Katedra teorie a kritiky / Department of Theory and Critism
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra teorie a kritiky / Department of Theory and Critism podle Rok vytvoření
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 133
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- J.Hilbert - VinaVinická, Tereza(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2006)Datum obhajoby: 2006-09-20Práce obsahuje podrobný dramaturgický rozbor Hilbertovy Viny a zamýšlí se nad jejími inscenačními možnostmi v podmínkách českého divadla počátku 21.století.
- Funkce činohry Národního divadla v současné době.Hanušková, Petra(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-11Ve své bakalářské práci se věnuji funkci činohry Národního divadla v současné době. Národní divadlo má mezi českými divadly výsadní postavení. Mýtus, který kolem něj byl vytvořen, však už dnes nevnímáme stejně jako naši předci. Společnost se dnes ocitla ve stavu, který je těžko definovatelný a uchopitelný. Stav, který dostal název postmoderna. Protože divadlo je komunikační systém, který reaguje a přijímá okamžité podněty od společnosti, pokusila jsem se na základě činoherních inscenacích v Národním divadle postmoderní kulturu definovat. Rozebírám ty inscenace, které činohru Národního divadla dnes určitým způsobem profilují a vyjadřují její postavení k dnešnímu světu. Období, na které jsem se zaměřila, začíná v roce 2002, kdy byl do čela činohry Národního divadla jmenován Michal Dočekal. Jeho nová koncepce nutí k zamyšlením nad tradicemi a hodnotami nejen činohry Národního divadla, ale celé společnosti.
- Divadlo-cesta, divák v pohybuMalá, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-11Náplní práce "Divadlo-cesta, divák v pohybu" je obecný vstup do tématu projektů, při kterých se obecenstvo pohybuje pěší chůzí. Zaměřuji se na jejich sociální stránku a na proměny v povaze a významu divadelního představení, které divácký pohyb využívá. Zajímá mě představení jako událost umístěná v konkrétním čase a lokaci, jejíž významotvornou složkou jsou i paradivadelní aspekty. Snažím se vycházet hlavně z praktické zkušenosti, divácké i tvůrčí. Jako předpoklad divadla-cesty beru aktivovaného diváka, na kterého se kladou nároky a který přistupuje na pozměněné divadelní konvence. Zabývám se divadelní manipulací a prostorovými vztahy mezi účastníky divadelní události. Centrálním bodem práce je pak divák v situaci.
- Falešná kočička na cestě za štěstím /sentimentální veselohry dvacátých let/.Slouková, Jana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2007-09-11Pohled na sentimentální veselohry dvacátých let a jejich hrdinky. Pokračování stereotypů do dneška.
- Interpretace Richarda III.Vokůrka, Richard(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-12Práce se pokouší o interpretaci Shakespearovy hry Richard III. Pojmem interpretace se myslí obecně platný rozbor dramatu, nikoli individuální výklad textu. Cílem práce je hledat pevné hranice Richarda III. a zároveň odhalovat v rámci těchto hranic variabilitu dramatu. Autor se zajímá především o to, v kterých místech poskytuje text různé možnosti výkladu. Jednotlivé kapitoly odhalují poměry panující ve světě Richarda III., zaměřují se na pozici Richarda a dalších postav ve společnosti a popisují přístup Richarda k tomuto světu. Zvláštní pozornost je věnována střetnutím Richarda s ostatními postavami, příčinám Richardova pádu a vlivu vyšší moci ve světě Richarda III. V závěrečné části je rozebrán velký divadelní potenciál tohoto dramatu.
- Divadlo v televizi (doba normalizace).Nosková, Gabriela(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-12Ve své práci se věnuji uvádění divadelních představení na obrazovce. Časově se omezuji na období od roku 1970 do roku 1990. Nevyhnu se ani politickým a historickým souvislostem, které ovlivnily dramaturgii přenosů tohoto období. Rok 1969 odstartoval zásadní změny ve vedení i vysílání Československé televize. Významnou událostí pro divadlo v televizi bylo znovuobnovení populárního cyklu Zveme vás do divadla v roce 1983. Televize je velmi důležitá pro popularizaci divadla. Díky televiznímu vysílání může divadelní představení zasáhnout dokonce i nejvzdálenější části naší země. Mnohý divák zná divadelní představení pouze díky televiznímu vysílání.
- Herectví Josefa Abrháma.Nosková, Simona(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-12Ve své diplomové práci se věnuji herci Josefu Abrhámovi a vedle podrobného mapování jeho hereckého osudu se na příkladech stěžejních rolí divadelních i filmových pokouším analyzovat nejdůležitější znaky hereckého typu umělce, který se stal jedním z nejosobitějších a nejvýznamnějších představitelů generace vstupující do profesionálního života počátkem šedesátých let minulého století. Jeho herecká kariéra je tak úzce spjata s výrazným vzepětím divadla a filmu v jednom z vrcholných období velkého vzmachu české kultury, stejně jako s pokusem o jeho likvidaci v letech následujících i s hledáním nového společenského bytí po listopadu 1989. I když většinu svého profesního života prožil Josef Abrhám v nelehké době normalizace, dokázal - jak lze doložit výsledky jeho herecké práce, za kterou si získal i velkou popularitu - přes různá omezení, že lidsky a profesionálně silná osobnost může skrze své umění výrazně ovlivnit úroveň moderní české kultury.
- Metoda Jacques Lecoq a Divadelní škola Vendelína BudilaBayerová, Marie(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-12Tématem mé bakalářské práce je Metoda Jacques Lecoq a Budilova divadelní škola. Metoda Jacques Lecoq je v zahraničí dobře známou a používanou metodou výuky nejen herců, ale dramatických tvůrců vůbec. Díky svému specifickému pohledu na divadlo a divadelní tvorbu umožnili studenti této metody rozvoj mnoha divadelních žánrů ? klaunerie, nového cirkusu, pohybového divadla aj. Budilova divadelní škola je první školou v České republice, jež se hodlá věnovat výchově svých studentů podle Metody Jacques Lecoq, a tím nabízí zajímavou alternativu ke stávajícímu tradičnímu způsobu výchovy dramatických tvůrců.
- Analýza divadelního představení mentálně postiženýchVaverová, Lucie(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-26Svět mentálně postižených byl dlouhou dobu tabu. Dnes se tito lidé účastní veřejného života. Obsluhují v chráněných kavárnách, hrají divadlo. "Voličská kampaň Strany mírného pokroku v mezích zákona tedy přírodního" je inscenací, na níž se podílejí mentálně postižení jedinci. První část práce se snaží nastínit problematiku mentální retardace, možnosti léčebného působení a terapeutických aspektů divadla. Druhá část se věnuje vzniku inscenace, specifikům divadelní práce s mentálně postiženými s následným rozborem konkrétního představení a specifiky zpětné vazby. Jak vnímat mentálně postižené na jevišti? Proč mentálně postižení jedinci hrají divadlo a proč je zajímavé jít se na jejich představení podívat? Proč vytvořili právě toto představení? V práci se snažím na tyto otázky odpovědět.
- Specifika studentského divadlaBartoš, Václav(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-12Tato práce vymezuje základní mantinely pojmu studentské divadlo. K rozdělení tří základních skupin je použito přítomnosti či absence výuky divadla. Tyto skupiny jsou blíže popsány. Zároveň je brán zřetel na další měřítka, pomocí nichž je možné studentské divadlo dělit. Rozřazení do jednotlivých skupin podle věku členů souborů je odmítáno s poukazem na konkrétní příklady, které se tomuto rozřazení vymykají. Dále jsou uvedena jednotlivá specifika a charakteristické rysy společné vymezeným skupinám. Práce zkoumá přesahy umělecké tvorby od dětského přes studentské k dospělému divadlu. A sleduje také přínos studentského divadla svým členům a okolí. Smyslem tohoto výzkumu je položit základ dalšímu zkoumání hlavních proudů divadla hraného studenty, fungování jeho souborů a mapování činnosti těchto souborů.
- Proměna hrdiny v dramatických textech Václava HavlaKubák, Ivo Kristián(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-26Práce se na pokouší postihnout proměnu hlavního hrdiny ve stěžejních hrách Václava Havla z let 1963?1985: Audience, Largo desolato, Pokoušení, Protest, Vernisáž, Vyrozumění, Zahradní slavnost a Ztížená možnost soustředění. V úvodu je přesně vymezeno pole zkoumání a jeho metodika, přičemž za základní hledisko je stanoven literárněvědný a dramaturgický rozbor, a s ohledem na chybějící jednoznačnou definici hlavního hrdiny je zde popsán klíč k jeho výběru. V rámci analýzy jednotlivých her vždy nejprve podrobně zpracovává příběh hlavního hrdiny, a poté zevrubně rozebírá hlavní dramatickou postavu jako fiktivní literární subjekt. Závěr plynoucí ze zjištěných faktů konstatuje, že proměna postav je spojitý proces, ovšem nikoliv pouze absorpční, ale spíše pozvolně ontogenetický.
- Jedna herecká generace Actors StudiaPodušková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-26Abstrakt Lee Strasberg, spoluzakladatel Actors Studia, byl jedním z nevýznamnějších amerických učitelů herectví. Studio existuje od roku 1947 v New Yorku. Lee Strasberg vyvinul nový herecký systém, který vycházel ze Stanislavského. Strasberg změnil některé body ve Stanislavského systému herectví a nazval tuto novou techniku Metodou. Actors Studiem prošlo za dobu jeho existence mnoho studentů a mnozí se stali slavnými nejen na jevišti, ale hlavně ve filmu. Generace počátku 70. let obsahuje mnoho skvělých jmen; Robert De Niro, Harvey Keitel, Al Pacino a Christopher Walken patří těm nejvýznačnějším. Strasbergova Metoda ovlivnila způsob herectví každého z nich, zároveň se jejich projevy liší. Způsob jejich herecké práce je zkoumán v této bakalářské práci. Nejprve je zde popsána historie Studia a vývoj Metody, další kapitoly jsou věnovány již hercům samotným.
- Specifika současného irského dramatuLamserová, Brigita(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-07Práce se pokouší naznačit vývoj Irské dramatiky v souvislosti s historickým vývojem samotného Irska a následně ukázat, jak se motivy v této dramatice promítají do tvorby současného irského dramatika ? Toma Murphyho. V úvodu je naznačena cesta Irského dramatu, přičemž podrobněji je rozebíraná od období vzniku Abbey Theratre. V druhé polovině práce je popsán život a dílo Toma Murphyho se specifiky jeho tvorby a do detailů se zaobírá jedním z jeho nejnovějších dramatických textů Alice Trilogy. Největší pozornost je soustředěna právě na pojmenování motivů a témat, jež irskou dramatiku a divadlo vůbec utvářela a s tím související hledání východisek v rámci rozboru a překladu Murphyho Alice Trilogy. V závěru je shrnuta problematika inscenování Murphyho her na českých jevištích a také úskalí překládání jeho dramatických textů.
- Cesty české divadelní kritiky po roce 1989Pokorný, Vít(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-25Ústředním tématem práce je vývoj umělecké kritiky po restauraci demokracie v roce 1989. Autor se nejprve zaobírá celospolečenskými změnami po tomto datu, které pak aplikuje na oblast kultury. Vzhledem k tomu, že umělecká kritika nemůže existovat bez praktických uměleckých výsledků, lineárně vedle vývoje kritického myšlení se autor pouští i do analýzy problematického rozvoje českého divadla v demokratických podmínkách. Divadlo se sice osvobozuje od totality, ale zároveň je jeho estetická síla ohrožena komercí a všeobecným úpadkem vkusu a morálky. To samé se dá říci i o umělecké kritice. Autor se zabývá jak kritikou v úzce specializovaných médiích, tak kritikou v celostátních médiích a na internetu. Podrobněji se rozepisuje o největších postavách české porevoluční kritiky, které měly na její současný stav největší vliv. Zároveň si však klade i otázky, do jaké míry současný kritik může projevovat své osobní postoje a jak silně je ovlivňován komerčním charakterem dnešních médií. V závěru se autor spíše filozoficky zamýšlí nad budoucností umělecké kritiky. Jakožto profesní instituce kritika zřejmě zanikne, ale transformuje se do podoby obecné schopnosti člověka kriticky uvažovat o sobě a světě.
- Proměna obrazu člověka na divadleHanušková, Petra(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-13Ve své diplomové práci se zabývám sociologickou proměnou obrazu člověka v divadle na základě vybraných inscenací Hamleta. Takto vymezil jeden ze sociologických aspektů zkoumání divadla francouzský teatrolog a sociolog Jean Duvignaud ve své studii Sociologie du thêàtre, Les ombres collectives (Sociologie divadla, kolektivní stíny). Prostředkem k tomuto zkoumání mi jsou tři inscenace Hamleta, které znamenají v historii českého divadla určitý mezník. Hamlet z počátku dvacátého století, kterého ztvárnil Eduard Vojan v režii Jaroslava Kvapila, ilustruje nový nástup herectví a tím i vnímání člověka ve společnosti. Hamlet v pojetí Radovana Lukavského z konce padesátých let je zase silně ovlivněn komunistickou érou, kdy veškeré hrdinství bylo tvrdě trestáno. Hamlet Jaroslava Plesla zase reaguje na aktuální těžko definovatelnou dobu, která v sobě stále nese rysy doznívající postmoderny a na kterou nelze odpovědět jinak, než absolutním nihilismem. Na základě srovnání těchto odlišných pojetí, stejně jako na základě samotného Shakespearova textu, se snažím definovat, jaké byly v různých epochách naší společnosti odpovědi na základní Hamletovské dilema "Být či nebýt".
- Funkce kabaretu v divadleMilanovič, Marko(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-06Bakalářská práce "Funkce kabaretu v divadle" zhrnuje fakta o zrodu a vývoji nejslavnějších literárních kabaretů ve Francii a Německu. Dále se věnuje cestám jakými se tento žánr ubíral a vyvíjel v Praze. Přičemž je omezená na historické údobí od roku 1881 do konce I. světové války, případně prvních let poválečných. V druhé části práce, je stanoveno do jaké míry kabaretní forma měla vliv na zrod a vývoj malých divadel na přelomu padesátých a šedesátých let dvacátého století.
- Herecký portrét Jana VondráčkaVinická, Tereza(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-13Práce v sedmi kapitolách pojednává sedm rolí Jana Vondráčka (*1966) v Divadle v Dlouhé v rozmezí let 1997 až 2008. Na základě analýzy Vondráčkova hereckého výkonu v každé z těchto inscenací autorka pojmenovává Vondráčkova herecká specifika a také zobecňuje vlastnosti jím nejčastěji zpodobňovaných postav. Stručně se pak zamýšlí nad postavením typového herectví v kontextu současného českého divadla.
- Divadlo dospívajících, dospívat divadlemMalá, Zuzana(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-13Cílem této práce je vstoupit do tématu aktivit divadelních souborů, sdružujících dospívající hráče (cca 13-21let) a vedených dospělým lektorem-pedagogem. Pokouším se hledat jejich specifika, zařadit je do kontextu blízkých oborů (dramatická výchova, amatérské divadlo, zážitková pedagogika a další). Nahlížím na úlohu lektora, která v sobě spojuje především pedagogické, umělecké a organizační úkoly. V kapitole o dramaturgii se věnuji volbě vhodné látky a nakládání s ní, vytyčuji 4 dramaturgická kritéria, zmiňuji se o divadelním aktivismu a o vztahu mezi inscenačním divadlem a performancí. Pokouším se pojmenovat motivaci klientů k divadelní práci a příklady přínosů, které pro ně může mít. Zdrojem informací jsou kromě literatury zkušenosti z praxe, rozhovory s lektory i klienty. Jako příklad praxe souboru středoškolského typu uvádím OLDstars, o.s., v němž působím.
- Dynamika vztahu divadlo-divák-kritikBartoš, Václav(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-13Tato práce zkoumá na základě rozboru současných kritických textů a čtenářských reakcí na tyto texty dynamiku vztahu divadlo-divák kritik. V první části zevrubně rozebírá tři kritiky inscenace Beckettova Čekání na Godota uvedené v lednu tohoto roku v Národním divadle v Praze. Práce dále sleduje přínos těchto textů jejich čtenářům. Stanovuje základní důvody, které rozhodují o vyvolání čtenářské reakce. V druhé části se věnuje vybraným čtenářským reakcím pod jinými kritickými texty. Současně rozebírá divácký spor o uměleckou hodnotu inscenace Tartuffe Games uvedené v Divadle Na zábradlí a vycházející z Moliérova Tartuffa. Poslední část této práce je věnována fenoménu internetového "blogu" jako specifické divácké reakci. Cílem této práce je podpořit myšlení o nových možnostech divadelní kritiky zejména ve spojení s internetovou sítí.
- Obraz a slovo, v divadle zvlášťNeznal, Vít(Akademie múzických umění v Praze. Divadelní fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-09-06Bakalářská práce s názvem Obraz a slovo, v divadle zvlášť se zabývá fenoménem obrazu a slova jako základních konstitutivních složek divadelního díla. Zároveň autor reflektuje a interpretuje jejich fundamentální úlohu v umění obecně. Vychází přitom hlavně z teorie sémioticko-strukturální školy, přičemž se snaží i o konfrontaci s hermeneutikou. Cílem práce je definovat obraz a slovo nejen z pohledu noetického divadla usilujícího o znak, ale hlavně poukázat na jejich tendenci realizovat se v rámci ontologického principu v divadle. Ačkoliv obraz a slovo procházejí v umělecké oblasti značnou proměnou, pokouší se autor prokázat, že divadlo ve své performativitě nemůže obraz a v důsledku ani slovo postrádat. Primárním východiskem mu je přitom recepce obrazu a slova v jejich procesualitě vycházející z povahy časovosti divadelního umění.