Katedra výchovné dramatiky / Department of Drama in Education
Permanentní URI pro tuto komunitu
Procházet
Procházet Katedra výchovné dramatiky / Department of Drama in Education podle oponent "FERKLOVÁ, Alžběta"
Nyní se zobrazuje 1 - 6 z 6
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Dramatické aktivity ve vyučování, jejich místo a funkce na 1. stupni ZŠFéderová, Sidónia(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-01Táto diplomová práca sa zaoberá výukou globálnych tém a predmetového učiva postupmi dramatickej výchovy. Cieľom práce bolo overiť možnosti dramatickej výchovy ako stratégie vyučovania pri výuke globálnych tém a učiva dalších predmetov na 1. stupni základnej školy. Práca je rozdelená na teoretickú a praktickú časť. V teoretickej časti je priblížená situácia dramatickej výchovy v súčasnom slovenskom prostredí a vymedzenie dramatickej výchovy ako stratégie vyučovania. Ďalej je v nej bližšie predstavená organizácia Edulienka, ktorá sa venuje inovatívnemu vzdelávaniu. Praktická časť sa zaoberá zostavením, uskutočnením a reflexou 8 lekcií dramatickej výchovy, ktoré sú obsahovo prínosné pre kurikulum iného predmetu s prierezovou globálnou témou prosperita. Tieto lekcie boli realizované v konkrétnych podmienkach edukačnej organizácie Edulienka. Výsledkom reflexie realizovných lekcíií je zhrnutie konkrétních podmienok a súbor finalizovaných scenárov lekcií, opatrených poznámkovým aparátom. Reflexia ponúka rovnako vhľad do výuky po návrate žiakov z online výuky do reálného školského prostredia. Závery diplomovej práce vyhodnocujú možnosti dramatickej výchovy ako stratégie vyučovania a upresňujú podmienky, za ktorých môžu byť finalizované lekce inšpiráciou ďalším učiteľom.
- Hana Švejdová a naše společná cestaBenešová, Petra(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-08Práci věnuji osobnosti Hany Švejdové, která významně ovlivnila nejen moji profesní cestu, ale i současné předškolní vzdělávání a pojetí dramatické výchovy při práci zejména s nejmladšími dětmi. V práci se zaměřím na principy jejího vzdělávání dětí v mateřské škole, vzdělávání dětí v rámci literárně dramatického oboru, práci s loutkou, dětské divadlo, lektorskou a publikační činnost. Současně propojím Hančin odkaz se svými profesními cíli do budoucna.
- Indiáni v mateřské školeDavídková, Alžběta(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-27Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi využití tématu indiáni v lekcích dramatické výchovy v mateřské škole. Pojednává o specifikách dramatické výchovy s dětmi předškolního věku, vybraných metodách dramatické výchovy, o literatuře s indiánskou tématikou, která byla inspirující pro tvorbu jednotlivých lekcí. Největší kapitolu pak tvoří samotný projekt 9 lekcí s indiánskou tématikou, popisuje a hodnotí jeho realizaci.
- Rozvoj čtenářské gramotnosti prostřednictvím dramatické výchovyKujanová, Klára(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-09-04Bakalářská práce se zabývá využitím dramatické výchovy při vyučování českého jazyka v 1. ročníku základní školy, a to zejména v oblasti rozvoje čtenářské gramotnosti. Teoretická část je rozdělena na tři dílčí kapitoly. První z nich se věnuje výuce čtení, pojmu čtenářská gramotnost a vztahu k Rámcově vzdělávacímu programu. Druhá část se týká dramatické výchovy a jejímu uplatněním při práci s texty ze slabikáře. Vymezuje místo dramatické výchovy v Rámcově vzdělávacím programu a ve školním vyučování. V závěru tato část shrnuje propojení výuky čtení s dramatickou výchovou. Praktická část je věnována projektu, který se uskutečnil v 1. ročníku základní školy. Projekt ověřuje možnosti a meze využití metod dramatické výchovy pro zefektivnění rozvoje čtenářské gramotnosti ve výuce založené na práci se slabikářem
- Téma nesvobody v literárním díle Perlorodky pomocí metod dramatické výchovyKolářová, Martina(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-01Tato práce se věnuje tématu nesvobody v literárním díle Perlorodky. Průzkum tématu vychází z osobního zaujetí autorky životním příběhem spisovatele Jiřího Stránského, jehož knihy určené dětem vznikaly jako korespondence z komunistického vězení. V teoretické části se zabývám tématem osobní a občanské svobody a vnímáním nesvobody očima porevolučních generací. Praktická část popisuje přípravu a částečnou realizaci projektu, ve které jsem si ověřovala, zda je literární dílo na poli dramatické výchovy pro téma nesvobody nosné.
- Využívání tvořivých činností ve vzdělávacím procesu v mateřských školáchPajanková, Nadežda(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-01-05Práce se zabývá využíváním dramatické výchovy v mateřských školách, schopností pedagogů respektovat tvořivost dětí a součástí tématu je též problematika procesu a produktu v předškolním vzdělávání. Cílem práce je zmapovat běžně využívané dramatické tvořivé činnosti v karlovarských mateřských školách, ověřit, zda je učitelky využívají bez respektu k dětské tvořivosti a dramatickou výchovu vnímají jako nácvik představení pro veřejnost. V prvních dvou částech jsou vymezena teoretická východiska a pozice dramatické výchovy v předškolním vzdělávání. Praktická část se věnuje třem pozorováním běžného výchovně vzdělávacího procesu ve školkách a zprostředkovanému pozorování tří videozáznamů nestandardních akcí. Průběh aktivit v jednotlivých školkách je podrobně popsán a vyhodnocen. Stejně tak jsou nahlíženy zaznamenané akce Noc v MŠ, přehlídka Mateřinka Nymburk 2019 a Karlovarské pramínky 2019. Výsledky výzkumu budou mimo jiné sloužit k posílení procesu výuky dramatické výchovy na Střední pedagogické škole v Karlových Varech.