Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle vedoucí "KUBICA, Petr"
Nyní se zobrazuje 1 - 17 z 17
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- České politické dokumentární filmy současnostiJablonská, Linda(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-10-09Diplomová práce s názvem "České politické dokumentární filmy současnosti" mapuje dokumentární filmy, které se zabývají politikou a s ní souvisejícími tématy. Podává několik možných interpretací pojmu "politický dokument" S ohledem na mezinárodní kontext sleduje metodiku práce, otázku dokumentární subjektivity i účinek na diváka. Na základě konkrétních případů nastiňuje současné tendence českého politického dokumentu, představuje režisérské přístupy a zkoumá jejich odezvu u veřejnosti. Zabývá se historickým, politologickým a uměleckým přesahem zmíněných dokumentů a jejich aktuálností s odstupem času. Zmiňuje i podmínky vzniku politických dokumentů, se speciálním důrazem na situaci takových filmů v České televizi. Na konkrétních příkladech připomíná jednu z hlavních funkcí politického dokumentu - službu veřejnosti.
- Cestopisný film a cestopisný pořadPotočný, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-17Tato práce se zabývá dokumentárním cestopisným filmem. Představuje základní vymezení žánru a stručně popisuje jeho historii od počátků kinematografie po dnešek, se speciálním zřetelem na aktuální zahraniční i české televizní série. V případové studii televizního cyklu Na cestě popisuje dramaturgická pravidla a produkční podmínky při natáčení i v postprodukci a analyzuje jejich dopad na výslednou podobu pořadu. Zároveň se zabývá výsledky měření sledovanosti a spokojenosti diváků a na základě dostupných dat vytváří profil diváka a pokouší se odvodit jeho představy a očekávání. Do kontrastu s televizní produkcí jsou v textu postaveny dva autorské filmy, které také splňují rysy cestopisného žánru: Notebook from China dánského režiséra Jorgena Letha a Mrtvá trať Šimona Špidly. Práce porovnává jejich režijní metody, srovnává je s parametry cyklů a snaží se odpovědět na otázku, zda je možné v podmínkách televizní cyklické produkce natočit autorský cestopisný film.
- Digitální obrazy Arabského jaraHátle, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-17Má diplomová práce se věnuje novému typu audiovizuálních obrazů, které se v masové míře začaly šířit tradičními médii a internetovými servery pro sdílení videa v průběhu Arabských revolucí v roce 2011. Jedná se o amatérské záznamy revolučních událostí vytvořené přímými účastníky těchto událostí, kteří nejsou profesionálními žurnalisty nebo dokumentaristy. Ve své práci uvádím tato videa do kontextu dějin zobrazování politického násilí obecně, s důrazem na dějiny válečné fotografie a žurnalistiky. Práce zkoumá i vliv nových médií a internetu na proměnu diváckého zážitku a způsobů sledování audiovizuálních záznamů. Poslední část je pokusem o předběžnou klasifikaci amatérských AV záznamů Arabského jara a zhodnocením jejich významu v kontextu současného dokumentárního filmu a krizové žurnalistiky.
- Dokument s.r.o.Rychlíková, Apolena(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-11V posledních letech vzrostl počet dokumentaristů, kteří si rozhodli založit vlastní produkční firmy. Co za důvody je k tomu vedlo a jakou pozici chtějí na „trhu“ budovat. V rozhovorech s vybranými českými dokumentaristy - producenty chci blíže nahlídnout fenomén českých dokumentárních produkcí a zkoumat, co jsou hodnotové i praktické důvody, proč si dokumentaristé firmy zakládají a jestli se tím nějak mění naše dokumentaristické prostředí.
- Dokumentaristické využití archivního rod inného filmuJanečková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-10-08Ve své diplomové práci se pokusím prohloubit téma své bakalářské práce "ARCHIVACE RODINNÉHO FILMU". Budu se věnovat a více upozorňovat nejen na dnes opomíjený druh amatérského rodinného filmu, ale především na tvůrce jako je Peter Forgács a Jan Šikl. Prozkoumám rozdílné přístupy, pohledy, zpracování a využití fenoménu amatérského rodinného filmu v jejich dokumementárních cyklech "Soukromé Maďarsko a "Soukromé století". Nahlížením a porovnáváním jednotlivých filmů z dokumentárních cyklů vysleduji, čím jsou díla obou režisérů specifické. Nakonec zmíním svůj přístup a práci s rodinným archivním materiálem ve filmu "Sestření" a jejich další možnosti využití.
- Globalizace a dokumentární film (Angažovanost v dokumentu)Milošević, Ivana(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-10-10V poslední desetiletí lze vypozorovat, že se téma globalizace stalo jakousi ?módou?, ale zároveň i důležitým tématem také mezi dokumentaristy. Tato diplomová práce volná esej o hledání souvislostí, udivení se nad fenoménem a snaha o nalezení rámce vztahu angažovanosti, dokumentárního filmu a procesu globalizace. Zabývá procesem globalizace ve vztahu k angažovaném dokumentárním filmu. S důrazem na významné dokumentární filmy o globalizaci vzniklé za posledních pět let ve světě a v České republice. Snaží se obsáhnout pojem globalizace a její rysy, najít spojení a formulovat vliv globalizace na média, přesněji na dokumentární film a uvádí a popisuje příklady dokumentárních filmů s globalizační tematikou.
- Hodnoty sametové revoluce a filmRousek, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-10-03Diplomová práce se zabývá nejdůležitějšími audiovizuálními díly, které byly natočeny o sametové revoluci v Československu v roce 1989. Jejich vyznění dává do komparace se současnými historickými výzkumy o hodnotách, které si přála veřejnost v revoluci – demokracie, socialismus a nenásilí. Měří tak míru jejich revolučnosti, autenticity, autorského záměru a vlivu na diváka. Zastoupení hodnot revoluce je nejsilnější ve filmech natočených v letech 1989 – 1990. V ostatních jsou jen částečné zmínky, což ukazuje na ideologizaci audiovizuálních děl s odstupem času od historické události.
- Kamera a projektor v nevědomíAbrhám, Josef(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-10-06Tato teoretická diplomová práce se zabývá audiovizualitou snů a převodem sdělení ze snových projekcí i archetypů kolektivního nevědomí do znakovosti filmu. Definuje snícího kinooka jako kameru i projektor ve vlastním nevědomí a uvádí úskalí v převodu jeho snových subjektivních znaků do obecně srozumitelného vyprávění. Zaměřuje se na specifika dětského diváka a jeho reflexi pohádek a propojení s dětským živým snem. Dále popisuje dvě metody samotného vědomého vstupu do snu. Metodu vědeckou ? používanou ve spánkových laboratořích k léčbě spánkových poruch a cestu o několik tisíc let starší, která je pro snivce, potažmo pro diváky vstupní branou, kdy dále ukazuje práci na vymezení obrazu z nevědomí a jejich písemné a obrazové zachycení. Uvádí významné filmové zpracování snů a myšlenky klíčových autorů, popisuje jejich celoživotní snahu o soustředěnou manipulaci s filmovým snem a dochází k závěru, že důležitá celková sdělení jsou ve filmech snících autorů skryta ve vícevrstvé struktuře a vyžadují předchozí snovou zkušenost nebo povědomí diváka. Snaží se vymezit pojem snové etiky a věnuje se společným znakům, které pro film vytváří střih a ve snu fungující nelogický dějový převaděč logických sekvencí a uvádí vztah časoprostoru ve filmu a ve snu projekčním i lucidním. Zdůrazňuje, že ve snu můžeme popisovat, nicméně to, co nás vede, abychom sny vnímali už popsat nemůžeme. Snění otevírá druhé světy, které se občas povedou převést i na plátno. Každá snová pozornost vstupuje do hry, když je přivolána a dostane nějaký cíl. Snová pozornost je spíš probuzením a probudit diváky je i cílem této práce.
- MockumentGradovová, Irina(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-10-06Diplomová práca Mockument sa venuje problematike spochybnenia dôveryhodnosti zvukových a obrazových informácií, ktoré sú šírené audiovizuálnymi médiami. Mockumenty sa ako filmy, ktoré využívajú dokumentárnu formu a fiktívny obsah, prostredníctvom paródie snažia odkryť manipulatívnu povahu audiovizuálnych materiálov a médií a často parodujú samotný dokumentárny film. Reprezentácia reality je najdôležitejším a spoločným bodom s dokumentárnym filmom. Mockumenty spochybňujú mýtus archívnych materiálov ako materiálov, ktoré nám sprítomňujú minulosť, alebo materiálov, ktoré vystupujú ako objektívne dôkazové materiály reality. Na pochopenie mockumentov je však potrebný divák, ktorý pozná historický, kultúrny prípadne politický kontext daného filmu a ktorý je schopný zamyslieť sa nad jeho skrytým obsahom. Ten je totiž viac spojený s realitou ako fikciou.
- Paměť národaPortel, Viktor(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15Tato diplomová práce se zabývá dokumentačním projektem Paměť národa, na jehož budování se autor podílel mezi lety 2012-2020. Práce si klade otázku, zda může být archiv i filmovou produkcí, jak se tyto ambice ovlivňují a co znamená je udržet při sobě. Snahou je zachytit momenty z praxe Paměti národa, které jdou nad rámec dokumentační a archivní povahy tohoto projektu a vypovídají o jeho kinematografické povaze a využitelnosti.
- Pavel Koutecký a jeho filmová tvorbaPočtová, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-10-06Coje to vlastně autorský rukopis? Úhel pohledu, ze kterého autor nahlíží na danou látku. Jakým stylem zaznamenává děj, do jaké míry do něj vstupuje a snaží se ho ovlivnit, jaké úhly a obrazové ztvárnění používá, jak pracuje se zvukem. Shodneme se, že jen málo režisérů v České republice má tak výrazný a osobitý autorský rukopis jako měl právě Pavel Koutecký. Byl to režisér, který hledal stále nové možnosti a formy vyjadřování se. Diplomová práce mapuje jeho zásadní filmová díla a podává celkový přehled o jeho tvorbě.
- Prolínáni fotografické a filmové tvorby Raymonda DepardonaZáruba, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-10-06Tato práce se zabývá hledáním společných prvků mezi fotografickou a filmovou tvorbou Raymonda Depardona. Popisuje jednotlivé etapy Depardonovy filmové tvorby s přihlédnutím k jeho fotografické praxi. Největší pozornost je v této diplomové práci věnována Depardonově dokumentární tvorbě, která je rozdělena do několika kapitol podle převládajících formálních prvků. Okrajově je zmíněn také Depardonovův první hraný film Empty quarter. Zvláštní pozornost je věnována postavení Raymonda Depardona ve francouzské dokumentární fotografii na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Součástí práce je kompletní filmografie a životopis Raymonda Depardona.
- (Psycho)somatika (ve) filmuNovák, Miloslav(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-10-06Mezioborová teoretická práce (PSYCHO)SOMATIKA (VE) FILMU se zaobírá otázkami vztahu tělesnosti a emocionality filmového diváka. Analyzuje poznatky z psychologie, neurobiologie, estetiky, antropologie, filozofie i věd zabývajících se filmem. Poukazuje na nedávný objev zrcadlových neuronů, umožňující propojení vědeckého popisu při interpretaci významů díla a osobního, emocionálního prožitku. Zdůrazňuje principy, za nichž dochází k akumulaci významů a emocí při sledování filmu. A dále okamžiky, které rozhodují o přijetí celého filmu, a jeho následného hodnocení. Současně pokládá důležitou otázku autenticity zobrazovaného, ve filmu takzvaně hraném a dokumentárním. V neposlední řadě zkoumá temporální podobu filmu. Autor se domnívá, že film se může stát za určitých podmínek rozšířením žité existence člověka, a nikoliv jen virtuální náhražkou jeho nesplněných tužeb a životních přání.
- Rodinný film ako autonómna oblasť dokumentárneho filmuOľha, Adam(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-10-10Vo svojej diplomovej práci by som sa rád zameral na skúmanie rodinných filmov v ich najpôvodnejšej podobe a surovom stave, tak ako ju rodinní filmári zanechali na kotúčoch, kazetách, či pamäťových kartách rodinných filmových kroník. Dôležitým aspektom neporušených záznamov je ich potencionalita, ktorá pramení z nepremyslenej štruktúry, nejasných skladobných princípov, vysokej miery náhodilosti filmovaných scén a celkovej snahy natočiť momenty z rodinného života so všetkými ?chybami?, ktorým sa autor rodinných snímkov mnohokrát nevyhol. Takto surový záznam s jeho nedostatkami vnímam ako vhodnú štúdiu jeho základných východísk a možných interpretácíi - v jeho odlišnosti od akejkoľvek inej filmovej disciplíny ? a možnému priblíženiu k tomu, čo nazývame Autorský film.
- Úvahy o ztrátě posvátna, aneb Osobnost a myšlení pier paola pasoliniho, jak se odráží vjeho dokumentární tvorběŠimíková, Tereza(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-10-06Vzhledem knedostatku do češtiny přeložené, popřípadě originální české literatury o Pier Paolu Pasolinim, rozhodla jsem se svou diplomovou prací uvést čtenáře do složitého myšlenkového světa tohoto autora i za cenu, že jeho jednotlivé aspekty se nebudou přímo týkat dokumentárního filmu. Svou práci jsem tudíž strukturovala do pěti obecných kapitol, znichž každá reprezentuje jiný aspekt Pasoliniho osobnosti a myšlení, vztažený chronologicky kjednotlivým etapám autorova života. Tyto kapitoly jsou každá skicou možných budoucích esejí o Pasoliniho vztahu klidovosti vkontrastu s fašismem, k marxismu, jeho prožívání tělesnosti a konečně o osobitých teoriích filmu, který ho jako způsob vyjadřování přitahoval a dráždil zároveň. Jediná zkapitol, kterou jsem zpodobné skicy rozepsala do konečné podoby eseje je závěrečná, týkající se Pasoliniho vztahu kposvátnu. To proto, že právě tato tématika se odráží především vjeho dokumentární tvorbě, o které jsem jako studentka dokumentaristiky chtěla psát především.
- Značková realitaKokeš, Lukáš(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-10-06Práce se zabývá fenoménem pronikání marketingových vlivů na pole kreativního dokumentárního filmu. Pojem "značkový obsah" neboli "branded content" je strategie, jak do autorského díla nebo kulturního výstupu propašovat reklamní sdělení tak, aby toto reklamní sdělení nebylo na první pohled okamžitě rozpoznatelné. Ve svém textu hledám souvislosti "značkování / brandování" významných dokumentárních filmů jak v historii kinematografie, tak v současné filmové a televizní produkci. Skrze historický vývoj reklamních strategií, příklady z jiných médií, dalších oblastí kultury (hudba, výtvarné umění) a z mezinárodního dokumentárního kontextu se zacílení textu postupně obrací k několika variantám brandovaného obsahu v současné české kulturní produkci
- Zobrazení fenoménu smrti a umírání v české dokumentární tvorběKomrzýová, Adéla(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-15Diplomová práce se zabývá způsoby, jakými je zobrazeno téma smrti a umírání v českém dokumentárním filmu. Zaměřím se na filmy, které přímo tato témata zobrazují, tj. odehrávají se jako primární děje. Pomocí filmové analýzy a kvalitativních rozhovorů s žijícími režiséry a režisérkami rozkrývám obraz, který je divákovi předkládán napříč dobou a přibližuje režijní metody autorů.