Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle oponent "KAHÁNEK, Ivo"
Nyní se zobrazuje 1 - 15 z 15
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Balady Fryderyka Chopina s důrazem na ba ladu As dur Op. 47Trauškeová, Anna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-01Tato práce pojednává o jedněch z nejznámějších a nejhranějších Chopinových skladeb - jeho čtyřech baladách, přičemž druhá část této práce se zaměřuje především na baladu As dur op. 47. Autorka se v této práci věnuje Chopinovým baladám především po obsahové stránce, jejíž možnou inspiraci hledá v dílech Adama Mickiewicze. O provázanosti literární a hudební složky v baladách se zmiňuje nejprve v širším historickém kontextu, o kterém píše v první kapitole této práce - Balada z hlediska historického. Zde uvádí vývoj této formy od jejích počátků až k novodobému typu, který známe dnes. Ve druhé kapitole - Chopinovy balady z hlediska obsahu - jsou předloženy konkrétní příklady možné literární předlohy přímo u jednotlivých Chopinových balad. Ve třetí kapitole se autorka zabývá podrobným rozborem balady As dur, a to po stránce obsahové, formální i harmonické. Poslední, čtvrtá kapitola je pak věnována zamyšlení nad interpretací tohoto významného Chopinova díla.
- Deset preludií op. 33 Sergeje Bortkiewicze. Analýza a interpretaceŠohajová, Melanie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-15Tato práce slouží k tomu, aby obeznámila čtenáře s cyklem preludií Sergeje Bortkiewicze. U každého preludia předkládá rozbor a také interpretační poznámky. Poznámky vycházejí z rad k interpretaci, které jsem získala v hodinách klavíru s panem profesorem Františkem Malým a také z vlastních zkušeností získaných při jejich nastudování. Součástí je stručný životopis skladatele a notové ukázky v textu.
- Francis Poulenc - Klavírní díloFrantišová, Karolína(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2016)Datum obhajoby: 2016-06-01Má bakalářská práce s názvem „Francis Poulenc – klavírní dílo“ je rozdělena do třech hlavních kapitol. V první kapitole se zaměřuji na skladatelův život v dobovém kontextu. Neopomenu zmínit umělecké tendence ve Francii dvacátých let 20. století a s tím spojenou uměleckou skupinu Pařížskou šestku. Druhá kapitola stručně charakterizuje Poulencovu klavírní řeč, jeho výrazové i technické prostředky. Hlavně se věnuji jednotlivým dílům, jejich historii, doplňuji český překlad u složitějších francouzských názvů. U některých přikládám doporučení, pro jaký stupeň klavírní vyspělosti jsou určeny. Ve třetí kapitole uvádím chronologický přehled sólových, komorních i orchestrálních klavírních děl. Pomocí této práce bych ráda upozornila na klavírní dílo Francise Poulence, které není příliš zařazováno do koncertních programů na českých podiích
- Gabriela Dostalová: Bakalářský koncertDostalová, Gabriela(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- I. J. Paderewski a jeho klavírní koncert a moll, op.17Boura, Daniel(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-06-19Cíl této práce je obecné přiblížení života a díla jedné z nejvýznamnějších polských osobností přelomu 19. a 20. století – Ignace Jana Paderewského. V úvodní kapitole této práce je stručně popsán jeho život, zprvu se zaměřením na jeho dětství a prvotní umělecký rozvoj. Dále na jeho studia, vzestup a hudební kariéru. Není opomenuta ani jeho role jako člověka politicky angažovaného s velkým společenským přesahem. Druhá kapitola se zaměřuje na jeho skladatelské dílo v obecné rovině, nejprve na klavírní, ale i na komorní a orchestrální. Pár skladeb je zde rozebráno detailněji. Poslední a zároveň nejrozsáhlejší část práce je kapitola o jeho Klavírním koncertě a moll, op.17. Ten je zde zasazen do historického kontextu a následně detailně analyticky rozebrán.
- Interpretační a formální rozbor Písní zimních nocí V. NovákaBerkovcová, Kateřina(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2023)Datum obhajoby: 2023-06-05Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na formální a interpretační rozbor klavírního cyklu Písně zimních nocí op.30 od Vítězslava Nováka a na celkové přibližení jeho klavírní tvorby ostatním posluchačům a interpretům, kteří by měli zájem dílo více prozkoumat. Díky vlastní interpretaci je tato práce obohacena i o můj osobní pohled a zkušenost s nastudováním díla. První kapitola je věnována životním etapám skladatele. Pokouší se čtenáři přiblížít styl jeho tvorby, především té klavírní. Druhá kapitola obsahuje podrobný formální rozbor každé písně, obohacena o konkrétní notové ukázky. Závěrečná kapitola je zaměřena na porovnání vybraných nahrávek z interpretačního hlediska a pár slov k interpretům těchto nahrávek.
- Klavírní dílo C. Debussyho se zaměřením na cyklus Estampes - harmonický rozbor, srovnání nahrávekSuchánková, Eva(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-06-01Tématem této bakalářské práce je hlubší analýza interpretačních problémů klavírního cyklu Rytiny od Clauda Debussyho. Byly k tomu zvoleny tři různé postupy analýzy. Nejprve je čtenář seznámen s historickými okolnostmi vzniku tohoto cyklu a všemi autorovými inspiračními zdroji. Druhým postupem je harmonický rozbor celého cyklu, v němž se snažím postihnout výjimečné rysy každé skladby, upozornit na nejdůležitější hudební myšlenky a tematický materiál charakteristický pro hudební impresionismus, který skladatel v díle použil. Nakonec jsou představeni tři významní klavíristé 20. století a jejich různá interpretace cyklu Rytiny: W. Gieseking, E. Gilels a S. Richter. Jejich interpretace jsou porovnány jak vzájemně, tak s ohledem originální notový text. Takto komplexní pohled na toto klavírní dílo může umožnit hlubší náhled do jeho problematiky a může také posloužit k přesvědčivé interpretaci a lepšímu porozumění Rytin. Bakalářská práce začíná úvodem, pokračuje čtyřmi hlavními kapitolami s několika podkapitolami a končí závěrem. Práce je doplněna čtyřmi přílohami.
- Klavírní koncert op. 26 Sergeje ProkofjevaOžana, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04Práce se zabývá především analýzou třetího klavírního koncertu Sergeje Prokofjeva. Není to vědecká práce. Je to spíše formální a melodicko harmonický rozbor v souvislosti s dalšími jeho klavírními díly. V kapitole o okolnostech vzniku koncertu se opírám o svědectví autora a spolu s ním se pak v analýze snažím najít jeho myšlenky přímo v díle. Uvádím zde také báseň, která byla inspirována teprve zárodky skladby basníkem Balmontem. V poslední kapitole nabízím pohled na Prokofjeva jako na přítele, pianistu, kolegu, skladatele očima jeho současníků jak žáků tak učitelů, kolegů, pianistů, přátel, ale i nepřátel. Vzpomínají na něj velké osobnosti jako G.G. Neuhaus, M. Rostropovich, D. Oistrach. Životních faktů se dotýkám jen málo, vzhledem k široké nabídce jistě mnohem odbornější literatury.
- Klavírní koncerty Bély BartókaVrána, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-05Tato bakalářská práce se zabývá třemi klavírními koncerty Bély Bartóka. Je zaměřená nejen na skladatelovo dílo pro klavír a orchestr, ale i na životní osudy tohoto umělce a jeho osobnost. Každému ze tří koncertů je věnována jedna celá kapitola. Na začátku ještě připojuji několik střípků ze skladatelova života pro lepší orientaci čtenáře v tématu i v dějinném vývoji.
- Moderní výuka hudební naukyŠvehláková, Zdeňka(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Tato práce se zabývá moderním způsobem výuky hudební nauky, jehož autorkou je Irena Kršková. Tato žena celý život pracovala jako učitelka hudby, přičemž největších úspěchů dosáhla při výuce hudební nauky a intonace. Její snahou bylo nejen naučit žáky co nejvíc, ale především je pro hudbu nadchnout. Práce začíná životopisem Ireny Krškové, největší prostor je však věnován její progresivní metodě výuky hudební nauky. Kršková napsala velice pokrokovou školu hudební nauky a vymyslela mnoho učebních pomůcek, které zjednodušují a zpestřují výuku. Navíc založila kurz pro učitele Potštátský houslový klíč, o kterém se zde také zmiňuji. Ten slouží k pochopení její metody.
- Nikolaj Medtner a jeho klavírní tvorba s přihlédnutím k cyklům SkazekSládek, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-07Tato bakalářská práce pojednává o životě a díle Nikolaje Karloviče Medtnera s bližším zaměřením na deset unikátních cyklů skazek, které jsou klíčovou částí skladatelova díla. Hlavním cílem je přiblížit čtenáři osobnost Nikolaje Medtnera jako skladatele a klavíristu, často neprávem opomíjeného a přehlíženého, a zároveň nastínit charakter jeho vlastního osobitého stylu skladby. Práce se skládá ze dvou částí. První se zabývá skladatelovým životem a historickým kontextem. Druhou tvoří přehled jeho děl, který autor doplňuje svými poznámkami.
- Petr Ožana Bakalářský koncertOžana, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2009-06-04
- Psychika a její poruchy u hudebníků - interpretůDostalová, Gabriela(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07Práce obsahuje stručný úvod, zaměřený především na význam hudby jako takové a její různé definice. Dále se zaměřuje na popis osobností hudebních interpretů z psychologického hlediska. Podrobněji rozebírá jejich psychickou a fyzickou zátěž. V následující kapitole jsou popsány možné psychické poruchy, vyplývající z jejich zvýšené vnímavosti, citlivosti a výraznějšího působení stresových situací. Dále se práce zabývá pozitivním dopadem hudby na psychiku člověka. A to především působením na stavy melancholie, na psychotické poruchy, Touretův syndrom, Parkinsonovu a Alzheimerovu chorobu a stručně popisuje vliv muzikoterapie u pacientů se závislostí. Poté popisuje důležitou úlohu hudby v holotropní a psychedelické psychoterapii. Dále popisuje vliv muzikoterapie na autismus spolu se stručnou charakteristikou této poruchy a vyjmenovává nejčastější metody užívaných muzikoterapií. Závěr obsahuje stručné shrnutí této práce.
- Slavná příjmení mezi ženami - skladatelk amiValentová Handzušová, Bára(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2015)Datum obhajoby: 2015-06-05Tato bakalářská práce je věnována ženám slavného příjmení. Zastoupeny jsou zde hlavně tři ženy: Alma Mahlerová, Clara Schumannová a Fanny Mendelssohnová. Práce se snaží přiblížit jejich život, manželské období a poukázat na to, že tvořily svou vlastní hudbu. Protože situace žen v devatenáctém a dvacátém století byla jiná než dnes, často narážely na společenské překážky, které nějakým způsobem bránily jejich vývoji. Přesto ale zanechaly bohatý odkaz a velké životní příběhy.
- Zdeňka Švehláková: Bakalářský koncertŠvehláková, Zdeňka(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07