HAMU Disertační práce / Doctor theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet HAMU Disertační práce / Doctor theses podle vedoucí "HOŘÍNKA, Slavomír"
Nyní se zobrazuje 1 - 2 z 2
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Drnkací nástroje loutnového a citerového typu arabského a hindustánského kulturního okruhu v současné kompoziciZochr, Vratislav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-09-13Tato disertační práce se zabývá možnostmi využití drnkacích nástrojů arabského a hindustánského kulturního okruhu v soudobé artificiální hudbě. Je v ní poukázáno zejména na to, jak může jejich stavba, způsob hry a hudebně-kulturní prostředí, z něhož pocházejí (a s nímž jsou úzce spjaty), ovlivnit výslednou podobu současné kompozice. Pohled na tuto problematiku přitom zaujímám nejen z pozice skladatele, ale i praktikujícího hráče na některé z těchto nástrojů. Práce je rozdělena do pěti kapitol: v první části jsou vypracovány stručné úvody do hudebně-teoretických systémů obou kulturních celků, bez nichž by nebylo možné dobře porozumět dalšímu výkladu. Následují kapitoly s popisem jednotlivých nástrojů a analýzami skladeb současných autorů, včetně mých vlastních. Text práce je bohatě doprovázen notovými příklady i obrázky hudebních nástrojů, jejich komponentů či způsobů hry atp.
- Konstrukce elektromechanického akordeonu a možnosti jeho využití v kompoziční tvorběZabelov, Roman(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-12Abstrakt V této doktorské práci představuji konstrukci nového nástroje, elektromechanického akordeonu, v textu nazývaného AkordeOhm, určeného pro živou hudební tvorbu. Popisuji proces výroby a výsledky bádání tematizuji v experimentálních kompozičních studiích a ve svých závěrečných kompozičních dílech. Zároveň v textu uvádím doporučení dalším badatelům pro další modely elektromechanických akordeonů. Práce je uvedena známými historickými příklady nástrojů, které mají příbuzný způsob tvoření tónů a snímají zvuk podobnými principy, které zamýšlím pro svůj AkordeOhm já. Pojednávám o redukci standardní konstrukce akordeonu za účelem získání většího prostoru uvnitř nástroje pro umístění elektroniky. Následně představuji konstrukci prvního prototypu elektromagnetického snímače. Na základě testovacích nahrávek ukazuji zvuková specifika zvoleného řešení nástroje, věnuji se volbě magnetických snímačů a vyrovnávání úrovní hlasitosti. Závěrem se věnuji svým kompozičním pracím pro AkordeOhm. Postavený nástroj funguje, ale zjistil jsem, že v příštích modelech je třeba se odchýlit od standardizovaných šablon, které jsou příčinou dynamické nevyrovnanosti a neumožňují flexibilní přístup k vnitřku nástroje.