HAMU Disertační práce / Doctor theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet HAMU Disertační práce / Doctor theses podle vedoucí "HLAVÁČ, Jiří"
Nyní se zobrazuje 1 - 8 z 8
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Flexibilní klarinetistéKestřánková, Věra(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-05Tato diplomová práce s názvem Flexibilní klarinetisté je o českých klarinetistech po 2. světové válce, kteří měli přesah do příbuzných nástrojů (basklarinet, basetový roh a saxofon) a žánrů. Práce popisuje úskalí této flexibility a požadavky na interprety. K napsání této práce vedla skutečnost, že mnozí dnešní klarinetisté nemají zkušenosti se střídáním nástrojů a žánrů a rovněž nemají povědomí o významných flexibilních interpretech. Mnoho prací se zabývá skladateli a skladbami, ale interpreti jsou opomíjeni. Tato práce by měla tuto skutečnost napravit a inspirovat současné interprety k propojení více nástrojových a žánrových oblastí. První kapitola pojednává o problémech spojených se střídáním nástrojů, specifických nátiskových požadavcích a nástrojových možnostech příslušných žánrů. Druhá kapitola popisuje obecné vlastnosti a specifika příbuzných nástrojů. Ve třetí kapitole lze najít mnoho jednotlivých životopisů interpretů rozdělených do příslušných kategorií dle nástroje a žánru. Informace jsou získané z biografií, článků, nahrávek a rozhovorů s těmito osobnostmi. Čtvrtá kapitola zpracovává výsledky průzkumu mezi dnešními klarinetisty a saxofonisty. Práce obsahuje osobnosti interpretující artificiální hudbu, lidovou hudbu, jazz, swing, hudbu třetího proudu i alternativní hudbu.
- Hudební soutěže jako inspirační a rozvojový prvek interpretace 20. stoletíLahodná, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-03V této disertační práci se zabývám přehledem některých významných mezinárodních klarinetových soutěží, jejich repertoárem a skladbami, psanými na objednávku přímo pro dané soutěže. Výčet skladeb jsem obohatila charakteristikami a rozbory některých děl se zaměřením na náročnost a výskyt soudobých technik. V neposlední řadě píši o vzniku, historii a významu jednotlivých soutěží a jejich přínosu pro mladé talentované hudebníky.
- Interpretace vrcholných klarinetových koncertů 20. st. v jejich estetické jedinečnosti i proměnlivostiVenyš, Irvin(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-13Interpretace vrcholných klarinetových koncertů 20. století v jejich estetické rozmanitosti a proměnlivosti? pojednává o čtyřech stěžejních dílech klarinetové literatury 20. století: Carl Nielsen ? Koncert pro klarinet a orchestr Op. 57 (1928), Aaron Copland - Koncert pro klarinet, smyčce, harfu a klavír (1948) Jeana Francaix ? Koncert pro klarinet a orchestr (1967), Jorge Calandrelli ? Koncert pro jazzový klarinet a orchestr (1986). Kromě mapování geneze koncertů, řeší práce především problematiku praktické interpretace nejobtížnějších pasáží těchto extrémně náročných koncertů. Její součástí je i seznam chyb v partiturách a sólových partech jednotlivých skladeb.
- Jiří Hlaváč v kontextu národní a mezinárodní klarinetové školyPaulová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-11V mé disertační práci „Jiří Hlaváč v kontextu národní a mezinárodní klarinetové školy“ se detailně zabývám uměleckým působením profesora Jiřího Hlaváče. V práci se věnuji jeho interpretační činnosti a působení v komorních souborech, jako je např. Barock Jazz Quintet. Zabývám se jeho Metodikou hry na klarinet a porovnávám ji se zahraničními školami. Práce je rozdělena do pěti kapitol, které popisují jednotlivé činností profesora Jiřího Hlaváče. Část práce je věnována nahrávkám, oceněním, pořadům pro Českou televizi, Český rozhlas, Classic Praha a práci v uměleckých a hudebních institucích.
- Odebráno
- Klarinet v dílech Johannesa BrahmseSoukalová Váchová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-06Brahmsovo užití klarinetu v orchestrálních skladbách.
- Klarinet v polaritě žánrových pestrostí a technologických proměn 20. stoletíPařík, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-21Klarinet v polaritě žánrových pestrostí a technologických proměn 20. stoletíKlarinet v polaritě žánrových pestrostí a technologických proměn 20. století
- Viktor Kalabis a jeho tvorba pro klarinet se zaměřením na komorní hudbuČernohouzová, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-18Má disertační práce "Viktor Kalabis a jeho tvorba pro klarinet se zaměřením na komorní hudbu" se soustředí na skladatelovy komorní skladby pro klarinet a další nástroje. Celkově píši o dvou skladbách napsaných během jeho studentských let (Suita pro klarinet a klavír, Sonáta pro klarinet a klavír) a o pěti dílech s opusovým označením (Divertimento pro dechový kvintet, op. 10, Malá komorní hudba pro dechový kvintet, op. 27, Sonáta pro klarinet a klavír, op. 30, Suita pro klarinet a klavír, op. 55 a Imprese pro dva klarinety, op. 87) První kapitola této práce pojednává o hudebních inspiracích skladatele. Mluvím o vývoji Kalabisovy kompoziční techniky a píši o jeho vnímání jednotlivých nástrojů. Další část se věnuje náhledu interpreta a popisuje jak kompozice provádět. Má práce je rozdělena do kapitol, které se týkají jednotlivých děl napsaných Viktorem Kalabisem. V každé z nich mluvím o okolnostech vzniku, hudební formě a mých zkušenostech s provedením. Nabízím možnosti pro nácvik a intpertpretaci. Během několika let jsem spolupracovala s výjimečnými hudebníky jako je Daniel Wiesner (klavír), Jana Jarkovská, Daniel Havel (flétna), Jana Kopicová (hoboj), Adéla Tribeneklová, Jan Musil (lesní roh) či Jan Hudeček (fagot) a během naší spolupráce vzniklo mnoho zajímavých hudebních myšlenek. Porovnávám své poznatky s nahrávkami dalších intepretů a analyzuji jejich přístup a provedení. K této práci je také přiložen záznam dvou skladeb bez opusového označení, který se stal první nahrávkou těchto děl vůbec.