Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle Rok vytvoření
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 75
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Death Note - Analýza jednotlivých výstupních médiíDoležálková, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-15Má bakalárská práce analyzuje jednu z japonských mang, tedy populárních komiksu? Death Note (od scénáristy Takeshi Obaty a kreslíre Tsugumi Ohby), a další média, v kterých se objevila. Jsou to ješte animovaný televizní seriál a dvoudílný hraný film. Snažila jsem se porovnávat je nejen z hlediska výrazových prostredku a deje, ale také jsem zohlednila jejich vztah k japonské soucasné vizuální kulture. Snažila jsem se taktéž obsáhnout širší kontext Japonska, at už vizualitu reklam nebo specificky japonský fenomén ?superflat?. Dalšími zkoumanými jevy byla konkrétní sociální vrstva mladých Japoncu (jejíž zástupci v Death Note podle me vystupují) ? otaku, fenomén Prodigy a také to, jak se v Death Note se samozrejmostí casto objevují a tématizují média. Poté jsem se také zabývala puvodností obrazu zprostredkovaného divákovi, at už komiksem, kresleným seriálem nebo hraným filmem, resp. jeho odvozeností/(ne)puvodností. Cerpala jsem predevším z anglicky psané literatury, ale zdrojem mi byl v hojné míre i internet a císlo casopisu Živel venované Japonsku.
- TVexJindřichová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-15Ve svém projektu se věnuji vlivu televize (respektive obsahu jejího vysílání) na způsob myšlení, utváření představ o vnějším světě a vnímání každodenní reality. Zavřela jsem se na sedm dní do izolovaného prostoru a sledovala čtyři české kanály. V průběhu tohoto týdne jsem si zvala hosty, se kterými jsem se o televizi bavila a kteří, vzhledem ke svému zaměření, televizní vysílání reflektovali. Celá performance (rozhovory, to, jak reaguji na vysílání, volím programy atd.) byla natáčena. Výstupem je video, které obsahuje tři roviny. První - dokumentární - zachycuje týden strávený sledováním televize. Druhá - reflexivní - zprostředkovává reflexe hostů i mé vlastní. Třetí - televizní - tvoří formální stránka mého videa, kterou tematizuji televizní realitu a způsob, jakým je zprostředkována.
- Paris, je t´aimeJindřichová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-15JINDŘICHOVÁ, M.: Paris, je t'aime. Tématická analýza. Bakalářská práce. Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta. Audiovizuální studia. Vedoucí práce Mgr. Helena Bendová. Klíčová slova: Paris, je t'aime, povídkové filmy, zobrazování města ve filmu, autorský styl, francouzská kinematografie, tématická analýza Ve své bakalářské práci se věnuji tématické analýze povídkového filmu Paris, je t'aime. Tento snímek vznikl na základě konceptu, podle kterého se mělo v každé povídce objevit téma (jakékoli podoby) lásky. Text zahrnuje interpretaci dílčích fragmentů (z obsahové i formální stránky) a filmu jako celku. Srovnávám způsob, jakým se ke stejnému tématu staví různí režiséři a jak jsou řešeny přechody mezi jednotlivými povídkami. Každý příběh se odehrává v jednom z pařížských okresků, tzv. arrondissements a ? s ohledem na zastřešující koncept ? řeší téma lásky po svém. Každý tvůrce se vyrovnal s krátkou metráží šesti minut jinak. Některé příběhy jsou velmi zdařilé, jiné propadají a ve výsledku působí celek jako nesourodý soubor spolu nesouvisejících příběhů. Chybí zde zastřešující autorský nadhled, který by fragmenty smysluplně propojil a vytvořil z nich celistvý útvar.
- PlopDoležálková, Klára(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-15Počátkem byla polární noc na Islandu. ostrov, na něm tma, v ní sníh, v něm stopy; kolem ucha letí koule. potom jsem házela kameny do vody, padaly tam tak lehce. potkala jsem racky; tančili. hledají jak plout, aniž by se usadili. 1 plus 1 jsou 2 a někdy jedno. tuto videobáseň jsem dokončila už za polárního dne; s pomocí dřevěných postaviček z dětství. šlo to samo, chci říct: zdál se mi sen jak film sestříhat. začíná tady a končí... (je kraj, kde by se mlha dala krájet)
- Hollis FramptonPešek, Kryštof(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-14Teoretická část bakalařské práce se zaměří na dílo severo-amerického avandgardního filmového tvůrce Hollise Framptona, zejména pak na rozbor filmu Zorn's Lemma z roku 1970. Autor, který se zabýval (mimo jiné) striktní matematickou aplikaci na filmovou strukturu, ve svém díle zanechal komplexní kód; úkolem této práce je dopátrat se základních struktur a domnělé existence vzorců jednoho z děl Framptonovy tvorby.
- Či, bod rozhodnutíPešek, Kryštof(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-14Sérií paradoxních úvah jsem nabyl přesvědčení o podobě instalace nesoucí jméno "Či". Rád bych instalací představil linearitu stroje jako zmenšený model představy o podobné linearitě lidské bytosti. V centrálním uspořádání místnosti se bude nacházet překladač ? na dvou počítačích běžící program. Sérií předprogramovaných operací bude v reálném čase stroj překládat nesrozumitelný obrazový vstup (předpřipravený šum) z jedné projekce do člověku čitelného obrazu - projekce druhé. Jedná se o strojový percepční model. Celý proces probíhá automaticky a předpovídatelně, k bodu "či" ? teoretickému narušení predikovatelnosti jevu, nebo-li rozhodnutí, tedy nikdy nedojde. Plně deterministická instalace se dotýká problematické otázky míry lidské svobody v procesu utváření svých rozhodnutí. Šum je zamýšlený jako ?objektivní? pohled na okolní prostředí, oproti tomu ?přeložený? již čitelný obraz je představa, jakou naše mysl o světě generuje. Čtvrtým rokem se intenzivně věnuji programování strojů. Ty mě do jisté míry naučily přemýšlet způsobem, který byl zapotřebí k jejich zkonstruování. Svět takového myšlení je funkční ve své omezené vnitřní ?kleci?. Jeho nespornou výhodou je, že vše, co se v něm odehrává, je vysvětlitelné. Každý jev má svojí příčinu a následek, přesně tak, jak si to logická mysl žádá. Počítač se stal doposud nejdokonalejším modelem představy o uspořádání. Ty samé výhody jsou však zároveň i jeho největším omezením. Stroj, navržený k mechanickému naplňování programu, je z tvůrčího pohledu velmi limitovaným systémem. V nedávné době jsem se začal zabývat právě limitacemi stroje. Z ryze technického pohledu mě zaujala řešení pro simulaci procesu strojové schopnosti učit se. V minulosti, již ve čtyřicátých letech minulého století, vznikl obor nazvaný kybernetika. Za jeho duchovního otce je považován Norbert Weiner, ale také Alan Turning, který jako první definoval podmínky uvažujícího stroje. Warren Sturgis McCulloch, v roce 1943 formuloval teorii strojového modelu lidské percepce a potažmo mysli, systém nazval ?Nervous net?. Jednalo se o koncept hledání analogie mezi biologickým modelem nervové tkáně použité ve strojovém výpočtu. Na něj postupně navázala řada dalších teorií a modelů, například Gorgona Paska, Herberta Maturany, Francisco Varela a dalších. Zajímavou otázkou je, zda-li klasické pojetí kybernetiky nehledá od počátku na špatném místě. Mám na mysli otázku, jestli ona volba - ryzí doména svobodné vůle a součást definice lidské bytosti není již od počátku chybným východiskem. Instalace si pohrává s myšlenkou světa bez přítomnosti svobodné vůle; světa, kde moment rozhodnutí je jen iluzorní vyústění postupných jevů na sobě přímo závislých. Má instalace rozhodně nenabízí odpovědi na takto kladené otázky. Jedná se v podstatě o symbolickou hříčku. Jsem ale přesvědčen, že svoboda lidského rozhodování bude postupem času stále aktuálnějším předmětem diskuse v postupně se technologizující společnosti. Kryštof Pešek vizuální instalace Či : bod rozhodnutí model analogie mezi myšlením člověka a strojekoncept praktické bakalářské prácevedoucí práce: Miloš VojtěchovskýKryštof Pešek, CAS 2009 vizuální instalace Či : bod rozhodnutí návrh instalace: zdrojová projekce(šum) kamera snímajícíprvní projekcipřekladač, sada strojůpočítačůdvě obrazovky sživým průběhemprocesu překladuprojektor 1projektor 2výsledná projekcepřeložený obraz místa k sezení vizuální instalace Či : bod rozhodnutí návrh instalace hala IIM:
- Neoficiální umění ve veřejném prostoru na českém územíTurner, Vladimír(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-14Svou práci jsem zaměřil na umění ve veřejném prostoru, vznikající mimo oficiální struktury. Zajímá mne povaha jednotlivých technik, prostředí ve kterém dílo vznikalo včetně intencí autora, socio- kulturní dopad a také mediální obraz díla. Práce začíná definicí veřejného prostoru, na základě sociálně kritických teorií se pokouším popsat dnešní českou společnost. Pokračuje historickým nastíněním uměleckých aktivit na hranici zákona, kde šlo umělcům o přímý dopad na veřejnost- chronologicky od Vladimíra Boudníka, přes Milana Knížáka a akční umělce až do 90.let. Hlavní pole zájmu je však současná tvorba na poli Public artu. Definuji ilegální veřejné umění včetně svých podkategorií. Na pozadí jednotlivých výrazných děl se pokouším vystihnout atributy dnešní angažované umělecké tvorby. Mapuji snahy českých umělců proniknout svými díly do společnosti, spojit umění s životem. Zajímá mne percepce umění širokým otevřeným publikem. Omezuji se zejména na tvorbu ve městě, i když je pravděpodobné, že je veřejný prostor zdravější právě mimo něj. Záměrně z práce vynechávám platformu, kde se v dnešní době nejsvobodněji uplatňuje možnost svobodné komunikace a umělecké tvorby- internet. Vymezení mé práce spočívá hlavně v těchto pojmech: ilegální pouliční tvorba v rozličných médiích, společenská kritika, umění mimo galerie a oficiální struktury, dopad umění na veřejnost, angažované umění, subverze, streetart, život ve městě. Ve své práci se pokusím zodpovědět na otázku, zda je český veřejný prostor (pokud vůbec nějaký existuje) svobodně využíván jakožto platforma pro nezávislé umění
- O mediální realitěTurner, Vladimír(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-09-14Dne 17.6.2007 se umělecká skupina Ztohoven, napojila do vysílání České Televize. Do ranního pořadu Panorama na programu ČT2, vpravili montáž, která zobrazovala fiktivní atomový výbuch v malebné krajině Krkonoš. Chtěli tím přispět do veřejné debaty o mediální manipulaci - celá akce byla nazvána "Mediální realita". Témat bylo nakonec otevřeno mnohem víc. Nehledě na pointu celého aktu, začali být umělci označováni za nebezpečné hackery nebo digitální piráty. Debata o (ne)závislosti médií se změnila na obžalobu pro šíření poplašné zprávy. Není divu. Píchli do vosího hnízda, dotkli se slabého místa systému a odkryli víc problémů než měli v úmyslu. Nyní je za to sedm členů, dosud anonymní skupiny, vláčeno soudními síněmi. Dostali pokutu od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a na druhou stranu jsou oceněni Národní Galerií, cenou NG333 pro mladé umělce. Celá věc se tak táhne již více než rok a stalo se z ní něco, co si nikdo z členů nepředstavoval.
- Trubky a bubliny, L+R=Abrahám, Stanislav(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-19Site specific instalace. Zvuk a objekty. Zvuková plastika, komunikující s minimalistickými fyzickými objekty na základě proporčního dělení prostoru v jeho osách. L+R= Prostorová instalace postavená na principu vícekanálového zvukového systému. Dva póly. Intimita posluchačova imaginárního světa, rozprostřeného mezi levým a pravým sluchátkem, a schopnost zvukového média zasahovat mimo subjektivní hranice osobního a veřejného prostoru.
- Je mi 30 a život je na hovnoBažantová, Magdaléna(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-19Několik krátkých asociativních filmů na hranici reality.
- PatMachajová, Dana(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-19Pat je postavenie v ktorom jeden zo súperov nemôže hrať napriek tomu, že je na rade, pričom jeho kráľ nie je v šachu. Keď je hra v pate, partia sa končí remízou a obaja hráči získavajú po pol bode.
- Lidský hlas, umělá řečAbrahám, Stanislav(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-19Práce se zabývá povahou změn lidského hlasu v procesech jeho reprezentace prostřednictvím technických nástrojů a provázáním lidského hlasu s jeho zdrojem. Dotýká se tématu hlasu jako nositele části identity člověka a mapuje principy, které stojí v pozadí problémů, spojených se zprostředkováváním hlasu elektronickými médii a vytvářením umělé řeči. Práce nabízí přehlednou strukturu pojmů a kategorií způsobů, jakými člověk šíří svůj hlasový projev prostřednictvím komunikačních technologií. Klíčové pojmy tvoří slova transformace, mediace, amplifikace, záznam, přenos, imitace nebo umělá řeč.
- Pohyby čteníŠvarcová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-19Ve své bakalářské práci na základě několika případových studií zkoumám vztah textu a pohyblivého obrazu v uměleckém kontextu. Zajímá mě proměnlivost recepce těchto dvou médií a jejich vzájemné ovlivňování. Zároveň se snažím dopátrat motivací současných umělců využívajících principu ?textu v textu?. Jelikož jde o díla vytvořená v posledních zhruba deseti letech, zasazuji je do aktuálního společenského diskurzu. To znamená, že podnikám menší exkurzy i do neumělecké sféry, kde se princip zdvojení médií též hojně využívá. Ty potom slouží jako pomocné orientační body v analýzách jednotlivých děl. Zajímá mě tedy ne jen otázka nestandardních podmínek čtení, ale stejnou měrou i ideologické podhoubí tohoto principu.
- Subjekt-Autor-AutoportrétMachajová, Dana(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-19V mojej bakalárskej práci skúmam funkcie sebazobrazovania v umení v rôznych historických obdobiach a na ich základe rozvíjam súvislosti medzi autoportrétom a koncepciami subjektu a autorstva v rôznych dejinných obdobiach. Od anonymného tvorcu a umenia, ktoré malo vţdy svoje spoločenské opodstatnenie sa s modernou dobou zrodil subjekt a s ním aj autor. Pri konštitúcii subjektu je najdôleţitejší vzťah človeka k jeho ?zrkadlovému obrazu? u iného človeka. Moderný subjekt je zvrchovaná entita, ktorá má moc nad svojou reprezentáciou a materiálny svet, nad ktorým bdie, je v jej moci. Čo sa stane so subjektom a jeho reprezentáciou, keď sa začnú línie modernistickej logiky uzliť? Postmoderný subjekt stratí jasné obrysy a stane sa konštruktom momentálneho diskurzu. Ako s tým súvisí vynález fotografie a rozvoj masmediálnej mašinérie? A čo sa deje so subjektom dnes, pri kaţdodennom sýtení vlastných komunikačných kanálov na internete?
- Vlasy (2009-2011), Kůže (2011), Pověděli jim o ptákách (2011), Blau Peru, 1970 (2010)Moralesová, Alexandra(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-19Soubor video-filmů a jedné performance, které jsou remediací filmu videem. Tématem všech prací je způsob percepce, rušení strategie čtení filmu.
- DoppelgangerŠvarcová, Barbora(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-19Svět, který kráčí vedle nás. Tři videoinstalace dávající dohromady ucelený soubor. Tématem je odraz, svět za zrcadlem a rovnováha mezi těmi to dvěma světy. Nejsnazší cestou sebepoznávání je pohled sám na sebe. Nejsnazším způsobem sebezdokonalení je zásah do svého pohledu na sebe. Nejsnazší cesty často nejsou ty nejlepší.
- Vnitřek a vnějšek: zahrada jako strategie tvořivostiMoralesová, Alexandra(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-19Předkládaný esej je zamyšlením nad významem zahrady v evropském kontextu, zejména té okrasné, kterou zde zkoumáme jako akt reprezentace. Proměnlivost modelů ideálních zahrad může být nahlížena jako přímý výraz proměň paradigmatu, který je vždy nevyhnutelně spjat se způsobem reprezentace vyjadřující vládnoucí přesvědčení (politika i estetika tvoří spojité nádoby). V této perspektivě je pojednána například barokní francouzská zahrada nebo v reakci na ni vzniklý anglický park. Vzápětí na to však vyvstávají hned dvě podstatné otázky a to, zda-li se spíše než o akt reprezentace nejedná o akt narace, a zda-li existuje způsob umožňující vnímat zahradu nepojmově jako možnou strategii tvořivosti. Poslední možnost v práci otevíráme a uvádíme některá díla jako případy, kdy lze autorovu tvořivost nahlédnout v představě zahrady.
- Autobiografické fikceBažantová, Magdaléna(Akademie múzických umění v Praze. Filmová a televizní fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-09-19V této práci se zabývám čtyřmi současnými, českými videi, které lze volně označit jako autobiografické fikce. Zasazuji je do kontextu současného přemýšlení o vytváření osobní identity a biografického vyprávění z pohledu sociologie, psychologie a naratologie. Mé úvahy jsou potvrzovány i vyvraceny vlastními promluvami autorů videí. Kategorie fiktivního a reálného, osobního a obecného se v průběhu práce ukazují spíše jako kontinuum než protiklady. Přestože forma příběhu se s použitým médiem mění, jeho důležitost pro chápání vlastního života i uměleckých děl zřejmě zůstává.
- Kreativní použití audiovizuálních nástrojů v současném českém alternativním divadleKalivoda, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-17Nedílnou součástí současného divadelního umění je využívání moderních audiovizuálních technologií, zejména digitálních technologií a nových médií. Je zjevné, že nejprogresivněji se jejich využití rozvíjí v postdramatických divadelních formách jako je moderní tanec, performing art, pohybové, výtvarné a experimentální divadlo, pro které se v Čechách vžilo (poněkud nepřesné) souhrnné označení "Alternativní divadlo". První část bakalářské práce sleduje historický vývoj používání audiovizuálních technologií na českých divadelních scénách. Ukazuje, že až do padesátých let dvacátého století patřily české avantgardní divadelní experimenty ve zkoumaném oboru k celosvětově nejprogresivnějšímu proudu, a zároveň hledá příčiny toho, proč využívání technologií v současné české divadelní praxi ve velké míře pokulhává za světovými tendencemi. Druhá - stěžejní - část bakalářské práce si klade za cíl alespoň částečně zmapovat současné progresivní tendence v českém alternativním divadle. K podrobné analýze byla vybrána tvorba dvou divadelních skupin, které se využíváním technologií ve svých projektech kontinuálně zabývají. První skupinou je Antena Theatre Groupe vedená Petrem Krušelnickým, druhou potom skupina Handa Gote - Research and Development. Jedním z podstatných cílů práce je ovšem také poukázat na fakt, že kvalitní a technologicky objevná divadelní díla vznikají v současnosti téměř výhradně mimo "mainstreem", na okraji zájmu široké veřejnosti, médií i státních institucí na podporu kultury.
- Autenticita a paměť poznámky k proměnám pojetí pojmu "autent icita" v současné praxi paměťových institucíStrnad, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-17Bakalářská práce "Autenticita a paměť" se věnuje proměnám pojetí pojmu "autenticita" v prostředí dnešních paměťových institucí. Skrze průzkum odborných textů se snaží zmapovat výskyt tohoto pojmu, který se pro oblast uchovávání jeví jako klíčový. Práce se stručně věnuje oblasti památkové péče, tradičním listinným archivům, archivům audiovizuálním a prostředí muzejního provozu. Praxe paměťových institucí a jejich chápání pojmu "autenticita" jsou analyzovány s ohledem na problematiku autorit, digitalizace sbírek a etických východisek činnosti těchto institucí. Zvláštní důraz je kladen na oblast uchovávání mediálního umění. Autenticita na poli mediálního umění je zkoumána z hlediska možné "performativity", přičemž je zohledněna možnost uplatnění konceptu performativity i v oblastech dalších uměleckých forem.