Diplomové práce / Master's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses podle Rok vytvoření
Nyní se zobrazuje 1 - 16 z 16
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Dua v jazzové hudbě. Historie, vývoj.Uhrík, Rastislav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-02V tejto práci sa snažím o priblíženie špecifickej formy jazzovej intrepretácie akou rozhodne je hranie v duu. Z pohľadu mňa samotného ako kontrabasistu taktiež o poukázanie na konkrétne aspekty a rozdielne prístupy k prevedeniu dua. Ako základ práce som si vybral tvorbu Charlieho Hadena. Za prvé preto, že bol sám hráčom na kontrabas, a za druhé preto, že bol buďto samotným iniciátorom hrania v duu, alebo aj vyhľadávaným spoluhráčom pre iných muzikantov, ktorí sa chceli prezentovať nahrávkami len v duovom prevedení. Chcel by som taktiež porovnať jednotlivé rozdiely medzi výslednou hudbou, ktoré môžu mať ako historický, tak aj estetický charakter.
- Dílo Erwina Schulhoffa ovlivněné jazzemKabrna, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-02Diplomová práce mapuje tvorbu Erwina Schulhoffa, zejména tu, která je ovlivněna jazzem a dobovou populární hudbou. Je proto provedena charakteristika všech jeho děl od roku 1914 až do autorovy smrti. Autor práce prošel veškeré dostupné notové materiály včetně dochovaných autografů, podává tak informace o prozatím málo probádaných oblastech Schulhoffova díla, s množstvím notových ukázek. Zároveň srovnává tvorbu tohoto skladatele s ostatní českou a světovou tvorbou skladatelů ovlivněných jazzem a dobovou populární hudbou. V poslední části práce se zabývá možnostmi transformací Schulhoffova díla a nabízí vlastní řešení.
- Dechová a nátisková cvičení pro saxofonRajnošek, Bharata(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-02Práce Dechová a nátisková cvičení na saxofon se zabývá metodikou výuky techniky na saxofon v širším pojetí všech vlivů na tvorbu tónu. Začíná fyzickým postojem, pokračuje základními technikami dechu a teprve po jejich očekávaném zvládnutí se zabývá technikami speciálními, které umožňují osvojení nátiskových technik a správných návyků. Práce doplňuje a navazuje na existující publikaci Davida Liebmana: Technika hry na saxofon. Tam kde je Liebman příliš stručný, tam jde autor více do hloubky. Nevystačí si jen s výčtem technik, snaží se také o pohled z druhé strany - od kvalitativně - estetických požadavků k jednotlivým cvičením. Těžiště práce spočívá ve vypracování komplexního systému praktických cvičení, která dovedou zájemce jednotlivými na sebe navazujícími kroky k ideálnímu ovládnutí celé technologie vznikání tónu. Cílem práce je poskytnout hledajícím útěchu na jejich cestě. Autor zde jako pedagog dává k dispozici svůj vyzkoušený systém pro další studenty.
- Jazzová kvarteta bez harmonického nástrojeKalfus, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-02Cílem této magisterské práce je popsat a zmapovat vývoj fenoménu jazzového kvartetu bez harmonického nástroje ve složení dva dechové nástroje, kontrabas a bicí od jejího vzniku (druhá polovina 20. století) až do současné podoby. Dalším cílem je poukázat na historické proměny stylistiky hry a také na změny rolí jednotlivých nástrojů jak z hlediska kompozičního, tak z hlediska improvizace a interakce v kapele. V praktické části této práce budou tyto proměny demonstrovány na konkrétních příkladech transkripcí. V neposlední řadě je mým cílem popsat, jak se tento formát odráží v mém vlastním aktivním působení na jazzové scéně, a to ve vlastních technikách kompozice a interpretace.
- Tradice a novátorství v jazzové hudběBártová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Tato diplomová práce se zabývá vývojem jazzové hudby z hlediska tradičních a nových či novátorských přístupů. Dále se zabývá těmito přístupy z pohledu profesionálního jazzového hudebníka, který působí na české jazzové scéně. Mapuje vliv tradice, inovací a zcela nových přístupů v hudebním jazzovém světě. Vyhodnocuje anketu, která se zabývá těmito přístupy, v níž odpovídali čeští jazzoví hudebníci napříč generacemi.
- Kompoziční prvky v díle Pata MethenyhoBeneš, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Tato práce se zabývá analýzou kompozic Pata Methenyho z jeho rané autorské tvorby. Cílem analýzy je specifikovat jednotlivé kompoziční prvky, popsat jejich úlohu v konkrétních kompozicích a zhodnotit, na kolik se vzájemně ovlivňují a doplňují. Výstupem diplomové práce bude analýza vlastního kompozičního záměru doplněného o nabyté zkušenosti.
- Kvarteta bez harmonického nástroje v současném jazzuKyncl, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Cílem této práce je popsat historii a význam jednoho ze vzácnějších obsazení, která se v jazzové hudbě vyskytují, tedy kvarteta ve složení dva dechové nástroje, kontrabas a bicí. Bude v ní proveden stručný výklad vývoje zkoumaného formátu, jakož i vyjmenování jeho nejvýznamnějších zástupců spolu s popisem jejich tvorby a definicí jejich hlavního přínosu k rozvoji tohoto formátu. Jak už vyplývá z názvu této práce, jádrem jejího zkoumání je současná jazzová scéna, a to jak evropská, tak zámořská. V praktické části práce budou uvedeny transkripce vybraných děl se stručným komentářem.
- Opomíjený soul-jazzoví kytaristé 60.letŠmoldas, Libor(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Tato práce se zabývá hudebním stylem na pomezí jazzu, gospelu a blues, tzv. soul-jazzem, který vrcholil v 60. letech 20. století v USA a jako převážně afro-americká hudební forma existoval stranou zájmu kritiků a novinářů. Cílem práce je specifikovat jeho charakteristické rysy, vybrat vhodné zástupce z řad kytaristů a popsat jejich profesní kariéru a styl. Výstupem diplomové práce bude obohacení vlastního stylu a to jak improvizačního tak i kompozičního.
- Specifika hry současných jazzových pianistů USA a EvropyValenta, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-30Tato práce se zabývá klíčovými rysy hry vybraných exemplárních pianistů a snaží se je vysvětlit jak z hudebního hlediska ve smyslu melodie, harmonie a rytmu, tak i z hlediska širšího kontextu, jako například etnického, geografického, věkového nebo žánrového. Skládá se ze dvou částí – teoretické a praktické. Teoretická část rozebírá jednotlivé osobnosti z hlediska celku, jejich původu, hudebního vzdělání a zázemí, dosavadní práce a cílů. Pokusí se je pojmout v obecných souvislostech či naopak upozornit na případné odlišnosti. Také se stručně dotkne tématu vymezení hranic jazzu. Praktická část se věnuje analýze hry na základě transkribovaných ukázek improvizací, doprovodů, témat a harmonických postupů. Upozorňuje na zajímavosti, poukazuje na originalitu, variabilitu a zkoumá hudební identitu jednotlivých pianistů. Cílem této práce je zjistit, jak dnešní pianisté hrají a co činí jejich styl současným. Dalším cílem je zjistit, do jaké míry snadná informační dostupnost ubírá na vlastní identitě a do jaké míry ji naopak posiluje.
- Výuka hry na soupravu bicích nástrojů v České republice s ohledem na jazz a improvizaci ve 20.stoletíStivín, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-09Tato práce se zabývá způsoby výuky hry na jazzovou bicí soupravu. Popisuje způsoby, které se používaly v Čechách v průběhu 20. století a srovnává je s metodami běžně používanými v západním světě. Metodami výzkumu byly osobní zkušenosti s výukou u nás před rokem 1989, v 90. letech a také zkušenosti s výukou v USA na konci 90. let. Zároveň došlo ke srovnání zaběhlých metod s originálními metodami u nás, kde byla dostupnost zahraničních materiálů velmi malá.
- Perkusivní technika hry na akustickou kytaru a její snímáníTomeček, Kryštof(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-24Předmětem této magisterské diplomové práce je vlastní projekt kytaristy Kryštofa Tomečka, jehož cílem bylo vytvořit nový a originální způsob doprovázení interpreta na akustickou kytaru tak, aby byla co nejlépe suplována jak harmonická, tak rytmická funkce celé kapely. Práce detailně popisuje speciálně vytvořenou perkusivní techniku hry na nástroj a dále i její snímání a zvukovou postprodukci jednotlivých snímačů, včetně finálního míchání zvuku v integrovaném mixpultu. Jsou zde konkrétně popsány všechny kytarové efekty, syntezátory a další komponenty, které jsou v projektu využity. Dále zmiňuje napájení, kabeláž a ovládání pedalboardu a také je zde popsán výběr konkrétní akustické kytary, která byla postavena přímo pro účel tohoto projektu.
- Analýza stylu Kurta Rosenwinkela na albu Our Secret WorldLacina, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Diplomová práce se zabývá stylem amerického kytaristy Kurta Rosenwinkela. Konkrétně na albu Our Secret World z roku 2010. Zde vystupuje Rosenwinkel jako hlavní sólista a je doprovázen jazzovým orchestrem Orquestra Jazz de Matosinhos. Těžiště práce leží především v analýze Rosenwinkelových improvizací. Hlavním zdrojem k analýze je zvuková nahrávka a transkripce pořízené autorem práce. Autor zkoumá Rosenwinkelův moderní improvizační jazyk jak z pohledu jazzového hudebníka, tak z pohledu kytaristy. Práce analyzuje deset kytaristových sól a jednu introdukci. Dále jsou přiloženy notové zápisy jednotlivých skladeb. Nejedná se o přepisy celých orchestrálních aranžmá, ale o základní melodicko-harmonická témata skladeb, ze kterých materiál pro improvizace vychází. Práce zprostředkovává praktické nástroje všem, kteří chtějí proniknout do tajů hry Kurta Rosenwinkela a moderní jazzové improvizace.
- Teorie a praxe improvizace pro hráče na saxofonDusová, Nela(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14Diplomová práce pojednává o teoretické a praktické stránce improvizace a je určena předně hráčům na saxofon, druhotně také hráčům na příbuzné dechové nástroje. Práce obsahuje informace o významu a historii improvizace, vymezuje základní pojmy, popisuje možné cesty k improvizaci v rámci individuálního či kolektivního hudebního vzdělávání a dotýká se tématu překonání strachu z improvizace. Dvě kapitoly jsou věnovány základním jazzovým formám, jejich historii a vývoji. Závěrečná kapitola popisuje význam hudební transkripce a její problematiku. Většina kapitol je rozdělena na část teoretickou a praktickou včetně praktických úkolů a cvičení. Cílem práce je vytvořit oporu pro učitele základních uměleckých škol, ale i pokročilejší samouky.
- Bubeníci orchestru Duka EllingtonaJína, Antonín(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-16Práce se věnuje všem bubeníkům, kteří byli členy orchestru Duka Ellingtona. Jejich životům, kariérám a stylům hry na bicí soupravu. Americký jazzový pianista, skladatel a kapelník Duke Ellington je autorem více než dvou tisíc jazzových skladeb a stal se jednou z nejdůležitějších postav jazzu 20. století. Tato práce zpracovává jeho hudbu a pokouší se zachytit společné i odlišné prvky hry všech jeho bubeníků. Cílem práce je shrnout informace o šesti hráčích do jedné publikace a zároveň inspirovat současné bubeníky výrazovými prostředky těchto velikánů a případně je motivovat k tvorbě vlastních modifikací původních materiálů.
- Craig Taborn a vývoj jeho dosavadní tvorbyPudlák, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14Předkládaná diplomová práce s názvem Craig Taborn a vývoj jeho dosavadní tvorby se zaměřuje na osobnost předního newyorského klavíristy Craiga Taborna (*1970). Cílem práce je vytvoření umělecko-estetického portrétu na základě chronologického přehledu hudby, kterou buď sám vytvořil, nebo se na ní významně podílel. Autor této práce zkoumá, jak se Tabornova hudba za třicet let pianistovy kariéry vyvíjela, k čemuž si dopomáhá zkoumáním Tabornových výroků a myšlenek s cílem přiblížit čtenáři, z jakých inspiračních zdrojů Tabornova hudba vychází, na jakých estetických hodnotách je založena a jak tyto estetické hodnoty výsledně formují Tabornovo skládání a improvizaci.
- Možnosti práce s grafickou partiturouDebřička, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-14Tato diplomová práce je věnována grafickým partiturám jako prostředku hudební tvorby, který kombinuje hudební kompozici, improvizaci, interpretaci, performance a výtvarná umění. První část práce obsahuje teoretickou základnu – zaobírá se vybranými principy, prostředky a druhy grafických partitur, které jsou v následující praktické části aplikovány v autorské tvorbě. Praktická část práce představuje autorské grafické partitury, rozebírá jejich koncepci, kompozici, hudební a výtvarné techniky, interpretační klíč a estetiku.