Bakalářské práce / Bachelor's theses
Permanentní URI pro tuto kolekci
Procházet
Procházet Bakalářské práce / Bachelor's theses podle oponent "BERNÁŠEK, Václav"
Nyní se zobrazuje 1 - 20 z 28
Výsledků na stránku
Možnosti řazení
- Camille Saint-Saëns a jeho tvorba pro violoncelloHájková, Dora(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2019)Datum obhajoby: 2019-06-04Tato bakalářská práce pojednává o tvorbě pro violoncello francouzského skladatele Camilla Saint-Saënse. V první kapitole je ve stručnosti představena doba a prostředí, ve kterém skladatel žil a komponoval, a to z hlediska jak politického, tak částečně i kulturního. V druhé kapitole je pak představena samotná osobnost C. Saint-Saënse. Jsou zde v obrysech uvedeny informace o jeho rodině a vzdělání, o jeho významném postavení mezi osobnostmi jeho doby a o jeho životních úspěších i pádech. Třetí, nejrozsáhlejší kapitola se již zabývá rozbory děl samotných, a to jak po stránce formální, tak z hlediska kontextu vzniku díla nebo z hlediska využití díla v pedagogické praxi. Poslední kapitola je věnována analýze výsledků průzkumu skutečného stavu povědomí o Saint-Saënsově violoncellovém díle mezi českými cellisty, o oblibě a o četnosti uvádění jeho tvorby v českém violoncellovém prostředí.
- D.Šostakovič - Skladby pro klavírní trioŠtěpánek, Matěj(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2014-09-09Cílem práce je prozkoumat Šostakovičův repertoár pro klavírní trio. Autor vychází z vybraných dobových pramenů i z moderních publikací. Výrazně se zaměřuje na Klavírní trio č. 2 - e moll jako na jedno z nejdůležitějších děl světového repertoáru. Snaží se o hlubší porozumění historickým okolnostem vzniku díla a také jeho obsahovému sdělení. Rozebírá problematiku narativní interpretace Šostakovičova hudebního jazyka a zmiňuje vybrané dobové souvislosti - skladatelovo dětství, studia a první úspěchy i nesnáze jeho rané kariéry, období Druhé světové války. Akcentován je především vztah k I. I. Sollertinskému, jehož památce je druhé trio věnováno. Nechybí ani zamyšlení nad autenticitou a přínosem Volkovova Svědectví. Klavírnímu triu č. 1 a Sedmi romancím na Verše Alexandra Bloka je samostatně věnována kapitola číslo dvě. Ve zbytku práce se autor zabývá Klavírním triem č. 2 a zejména jeho čtvrtou větou, ve které spatřuje interpretační těžiště díla.
- Gaspar Cassadó - suita pro sólové violoncelloSůva, Marek(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2022)Datum obhajoby: 2022-06-14Tato bakalářská práce se zaměřuje na život a dílo význačného španělského skladatele a violoncellisty Gaspara Cassadóa se zaměřením na jeho Suitu pro sólové violoncello. První část práce představí osobnost a dílo umělce, nastíní základy jeho skladatelské a hudební inspirace a uvede do kontextu později popisovanou Suitu. Ve druhé části se práce zaměří na komplexní rozbor Cassadóovy Suity pro sólové violoncello po harmonické a formální stránce. Rozbor je pro větší přehlednost doplněn notovými ukázkami.
- Helena Matyášová : bakalářský koncertMatyášová, Helena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-05-26
- Helena Vovsová: Bakalářský koncertVovsová, Helena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-03
- Hudební skladatel Václav HálekŠimková, Marie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-03Moje bakalářská práce se zabývá životem a tvorbou hudebního skladatele Václav Hálka. Díky rozhovorům s ním jsem mohla také zmapovat osobní postoje protagonisty. Snažím se také odhalovat motivy a inspirace jeho tvorby. Na pozadí drobných příběhů ze skladatelova života vykresluji i atmosféru doby, v níž studoval a tvořil.
- Jan Ryska : bakalářský koncertRyska, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2007)Datum obhajoby: 2008-09-08
- Johannes Brahms: Klavírní kvintet f moll, op. 34Juřenová, Kristýna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2021)Datum obhajoby: 2021-06-17Bakalářská práce se zabývá Klavírním kvintetem f moll op. 34 Johannese Brahmse a je rozčleněna do tří kapitol. První kapitola seznamuje čtenáře s životopisem autora. Druhá kapitola přináší informace ohledně okolností vzniku kvintetu. Nejrozsáhlejší třetí kapitola obsahuje hlavní náplň práce. Zaobírá se hudebním rozborem, který v první řadě zkoumá užitý tematický hudební materiál, jeho zpracování pomocí motivické práce a především jeho význam při vzájemném interpretačním dialogu členů komorního souboru. V neposlední řadě rozbor přináší vhled do harmonické a formální struktury díla. Pro lepší orientaci je text doplněn notovými ukázkami.
- Karl Davidov - zakladatel ruské violoncellové školyBoiprav, Hanna(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2013)Datum obhajoby: 2013-06-05Tato bakalářská práce je zaměřena na zhodnocení osobnosti Karla Julieviče Davydova, není však jeho uceleným portrétem. Snaží se zachytit nejdůležitější body jeho kariéry jak na poli sólového a komorního hraní, tak na poli pedagogickém. Tato práce je rozdělena do dvou hlavních kapitol. První kapitola se v pěti podkapitolách a třech menších podkapitolach soustředí na umělecký vývoj Karla Julieviče Davydova od jeho dětství přes studium violoncella, působení jako profesora v Rusku i v zahraničí a účinkování v komorních souborech. Druhá kapitola se věnuje pedagogickému odkazu a pedagogickým zásadam Karla Julieviče Davydova a zejména jeho ?Violoncellové Škole?.
- Luboš Sluka- Sonáta pro violoncello a klavírRyska, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-09-08Práce analyzuje sonátu pro violoncello a klavír soudobého českého skladatele Luboše Sluky. Vedle životopisu a charakteristiky jeho skladatelského stylu pojednává také o historii díla.Je proveden zevrubný a detailní hudebně-teoretický rozbor komppozice spolu s porovnáním dostupných nahrávek díla a notových vydání.Z předložené bakalářské práce vyplývá, že sonáta pro violoncello a klavír Luboše Sluky je perfektně vyvážené dílo nejen po stránce výrazové, nástrojové, kompoziční, ale i obsahové.
- Marie Šimková: Bakalářský koncertŠimková, Marie(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2009)Datum obhajoby: 2010-06-03
- Nové směry hudby 20. stol. ve vztahu k d obovému výtvarnému uměníDrtina, Štěpán(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2012)Datum obhajoby: 2012-05-23Práce pojednává o možných vztazích hudebního a výtvarného umění, vymezeného počátkem 20.století. Předkládá možnosti srovnávání různých druhů umění z estetické stránky, hledá společné prvky, které jsou oběma umění vlastní, dokládá je příklady děl, jenž jsou druhým uměním ovlivněny. Pojednává o nejdůležitějších směrech, které hudba i výtvarné umění ve 20.století přineslo a jejich vzájemných příbuznostech. Zbytek práce je věnován konkrétním případům, kdy se obě umění setkávají na jednom místě - působení hudebních skladatelů ve 20. a 30.letech v okruhu výtvarného spolku Mánesa, souboru Ruského baletu S. Ďagileva a fenoménu barevné hudby a její realizace, především v díle Zdeňka Pešáka.
- Osobnost Hanuše Wihana na pozadí kulturně historickém.Matyášová, Helena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-05-26Koncertní umělec, pedagog, interpret a propagátor komorní hudby, zakladatel Českého kvarteta a důležitý činitel české kultury konce 19. a začátku 20.století - Hanuš Wihan - se řadí mezi největší osobnosti violoncellového světa. Tato práce má připomenout jeho osobnost a dílo s přihlédnutím k dobovým kulturně-historickým souvislostem. Představuje Wihanův život od dětských a studijních let, přes patnáctileté působení v zahraničí, bohatou sólistickou i komorní koncertní činnost v Čechách i v cizině, pedagogickou práci profesora violoncellové a komorní hry na Pražské konzervatoři. Pojednává o Wihanově práci s Českým kvartetem a věnuje se též vztahu H. Wihana a A. Dvořákem a dalšími umělci - současníky. Konečně se dotýká období Wihanova pobytu v Brandýse nad Orlicí.
- Petr Mašlaň: Bakalářský koncertMašlaň, Petr(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-03
- Pražákovo kvartetoDorazilová, Marie(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2018)Datum obhajoby: 2018-06-06Práce se zabývá Pražákovým kvartetem, jeho historií a historickou souvislostí v rámci hudební scény. Zpracovává data poskytnutá autorce přímo členy Pražákova kvarteta nebo nalezená na oficiálních stránkách osob a institucí zmíněných v této práci. Cílem je obeznámit veřejnost s historií tohoto vyjímečného souboru.
- Prokop Jan : Bakalářský koncertProkop, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-07
- Rebecca Clarke a její současníci( Forsyth, Williams, Walton a Britten)Vovsová, Helena(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2010)Datum obhajoby: 2010-06-03bakalářská práce se zaměřuje na Rebeccu Clarke, anglickou violistku a skladatelku, vyjímečnou ženu ve své době i dnes, a na její současníky z přelomu 19. a 20.století, Cecila Forsytha, Ralpha Vaughana Williamse, Williama Turnera Waltona a Benjamina Brittena. U všech autorů je jejich život a dílo.
- Smetanovo kvarteto " Z jejich života "Zvěřina, Jan(Akademie múzických umění v Praze. Hudební a taneční fakulta AMU, 2011)Datum obhajoby: 2011-06-08Bakalářská práce na téma Smetanovo kvarteto - " z jejich života " pojednává o formování a dalším karierním postupu tohoto světoznámého uskupení. Klade si za cíl dozvědět se, za jakých podmínek Smetanovo kvarteto dosáhlo tak vysokých uměleckých kvalit. Z tohoto důvodu autor, který je sám členem smyčcového kvarteta, neusiluje pouze o shrnutí snadno dostupných informací, ale více se soustředí na méně známé a pro komorní hráče zajímavější skutečnosti. Pokouší se mimo jiné odhalit, jak Smetanovo kvarteto studovalo, respektive jakými způsoby cvičilo. Kromě toho se autor snaží nahlédnout do nitra kvarteta, do vzájemných vztahů a objevuje i povahy jednotlivých členů tohoto souboru. Pro dosažení svého cíle využívá rozhovor s violistou Smetanova kvarteta prof. Milanem Škampou.
- Sólová a komorní literatura pro kontrabas v pražských archivechOtevřel, Tomáš(Akademie múzických umění v Praze. Hudební fakulta AMU, 2008)Datum obhajoby: 2008-05-26Tématem bakalářské práce je sólová a komorní literatura nalezená v pražských archivech. Cílem práce je probádání a zmapování kontrabasové literatury v šesti vybraných archivech. Největší prostor je vyhrazen pro tabulky s výsledky bádání, jež tvoří v podstatě kostru celé práce. Pro snazší orientaci a případné dohledání materiálu, jsou díla uvedena i se signaturou. V jednotlivých kapitolách se dovídáme též o historii příslušného archivu, o postupu bádání a o nalezeném materiálu. V podstatě se jedná o ucelený výpis kontrabasové literatury v městě Praze, který může sloužit (nejen) kontrabasistům pro snazší dohledání potřebného titulu, a v neposlední řadě také k rozšíření jejich hudebně - historického rozhledu.
- Technická a mentální příprava hudebního přednesuLekeš, Andrej(Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta, 2024)Datum obhajoby: 2024-09-10Tato bakalářská práce pojednává o zásadách cvičení a celkovém přístupu k interpretaci hudebních děl. První kapitola vychází z knihy The Musicians Way: A Guide to Practice, Performance, and Wellness Geralda Klicksteina. Zaměřuje se na celkový proces studia skladby a popisuje zásady jejího přednesu. Druhá kapitola hovoří o psychické a emocionální složce průběhu, prostřednictvím základních konceptů knihy The Inner Game of Music od Barryho Greena. Kombinace teoretických a praktických poznatků nabízí různé pohledy hry na hudební nástroj, nové podněty k zamyšlení a praktické aplikaci.