Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle Rok vytvoření
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 39
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Kontrabas v jazzu jako sólový nástrojTichý, Petr(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-09Cílem hledání této práce je mapování cesty kontrabasové hry a její emancipace od doprovázení v raných jazzových kapelách až po sólové koncerty. Práce mimo jiné popisuje okolnosti a důvody vzniku prvního alba sólového kontrabasu nahraného v prosinci roku 1968 Barrem Phillipsem.
- DĚJINY ČESKÉHO JAZZOVÉHO PIANAKabrna, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-09Diplomová práce mapuje nejstarší projevy jazzu v Čechách, podrobně se zabývá jazzovými klavíristy. Práce končí rokem 1968. Celé období je rozčleněno do několika etap, v každé je nejprve krátce nastíněna celková situace hudby jazzové oblasti, jmenována důležitá seskupení a sólisté a poté jsou jmenováni důležití klavíristé. Činnost většiny jmenovaných je dokumentována ukázkami jejich hry, tj., jsou citovány důležité nahrávky. Autor tím popisuje i jednotlivé pianistické styly konkrétních hráčů, zároveň tím dochází ke srovnání českých hráčů s okolním světem a americkým jazzem.
- Strukturální prvky v hudbě Milese DaviseRajnošek, Bharata(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-09Práce Strukturální prvky v hudbě Milese Davise se zabývá proměnou jazzového paradigmatu, dotýká se letmo několika zásadních momentů v překotném životě velikána Milese Davise, a snaží se zachytit alespoň pár subjektivně důležitých okamžiků v životě Milese Davise. Práce také vymezuje čím je jazz pro autora, ve stručnosti pak též autorovy základní hudební preference. S tím pak dále souvisí snaha o uchopení fenoménu jazzové osobnosti a v kontextu pak i samozřejmě Milese Davise. Autor se snaží o pochopení jedinečnosti jeho přínosu a vlivu na hudbu obecně. V překvapivém závěru objevuje jako nejdůležitější Davisův vliv začátek jeho jazzrockového období. Tam spatřuje zcela zásadní vrchol - proměnu samotné podstaty jazzové interpretace - změnu v přístupu k jazzovému tématu jako hlavě celé skladby. Skladba je nahrazena pouhým motivem či frází. Tím dochází k posunu možností živé interpretace a zároveň nejdůležitějšímu posunu ve vývoji jazzového paradigmatu a způsobu práce se strukturálními prvky.
- OSOBNOST A HUDBA AHMADA JAMALA, ANALÝZA JEHO PŘÍSTUPU K JAZZOVÉMU KLAVÍRNÍMU TRIUŠupák, Michal(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-06-09Tato práce je zaměřena na osobnost Ahmada Jamala, jazzového klavíristy, který v padesátých letech dvacátého století svým osobitým minimalistickým stylem a nekonvenčním přístupem k aranžmá položil základy moderního jazzu zejména v oblasti klavírního tria. Z nich pak ve své tvorbě vycházeli mj. Miles Davis, Cannonball Adderley nebo Keith Jarrett. Za pomocí transkripcí a rozboru tří skladeb z legendárního alba Live at The Pershing: But Not For Me z roku 1958 se autor práce snaží čtenáři přiblížit Jamalův styl hry, jeho kompoziční a aranžérské prostředky v rámci klavírního tria a definovat prvky, které učinily jeho dílo zásadní pro pozdější vývoj v této oblasti.
- Saxofonoví lídři od Karla Krautgartnera až po součastnostSmejkalová, Markéta(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-12Cílem této práce je zmapovat české saxofonové lídery - vedoucí saxofonových sekcí a jejich odkaz dalším generacím, počínaje Karlem Krautgartnerem, jakožto průkopníkem profesionální práce se saxofonovou sekí až po saxofonové lídry současnosti. Tato práce je doplněna o autentická vyprávění českých jazzových legend, jejich cenné životní zkušenosti a rady, které jsem získala při osobních setkáních s nimi.
- Grammy Awards a oceněná jazzová albaBártová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-12Práce se zaměřuje obecně na kategorizaci hudby a oceňování kvality dnešní populární hudby skrze ceny Grammy. Podrobněji se zabývá kategorizací jazzové hudby a oceňováním jazzové hudby. Text obsahuje podrobný rozbor vybraných oceněných instrumentálních jazzových alb, obecnou historii a vývoj žánru jazz a jeho vliv na populární hudbu od prvního udílení cen Grammy, od roku 1958. V poslední kapitole se práce dotýká rozdílu mezi americkým a evropským jazzem. Práce též obsahuje podrobný seznam oceněných jazzových instrumentálních alb.
- Život Arta Tatuma a jeho význam v histor ii jazzuLobanova, Elena(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-12Tato práce pojednává o životě a tvorbě jazzového klavíristy Arta Tatuma, jeho významu pro generace muzikantů mezi 40-50 lety. V práci je kladen důraz na jeho hudební život a historii jazzu v 30-40 letech. Jádrem práce je popsání rozvoje Tatuma jako osoby a vznikání a popisu jeho vlastního stylu hry na klavír. Jádrem pojednání je analýza nahrávky jazzového standardu "Ain't Misbehavin' " od vynikajícího klavíristy Fattsa Wallera z roku 1938 v interpertaci Arta Tatuma. Autor své poznatky podkládá vlastními hudebními postoji a východisky.
- Historie a význam formátu tria saxofon, kontrabas, bicí v rámci jazzové hudbyKyncl, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-01Tato práce si klade za cíl popsat historii a význam jednoho ze vzácnějších, avšak v poslední době stále oblíbenějších obsazení, která se v jazzové hudbě vyskytují, tedy tria ve složení saxofon, kontrabas a bicí. Bude v ní proveden stručný výklad vývoje tohoto formátu, jakož i vyjmenování jeho nejvýznamnějších zástupců doprovázené popisem jejich tvorby na půdorysu zkoumaného formátu. Práce se zároveň pokusí postihnout význam, jaký tento specifický formát měl v kontextu vývoje jazzové hudby. V praktické části práce bude také uvedeno několik transkripcí vybraných děl se stručným komentářem.
- Proměny hudby Paula Motiana během jeho k ariéryTengler, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-02Tato práce je zaměřena na osobnost bubeníka, perkusionisty a skladatele Paula Motiana. Paul Motian je kritikou stále častěji označován za jednoho z nejlepších jazzových bubeníků v celé historii jazzu. Cílem práce je zmapovat Motianův umělecký život, schopnost charakterizovat několik rozdílných etap jeho hudební kariéry a pochopení jeho hudebního myšlení. Práce je doplněna o transkripce z různých období a analýzy jeho vybraných nahrávek.
- Vliv Hip Hopu na jazzovou hudbuLipenský, Oliver(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Tato práce se zabývá reflexí vlivů, které má hiphop na jazz a via versa v historickém kontextu vývyoje populární hudby. Relfexe postupuje chronologicky, přes díla až po hráče, kteří mají v jazz hip hopovém kontextu zásadní postavení.
- Harmonický systém Barryho HarriseJochmann, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Cílem mé bakalářské práce je objasnit způsob, jakým klavírista a profesor Barry Harris přistupuje k harmonii. Na příkladech jeho interpretací skladeb se pokusím srozumitelně vysvětlit, jak vytváří akordy a harmonické postupy, které používá v improvizaci. Hlavním zdrojem pro mou bakalářskou práci jsou především osobní návštěvy jeho workshopů a dále studium nahrávek a videoškol.
- Philly Joe Jones jako lídr na deskách v období 1958-1968Dundrová, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2017)Datum obhajoby: 2017-06-05Tato práce pojednává o životě a dílu bubeníka Phillyho Joe Jonese, který byl významnou hudební osobností nejen jazzové éry. Cílem práce je lépe poznat jeho bubenický jazyk a jak obstál v kontextu hudebních dějin jako lídr vlastních alb. V první části práce je vyzdvižen jeho osobní život a hudební vývoj. V druhé části práce pak najdeme výčet desek, na kterých figuroval mezi roky 1958 – 1968 jako lídr a zároveň analyzujeme bubenická sóla vybraných nahrávek. Ve zpětném pohledu pak zjistíme, že jeho desky nejsou považovány za zásadní, ovšem hra na bicí nástroje je opravdu unikátní. Přístupem, jakým aplikoval rudimentální hrání, dodnes zůstává velmi často citovanou studnicí licků.
- Metodika jazzové hry na bicí soupravuUrbánek, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Cílem práce je analyzovat metodický postup výuky jazzové hry na bicí nástroje. Inspirací je absence knihy na tuzemském trhu, která by obsahovala nejzákladnější praktika pohromadě. V první kapitole jsou popsány dobové souvislosti a vznik bicí soupravy. V další kapitole je představena notace jazzové hudby a způsob, jakým se liší notový zápis od frázování v praxi. Následující kapitoly pojednávají o správné interpretaci ride činelu, hi-hat a velkého bubnu. Zde čtenář nalezne i praktická cvičení. Dále poukazuji na důležitost bicích jako doprovodného nástroje. Kapitola o transkripci čtenáři napoví, jak pojmout nový materiál a jak s ním následně pracovat. V předposlední kapitole představuji koordinační cvičení, která jsem díky této práci ucelil a dokončil. Poslední kapitola se zabývá rozborem knihy Jima Chapina Advanced Techniques for the Modern Drummer.
- Improvizace Wyntona Kellyho na albu Someday my Prince will comeValenta, Ondřej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-04Tato práce se zabývá improvizací a stylem hry post-bopového amerického pianisty s jamajskými kořeny, Wyntona Kellyho, konkrétně na jeho albu Someday My Prince Will Come z roku 1961. První, teoretická část rozebírá Wyntonovy hudební začátky, sólové projekty a zčásti i projekty, na kterých se podílel jako spoluhráč. Kromě toho pojednává hlouběji přímo o albu Someday My Prince Will Come, o jeho natáčení, spoluhráčích a celkového zasazení do kontextu té doby. Teoretická část se také velmi obecně a stručně dotýká fenoménu improvizace jako takové. Jádro práce tvoří část praktická, a sice rozbor Kellyho hry na základě melodicko-harmonicko-rytmické analýzy, práce s časem, práce s frází, s melodickými ozdobami, využitím bluesu, to vše doprovázené konkrétními notovými ukázkami získanými transkripcí jeho sól a částí skladeb. Práce si klade za cíl především inspirovat hudebníky hrou jednoho z nejnadanějších pianistů, co se frázování a melodického hraní týče.
- Čeští jazzoví bubeníci 20.stoletíStivín, Jiří(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-12Tato práce se zabývá českými jazzovými bubeníky 20. století, jejich předchůdci a vývojem jazzu v Čechách i ve světě. Mapuje bubeníky působící v tehdejší Československé republice a některé zahraniční. Metodami výzkumu byly osobní zkušenosti s významnými českými hudebníky a sledování uměleckého působení českých bubeníků napříč významnými jazzovými soubory. Zároveň došlo ke srovnání českého jazzu s vývojem jazzu ve světě a k porovnání jednotlivých hráčských stylů jmenovaných osobností.
- Analýza vývoje hry Chrise Pottera na základě rozboru sól na téma Moments Notice z roku 1985 a 2010Cirkl, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-12Cílem této práce je přiblížení vývoje interpretace saxofonisty Chrise Pottera pomocí analýzy jednotlivých melodických frází improvizovaného sóla jazzového standardu Moment Notice. V úvodní kapitole je popsán život, profesní vývoj a spolupráce s jazzovými velikány. Druhá a třetí část se zabývá podrobnou analýzou jednotlivých frází jazzového standardu Moment Notice. V závěru práce je zachyceno shrnutí a komparace jednotlivých sól.
- Hudba Johna Scofielda v letech 1985 - 1987Tomeček, Kryštof(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-12Cílem této bakalářské práce je analýza hudebního stylu autorského díla Johna Scofielda. Práce se zaměřuje pouze na čtyři vybraná alba z období jeho tvorby v letech 1985 - 1987, a to konkrétně na desky Still Warm, Blue Matter, Loud Jazz a Pick Hits Live. Z prvních třech jmenovaných je vždy zpracována analýza minimálně jedné skladby a dohromady tato bakalářská práce obsahuje celkem sedm podrobných analýz. Konkrétně se jedná o skladby Techno, Still Warm, Protocol, Rule Of Thumb, Blue Matter, So You Say a Loud Jazz. Album Pick Hits Live je živým záznamem koncertu, a proto byla z analyzování záměrně vynechána. Přímo pro účely tohoto výzkumu bylo vytvořeno sedm notových transkripcí, v případě skladby Still Warm navíc bakalářská práce obsahuje notový zápis kytarového sóla. Analýza hudebního díla je doplněna o stručnou biografii Johna Scofielda a také společensko- politický a kulturně-historický kontext analyzovaného období.
- Inovativní materiály pro výrobu bicích nástrojů a jejich srovnání s materiály konvenčnímiPrchal, Jan(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-12Bakalářská práce je zaměřena na problematiku bicích nástrojů a materiálů používaných k jejich výrobě. První část práce je věnována základním poznatkům z oblasti historie a vývoje bicích nástrojů a také klasifikaci bicích nástrojů. Následující část se již zaměřuje na materiály, a to především na materiály používané pro blanozvučné bicí nástroje a základní akustické principy bicích nástrojů. Těžištěm práce je kapitola věnovaná materiálu Ultra High Performance Concrete a jeho využití k výrobě korpusů bicích nástrojů. Podrobně je popsán návrh korpusu nástroje. V závěrečné části jsou zmíněny vlastnosti malých bubnů a některé způsoby jejich hodnocení.
- Historie a vývoj pedálu velkého bubnu a bicí soupravyKočí, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-12Cílem této práce s názvem Historie a vývoj pedálu velkého bubnu u bicí soupravy je seznámit čtenáře s vývojem pedálu a jeho postupnými změnami, kterými procházel od svého zárodku po součastnost. Patřičná pozornost bude zaměřena na techniky hraní na pedál a jejich pozitivní a negativní stránky. Dalším velkým rozborem této práce je popis pedálu dle různosti mechanismů, technických vlastností, dispozic a také užití materiálů, ze kterých se pedál skládá. Aby čtenář porozuměl kontextu práce, je zapotřebí zmínit přehled historických zdokonalení bicí soupravy jako takové, které paralelně hráli velikou roli právě při vývoji mechanisu pedálu. V závěru práce je popsán správný posed při hraní, jak jej doporučují jiní bubeníci a taktéž i já na základě vlastní zkušenosti. A v konečné fázi práce je také komentář známého bubeníka s jeho pohledem na techniku hraní.
- Henry ThreadgillDebřička, Martin(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-06-30Tato práce pojednává o životě, díle a osobnosti amerického skladatele, saxofonisty a flétnisty Henryho Threadgilla a společensko-kulturním kontextu, z něhož vychází. Threadgill a specifická generace amerických hudebníků, s kterou v šedesátých a sedmdesátých letech vyrůstal, představují důležitou a opomíjenou součást jazzové a hudební historie. V porovnání s USA, kde je dnes Henry Threadgill považován za stěžejního skladatele, je v českém a evropském hudebním prostředí známý pouze okrajově. Cílem práce je přiblížit Threadgillovo umělecké myšlení, hudební systém, vybrané stěžejní dílo a nejznámější ansámbly české veřejnosti. Práce obsahuje transkripce kompozic Henryho Threadgilla a odkazuje na hudební nahrávky.