Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle oponent "LIPUS, Radovan"
Nyní se zobrazuje 1 - 3 z 3
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Od Tomáše Vůjtka k Ivanu KrejčímuSkalická, Lenka(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-09-09Tato bakalářská práce si klade za cíl popsat proces jevištní realizace tří textů: S nadějí, i bez ní, Smíření a Slyšení dramatika Tomáše Vůjtka. Snaží se zachytit a analyzovat jednotlivé fáze tvůrčí práce od prvotních inspiračních zdrojů a vzniku textů až po výslednou inscenační podobu děl v režii Ivana Krejčího. Pozornost je věnována především rozboru činnosti dramatika, dramaturga a režiséra v průběhu celého zkušebního procesu. Základním zdrojem informací jsou rozhovory s tvůrci, odborné recenze, videozáznamy inscenací a v neposlední řadě mé vlastní divadelní zážitky ze zhlédnutých představení Vůjtkových her v Komorní scéně Aréna v Ostravě. Při svém zkoumání jsem se primárně zaměřila na charakterizaci Vůjtkova tvůrčího stylu a jeho specifického přístupu, jakým kloubí historická fakta s kritickou reflexí současnosti. Následně se zamýšlím, zda je tato část Vůjtkovy tvorby ojedinělá v kontextu vývoje současné české dramatiky. Závěrem shrnuji, jaký vliv měly Krejčího inscenace Vůjtkových historických her pro další směřování Komorní scény Aréna.
- Osobnost a myšlení Jerzyho Grotowského v kontextech hlubinné psychologie C.G.Junga".Štefančík, Róbert(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-09-13Bakalářská práce si klade za cíl stručně představit osobnost Jerzyho Grotowského, analyzovat základní principy jeho specifického chápání divadelního aktu a tyto závěry následně kontextualizovat v rámci hlubinné psychologie Carla Gustava Junga. Autor se v ní snaží hledat stopy vlivu Jungova světonázoru na Grotowského zejména divadelní práci hledáním průniků mezi jednotlivými myšlenkovými východisky obou osobností. Čerpá z četby odborné literatury, dále ze seminářů a soukromých rozhovorů s prof. PhDr. Janou Pilátovou, která po dlouhá léta Jerzyho Grotowského osobně znala a v neposlední řadě z vlastního studia klasického herectví, na které navazují také zkušenosti s jeho alternativními formami, především z oblasti fyzického divadla.
- Předloha v tvorbě spolku JEDLLiška, Jakub(Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2020-09-14V této bakalářské práci se snažím pojmenovat úlohy inspiračních předloh spojené se vznikajícími dramatickými texty Lucie Trmíkové, jež mají klíčový význam pro tvorbu spolku JEDL. Především se zaměřím na zodpovězení otázek, jestli se jedná o nové texty Lucie Trmíkové – Nebeské, popřípadě jestli jsou autorské pouze určité pasáže a zbytek se dá považovat za původní text. Zaměřím se především na kvality jako jsou: svébytnost, přidaná hodnota a změna významů, či charakteristik jednotlivých postav. Své teze zkoumám na základě dvojice inscenací Médeia a Soukromé rozhovory. Respektive primárním zdrojem zůstávají dramatické předlohy. Médeia čerpá z různých zpracování známého antického mýtu a Soukromé rozhovory vycházejí ze stejnojmenného scénáře Ingmara Bergmana. Podstatnou částí této práce je analytický rozbor všech textů (předloh Euripída, Senecy, Anouilha, Wolfové i Bergmana, i samotných výsledných dramatických textů Trmíkové), které následně porovnávám. V této komparaci se zaměřím na společné motivy inspiračních předloh a textů Lucie Trmíkové a jejich významovou podobnost. Ze všech provedených analýz a komparací se pokusím odpovědět na otázku, zdali se dá v tvorbě spolku JEDL vysledovat schematický model, na jehož základě Trmíková připravuje texty pro inscenace.