Katedra teorie a kritiky / Department of Theory and Critism
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra teorie a kritiky / Department of Theory and Critism podle autor "Drábková, Veronika"
Nyní se zobrazuje 1 - 2 z 2
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Analýza inscenace SternenhochDrábková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-14Bakalářská práce obsahuje analýzu inscenace Sternenhoch uvedené Nové scéně Opery Národního divadla v roce 2018. Analýza začíná porovnáním knižního romaneta Ladislava Klímy Utrpení knížete Sternehocha a operního libreta a hudby Ivana Achera. V divadelní adaptaci se Acher inspiroval především oblastí fabule založenou na rozmanitosti klímovské lásky. V další části práce se věnuji prvnímu světovému uvedení Acherovy opery v režii Michala Dočekala, respektive postupně přistupuji k analýze všech divadelních komponentů inspirovaných estetikou velké italské opery 19. století. Kromě rozboru akustického a vizuálního komponentu věnuji podstatnou část práce příznačně vrstveným dramatickým osobám ztvárněnými několikanásobnými hereckými postavami. V závěru shrnuji všechny estetické principy a zařazuji inscenaci do širšího dramaturgického konceptu Opery národního divadla a některých českých oper napsaných a uvedených v posledních letech.
- Dramaturgické tendence původní české opery po roce 1989Drábková, Veronika(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-01-22Magisterská práce mapuje problematiku původní české opery v období let 1989–2022. Slouží jako první vhled do velmi obsáhlého tématu, které představuje stávající podoba české sítě operních divadel a souborů a v nich uvedený repertoár. Téma lze zkoumat z mnoha úhlů. Tato magisterská práce je koncipovaná jako prvovýzkum zaměřený na základní dramaturgické tendence soudobé české operní tvorby vzniklé po roce 1989. Hlavní část textu se zaměřuje na repertoárovou analýzu jednotlivých českých operních scén zřizovaných státem s akcentem na pozici soudobé opery v jejich celkové dramaturgii. Zároveň magisterská práce popisuje vznik a základní dramaturgickou profilaci nezávislých souborů zaměřených na soudobou operu, jejichž existence je ve sledovaném období nová vzhledem k vývoji před rokem 1989.