Diplomové práce / Master's theses (171)
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Diplomové práce / Master's theses (171) podle Rok vytvoření
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 26
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Fréderic Woff: Hudební nahrávkaWoff, Frédéric(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-20Album CD
- Mastering: Poslední technická a umělecká modifikace zvuku nahrávkyWoff, Frédéric(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-06-20Tato práce pojednává o dějinách masteringu, zabývá se teorií, používanými technickými zařízeními a praktickými problémy řešenými v praxi, včetně různých omezení v oblasti masteringu. Poslední část této práce se dotýká filosofie, deontologie a etiky v masteringu.
- Elektrická kytara - paleta zvuků a barevZázvůrek, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-09Magisterská práce "Elektrická kytara - paleta zvuků a barev" mapuje práci zvukového mistra při pořizování zvukového záznamu hry na elektrickou kytaru. Jejím cílem je obsáhnout co možná nejširší spektrum možností, jak se s tímto úkolem vypořádat. Ohniskem zájmu bude především "vztah" mezi kytarou - kytarovým aparátem a způsobem snímání. Stranou však nezůstanou ani moderní metody, např. re-amping. Pro úplnost se v práci objeví i kapitola o vzniku elektrické kytary, o způsobech hry a o zesilovacích aparaturách. Stejně tak je kladen důraz na poukázání variability zvukových možností nástroje. Přílohou práce je CD ROM se zvukovými ukázkami.
- Jan Zázvůrek_:_Hudební nahrávkaZázvůrek, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-09Nahrávka alba skupiny All Star Refjúdží Band pod vedením Michaela Romanyshyna, žánrově zařaditelná do kolonky world music. Písně v sobě obashují vlivy americké, české, kurdské, čínské, gruzínské, maďarské a švýcarské kultury.
- Stereofonní mikrofonní systémy v akustickém prostoruHadraba, Jakub(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-01Tato práce nabízí bližší analytický pohled na stereofonní mikrofonní systémy a základní principy lokalizace zdánlivých zvukových zdrojů na stereofonní bázi: časový rozdíl mezi signály ∆t a rozdíl signálových úrovní ∆L. Základ práce tvoří akustické měření v prostorách koncertního sálu, kde bylo pomocí testovacích signálů změřeno více než 100 konfigurací mikrofonních systémů. Na výsledcích měření jsou představeny základní typy stereofonie: fázová, intenzitní a smíšená. U každého typu stereofonie je dokumentován vliv parametrů mikrofonních systémů (velikost báze, odklon mikrofonních os, volba směrové charakteristiky atd.) na zachycený rozdíl ∆t a ∆L. Práce umožňuje blíže studovat principy lokalizace u stereofonních systémů a rozsah jejich platnosti v akustickém prostoru.
- Pavel Kunčar: Hudební nahrávkaKunčar, Pavel(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-01Nahrávka profilového CD dua Teres
- Jakub Hadraba: Hudební nahrávkaHadraba, Jakub(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2001-06-01Zvukový záznam CD "Genius Johann Sebastian Bach" pořízený v bazilice sv. Markéty Benediktinského arciopatství v Praze na nástroj Kánský & Brachtl dle Tobiase Meissnera 1725. ||| Fantasia G dur, BWV 572 || Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 659 || Aria variata alla maniera italiana, BWV 989 || Triová sonáta C dur, BWV 529 || Concerto C dur, BWV 595 || Fantasia con imitatione, BWV 563 || Passacaglia a fuga c moll, BWV 582 ||| Celkový čas disku: 69'50''
- Problematika živého ozvučováníKunčar, Pavel(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-01Práce je zaměřena na problematiku živého ozvučování akustických produkcí, zejména koncertů populární hudby. Přináší přehled technických prostředků, možností jejich použití a řešení možných problémů. Popisuje zapojení elektroakustického řetězce, který se při živém ozvučování používá. Dále přináší přehled a použití uměleckých prostředků mistra zvuku, které jsou běžně používány při práci s živým zvukem. Je zde popsán průběh práce zvukového mistra při produkci.
- Současný stav problematiky hlasitosti zvukového signáluKravařík, Jindřich(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-09-12Práce se zabývá dlouhodobě se zhoršující situací v oblasti hlasitosti a dynamického rozsahu zvukových signálů, a to jak signálů distribuovaných na klasických nosičích, tak těch šířených pomocí vysílání, ať už rozhlasového, televizního nebo internetového. Diskutuje příčiny a důsledky současného stavu. Problematika je totiž naprosto obecná a dotýkající se skutečně každého posluchače a diváka. Velmi nevyrovnaná hlasitost vysílání a odstrašující stav některých nahrávek vydávaných u hlavních vydavatelství jsou terčem stížností již delší dobu. Až v současnosti se objevují metody jak situaci zlepšit, těm je také věnována podstatná část práce a s jejich pomocí jsou ukázány vzorové nevhodné případy.
- Zvuková dramaturgie rozhlasové hry.Mikyška, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-05Ve své práci se co možná nejkomplexněji zabývám jednou z nejdůležitějších oblastí přípravy a realizace rozhlasové hry - její zvukovou dramaturgií. V první části systematizuji tvůrčí materiál. Zaměřuji se přitom zejména na jeho formotvorný a významový potenciál v díle. Dále se pak věnuji aplikaci získaných poznatků při samotné realizaci rozhlasové hry. Ve zvukové dramaturgii rozlišuji přitom dvě hlavní fáze: fázi výstavby časové linie díla a fázi výstavby zvukového obrazu. Své dílčí závěry průběžně doplňuji o příklady z praxe, přičemž dávám prostor i úvahám o možných směrech dalšího vývoje. Prací se zároveň snažím reagovat na dosavadní absenci odborného teoretického textu s tímto zaměřením v českém prostředí.
- Dozvuk autentického prostoru a jeho nahrazení umělým dozvukemStratílek, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-05Předmětem této písemné práce je dozvuk jako přirozený akustický jev v uzavřených prostorech využívaných pro hudební produkci a jeho nahrazení. První kapitola práce vymezuje dozvuk jako fyzikální jev a definuje základní pojmy. Druhá kapitola je věnonána dozvuku autentického prostoru, jeho charakteristice a specifickým vlastnostem. V další kapitole jsou popsány vlastnosti umělého dozvuku, jeho parametry a případné problémy. V této kapitole je také uvedeno, jak umělý dozvuk přizpůsobit. Čtvrtá kapitola práce se věnuje srovnání autentického a umělého dozvuku. Nalezneme zde vzájemné srovnání jejich parametrů, rozdíly při buzení stejným signálem, porovnání algoritmických a konvolučních dozvuků s dozvukem autentickým. Kapitola pátá pak dále uvádí požadavky na umělý dozvuk při auralizaci a také některé elementární estetické kategorie. Poslední kapitola této práce popisuje praktický experiment, který ověřuje platnost hypotézy nahrazení přirozeného dozvuku. Předmět experimentu spočívá v auralizaci zvukové ukázky z bezodrazové místnosti a nahrávacího studia. Cílem experimentu je simulovat dozvuk koncertního sálu.
- Problematika malých nahrávacích studií v ČRMužík, Miroslav(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-05Tato práce prezentuje problematiku malých nahrávacích studií zaměřených na záznam zvuku v ČR. Jedná se o moderní, rychle se rozvíjející oblast zvukových studií, která doposud nebyla seriózním způsobem zmapována. V první části popisuje malá nahrávací studia, důvody jejich vzniku, rozdíly mezi malými a velkými studii. Druhá část je zaměřena na zpracování a vyhodnocení sebraných dat z osobních návštěv studií. Popisuje současné problémy, nabízené služby, vybavení a odbornost majitelů. Data byla sebrána při osobní návštěvě všech uváděných studií v této práci. Na závěr práce předkládá virtuální model statisticky průměrného malého nahrávacího studia v České republice.
- Vybrané milníky v historii nazvučováníStředa, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-03Tato práce nabízí pohled na historický vývoj v oblasti ozvučování živých hudebních vystoupení. Prezentován je vývoj technologie počínaje prvním záznamem zvuku, přes první reproduktory k prvnímu live ozvučení mluveného projevu. Následuje chronologické představení vývoje ozvučování koncertů, díky nimž se etablovala profese FOH zvukaře, monitorového zvukaře, systémového inženýra, ale také produkčních společností a distributorů a pronajímatelů techniky. Práce blíže seznamuje se systémem The Wall of Sound, který byl ve své době výjimečný. Přehled historického vývoje ukončují technologické změny navazující na příchod digitálního zpracování zvuku. Současný pohled na ozvučování je ukázán na konceptu a realizaci ozvučení olympijského stadionu během třicátých letních olympijských her v Londýně v roce 2012.
- Problematika ozvučování prostor v oblasti nízkých frekvencíHamouzová, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-03Tato práce nabízí vhled do problematiky použití subwooferů v oblasti ozvučovací techniky. V úvodu se zabývá rolí subwooferů v ozvučovací praxi a vlivem nízkofrekvenčního spektra na lidský organismus. Dále popisuje tvorbu PA systému v zaměření na nízkofrekvenční spektrum od jeho navržení, přes stavbu až po kontrolního měření. První část práce se zabývá principy spojování více zdrojů do systémů, tzv. arrayů. Popisuje vyzařovací směrové charakteristiky jednotlivých konfigurací a posuzuje také konzistenci zvukového pole na daném frekvenčním rozsahu subwooferů. Další části práce nabízí vhled do zpožďování celého systému nebo jeho částí, tzv. Beam Steering. Cílem práce je posoudit jednotlivé systémy z pohledu praxe při použití v interiérech a tzv. "Open air" neboli venkovních ozvučených akcích.
- Interpretace a zvukové pojetí nahrávek Smetanova kvartetu e mollPohnán, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Cílem této práce je interpretační a zvuková analýza nahrávek Smetanova kvartetu e moll „Z mého života“. Pro tento účel jsme vybrali nahrávky: Českého, Smetanova, Lindsay, Škampova a Haasova kvarteta. Metodou analýzy určíme charakter složek, které se podílely na vyznění skladby, a jednotlivé výstupy porovnáme. Výsledkem by mělo být získání uceleného pohledu na tuto problematiku.
- Normalizace hlasitosti zvukového signálu v digitálních médiíchBeneš, Filip(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-06Práce se zabývá problematikou normalizace hlasitosti a její implementace v digitálních a především internetových médiích. Shrnuje současné poznatky o měření hlasitosti a zabývá se dopodrobna nejrozšířenějším systémem pro měření hlasitosti podle ITU-R BS.1770. Rozebírá strategie normalizace a zkoumá příčiny nejednotných hlasi- tostních standardů mezi médii. Popisuje způsoby normalizace hlasitosti vybraných in- ternetových služeb a hlasitostní standardy některých služeb byly ověřeny experimen- tálně. Práce také nabízí vhled do důsledků problematiky v práci zvukových mistrů.
- Nahrávky Kühnova smíšeného sboru v druhé pol. 20. stoletíPikla, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-22Tato práce v základu mapuje a třídí poznatky o nahrávkách artificiální hudby Kühnova smíšeného sboru (realizovaných ve druhé pol. 20. stol.). Část prostoru je věnován také zakladateli sboru, Pavlu Kühnovi, a jeho práci jakožto hudebního režiséra a dramaturga nahrávek KSS. Druhá část se věnuje rozborům a pohledu hudebního režiséra na vybrané nahrávky. Tato diplomová práce může obohatit obor hudební režie o poznatky o bohaté historii Kühnova smíšeného sboru, jeho zakladateli a hudebním režisérovi Pavlu Kühnovi, stejně tak může sloužit k seznámení se stěžejními nahrávkami.
- Odposlechové systémy při live ozvučeníNavrátil, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-22Tato práce nabízí pohled do problematiky odposlechových systémů při live ozvučených akcích. Zabývá se vznikem, historií a vývojem pódiových odposlechů. Přináší podrobný přehled o jednotlivých komponentech, mezi něž patří mixážní pulty, odposlechové reproboxy, in-earové systémy a bezdrátový přenos zvuku. Neopomíjí téma latence, kterou způsobují digitální zvukové systémy, a ochrany sluchu během vystoupení. Pomocí dat ze dvou dotazníků přináší náhled do praxe s odposlechovými systémy českých zvukařů a hudebníků. V některých případech nabízí informace z profesionálního prostředí od zvukaře s dlouholetou praxí. Zvukaři preferují mix odposlechových cest z monitorového pultu, v praxi však výrazně převažuje míchání odposlechů z FOH pultu. Preference vystupujících umělců tíhnou k používání in-earových systémů. Během vystoupení jako hlavní odposlechový systém stále mírně dominují odposlechové reproboxy. Odposlechové systémy v dnešní době nabízí vystupujícím umělcům mnohdy vyšší zvukový komfort, než má publikum, pro které vystupují.
- Směrovost vyzařování hlasu u operních a popových zpěvačekPodzimková, Iva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-06Práce se zabývá popisem systematických rozdílů směrových vyzařovacích vlastností mezi sopránovými operními a popovými zpěvačkami. Po velmi stručném shrnutí vybraných významných studií o směrovosti vyzařování lidského hlasu, které byly zaměřené i na jiné disciplíny, než na zpěv, popisuje celý proces měření v bezodrazové místnosti a výsledky prezentuje v jednotlivých samohláskách i v celé písni. Součástí je poslechový test, který zkoumá funkčnost teoretických preferencí směru mikrofonu v praxi a slouží jako model pro navazující práci, pro niž jsou zde uvedena rovněž další doporučení.
- Formát prostorového zvuku: Dolby AtmosJelínková, Jana(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-09-11Formát Dolby Atmos se v posledních letech dostává do popředí nejen v oblasti filmové produkce, ale také v oblasti hudebního umění. Na rozdíl od filmové produkce je hudební umění velmi různorodým polem, a to ve všech fázích výroby hudební nahrávky v tomto formátu. Cílem této práce shrnutí dostupných informací o Dolby Atmos v českém jazyce. Tato práce se zaměřuje na možnosti postprodukce v tomto prostorovém formátu a na technická doporučení týkající se režijních místností a jejich technického vybavení. Zároveň také popisuje problematiku instalace systému Dolby Atmos do již existujících režijních místností. Jelikož většina koncových posluchačů poslouchá prostorový zvuk na sluchátka, je zařazena také kapitola popisující binaurální poslech a binaurální formát. Dále se práce zabývá základním prvkem prostorového poslechu, tj. schopností lokalizace lidského sluchového orgánu. Na závěr se také zabývá mikrofonními systémy pro záznam prostorového zvuku. Tím shrnuje informace ze všech součástí postprodukce v daném formátu.