Katedra teorie a kritiky / Department of Theory and Critism
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra teorie a kritiky / Department of Theory and Critism podle autor "Berčíková, Anežka"
Nyní se zobrazuje 1 - 2 z 2
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Herecká příruška Daria Fo v kontextu vývoje výuky herectvíBerčíková, Anežka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-15Tato bakalářská práce má za cíl přiblížit čtenářům knihu italského divadelníka Daria Fo Manuale Minimo dell´attore (Minimální příručka herce) vydanou v roce 1987. Výchozím podnětem k napsání práce byla skutečnost, že publikace nebyla dosud přeložena do češtiny. Přibližuje život, hereckou a pedagogickou zkušenost držitele Nobelovy ceny za literaturu (1997) Daria Fo. Práce také shrnuje strukturu zkoumané herecké příručky po formální stránce. Dále se zabývám různými tématy popsanými v herecké příručce, které následně komparuji s názory dalších divadelníků. Mezi daná témata patří například improvizace, střet obsahu a formy, inspirace orientem nebo práce s maskou. Hlavním přínosem této práce je, že se čtenář seznámí s dosud nepřeloženou publikací a má tak možnost nahlédnout, jak určitá témata vidí nejen Dario Fo, ale i další divadelníci.
- Tematické průsečíky v dramatické tvorbě autorů italského hnutí teatro del grottesco a Karla ČapkaBerčíková, Anežka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-17Tato diplomová práce se zabývá tematickými průsečíky v dílech Karla Čapka a dramatiků řazených k hnutí teatro del grottesco. To je časově vymezeno lety 1916–1926, geograficky pak Itálií. V první kapitole se budu zabývat osobností Karla Čapka; nastíním jeho životní příběh a obecně shrnu dramata, kterých se bude pozdější analýza týkat. Jedná se zejména o hry, které spadají do uvedené časové periody, tedy: Loupežník, Ze života hmyzu, R.U.R., Věc Makropulos a Adam Stvořitel. Následně představím teatro del grottesco, jehož autory jsou: Luigi Chiarelli, Massimo Bontempelli, Enrico Cavacchioli, Luigi Antonelli a Pier Maria Rosso di San Secondo. Stěžejní kapitoly této diplomové práce, které uvedu kapitolou o tematologii, se věnují styčným tematickým bodům, které se po důkladné analýze zkoumaných dramat vyjevily. Jsou to témata primárně související s maskou, loutkou a pohádkou, mezi nimiž se objevilo velké množství dílčích, ale také obecných témat. V závěru práce se věnuji toposu.