počátku nového tisíciletí, především z hlediska profesionálního tanečního umění, jeho finanční i mediální podpory, vzdělání, povolání a společenské postavení tanečního umělce v oblasti různých tanečních žánrů. Kontext doplňuje zamyšlení nad současnými problémy japonské společnosti, které přístup národa k tanci do značné míry ovlivňují a sociologický průzkum ohledně vnímání tance z pohledu mladé generace, nechybí ani vhled do jazykového označování tance v současné japonštině.
- Techné a poiésis v choreografické tvorběDukić, Ivana(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-11-02Při svém hledání odpovědí na otázku Co je zapotřebí ovládat (do-vědět se) na cestě za tanečním uměním ?, Kam zmizela potřeba dovednosti a krásna ?, Kam se ubírá umění divadla ? se pokusím zaznamenat ve své disertační práci různorodé prameny, které na dané otazky odpovídají v kontextu divadla a světa. Nejde mi o komplexní výčet veškeré literatury k mému tématu odkazující, mým cílem je (znovu) otevřít problematiku pojmů techné a poiésis v umělecké tvorbě a pokusit se pochopit "ducha doby" .